Geen hond koopt meer een benzine- of dieselauto in Noorwegen.
Als je dacht dat Nederland het beste jongetje van de klas was op EV-gebied, dan ken je Noorwegen nog niet. Zij lopen al jarenlang voorop met elektrische auto’s. In 2020 was Noorwegen het eerste land waar er méér EV’s werden verkocht dan auto’s met een verbrandingsmotor. En daar stopte het niet.
Noorwegen is inmiddels hard op weg naar helemaal elektrisch. Ze hadden de ambitieuze doelstelling om in 2025 – dit jaar dus – alleen nog maar EV’s te verkopen. Als we kijken naar 2024, dan zitten ze al aardig in de goede richting.
Het afgelopen jaar was namelijk 9 op de 10 verkochte auto’s een elektrische auto’s. Om precies te zijn hadden EV’s een marktaandeel van 88,9%. Dit is uiteraard niet vanzelf gegaan, maar gedreven door subsidies. De incentives zijn weliswaar iets afgebouwd, maar alsnog zijn er duidelijke voordelen.
Zo zijn EV’s grotendeels btw-vrij. Alleen als de prijs boven de €67.039 komt moet er 25% btw betaald worden over dat gedeelte. CO2-uitstoot wordt intussen zwaar gestraft met belastingen. Dit alles heeft er dus voor gezorgd dat bijna geen hond meer een benzine- of dieselauto koopt in Noorwegen. Volgens de kenners zit het succes ‘m in het feit dat het beleid consistent is, dus mensen weten waar ze aan toe zijn. In Nederland weet je het nooit…
Nederland is nog niet lang zover, want het marktaandeel van EV’s is hier nog maar iets meer dan een derde. Om precies te zijn was 34,7% van de verkochte auto’s in 2024 volledig elektrisch. Wel een stijging, maar het gaat lang niet zo hard als in Noorwegen. Ook moet Nederland nog Zweden en Denemarken voor zich dulden.
Bron: Reuters
Foto: een van de weinige auto’s in Noorwegen die nog wel een verbrandingsmotor heeft, gespot door @larsroxtar
ghost zegt
Als onze politiek wat meer lange termijn visie zou bieden voor de EV-rijder, was die 34,7% wel wat hoger geweest, maar tegenwoordig gaan we vandaag links en morgen weer rechts en overmorgen weer iets anders.
DeWitteCondor zegt
De vraag is: waar doe je dit voor? Voor het milieu of je portemonnee? Men pretendeert over het algemeen het eerste, maar het is doorgaans het laatste. Noorwegen haalt hier leuk een wit voetje, maar wat is er met al die Noorse ICE’s gebeurd? Naar de sloop, of karren die gewoon nog ergens anders rond en hebben we het probleem gewoon verplaatst? Er is simpelweg mondiaal een zekere tijd nodig voor de uitfasering. Dit soort ‘statistieken’ zijn lachwekkend. Het zegt helemaal niets, behalve dat de Noren in korte tijd kapot gepamperd zijn met EV subsidie.
Gulli zegt
Zouden ze misschien een helder langetermijnbeleid hebben dat de consument duidelijkheid geeft waar die aan toe is? En daarnaast de overstap naar EV dusdanig interessant maken dat elke Jön met de Pet er dus ook een kan kopen?
Zou zomaar eens een winnende formule kunnen zijn als je als overheid wil dat mensen je plannen helpen te volbrengen.
DAT zegt
Die royale subsidies zijn mogelijk door de enorme olie- en gasopbrengsten 😅
vopo zegt
Geeft Noorwegen natuurlijk wel een vertekend beeld. Daar gaat een zeer groot deel van de (gratis) olieopbrengsten naar subsidie voor elektrische auto’s. Is natuurlijk een bewuste keuze maar maakt het wel een stuk makkelijker.
rulefollower zegt
Hadden wij ook maar eens zo veel gas…
kerre zegt
Zou in NL ook kunnen indien de overheid ipv de miljarden aan fossiele subsidie (ettelijke miljarden per jaar) dat naar de olie industrie (Shell..) gaat als subsidie voor EV’s zou gebruiken…
Ipv de burger te laten betalen zouden ze ook de grootste vervuilers kunnen laten betalen. En heb al helemaal niet ondersteunen met subsidies..
rulefollower zegt
U gebruikt het woord subsidie bewust verkeerd.
Leg maar uit, in vergelijking met bijvoorbeeld ASML, waar de subsidie zit.
Als u toch wat mekkeren wilt over Kon. Olie, vraag dan waarom het Koninklijk Huis subsidie moet hebben als grote/grootste aandeelhouder.
rulefollower zegt
Het probleem zit erin dat NL haar gas decennialang aan Italië verpatst heeft voor minder dan een cent per kuub. Zelfs de Belgische consumenten kregen NL gas goedkoper dan de Nederlanders. Wie hoor ik over subsidie voor de italianen of de belgen?
cdlop01 zegt
Waarom subsidies voor EV’S, zo’n onzin. Als je schoon klimaat wil kies je gewoon bewust voor schone auto en betaal je maar wat meer en sla je gewoon vliegvakantie over, dubbele co2 besparing toch. Klimaatwaanzin mag best pijn doen in de portemonnee. Moet maar eens afgelopen zijn met al die luxe.
maotje zegt
Niemand gaat daar uit eigen wil voor betalen. Dat weet je zelf ook wel toch.
jij zal ook niet uit eigen wil loonbelasting afdragen. Maar wel graag gebruik maak van al onze sociale voorzieningen en goede wegen.
Ook jij betaal liever minder dan meer. Dat is mensen eigen.
Richmond zegt
Denk je dat al die diesels de hdi en dci met 16% bijtelling gekocht/ geleased werden omdat ze zo zuinig en goed voor het milieu waren of de polo bluemotion. Die werden ook alleen gekozen omdat ze minste bijtelling hadden
waterisnat zegt
Het bejubelen van communisme gaat nog eens groot worden 😁🥴
Frankypanky zegt
Dan ben ik best benieuwd naar de ICE die nog wel worden gekocht in dat land?
R zegt
Sportwagens/terreinwagens, met name in het hoge noorden heb je terreinwagens nodig, maar daar zit een heffing op van soms wel 75%. Volgens mij kost het instap 911 model (zonder opties iets van 275 / 300k in Noorwegen)
Rokende Wielen zegt
Toyota RAV4 is daar de koning. Vorige zomer daar op vakantie geweest en ik zag heul, heul veul Toyota RAV4 rijden. Ik ben in een grotere stad geweest (Bergen) en daar reed naast Tesla’s ook veel de bZ4X rond, en wat ID.x modellen. Stellantis spul zag ik er amper.
kennone zegt
Lekker doorgedrukt daar maar tergelijketijd ook gewoon haalbaar daar met een populatie van maar 5.5miljoen mensen op dat enorme stuk land. Voldoende stroom en een goed werkend laad net.
GJZ zegt
In Noorwegen word EV zwaar gesubsidieerd met geld van verkoop van gas en olie…… heb je dan boter op je hoofd of niet?
jaso013 zegt
Nou ja, of het is gewoon een hele goeie zet om zo de transitie, in ieder geval in eigen land sneller voor elkaar te krijgen. Ze bulken daar van de poen door de inkomsten uit olie en gas. Dat hadden wij in NL ook ( of in ieder geval een gedeelte) kunnen hebben als wij slimmer hadden geinvesteerd. Maja….
timdawg zegt
Super slim. Wij hadden hier hetzelfde kunnen hebben met onze aardgasbaten, maar onze linkse vrienden (Den Uyl voorop) vonden het een beter idee om het destijds onder de kostprijs te verkopen aan het buitenland en om een onbetaalbaar sociaal vangnet op te tuigen. Heb je last van je rug? Och arme, hier heb je voor de rest van je leven een dikke vette uitkering. Klus je er ondertussen zwart nog wat bij? Geen probleem joh, zien we door de vingers!
Morgen die kranen in Groningen weer open draaien!
R zegt
En vergeet niet ons complete uitkeringsstelsel van op te zetten – de uitkeringen die in die tijd zijn bedacht zijn werkelijk waar te gek voor woorden. Voor een spaarzaam volkje als de Nederlander begrijp ik nog steeds niet waarom ze destijds geen staatsfonds hebben opgericht . Alleen al 15% van die inkomsten in dat fonds per jaar en we waren zo rijk als de Noren geweest gebaseerd op compound interest. ‘Dutch disease’ noemen ze het, google maar, en de Noren hebben ons als voorbeeld gebruikt om hun gas/olie inkomsten niet uit te keren – en daardoor op dit moment practisch de ‘rijkste’ economie ter wereld.
DAT zegt
Den Uyl is maar 4 jaar premier geweest, daarna 20 jaar alleen maar VVD en CDA tot Wim Kok.
schuimbekje3 zegt
personenauto’s… aangezien 99% van de brandstof auto’s als grijskenteken worden verkocht is dat net als zeggen dat 90% van de leden van de zwembond een a diploma voor zwemmen heeft.
maotje zegt
Waar heb je dat vandaan?
schuimbekje3 zegt
jaren geleden gewoon gevraagd aan de buurman, die reed met 4 diesel pickups rond. in eerste instantie vroeg ik hem waarom zijn kentekenplaat een andere kleur had. schijnbaar is grijs kenteken ook echt een andere kleur kentekenplaat in noorwegen. maar in noorwegen is het financieel niet aantrekkelijk om een brandstofauto te rijden, tenzij je een grijs kenteken regelt.. deze grijs kentekens zijn meestal hilux, ranger of dergelijk.. een volledig aangekledeford ranger kost aan de overkant net zoveel als een golfje kaal.
zie ze regelmatig hier kilo’s snoep kopen (voornamelijk noorse vrouwen), in zweden is snoep en caffeine frisdrank ongeveer 4x zo goedkoop, als je goed zoekt vind je in zweden monster 0.5l blikjes in de meest vreemde smaken voor 180 sek… 24 tray natuurlijk.hier nu in nederland kosten specials al snel 2 euro, als je ze nog kan vinden in de supermarkt.
overigens moet je niet zelf importeren was de overbuurman aan het vertellen, toen hij dat een poosje geleden probeerde om een ram 1500 te importeren was dat een drama met regeltjes, formylieren enz.. die heeft ie snel uitgevoerd naar zweden, waar ze wat minder streng zijn met import, maar nog minder happig zijn op import auto’s, tenzij amerikaans.. vooral in regio falun breek je de nek over amerikaanse sleeen…
maotje zegt
Maar de tekst heeft t over verkochte auto’s. Worden auto’s op grijs kenteken dan niet verkocht? Deze komen uit de lucht vallen?
schuimbekje3 zegt
Nee, deze cijfers zijn personenauto’s, niet bestelbussen, taxi en vrachtauto’s. Dat is leugens, grove leugens en statistieken 101. Zoals gezegd, op ‘geel’ kenteken zijn er alleen een paar postduiven met genoeg geld die een rav4 of iets dergelijks kopen, 140x90x105cm moet erin passen, kvk nummer is niet nodig.
herve11f zegt
De Noren… Een op ons neerkijkend volkje van hypocriete moraalridders. Die “Gutmenschen” waar een andere mening niet gepast is. Mochten ze hun staat moeten besturen zonder het geld van hun olie en gasbubbels zou het er anders aan toe gaan. Wat een vervalst podium is me dat zeg.
Rokende Wielen zegt
Als in Groningen er geen aardbevingen zouden zijn, had Nederland exact hetzelfde gedaan hoor…
arta zegt
Mooi land en mooi resultaat!
Die Noren doen het zo gek niet.
Koude winters, hier en daar wat minder begaanbare wegen, maar toch 90% elektrisch!
Slim gebruik gemaakt van de mogelijkheden al daar.
Veel duurzame stroom uit wind en waterkracht en wat PV en veel inkomsten uit het staatsfonds en olie. Korte werkweken, veel tijd met het gezin, veel vakantiehuizen.
Volgens mij hebben die Noren het niet zo slecht hoor.
Als alcoholist of als petrolhead heb je het alleen zwaar. Misschien moet je dan maar naar Venezuela ofzo verhuizen.
smeck zegt
Ook wel ff netjes om te vermelden dat in Noorwegen de stroomprijs elk jaar daalt ipv verdubbeld en dat het gemiddelde inkomen een van de hoogste van heel Europa is.
Huidige kwh prijs is daar onderaan de streep minder dan de helft van wat het hier kost en is is geen wegenbelasting voor voertuigen onder de 7.5ton.
Dit is in dezelfde categorie als dat Spanje tig keer meer stroom opwekt aan zonne energie dan Nederland en dat ze meer airco’s hebben dan in IJsland…
Maarten123 zegt
Noren zijn hypocriet. Ieder jaar een nieuwe EV, maar ondertussen vijf musclecars in de garage. Zwaar vertekend beeld.