En dan hebben we het uiteraard niet over je mobiele telefoon!
De Gemeente Rotterdam start namelijk vandaag een proef met het draadloos opladen van een auto op het terrein van Stadsbeheer Rotterdam. Het gaat in eerste instantie om één hele auto (een Nissan Leaf), die speciaal is omgebouwd. Er is een laadplaats met een inductiesysteem gecreëerd om deze auto op te laden zonder een stekker te hoeven gebruiken. Het laden wordt met een app geactiveerd en de bestuurder kan gewoon in de auto blijven zitten.
De voorbereiding van dit project heeft twee jaar geduurd, maar het is potentieel natuurlijk erg interessant. De eerste toepassingen zijn denkbaar voor bijvoorbeeld taxistandplaatsen en bushaltes en -stations, waar voertuigen vaak wat langer op één plek stilstaan en vervolgens weer een kort ritje maken. Men hoopt uiteindelijk dit soort laadsystemen in wegen te kunnen inbouwen. Daardoor zou je kunnen laden tijdens het rijden, waardoor je in theorie eindeloos zou kunnen rijden zonder ooit een vast laadpunt (of tankstation) te hoeven bezoeken. Nu misschien nog de ver-van-je-bed-show en het lijkt ons een bijzonder kostbare toepassing, maar het moet ergens beginnen.
Rotterdam roept nu de eerste te zijn, maar in Den Bosch werd ook al eens getest met de techniek.
pinut187 zegt
Goed idee, ben benieuwd of het ook invloed heeft op de oplaadtijd?
rw1994 zegt
@pinut187: Dat ligt volledig aan het oplaadvermogen.
dutchneon zegt
@pinut187: Ja precies, kan me niet voorstellen dat het zo vlot zal gaan als met een kabel. En er zal ook wel verlies zijn?
lekbak zegt
@dutchneon: er kan best veel vermogen over gebracht worden op deze manier. Laadtijd hoeft dus niet slecht te zijn.
pramm zegt
Inductie laden tijdens stilstaan kan inderdaad handig zijn voor bussen en taxi’s. Maar vaak is het inpluggen van een stekker bijna net zo snel, aangezien je de auto vrij precies moet positioneren.
Laden tijdens het rijden is de grootste onzin. Er zijn nu nog maar weinig elektrische auto’s, en de auto’s die de komende paar jaar beschikbaar komen hebben een range tussen de 400 en 600 km. Dan ga je geen bizar dure infra in de weg maken, die bij herstelwerkzaamheden van een weg moeten worden vervangen en waarvoor een onmogelijke standaardisering benodigd is voor auto’s maar ook voor de infra in de weg.
e36thuglife zegt
@pramm: ja dat dachten sommige mensen ook bij USB laden voor smartphones. de laadpalen zijn ook standaard. en wat is 600 km nou als je een range van een miljoen km kan hebben? EEN MILJOEN!!!
pramm zegt
@e36thuglife: laadpalen zijn dus helaas niet standaard. Frankrijk kent andere normale laadpunten, snelladen kan met chademo, Tesla supercharger, css, of via wisselstroom bij Renault.
Een miljoen km kan, maar het is altijd de vraag van kosten baten.
dutchneon zegt
@e36thuglife: Jij kan ook een Ferrari, Lamborghini, Maserati een villa Helicopter en een Vliegtuig hebben…. waarom niet…. omdat het niet realistisch is. PUNT 600km Range in een electrische auto is al overkill. Hij staat elke dag geladen voor je deur, je hoeft al vrijwel nooit naar een ”tankstation”
timberleek zegt
@dutchneon:
Elke dag geladen voor de deur? Gaan we elke parkeerplek in nederland een laadpaal geven dan? Dat is ook volledig onhaalbaar, maar wel nodig als we in deze richting blijven gaan
pramm zegt
@timberleek: Waarom onhaalbaar? Ieder huis heeft een aansluiting op het energienet. Iedere parkeerplaats van een gewoon stopcontact voorzien stelt ten opzichte van de inductielussen maar weinig voor.
jpoers zegt
@e36thuglife: ik vond het ook belachelijk dat er van die glimmende schijfjes kwamen waar je meer muziek op kon zetten een bandje met 60min muziek was toch prima. :D
Vind het een mooie innovatie voor telefoon en smartwatch werkt het ook al prima en scheelt gezeur met stekkertjes en kabeltjes.
Edge zegt
@e36thuglife: Het probleem is dat de technologie zich te snel ontwikkelt. Om het even bij jouw USB-voorbeeld te houden: in 1996 werd de USB1.0 standaard vastgesteld, met de rechthoekige USB-poorten/connectoren die we allemaal kennen. Anno 2016 zijn we bij USB 3.1 en worden die poort en connectoren nog steeds veel gebruikt, maar je ziet ook alweer USB C erbij komen. Die standaard maakt weer gebruik van andere poorten en connectoren die niet backwards compatible zijn met de USB-standaarden die we gewend zijn. Dan heb je het dus over 20 jaar voordat een écht andere standaard zijn intrede doet. Met een mobiele telefoon of laptop die je elke 2 tot 5 jaar vervangt is dat nog wel te doen, maar stel je eens voor dat de overheid (of een private instelling) elke 20 jaar vrijwel het volledige wegennet moet openhalen om nieuwe inductieladers te plaatsen? Wellicht zelfs sneller als er een of andere briljante geest een nieuwe standaard bedenkt die het laden nog makkelijker/sneller/efficienter maakt.
Daarnaast zit je ook met het probleem dat zoiets simpelweg niet te standaardiseren is. Kijk wederom naar de USB als oplaadstandaard voor telefoons. Ondanks die regeling kan ik mijn Galaxy S7 niet opladen met de laadkabel van een iPhone. Er kleven dus nog genoeg haken en ogen aan.
pramm zegt
@edge: Wat dacht je van een heel ander probleem. Om inductie efficient te laten verlopen wil je zo min mogelijk ruimte hebben tussen de inductielussen en de auto. Dus de lussen moeten in de bovenlaag van de snelweg. Dat is nu net de laag die veelvuldig slijt en onderhoud nodig heeft. Dat onderhoud wordt nog veel duurder en complexer. Want men moet rekening houden met de inductielus. Ow, en dan moet de stroom er wel af, want anders is het niet echt veilig te noemen.
timberleek zegt
@pramm:
Zonder laden onderweg moeten we elke! parkeerplaats in nederland een laadpaal gaan geven. Dan komen we namelijk allemaal thuis om 6 uur en willen we de auto opladen voor morgen. En een laadpaal zetten bij een deel van de plaatsen gaat niet werken. Moet je eind van de avond nog even met de slippertjes naar de buurman smeken of hij zijn auto wil verplaatsen, want jij wil ook laden…
Elke parkeerplaats in nederland een laadpaal…. Dat is ook een volledig onmogelijke opgave. En opritten zijn er niet voor een groot deel van de bevolking.
Een laadmethode onderweg (wat deze methode ook is) biedt zeer veel voordelen. Accupakketten kunnen veel kleiner, dus minder onnodig gewicht, minder kosten en minder zeldzamere materialen nodig. Bijvoorbeeld een accu die 100km doet is dan meer dan zat. Op de snelwegen laad je lekker bij en regionaal rij je op accu. Wat dacht je bijvoorbeeld van vrachtverkeer. Dat moet onmogelijke hoeveelheden accucapaciteit hebben. “even” een internationale rit met 2 chauffeurs = tig uur rijden. Als de grote wegen dan “zelfvoorzienend” zijn is dat geen enkel probleem meer.
De vraag is alleen in welke vorm we de lange afstanden gieten.
– Inductie in de snelwegen?
– contactstrip/bovenleiding idee?
– bioethanol brandstofcel? (efficient bioethanol genereren uit co2 lijkt dichtbij te komen: http://www.ad.nl/dossier-nieuws/onderzoekers-zetten-per-abuis-co2-om-in-brandstof-ethanol~af1aac8c/)
– treinvorming op de snelwegen aan een soort locomotief achtig voertuig dat dan de aandrijving doet
kilum zegt
@pramm: Laden tijdens het rijden kan wel nuttig zijn voor bussen. Door onder busbanen dit soort infrastructuur aan te leggen.
pramm zegt
@kilum: Elke parkeerplaats in Nederland een stopcontact een onmogelijke opgave en het maken van inductielussen in alle snelwegen niet. Ik denk dat je daarmee de complexiteit van inductieladen op deze schaal fors onderschat.
In principe is een standaard stopcontact op iedere parkeerplaats al ruim voldoende. Laden met 10A, oftewel 2,2 kWh is al voldoende om het merendeel van de auto’s in Nederland van voldoende stroom te voorzien. Als er regelgeving komt zodat er een centraal aansluitpunt komt en vervolgens een stopcontact per parkeerplaats zijn deze kosten niet enorm hoog. Met 2,2 kWh en laden tussen 21.00 en 6.00 (want buiten de piek) geeft met een gewoon stopcontact dus al ruim 100 km range. Een gemiddelde auto legt in Nederland 36 km per dag af.
Contactstrips en treinvorming op de snelweg. Volgens mij is het al lastig genoeg om in Europa een besluit te nemen over uitstootnormen etc. Laat staan over dit soort standaarden. Zelfs standaarden over treinen hebben we niet kunnen maken. In de UK een smaller spoor dan op het vaste land, en in Nederland rijden de treinen aan de “verkeerde kant”.
banaan7 zegt
En als het wat goedkoper wordt om te bouwen kan je misschien de hele weg daarvan maken (grotere wegen).
sracert zegt
Electrifying idee! weg met die armetierige snoertjes over de stoep!. En laden tijdens rijden is natuurlijk DE oplossing op lange termijn.
dutcher zegt
Zou dit ook van invloed zijn op elektrische apparaten die in je auto liggen? Als ik naar de afbeelding kijk bijvoorbeeld een laptop in je kofferbak. Zou mij voor kunnen stellen dat dit niet altijd ten goede komt van de spullen.
kliko zegt
@dutcher: Dat kunnen ze goed afschermen. De laptop slaat ook niet op hol als je je magentron aanzet. ;)
taxman zegt
De nationale overheid is net een beetje klaar met hier geld aan verspillen, logisch dan dat de lokale overheden nu aan de beurt zijn.
FB_1269020922 zegt
Erg grappig om reacties te lezen van mensen die denken dat het allemaal niet kan omdat het nu ook niet zo is. Denken die mensen dat de wereld stil staat? Dat wat nu is over 10 jaar weleens heel erg anders kan zijn?
Je heb altijd mensen die in mogelijkheden denken en mensen die in onmogelijkheden denken. Ik zou depressief worden als ik altijd in onmogelijkheden denk.
Als je in onmogelijkheden denkt, houd je de innovatie tegen.
Dutchdriftking zegt
Wel handig. Houd je lekker schone handen enzo.
v60germany zegt
@dutchdriftking: en ook geen bevroren stekker in je laadaansluiting voorop je auto.
Der Winter kommt…
mashell zegt
Waarom doet de Gemeente Rotterdam dit en niet TNO of de TU Delft?
JamesBond007 zegt
In Belgie zou dit nooit werken
boss1 zegt
leuk zo’n nissan inductie pan haha
Hupke zegt
Ik vind dit eigenlijk wel degoutant. Draadloos laden is van nature inefficient. Je gooit zo 15% van je energie sowieso weg. Iets wat overigens een fysisch feit is en niet iets waarvoor er ruimte is om het te verbeteren.
Das ofwel domheid ofwel kwaadwilligheid.
oxymoron zegt
@hupke: Klopt. Speelt niet bij telefoons en afstandsbedieningen omdat je die plat op de plaat kunt leggen, maar auto’s hebben altijd grondspeling. Overbrugging van die “luchtspleet” kost veel energie. En wat zou de invloed van vuil op de weg zijn?
Maarten123 zegt
Eindelijk een project waarin kan worden gesproken over innovatie, in plaats van door te modderen op 100 jaar oude uitvindingen. Zo wordt het accupakket van de auto slechts een range extender, voor wanneer je van de hoofdweg afwijkt. Wanneer een aantal hoofdwegen met dit (of een nieuw) soort inductielussen kan worden uitgerust, is in één keer heel Europa bereikbaar per elektrische auto.
Dit soort systemen zouden tevens een aanvulling kunnen zijn op lane departure warning of zelfs volledig autonoom rijden. Je hebt immers nieuwe geleiderails ter beschikking, in plaats van witte lijnen die nooit voor deze toepassing zijn ontworpen.
barrier zegt
Toekomst is eerder dat iedere woning zelf stroom opwekt, deze op slaat, en in de nacht de energie overzet naar je auto. Tesla heeft de thuisaccu powerwall al een tijdje en nu ook (mooie!) dakpannen met zonnecellen.
HzR zegt
´Je kunt in de auto blijven zitten´, waarom zou je dat willen op de parkeerplaats?
V8Vantage zegt
Sowieso zonde van het geld. Tussen nu en vijf jaar zijn er andere en betere energiedragers. Kijk naar de ontwikkeling van waterstof (infrastructuur ontbreekt nog hier, in Duitsland zetten ze grote stappen) en de ontwikkeling in cappaciteit en laadsnelheid van accu’s.
Zo vraag ik mij ook af of FastNed ooit nog wel zijn geld gaat opleveren. Ik denk het niet.