De Volkswagen Passat sedan is van ons heengegaan.
Dames en heren, een moment stilte alstublieft, de Volkswagen Passat Sedan is uit productie genomen. Daarmee is er een einde vroegtijdig einde gekomen aan de vierdeurs middenklasser van Volkswagen. Nu is er vaker een Passat uit productie gegaan, maar in dit geval staat er voorlopig geen opvolger klaar.
Santana
De Passat (B1) kwam in 1973 op de markt, maar daar was géén vierdeurs sedan van. Logisch, want in principe was een Passat een hatchback/liftback-versie op basis van de Audi 80 (dat was dan de sedan). De tweede generatie Passat (B2) arriveerde in 1981. De vierdeurs sedan-versie heette ‘Santana’ tot de facelift. Pas sinds 1985 was de Passat sedan een feit.
Motor overdwars
In 1988 verscheen de derde generatie Passat. Ditmaal was de sedan er direct vanaf het begin bij. Bijzonder was dat deze generatie op het ‘B3’-platform stond met overdwars geplaatste motoren. Apart designfoefje was het gesloten front met het logo erin. De motoren erachter overigens ook. In de topuitvoeringen kon je kiezen uit Passats met een G-Lader (G60) of zescilinder (VR6).
Eerste TDI-motor in Passat Sedan
De Passat B4 was in feite een facelift-versie van de B3. De neus was compleet anders, maar ‘onderhuids’ was het nog de oude versie, eigenlijk. Dus ook hier een overdwars geplaatste motor. Over motoren gesproken, met de B4-generatie van de Passat Sedan arriveerde de beroemde 1.9 TDI-motor.
Stiekem een Audi
De B5-generatie van de Passat Sedan kwam al in 1996. Volkswagen draaide het wéér om. Stiekem was deze Passat namelijk een Audi. De motor was niet overdwars geplaatst, maar ‘in lengte’ zoals bij grotere Audi’s. Qua techniek deelde Passat veel met de Audi A4 van deze periode. De 2.8 was niet de Volkswagen VR6-motor, maar een een dertigklepper van Audi. Het AWD systeem was ook het ‘echte’ quattro-systeem met Torsen-differentieel, niet het Haldex-systeem van de Golf.
Facelift met achtcilinder
De Passat B5+ is zoals de naam suggereert een facelift-versie. De neus werd flink aangepakt. Mede om ruimte te maken voor een dikke 4.0 W8-motor met 275 pk en 370 Nm. Standaard kreeg deze vierwielaandrijving, een automaat was optioneel. Met handbak kon deze versie in 6,5 seconden naar de 100 km/u sprinten. Echter, de diesels werden verreweg het meest populair. De pompverstuivers deden bij deze generatie hun intrede. Ook een zescilinder diesel was mogelijk. De B5+ werd tot 2005 gebouwd. Daarna ging de auto als Passat Lingyu verder in China tot 2011.
Passat sedan weer een Golf
Het roer werd wederom een keer omgegooid met de introductie van de Passat B6-generatie. Toen was de Passat Sedan ineens weer ‘een Golf’. De middenklasser stond nu op het PQ46-platform en had de motoren weer overdwars liggen. De Passat R36 was het nieuwe topmodel met een 300 pk sterke VR6.
Stiekem een facelift
De Passat B7 was stiekem weer een stevige facelift in plaats van een compleet nieuwe generatie. Ondanks dat de styling afwijkend was, was het onderstel en de techniek grotendeels hetzelfde gebleven. Er kwamen nu wat meer derivaten van de Passat Sedan. De Passat CC is natuurlijk gewoon een vierdeurs sedan. Ook kwam in 2011 daar de Passat NMS, voor New Midsize Sedan. Deze was ietsje groter en minder verfijnd dan de Europese versies. De Passt NMS was specifiek bedoeld voor de Amerikaanse markt om daar te concurreren met de Toyota Camry en consorten. Ook was de NMS in China leverbaar.
Eerste plug-in voor Passat sedan
De huidige Passat, de B8, kwam in 2014 op de markt. De auto staat op het MQB-platform. Ditmaal zijn er geen zescilinders meer. Alle motoren zijn ook voorzien van een turbocompressor. Voor het eerst komt er ook een hybride: de Passat GTE. Deze versie zie je in Nederland geregeld rijden. De Passat werd gefacelift in 2019. De verschillen zijn vrij klein.
Einde productie
Het zorgde er in elk geval niet voor dat men massaal naar de showrooms rende. De Passat sedan is onlangs uit productie genomen, meldt Autocar. Het was de bedoeling dat ‘ie het moest uithouden tot 2023, maar Volkswagen ziet er geen brood meer in. Extra zuur, de laatste exemplaren van de Passat NMS worden nu afgeleverd.
Geen directe opvolger Passat Sedan
Er komt geen directe opvolger voor de Passat sedan. Bij VW zijn ze bezig om de ID-lijn uit te breiden. De ‘Aero B’-sedan moet de opvolger voor de vierdeurs Passat worden. De introductie staat kennelijk gepland voor 2023. De Passat stationwagon, Arteon en Arteon Shooting Brake blijven wél gewoon leverbaar.
Meer lezen? Van deze betaalbare auto’s nemen wij afscheid in 2022!
dutchneon zegt
RIP… samen met mijn vader heb ik ze allemaal gereden van B1 tot B8. Die laatste gelukkig maar een paar maanden… nog nooit zon slechte auto gehad. Meteen de laatste VW. De laatste B7 had daar al aan bijgedragen met enorme rekeningen en een waardeloze service van de dealer.
Mijn vader heeft er wel een stuk of 25 versleten in zijn 36 dienstjaren waarin hij 70kkm per jaar reed, no nonsense probleemloze autos!
Tot de laatste B5’s, ik zat naast hem toen ergens bij 60.000km al de distributieriem knapte van de 1.9rodeTDI…. nog geen jaar oud. Dat was het begin van het einde!
monsieurleloure zegt
Ik heb een Passat B5.5 gehad 130pk, technisch was die prima, maar de wegligging was niet zo best.
Daar hielp een zware diesel in de lengterichting ook niet echt aan mee. Echt een Audi op wielen was dat. Bochten was niet zijn ding, zeker op nat wegdek niet,.
Nu ik het zo bedenk is dat de auto waarmee ik de veruit meeste kilometers mee gemaakt heb, van 113.000km naar 252.000km
karhengst zegt
Dus eigenlijk vanaf de B5 reeds slechte ervaringen maar alsnog de volgende drie generaties, die alsmaar slechter werden, gereden zonder naar een ander merk over te stappen.
Zulke klanten ziet men graag.
dutchneon zegt
Gedwongen…. de B6 was een poolauto die ik opgelegd kreeg, heb hem de laatste 3 maanden van het contract uitgereden. De B7 was de leaseauto van mijn vrouw voor ruim een jaar, het was die of een Toyota Auris hybride.
De B8 heb ik nooit meer gehad, mijn zwager reed hem een jaar of 2
monsieurleloure zegt
In nomine patris es filii et spiritus sancti
Amen
wimof zegt
Is dat autotaal?
Robert zegt
@monsieurleloure: diezelfde bezwerende woorden werd door menig bezitter van een 2.0 TDI of 2.0 TSI óók uitgesproken, als de (fatale) diagnose over de conditie van de motor werd uitgesproken…
Zelf tot voor drie jaar terug nog bezitter van een B6 geweest, met één van de allerlaatste 1.9 pompverstuiver TDI’s aan boord. Een fijne reisgezel, al was het airco systeem een continue bron van aandacht en ergernis, die mij uiteindelijk ertoe bracht op zoek te gaan naar een opvolger.
rogerzz zegt
Zonde, mooie wagen. Toevallig heb ik een vriend die een b8 heeft weggedaan met 400k km, 2.0 dieseltje. Probleemloos weggedaan omdat hij hem lang genoeg in bezit heeft gehad vond hij, en gewoon zin had in een nieuwe auto. Ik was positief verrast over dat ding, zat prima in elkaar geschroefd. Tot zover anekdotisch bewijs met n=1.
Als ik het artikel van de link lees is er nog wel een “2022 Volkwagen Passat Limited Edition” beschikbaar dus dit jaar nog wel te bestellen lijkt mij. En de Arteon is er ook nog.
phdg zegt
@rogerzz: hier nr 2 dan, de mijne is juist weg na 200kkm bijna probleemloze kms (enkel de veerwikkel stuk gegaan). “Vlotte” rijstijl, caravan van 1500kg of aanhanger met 2 ton trekken allemaal met het nodige comfort. Nu al enkele maanden aan het genieten van nog meer stilte en power van de GTE. Hopelijk doet die het ook zo goed..?
remc0f zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
marcomanta zegt
Dat is 1.
vondick zegt
Bizar dat het een sedan was. Dacht altijd dat het gewoon een hatchback was. Logisch dat hij niet meer verkocht wordt, rete onhandig..
ukbob zegt
Van overdwars, naar overdwars en dan weer overdwars… volgens mij zit er rond de audi-gebaseerde Passat ergens een typo..
In de B7 en de B8 lange stukken gereden en daarin was deze toch wel op z’n best. Totaal niet spannend, maar juist lekker relaxt en stil.
alloallo zegt
De B5 ging niet alleen verder in China, maar ook in Europa als de eerste Skoda superb.
Dutchdriftking zegt
Een tevreden b5 rijder hier. Doodzonde dat men in deze generatie de W8 had ipv de 2.7 biturbo. Daarmee was het de ideale Passat geweest.
willeme zegt
@dutchdriftking: Oettinger heeft er een paar gebouwd met een licht gekietelde 2.7. Tellers van de S4 erin, weet ik nog. 350 pk en meer dan 500 Nm. Daarmee kun je nu nog een M340i bijhouden, denk ik. Eens even kijken of we daar nog meer over kunnen vinden. Waren leuke projecten in de jaren ‘90. Net als de A4 4.2 Oettinger. Kon allemaal toen ;-).
Dutchdriftking zegt
@willeme: Zet maar voor de deur. Wel met originele facelift klokken (veel mooier dan S4) in het donkerblauw als W8 uitgevoerd qua looks. Helios wielen er onder en af.
HelldogBE zegt
Ik zou ook voor de superb hatchback gaan.
Rij graag met een combi, maar een hatchback heeft (met gesloten rollo) dezelfde bruikbare kofferruimte, minder rolgeluid van de achterste wielkasten, betere aerodynamica en een achterruit die proper blijft.