De Smart ForFour zal niet meer terugkeren.
Het is eigenlijk heel erg vreemd en welhaast ironisch dat een merk een als Smart de grootst mogelijke moeite heeft gehad om relevant te zijn. Zie het als rijdende broccoli, iedereen weet dat het goed voor je is, maar mensen willen graag een rijdende bitterbal.
Vergeeft u ons de matige analogie. We moesten er simpelweg aan denken toen we te horen kregen dat de Smart ForFour helaas is heengegaan. Jazeker, we hadden laatst een overzichtje van modellen die niet terugkeren in 2022 en de Smart ForFour hoort daar sinds kort ook in te staan.
Nederlands
De Smart ForFour is van origine een Nederlandse auto. De eerste generatie (de W454) ging in productie in 2004. De ForFour liep van de band in Born, samen met de Mitsubishi Colt waar deze op was gebaseerd. Dat model faalde jammerlijk en al snel stopte Mercedes de productie: in 2006 was het alweer voorbij met de pret. Speciale vermelding voor de Brabus-uitvoering met 200 pk. Dat is namelijk een leuke vergeten Hot Hatch.
De naam ForFour keerde vervolgens terug in 2014 met de ‘W453’-generatie. Deze ontwikkelde Smart in samenwerking met Renault. Bijzonder was dat het nu geen reguliere voorwielaandrijver was met dwarsgeplaatste motor. Nee, de motor ligt namelijk op de achteras die de achterwielen aandrijft.
Inderdaad, dat is net als de Smart ForTwo. Ook bijzonder is dat de Tridion-veiligheidskooi ook op de ForFour aanwezig is. In dat licht bezien is het nu een ‘echte’ Smart. Er komen ook modellen met Brabus-sportpakket:
Elektrische Smart ForFour
Aanvankelijk is de vierdeurs Smart leverbaar met verbrandingsmotoren (allemaal op benzine). In 2017 voegt Smart de ‘Electric Drive’ aan het gamma toe. Die wordt in 2019 omgedoopt to ForFour EQ. Het is dan de enige vierdeurs Smart die je kunt krijgen, een benzine-versie is niet meer mogelijk.
In 2020 krijgt het model nog een facelift. Met name de neus is strakgetrokken, waardoor de auto er iets moderner uitziet. Heel lang konden we niet van het model genieten, want in december 2020 rolden de laatste exemplaren van de band. Er zijn nieuwe exemplaren te krijgen die vanuit voorraad geleverd kunnen worden.
Smart heeft aangekondigd een joint venture te zullen starten met Geely. Waarschijnlijk dat daar nu alle aandacht, tijd en moeite aan besteed wordt. Overigens blijft de tweedeurs Smart ForTwo en de Renault Twingo nog wel eventjes in productie.
Via: Electrive.
osmo zegt
Ik was het merk Smart stillaan al vergeten. Ik kan me ook niet herinneren wanneer ik de laatste keer een Smart heb zien rijden.
Waren wel geinige autootjes maar ik vermoed dat de Mercedes-prijsstelling de doodsteek was. Voor een stuk minder had je een FOX, IQ of Twingo.
mannetje zegt
Goh, jammer. Vond dit nou echt een mooie kar..
bernoulli zegt
Het eerste model heb ik twee weken op Sicilië gehad als huurauto. Heel het eiland mee over gescheurd. Een witte met zilveren Tridion-kooi. Reed best ok. Dash was ook wel grappig, met hier en daar wat A-Klasse onderdelen (o.a. de radio). Uiterlijk vond ik niet geweldig. Alleen het neusje, dat was echt geslaagd.
Huidige model, die verbouwde Twingo, heb ik niks mee.
coldzero zegt
Het model wat erop volgende gebruikt mijn garage als leenauto. Ik loop nog liever op en neer dan dat ik die moet gebruiken. In alle handelingen; sturen, schakelen en remmen zit zo weinig gevoel dat mijn Nissan Pixo die ik 10 jaar geleden had, aanvoelt als een DTM touringwagen in vergelijking met die Smart. De enige auto waarbij ik net zo weinig gevoel had bij het remmen was de 2e generatie Picanto. Die stond al stil als je alleen maar je voet legde op het rempedaal.
karhengst zegt
Verschrikkelijk model inderdaad. Bij normaal optrekken oorlog in de achterbak, en met geen goed fatsoen een degelijke zitpositie te vinden waarvan je geen rugpijn krijgt.
doublechevron65 zegt
@bernoulli: maar ja, wel veel schakelen en herrie berg op naar de top van de Etna. Zo heb ik dit autootje in herinnering…
Robert zegt
Dus… Als je een vierdeurs Smart wil, koop dan gewoon de Twingo.
Ik heb er ooit eens een gehuurd, zo’n Smart Forfour. Bij de Bo-rent is het al sinds jaar en dag de goedkoopste huurauto. Ik vond het helemaal niks. Bij een snelheid van net boven de 100 kmh op de snelweg kreeg ik het gevoel dat de auto gewoon het contact met het wegdek begon te verliezen. Lekker mee in de stad blijven dus, in z’n natuurlijke habitat.
imaginenl zegt
Uiteindelijk een Smart die toch niet zo smart is. Qua formaat, bruikbaarheid en betaalbaarheid zijn er gewoon te veel concurrenten die het beter doen. Het usp vd Smart for 2 is toch echt het formaat en de goede opties. Een DCT versnellingsbak in een ultra mini is toch wel uniek.
Hopelijk brengt de samenwerking met Geely weer wat beter bruikbare auto’s dat de huidige for 2 met z’n korte range.
roadster1976 zegt
Generatie 2005 forfour brabus gehad. Mooie auto. Betrouwbaar ook. Doodstrek nieuwe forfour was enkel elektrisch leverbaar was met een veel te lage actieradius en prijsstelling. Zonde.