Kijk, hier zijn we nou goed in. Oude troepauto’s maximaal recyclen en bijna ALLES omzetten in bruikbare grondstoffen.
Dit kunnen we hier doen omdat er aan elke nieuwe auto een verwijderingsbijdrage van €45 hangt (Deze bijdrage heet vanaf 2013 trouwens recyclingbijdrage, dekt de lading beter.) Een keten van inzamel-, autodemontage-, recycling- en shredderbedrijven kan hiermee auto’s maximaal uit elkaar scheuren & schroeven, maar daarmee kom je niet aan een recyclingspercentage van 95%. Om dit te bereiken komen de ‘restjes’ in een PST-fabriek in Tiel (Post Shredder Technologie) terecht waar de laatste stukken shredderafval worden gescheiden in bruikbare materiaalstromen. En je hoeft geen Prius-aanbiddende sandaal te zijn om te snappen dat dit goed is.
De volgende stap? ARN (Auto Recycling Nederland) heeft wel een idee. Ze willen een ‘grondstoffenrotonde’ maken, want die afgewerkte resten verbranden is nutteloos en hoeft met de huidige stand van techniekzaken ook niet meer. Daarom willen ze dat het gebruik van recyclaten wordt aangemoedigd door de overheid. Van vergeten & versleten auto tot nieuwe materialen. Ronder is dat cirkeltje niet te krijgen, toch? Voor meer info klik je HIERO.
christianjanssen zegt
Dus je nieuwe Porsche zou zo maar eens een reïncarnatie van een Dacia kunnen zijn. Doet dat even pijn aan je ziel!
autogedrocht zegt
Behoorlijk hoog percentage! Moeilijk om te geloven eerlijk gezegd!
@ricardo, HIERO linkje werkt bij mij niet?
autoblogger zegt
@autogedrocht: heb je een adblocker?
rikkon zegt
@autogedrocht: Met statistiek ik alles mogelijk. Ik gok dat elke exportauto als ‘100% gerecycled’ de boeken in gaat.
bentley1969 zegt
Ben geen milieufreak maar dit is wel een goede zaak!
mo112 zegt
de overige 5% zijn nooit meer teruggevonden
Pordon zegt
Dat is een aardig percentage. Goede zaak!
pomoek zegt
Neemt niet weg dat die sloopregeling van enkele jaren geleden heel slecht is geweest voor het milieu. een groot deel van de energie die in automobiliteit gestoken wordt zit in de productie van auto’s. Het slopen van auto’s die wat meer benzine verbruiken maar nog wel een paar jaar konden worden gebruikt is per saldo slecht voor het milieu. Dat auto’s die “op ” zijn voor 95% kunnen worden hergebruikt (ik vermoed voornamelijk het ijzer, koper en staal) is natuurlijk een goede zaak.
Hubert zegt
Ben benieuwd hoeveel de campagne kost om de naam van verwijderingsbijdrage om te zetten in recyclingsbijdrage.
Het gaat tenslotte om exact hetzelfde.
Dino2400 zegt
@Hubert: ja, maar Engels klinkt nou eenmaal beter.
Een betere naam was “hergebruikbijdrage” geweest. Niet zo’n lelijk mengelmoesje van Engels en Nederlands, en dekt de lading perfect.
Esprit_de_Flandre zegt
@Dino2400: Recyclage is een Nederlands woord. Of je daar nu blij mee bent of niet…
Esprit_de_Flandre zegt
@Dino2400: En hergebruik is trouwens niet hetzelfde als recyclage…
406_v6 zegt
Personenauto’s bouwen is nooit ons sterkste punt geweest….. dus dan maar goed in recyclen?
umadbrah zegt
Nu je toch zegt “Prius aanbiddende sandaal”…
ARN kan geen Hybride auto’s recyclen. Die worden naar Duitsland gebracht, daar uit elkaar gehaald om vervolgens zeker niet 95% gerecycled to worden. Pauper autootjes.
autogek123 zegt
@umadbrah: De Prius kan voor meer dan 95% gerecycled worden. Eerst info verzamelen voor je commentaar geeft. :(
bozewolf zegt
Toch een uitstekende zaak. Niks mis mee of geitenwollensokkerig aan recyclen. Gewoon beetje bewust met je grondstoffen omgaan is een heel gezond idee.
undifined1 zegt
95 procent, hebben we het dan over het aantal onderdeeltjes, massaprocent of volumeprocent?
hammerman zegt
Ik neem aan dat dit een gemiddelde is van alle gesloopte auto’s in Nederland. Ik zou wel willen weten welke merken/auto’s voor meer dan wel voor minder dan 95% gerecycled kunnen worden!