Is het Duitsland, met zijn relatief hoge loonkosten, of misschien toch een subsidieslurpend knoflookland aan de noodbeademing ergens in Zuid-Europeïstan, waar 25% van de bevolking werkloos zit te wezen? Het antwoord is een makkie, toch?
Nou…niet helemaal. 1.000 vierkante meter wegdek is in Duitsland met € 287.043 het goedkoopst, terwijl Spanje het duurste land is. Hier moeten gemiddeld 496.208 pegels neergeteld worden voor dezelfde lap asfalt. How can this?!
Wel, dit schijnt voornamelijk in de aanbesteding te liggen. In Spanje moet het project aan één aannemer gegund worden, terwijl het aanbestedingsproces in Duitsland gefragmenteerder kan.
Een andere reden die je zou kunnen verzinnen is een geografische. Door de Spaanse bergen tunnelen is wellicht wat duurder dan een vlak stuk Duitsland asfalteren.
De cijfers zijn afkomstig uit een onderzoek (PDF) van de Europese Rekenkamer (in Duitsland, Griekenland, Polen en Spanje), die onder andere tot de volgende conclusie komt: Most of the audited projects were affected by inaccurate traffic forecasts. Vertaling: er wordt nog wel eens een snelweg neergelegd waar daarna geen hond op rijdt, een autoweg was afdoende geweest.
‘You don’t say?‘, aldus de heren van Top Gear, hoewel we je hopelijk niet hoeven uit te leggen dat het geschetste beeld in de uitzending van gisteravond niet heel waarheidsgetrouw was.
Wilt u tot slot nog weten wat de goedkoopste en duurste stukjes ge-audite weg naar verkeersintensiteit waren? Komt ie: de Duitse L132 kostte 148.610 euro per km, La Herradura in Spanje was met 4.121.050 euro bijna 28 keer duurder.
willemseles zegt
We hebben het hier over 80 meter lengte en zo’n 12,5 mtr breed.
bentley1969 zegt
Vierkante kilometer? Je bedoelt een kilometer lengte…
sir_smokalot zegt
@bentley1969: Uit het rapport:
Figure 2 presents the total cost, total construction and roadway construction costs per 1000 m2 of road surface.
En daar zit dan een grafiekje bij met de genoemde bedragen. Zou je zelf ook kunnen vinden trouwens, staat gewoon gelinkt.
bentley1969 zegt
@sir_smokalot: Fijn, maar in het einde van je tekst staat dan weer… “per km”.
sir_smokalot zegt
@bentley1969: Yup, Figure 4, pg. 19
n54coupe zegt
@sir_smokalot: 1000m2 is iets gans anders dan 1km2.
1000m2 = 10mx100m
1km2 = 1000m x 1000m
Da’s een factor 1000 meer.
sir_smokalot zegt
@n54coupe: Ugh, inderdaad zeg.. Lekker wakker. Heb het aangepast.
desjonnies zegt
Waarom ben ik verbaasd dat Griekenland niet aan de top staat?
gast zegt
ik vind de km2 prijs best goedkoop..
betonstaal zegt
Misschien kunnen de Duitsers het Fyra-traject asfalteren.
fedmas zegt
Die van Spanje moet ook andere hitte aankunnen.
Hupke zegt
“Een andere reden die je zou kunnen verzinnen is een geografische. Door de Spaanse bergen tunnelen is wellicht wat duurder dan een vlak stuk Duitsland asfalteren.”
Want Duitsland is niet heuvelig, bergachtig?
Laten we een kat gewoon een kat noemen en toegeven dat Spanje een enorm corrupt teringlang is. Een mooi land, toffe mensen,… maar extreem corrupt.
mashell zegt
Was het in Duitsland maar wat duurder en daarmee de kwaliteit van het werk wat beter dan waren er veel minder Baustellen nodig. Duitse A1 vorig jaar een Baustelle van 70km. Nu kunnen ze de A31 beter B31 gaan noemen want Baustelle na Baustelle na Baustelle.
lemans96 zegt
@mashell: De duitsers zijn her en der zo vaak aan hun wegennet bezig omdat zij dit juist naar de hoogste standaard onderhouden.
Er is letterlijk geen land ter wereld waar je een hogere kwaliteit snelwegen vindt als bij onze oosterburen.
rubend zegt
@lemans96: Zit wat in, maar is het ook niet zo dat de onderhoudsinterval wat hoger is als in bijvoorbeeld Nederland. En dat ze er dus per keer meer werk van hebben…
mashell zegt
@lemans96: ben je er wel eens geweest? Het Nederlandse en Franse wegennet is kwalitatief veel beter dan het Duitse. Er is helemaal niet voldoende geld voor onderhoud, vandaar de vele en eindeloze Baustellen. Er wordt vrijwel niet s’nachts gewerkt. Onderhoud wordt telkens uitgesteld, er wordt gewoon een snelheidslimiet ingevoerd als het wegdek te slecht is. Het kan dan jaren duren voordat er gerepareerd wordt. En gebeurt het eindelijk dan doen graven ze de hele weg af en leggen er met een bouwtijd van een jaar een nieuwe strook neer die na een jaar alweer versleten is. Heerlijk land (werk er al jaren), vind het heerlijk rijden op de Autobahn maar kan met de beste wil van de wereld niet beweren dat de kwaliteit daarvan hoog is.
norge zegt
Wedden dat het hier duurder is?
pand zegt
@norge: Maar wie legt er ook voor een koe, fietser en auto een weg aan? In een zeer lastige omgeving. Maar je hebt idd gelijk. Een weg daarboven is waarschijnlijk wel een stuk duurder.
ericc zegt
Waarom is dit geen verrassing? In Spanje moeten nog enkele ambtenaren en politici omgekocht worden om als één enkele aannemer erkent te worden.
En daar Spanje geen geld meer heeft wordt dit door de EU betaalt, dus door ons. Als je dit jaar op vakantie gaat naar Spanje heb je daar de weg betaalt.