Ook deze klassieke Fransoos gaat tegenwoordig weg voor de hoofdprijs.
Oude, snelle wagens waarvan er enkele duizenden (of minder) zijn gemaakt. Ze zijn vandaag de dag serieuze pegels waard. Best jammer, want er zal niet veel meer mee gereden worden. Meer kilometers betekent immers een waardevermindering. Als er één auto uitnodigt tot rijden is het de Renault 5 Turbo 2 wel. Als Lamborghini een hatchback zou bouwen in de jaren tachtig, dan kwam ‘ie er vermoedelijk zo uit te zien.
Deze 5 Turbo 2 heeft 160 pk. Vandaag de dag wellicht geen indrukwekkend getal, maar weet dat deze auto een gewicht onder de 1.000 kg heeft. Een sprint naar de honderd kan dan ook 6,9 seconden worden gedaan. De top ligt op 201 km/u.
Het te koop aangeboden exemplaar werd oorspronkelijk geleverd in thuisland Frankrijk. De tweede eigenaar was ook een Fransman en de derde eigenaar kwam uit Spanje. Vervolgens is de auto naar Nederland geïmporteerd en wacht nu bij Prins Classics op een nieuw baasje.
De Renault is bruin van kleur en komt uit 1984. Ondanks een stand van 142.800 kilometer hoopt men 84.500 euro te vangen voor de klassieker.
UPDATE: de prijzen schijnen wat te verschillen. Op Autotrack staat ie voor 84,5k, maar direct via Prins wordt er 79,5k gevraagd.
viezefreddyw zegt
Wauw, staat dit ding nog steeds te koop? Ergens in februari dit jaar nog een tip naar de redactie gestuurd over deze auto.
Maar eerlijk, hij is wel echt ontzettend gaaf! De kleur staat hem echt geweldig.
fouadski zegt
@viezefreddyw: vind het ook een mooi ding. Prachtig zelfs. Alleen de prijs met die km stand? Beetje veel denk
viezefreddyw zegt
@fouadski: Het is inderdaad geen kattenpis. Vandaar ook dat ‘ie al een tijdje te koop staat. Een snelle blik op het web leert mij dat je in Europa voor minder geld een 5 Turbo 2 met een lagere kilometerstand kunt kopen.
Maar willen we het echt goed hebben, moeten we @desjonnies vragen. En ook om een mooie anekdote.
rufctr01 zegt
Gave auto en gave kleur. Prins is niet de goedkoopste partij om een auto te kopen.
@desjonnies heeft waarschijnlijk wel met zo’n auto gereden en misschien wel in zijn bezit gehad.
Dutchdriftking zegt
En als je er mee rijd valt het naar hedendaagse maatstaven waarschijnlijk vies tegen. Begrip me niet verkeerd, dit is vast terecht een jeugdheld voor velen, maar deze prijs er voor vragen is natuurlijk kansloos.
toniominestrone zegt
@dutchdriftking: Dit jaar op de Techno Classica gingen er 3 over de toonbank voor vergelijkbare bedragen, overigens is het ridicuul om een auto van 40 jaar oud te vergelijken met hedendaagse meut, hierbij speelt emotie de boventoon.
Dutchdriftking zegt
@toniominestrone: Ik ben het met je argumenten eens, maar is het ook 80k emotie? Natuurlijk is deze wagen zeldzamer dan een 964 Turbo en daarom valt de prijs nog mee, maar het blijft idioot.
viezefreddyw zegt
@dutchdriftking: Welke auto valt niet tegen in vergelijking met hedendaagse maatstaven? Een Audi RS3 maakt in rechte lijn gehakt van een Ferrari F40. En van een F50. Etc, etc, etc…
spykerboy zegt
staat al bijna een jaar… volgens mij is dat genoeg indicatie om te zeggen dat hij te duur is voor zn staat/km stand.. ik zou hem voor nog geen 10e vd prijs kopen overigens dus ik ben niet onpartijdig in te roepen dat ie te duur is..
pier zegt
@spykerboy: voor een tiende van de prijs zou ik er niet eens over nadenken, hebbon!
oemplus zegt
@pier: Liever jij dan ik.
volvo-s60-adept zegt
Man man man, wat wordt ik hier hebberig van… ’t Is dat m’n V70 geen 85k waard is, anders had ik ‘m direct ingeruild, voor de ruimte neem ik wel een bakfiets.
amersfoorter zegt
De markt is echt op hol. Natte vingerwerk deze prijs.
toniominestrone zegt
@amersfoorter: Zeker niet, prijs is conform de marktwaarde, vele malen exclusiever dan b.v. een e30 M3 om maar eens een auto te noemen welke echt overgewaardeerd wordt, zeker gezien de produceerde aantallen.
skinnybmw zegt
Zo veel meer karakter en charme dan welke moderne auto dan ook (op een uitzondering na, maar die zijn echt onbetaalbaar). Respect als je deze op je oprit zet i.p.v. een net ingereden M4 of RS3. Ikzelf zie veel liever dit geparkeerd staan en zou hier ook langer bij staan kijken. Hail to epic classics!
steelfighter zegt
Op een blauwe maandag 24 jaar geleden ook zo eentje 2e hands gekocht… alleen maar koelingsproblemen, daarna binnen een maand weer ingeruild bij een handelaar voor een m635csi, nog flink moeten bijleggen ook
jack_abarth zegt
@steelfighter:
En nu balen, of heb je de BMW nog?
steelfighter zegt
@jack_abarth: Helaas niet meer, het is net bitcoin hè, als ik had geweten dat die wagens zoveel waard zouden worden…… maar goed heb er flink van genoten, behalve die Renault, nu 85000 euro ????
jeroenwz zegt
Prachtige auto in een heerlijk jaren ’80 kleurtje!
kennone zegt
Pho als ik het geld had was ik jullie allemaal voor :p Dit is voor mij echt de enige Reneault waar ik veel geld aan uit zou kunnen en willen geven. En daarna lekker voor woon en werk verkeer gebruiken!
Dizono zegt
Meegespoten bumpers terwijl dat niet hoort, zonnedak… Ja, de staat en kleur is mooi, maar voor.dit geld zou ik op zoek gaan naar een nettere Turbo 2 of liever nog een originele Turbo uit de eerste serie.
willeme zegt
Die kleur van de auto is zorgvuldig gekozen. Die was namelijk om te matchen met de kleur van je onderbroek na een bocht waarin je even van het gas ging.
Die prijs van 80 mille is helemaal niet zo gek, eigenlijk. Een redelijk strakke 5 Turbo doet gewoon 75 mille en kan oplopen tot 125 mille. Dus deze zit aan de onderkant van het aanbod.
De markt is niet op hol. Dit is geen bubbel. Dit is gewoon een bijzondere auto waar er niet veel van te koop staan. De auto heeft een roemruchte historie en bakken karakter. Die kilometerstand maakt niet zo veel uit, zeker niet als de auto in onberispelijke staat is. Zo op de foto’s ziet het er erg strak uit. Dat ze daar 79.500 voor vragen is vrij normaal. Niet goedkoop, maar zeker niet onredelijk.
Joost zegt
@willeme: 80k voor een turbo2? Is wel de hoofdprijs volgens mij.
Voor een turbo1 is het een koopje..
willeme zegt
@ijoost: verrek! Je hebt helemaal gelijk!
oemplus zegt
Renault en €84.500,- in 1 zin… “Badum tss”
jupke zegt
Met een achteraf ingebouwd vouwdak van een twingo!?
amersfoorter zegt
Geen bubbel? Wat deden deze auto’s 10 jaar geleden qua prijs dan?
thierryvth zegt
uit de comments maak ik op dat ik en de rest van de ouwe knarren wegkwijnen bij deze jeugd nostalgie en dat die millennials denken was is dat voor gelul
E34M5Touring zegt
@thierryvth: Nee hoor, ik vind dit prachtig. M’n opa had een 5je Baccarat in die kleur bruin. Alleen daarom zou ik hem al willen. Mooi spul!
tatog zegt
@thierryvth: dat noemen we nou een generatiekloof!
desjonnies zegt
Er is onlangs een 5 Turbo2 Evolution voor $ 95000 afgehamerd, waar ik nog serieus op geboden heb. Dat is de civiele uitvoering waar de dikste der 5 Turbo’s, de Maxi op gebaseerd is.
Die had dan nog uit de VS verscheept moeten worden, maar is zeldzamer dan deze 5 Turbo 2.
Let wel er een Maxi van maken kun je dat bedrag nog eens stukslaan!
Kilometers zijn niet zo belangrijk, de motor zit in principe in de Volvo 343 en bepaalde delen komen uit de VAG Audi schappen zoals bijvoorbeeld waste gate onderdelen.
Een Turbo1 (aluminium dakplaat, deurplaten, gek dashboard en stoelen) is schier onbetaalbaar aan het worden, vele zijn gesneuveld op circuits in de 5 Turbo cup en in de rally wereld.
Een 2 mag veel simpeler zijn met een gewoon 5 Alpine dashboard, maar toch, met een 5 Turbo kun je zoals we vroegâh deejen gewoon een stukje lekker rijden, dat maakt hem in mijn ogen een fijner maatje dan de meeste andere straat legale groep B kanonnen.
En dit is veel geld, of’ie duur is hangt van de staat af, maar één ding heeft de 5 Turbo voor op de andere straat legale Groep B kanonnen: omdat hij echt gebaseerd is op een gewone Renault 5, zijn onderdelen goed verkrijgbaar tegen schappelijke prijzen.
En met een lekkere Devil pijp en een setje 3 delige Gotti of PLS velgen heb je wel een snoepje, ringetje onder de waste gate -zodat die later open gaat- en je wint zo pakweg 10 – 15 trappelende paardjes.
e1000bmw zegt
@desjonnies: maar zou je deze kopen?
desjonnies zegt
@e1000bmw523i:
Nee.
Die 5 Evolution had ik eigenlijk niet moeten laten lopen, maar ik bouw altijd een marge c.q. eindbedrag in, om niet in een biedingsoorlog te eindigen.
In Europa zou ik altijd voor een dan maar wrakkige Turbo 1 gaan, van die Amerikaanse Turbo 2 kwam ik er ook iets te laat achter dat het een echte Evolution was.
Ik had die Amerikaan overigens als hobby – handel gekocht, om een tijdje te houden en dan weer te verkopen.
Dan hoeft zo’n ding je geen geld te kosten omdat er altijd wel een man is die net als ik die ‘speciale uitvoering wil hebben’, om eventueel om te bouwen naar een Maxi Turbo.
Zo heb ik de geschiedenis van mijn 2 deurs Impreza nagetrokken en van mijn serie, daar zijn er een goeie 300 stuks van gebouwd, in principe als Groep N wagen zonder corrosie bescherming, met het dakluik standaard, bedoeld om in de rally sport te eindigen.
e1000bmw zegt
Beetje bruin… Daardoor overigens wel heel period correct. Persoonlijk zou ik eerder voor een minder in het oog springende R5 Alpine gaan. Ook rap, maar net wat meer sleeper. En je hebt dan wel een achterbank…
bischero zegt
Ik zie die dingen als jochie nog staan tijdens de zomervakantie in Parijs of Fréjus .. en daarna hup, weer in de R18 GTL van pa. Met gele koplampen en handdoek tussen raam en deur geklemd op de achterbank dromen over de R5 Turbo.
Ow ja, en na thuiskomst weer racen met mijn op afstand bestuurbare Peugeot 205 GTI rallywagen .. vloer iets nat maken en dan een parcours afleggen en driften. ?