Disclaimer: deze 7.3 liter grote V8 van Ford moet waarschijnlijk in een vrij grote auto liggen.
In de VS nemen ze het vooralsnog niet overal zo nauw met milieu-eisen. Driecilinder gebakjes zie je daar zo goed als niet en de Ford F-150 is nog steeds de best verkochte auto. Om je geheugen even op te frissen: ja, dat is een vrij grote pickup truck die alleen met motoren geleverd wordt die ‘ideaal zijn om dingen mee te trekken’. Zo’n strategie wordt niet toegepast op de Kia Stonic 1.0 T-GDI met 100 pk.
Overtreffende trap
Maar als je echt iets zwaars wilt vervoeren of trekken, kun je nog veel verder kijken dan de F-150. Het arsenaal gaat verder naar de F-250, F-350, F-450 en zelfs daarboven (al zijn dat vooral vrachtwagen-onderstellen). De naam Super Duty die wordt gegeven aan de krachtpatsers van de F-serie, spreekt weinig tot de verbeelding. De motoren voegen daad bij het woord.
Verkeerde keuze?
De grootste motor voor de nieuwe Ford F-250, F-350 en F-600 (een middelgrote vrachtwagen volgens de VS) is een nieuwe 7.3 liter grote V8. Jawel, in een tijd van downsizing en milieu kan dat nog gewoon. Volgens Ford, tenminste. Grappig genoeg is dit wel een maatje minder: de voorganger van de 7.3 was een V10. Het idee erachter is trouwens helemaal niet om de krachtpatser te zijn. Daar het de grootste motor is in de F-250 en F-350, is het niet de beste om mee te trekken. Dat is de 6.7 liter PowerStroke V8 Diesel met 1.423 Nm. Nee, je moet de 7.3 liter V8 zien als de beste motor voor zij die allergisch zijn voor diesel. En met 430 pk en 644 Nm valt het allerminst tegen.
Crate Engine
Stel nou dat je loopt te schuimbekken bij een 7.3 liter V8, maar geen zin hebt om er zo’n gigantische truck bij te kopen, dan is er goed nieuws. Via het goede oude systeem der Crate Engines kun je het blok ook gewoon los kopen. En dan is het niet een hillbilly die hem uit een F-250 sloopt, nee, gewoon bij Ford zelf. De 7.3 liter ‘Godzilla’ V8 staat gewoon op hun onderdelenwebsite.
Project
De kosten bedragen 8.150 dollar en de bestelknop doet het gewoon. Hoogstwaarschijnlijk is het idee hierachter dat je een kapotte F-250 ermee kan repareren. Maar er zijn vast meer auto’s waarin het past. Afgelopen week hadden we het immers nog over een ‘Opel Omega’ met een bijna even grote 7.0 V8. De motor heeft geen turbo’s of compressors erop gemonteerd zitten, dus ook dat kun je nog doen. Stel dat de postbezorger jou plots deze 7.3 liter V8 bezorgt. Waar zou jij hem in leggen?
Dizono zegt
Opel Omega B Caravan, inclusief dikke LPG tank.
p3r0x zegt
@Dizono: Heiligschennis, want geen GM motor. Wel cool overigens…
anthwan zegt
@Dizono: op moet je koken, niet rijden.
anthwan zegt
@anthwan: op gas moet je koken, niet rijden.
Baroen zegt
@anthwan: diepe zucht.
posthumus zegt
Tesla Model S
RazorHead zegt
In een 70-73 mustang moet dit wel passen denk ik.
Anders een 64 Galaxie of een 68-73 Torino!
T16 zegt
Past in alle Mustangs inclusief de Fox body’s.
Dit komt omdat het Godzilla ontwerp een pushrod 2 klepper is
wat betekend dat de koppen veel compacter zijn als die van de Coyote 5.0 en de Voodoo 5.2 V8.
.
Zo’n grote sledge is dus niet nodig, maar de Galaxie en Torino zijn uitstekende keuzes voor een koppelrijke V8
die met enkele modificaties 600 pk NA levert, met compressor of turbo’s is de sky de limit..
donvliet zegt
BAC Mono
a3aan zegt
@donvliet: en dat is logisch want??
donvliet zegt
@a3aan: pk per kilo ?
kareljansen zegt
@donvliet: Dan niet meer vrees ik..
114i210pk zegt
Doe mij het 2.3L Focus RS blok maar als crate engine. Ik lepel ‘m wel ergens in.
Bas zegt
Smart
ericc zegt
Maserati GTS !
kle500 zegt
@ericc: ben niet iemand die snel.roept dat iets heiligschennis is, maar: Heiligschennis!
toyotafortuner zegt
De nieuwe Bronco
Dutchcarwizard zegt
In een Corolla
azuli zegt
@baidu: dacht ik ook al aan. Maar dan wel in de Touring Sports. Wel de hybrid logo’s laten zitten dan hé;)
Dutchcarwizard zegt
@azuli: precies ja!
harrie zegt
Dacia Logan
Specht zegt
Ik heb nog een 83-er Peugeot 205 GT (4 deurs) staan met een 1.4 (Chrysler Talbot) carburateur blokje dat gereviseerd moet worden, maar zo’n V8 voldoet natuurlijk ook. ;)
porker zegt
In een 9elfje
Joost zegt
Een eend!
Krijg je een 2cV8
lekbak zegt
@ijoost: die bestaat al, of heeft bestaan. Een jaar of 15 tot 20 geleden heb ik in Delft eens een eend voor een grote tandemasser caravan gezien. Daar bleek een V8 voorin te liggen. Geen idee of dat ding nog steeds rond rijdt.
Joost zegt
@lekbak: heeft misschien ook wel eens in amk gestaan. 5.7smallblock erin en aan de buitenkant zag je niets. Brede banden achter maar er was juist aan de binnenkant weggehaald om het passend te maken.
lekbak zegt
@ijoost: klopt. Het bleek een bekende van mijn tante te zijn waar we op bezoek waren dus ik heb die auto later nog eens van dichtbij kunnen bekijken.
De motor lag zo’n beetje op de plek van het dashboard en de bestuurder zat net voor de achterbank (die was verwijderd). Vrij bizarre creatie.
mustang750supersnake zegt
@ijoost: geniaal!
fordje zegt
@ijoost: is al ooit gedaan…
jarnobakker zegt
In mijn S-Max ?
lekbak zegt
In een houten speedboot. Een goede kennis van mij bouwt die boten als hobby. Hij kan ze vast wel aanpassen zodat deze V8 er in kan liggen.
Wat auto’s betreft zou ik echt niet weten waar dit goed voor is. Een kleinere motor kan zeker zoveel vermogen leveren, wat veel geschikter is voor een gewone auto. Voor een vrachtwagen pakken we hier in Europa natuurlijk gewoon een dieselmotor.
O plaat zegt
Ford heeft voor dat ze deze motor gebouwd hebben alle configuraties geprobeerd. Een 2.3l ecoboost, de 3.5 V6, de coyote 5L,.. Hun vaststelling was dat de F350 met een aanhanger van 5T op een snelheid van 100km per uur het minst verbruikt met dit 7L blok met nog goede oude pushrod kleppen. De 2.3l ecoboost verbruikte trouwens aanzienlijk meer benzine dan de 5.0 coyote in die situatie.
jarnobakker zegt
@shiva: klopt , dit zie je wel vaker. Mijn S-Max heeft de 2.0 ecoboost. Een kennis van mij heeft er 1 met de 1.6 ecoboost. Die verbruikt bijna meer als die van mij
lekbak zegt
@shiva: precies. In een lichtere auto is een kleinere motor zuiniger omdat je zelden het vermogen aanspreekt. In een zwaar voertuig heb je constant vermogen nodig en dan is een grote motor zuiniger. Die f350 is gewoon een vrachtwagen in Nederland natuurlijk. Met trailer zelfs een middelgrote vrachtwagen.
Dit is overigens ook de reden dat een Europese 1.0 3 cilinder domweg niet zuinig kan zijn in de wat grotere auto’s. Daarom moeten ze in sommige gevallen weer wat grotere motoren aanbieden om gunstig door de (realistischere) wltp te komen.
mustang750supersnake zegt
70’s chevy surburban
faalhaas zegt
Een Smart Fortwo
geelbarrel zegt
Mn Lada Niva
rob5nismo zegt
In mn ford ka van 2004 ik offer graag wat binnen ruimte op voor dit motorbkok
japhy zegt
Ik zou hem wel in m’n Kia Stonic willen! ??♂️
hanse1one zegt
In een Twingo
fendercd60 zegt
Denk niet dat hij past in onze Autobianchin Bianchina Panoramica. ?
carfreakjim zegt
@fendercd60: Denk dat dit motorblok net zo groot als jullie hele auto?
fendercd60 zegt
@carfreakjim: die kans is groot. ??
bbfix zegt
Doe mij die F250 er maar bij hoor, volgens mij moet dat passen
HZW zegt
Leuk motorblokje voor een Mustang Restomod
O plaat zegt
In een Mustang hoort een 5.0 met een 7L maak je hem te zwaar vooraan. Het heeft een reden dat Ford enkel met de GT350R en Boss 302 op circuit zat in plaats van de GT500 of Boss 429
T16 zegt
7.3 l V8 weegt 538 pounds = 244 kg dry weight
5.0 l Coyote weegt 444 pounds = 201 kg
Godzilla maakt met een paar mods 600 pk NA,
met compressor of turbo’s zit je al gauw in de 900.
406_v6 zegt
In een Transit chassis cabine en er dan een camper opbouwen
styns zegt
BMW e31.
tjorque zegt
?
Goh leg hem maar in m’n aanhangwagen.
Ik kan niet direct iets bedenken waarvoor ik hem wil gebruiken.
Misschien in een biogas wkk ofzo.
Maar voor auto toepassing vind ik het een te lomp en dorstig blok.
bpc zegt
Nergens… Is een truck motor voor een reden, geef mij maar iets kleiner , lichter en krachtiger voor in een auto, mercedes haalt dit uit een 4cyl tegenwoordig, er zijn leukere crate engines te vinden voor in een auto.
Misschien is dit nog iets voor een boot
jarnobakker zegt
Die mercedes rijd daar geen 5 ton mee . deze Ford met gemak
frederik zegt
Dit zijn echt geen heel fijne motoren. Ooit een camper gehuurd in de VS met zo’n Ford V8 erin, waardeloos. Zuipen als een malle, klinkt nergens naar, en vermogen zit er ook niet echt in. Bij het tanken heb ik letterlijk onder de camper gekeken of de benzine er niet weer uit stroomde zoveel ging erin na 300 km rijden!
T16 zegt
1960 Ford Galaxie Starliner hardtop zou ik kiezen, een Sunliner is ook mooi,
of de Starsky and Hutch Torino uit 1974 of een Ford Torino 500 2-Door Hardtop uit 1971
of een willekeurige Torino met de Sportsroof.
2 meter breed en meer dan 5 meter lang, de Galaxies zijn echte land-yachts.
Gregory zegt
Het lijkt me wel wat voor in mij outlandertje sport van 2004.
?
shizzle zegt
Past dit blok in een Hummer H1?
T16 zegt
Ja, met gemak. Blok is compacter als de Coyote v8.
tge2 zegt
Ik heb nog een diesel Yaris. Misschien dat ik hem daarmee kan swappen.
kees66 zegt
Suzuki SC-100. Wordt een beetje passen en meten denk ik :P
amphiby zegt
In m’n goeie ouwe Mondeo MK3. Wat een heerlijke auto was dat. Zal wel wat sleutelen zijn om gewicht voor/achter te banceren, maar dat is alleen maar leuk ?
kennone zegt
Volvo 240 Polar
Yzord zegt
Gewoon in een Fiat Panda met van die hangmatten erin.
maldini zegt
Ik zou m in een f150 raptor willen zien, jammer dat daar tegenwoordig alleen een v6 ecoboost in zit…een truck moet ook klinken als een truck..
denniyo zegt
Lijkt mij wel wat voor een spykstaal/SRV-wagen kun je tenminste nog een beetje fatsoenlijk meekomen in het verkeer en zijn je boodschappen niet al over datum voor ze bij oma langs de deur komen!