Maar wel een magistrale collectie klassiekers en youngtimers die een belangrijke rol speelden in de autogeschiedenis.
Eerst even dit: in Wolfsburg zijn een tweetal automuseums. Het eerste is het Stiftung Automuseum Volkswagen aan de Dieselstrasse. Dit museum geeft een goed overzicht van de geschiedenis van Volkswagen en omvat vrijwel alle productiemodellen als ook veel nooit uitgebrachte prototypes en studiemodellen. Dat andere museum is het Volkswagen Zeithaus, gelegen in Autostadt, een aan het fabrieksterrein grenzende beleveniswereld rondom de merken uit het VAG-concern.
Dat museum richt zich niet specifiek op de geschiedenis van Volkswagen, maar op de gehele autogeschiedenis. Hoewel er natuurlijk bovengemiddeld veel VW’s in het museum staan, maken deze slechts zo’n 15-20 procent uit van de gehele collectie. In het museum staan auto’s van alle merken, waarbij de gemene deler is dat ze alle hun steentje hebben bijgedragen aan de autogeschiedenis.
Zo begint het museum bij de Benz Patent Motorwagen en wordt je via de Lancia Lambda (eerste auto met zelfdragende carrosserie) en de beeldschone Bugatti Type 57 Atlantic (slechts 4 exemplaren gebouwd), naar modernere mijlpalen geloodst als de NSU RO80 en de Citroën DS. Onderweg tref je nog pareltjes als de Cord 812, Tatra T87, DKW F1, Cisitalia 202 en Lamborghini Countach ‘Periscopica’.
Het zijn echter niet alleen exoten, maar ook auto’s van alledag die je in het museum aantreft. Wat te denken van de Borgward Isabella, BMW Neue Klasse, Austin Mini of Alfa Romeo Alfasud? Die laatste lijkt overigens de inspiratie te zijn geweest voor de eerste generatie Seat Leon, niet geheel beide van de hand van Giorgetto Giugiaro.
Ook leuk: de museumshop. Daar tref je niet alleen de gebruikelijke modelletjes en petjes aan, maar ook een grote collectie autoboeken, zowel nieuw als gebruikt. Helaas grotendeels in het Duits, maar wederom niet beperkt tot merken uit het eigen concern. Al met al is het museum een absolute aanrader voor elke autoliefhebber. Dat de toegang tot het museum slechts 5 euro bedraagt, is natuurlijk mooi meegenomen.
dirkiii zegt
Sinalco cola bus hoe klassiek wil je het hebben :)
Jochempie zegt
Geweldig dat er een Tatra T77 staat. Een heel bijzondere en vooruitstrevende auto, en een duidelijke inspiratiebron voor de latere VW Typ 1.
Jochempie zegt
@jochempie: Sorry, het is dus een T87..
mzonneveld zegt
Het gaat hier ook echt altijd over VAG akraken hè man man man…
hans75 zegt
De Alfasud was ook de inspiratie voor de eerste vw golf…
eveneens giugiaro..maar ook een van de eerste fwd autos die wel een bocht om wil
lincoln zegt
@hans75:
Alfasud was voor iedereen een schoolvoorbeeld ..
Behalve voor Alfa ..
desjonnies zegt
@hans75:
Ooit een stukkie over geschreven :
http://www.klassiekerrally.nl/iconen-de-alfasud/
viezefreddyw zegt
@desjonnies: Leuk stuk, kende ik niet. Bedankt!
giulio zegt
Hè, ja mooi stukje inderdaad @desjonnies. Hruska kwam van vw om voor alfa de sud te ontwerpen. Saillant details was zijn kennis op boxermotoren..
lincoln zegt
Zijn wel de 2 enige automusea waar überhaupt VW’s staan ..
Heeeeeeeel bijzonder dus ..
Rob zegt
@lincoln:
In een museum in Italië kwam ik een VW Karmann Ghia tegen. Verloren in een hoekje, ze hadden niet eens de moeite genomen om er een bordje met info bij te zetten.
Maar inderdaad, je ziet ze nauwelijks in musea.
bofkont zegt
@rob: Brussel Autoworld, een corrado ;)
ko4n zegt
@Rob: In het Porsche museum staat ook een vroege kever
BRuud zegt
Van die polo(?) met z’n gouden spaakvelgen groei ik spontaan een matje in m’n nek.
Dizono zegt
@bruud: Dat is een eerste generatie Scirocco!
BRuud zegt
@bruud: excuses, zijn geen spaakvelgen natuurlijk. Verrek, groeit mijn 90’s pornosnor nu ook ineens extra hard?
Dizono zegt
Hmm, dacht ik even één van de drie nog bestaande Atlantics in het echt te hebben gezien, blijkt het een replica… http://www.bugattirevue.com/revue39/erik.htm
Gebouwd door een Deen, voor de Nederlander Jack Braam-Ruben. Heeft achttien jaar op het kenteken DM-00-79 gestaan, maar lijkt dus nu eigendom te zijn van VW. Voor de auto is vermoedelijk een echte Type 57 Gallibier opgeofferd…
koen0373 zegt
@Dizono: yep. Eric Koux heeft er een paar gebouwd
Rob zegt
@dizono:
Maakt het niet perse een minder mooie auto wat mij betreft ;-)
Volgens jaar januari wordt er trouwens een replica geveild, gebouwd door niemand minder dan Terry Cook. Prachtig ding. Met BMW V12.
https://www.mecum.com/lots/FL0117-269738/1939-bugatti-replica/
Rob zegt
@dizono: Hoewel de andere creatie van Terry Cook nóg mooier is:
https://www.mecum.com/lots/FL0117-269750/2003-bugatti-speedster-replica/
Met invloeden van allerlei modellen/merken. Absoluut vakwerk en vooral beeldschoon. Mooier als een “echte” Bugatti wat mij betreft….
Dizono zegt
@rob: let’s agree to disagree…
desjonnies zegt
Staat eigenlijk veel spul wat destijds toonaangevend is geweest en-of een leidraad of voorbeeld voor de gehele industrie : Kever, Corvair, DS, Alfasud, R0 80 , Mini, Tatra, Neue Klasse (BMW), Matra Djet. .
Kan alleen maar zeggen dat degene die de collectie heeft samengesteld , een heel groot petrolhead is !
jasbelle zegt
Wat ik daar ook erg leuk vond, was dat alle peper en zout molens van Peugeot zijn!
Dutchdriftking zegt
Altijd leuk dit soort musea.
oranje123456789 zegt
Dieselstraat …
hans75 zegt
@oranje123456789: ik dacht dat het museum in een zijstraat van de dieselstraat ligt… het sjoemelstrasse..
cloverleaf zegt
De Golf Mark 1 is eigenlijk wel de mooiste auto die VW ooit gebouwd heeft…
Robert zegt
@cloverleaf: de eerste generatie Scirocco vind ik denk ik nog nét ff mooier. Maar ook de (hierboven o p één foto getoonde) 412 Variant heb ik altijd bijzonder gevonden.
bofkont zegt
@cloverleaf: absoluut oneens, wat een lelijk ding, ik zeg nr1 de corrado!!
Michiel1 zegt
dieselstrasse… hahaha
moveyourmind zegt
Mooi museum!
Niet alleen een heel mooie autocollectie, maar ook nog eens neergezet in een mooie setting. Dit museum ga ik zeker bezoeken mocht ik eens in de buurt zijn.
fanboy zegt
Uit de tekst begrijp ik dat er geen Amerikaanse en Japanse auto’s in het musuem te zien zijn?
Want alleen Europese auto’s hebben meegedragen aan de gehele autogeschiedenis?
Bevestiging van een beperkt wereldbeeld denk ik.
lincoln zegt
@fanboy:
Leuke insteek ..
Duitse autoindustrie is best wel opzichzelf gebleven .. net als de Italiaanse ..
Terwijl de Franse Amerikaanse Britse autoindustrie al voor 1900 internationaal aan het racen en bouwen waren ..
Dizono zegt
@fanboy: Er stonden onder andere een Corvair met turbo, Cord 812 (FWD), Olds Toronado (FWD), ’59 Cadillac, Corvette C1 en DeLorean DMC-12. Het gebrek aan Japanse auto’s was inderdaad wel opvallend.
toyotafortuner zegt
Leuke verzameling auto’s!
Maar wel vreemd om t VW museum te noemen, als er relatief weinig VW’s erin zijn.
desjonnies zegt
Eigenlijk een collectie die ik zelf ook zo zou samenstellen, ik mis de Renault 4 en de Panhard Dyna of Z12, wat beiden ook trendsetters of iconen zijn.
Wat Japanners aangaat, die imiteerden vooral, maar de eerste generatie Datsun Cherry (FWD)
was wel leuk geweest.
Die zilvergrijze Sirocco is zo’n beetje VW’s eerste succesvolle toerwagen geweest
Maar ik ga hier beslist eens een dag naartoe.
Esprit_de_Flandre zegt
Leuk idee voor een AB-daguitstapje?