Ciao, bella machina.
Het was al een autotype dat je telkens minder ziet: de grote, comfortabele reis-coupé waarbij stijl en luxe voor sportiviteit gaan. Bentley heeft nog de Continental GT en bij Mercedes kun je nog een S-Klasse Coupé kopen. Maar auto’s als de Jaguar XK en Cadillac Eldorado zijn er helaas niet meer. Daar kunnen we nu de Maserati GranTurismo aan toevoegen, want het trieste nieuws heeft ons bereikt dat de auto uit productie genomen is.
De auto begon zijn carrière in 2007, toen ie onthuld werd op de Salon van Genève (klik-tip). De Gran Turismo stond op het platform van de Quattroporte en was een echte vierzits coupé. Uiteraard niet voor vier enorme kerels, maar twee kleinere kinderen kunnen met gemak aan boord. Dankzij de enorme wielbasis was de beenruimte niet eens zo heel beroerd. Wel was de hoofdruimte beperkt, dankzij de schitterend aflopende daklijn. In eerste instantie was de Gran Turismo enkel met de F136-U motor, een V8 van Ferrari. Deze motor was 4.2 liter groot en leverde 400 pk. Deze krachten werden via een zestraps automaat van ZF afgeleverd aan de achterwielen.
In 2008, wederom in Genève, toonde Maserati de Gran Turismo S. Deze kreeg de F136-Y motor van Ferrari mee. Dankzij een groter slagvolume van 4.7 liter leverde deze motor 440 pk en nog belangrijker, 490 Nm. De Gran Turismo weegt zo’n 1.800 kilo, dus die Newtonmeters waren erg welkom. De Gran Turismo S was snel, maar niet bloedsnel. 0-100 km/u duurde 4,9 seconden en sluit kon je 295 km/u halen. Op zich geen verkeerde cijfers, maar dankzij het glorieuze geluid zou je iets meer oomph verwachten.
Aan het einde van 2009 op de IAA in Frankfurt wordt het doek getrokken van de Maserati GranCabrio. Althans, zo heet de auto in Europa. In de Verenigde Staten, Australië en Nieuw-Zeeland heet de auto GranTurismo Convertible. De GranCabrio is er enkel met de 4.7 liter V8 met 440 pk. Dankzij het geheel elektrische bedienbare stoffen dak is de V8 nu nog beter te horen. Nadeeltje is het hoge gewicht. Leeg weegt de GranCabrio al 1.900 kg. Mede daardoor zijn de prestaties, gezien de prijs acceptabel, maar niet meer dan dat.
In 2011 ziet de GranTurismo MC Stradale het levenslicht. Dit is een auto in de traditie van de Porsche 911 GT3 RS: lager, lichter, sneller en dramatischer. De GranTurismo MC heeft racekuipen, 6-punts gordels en grotere remmen. De spoiler, splitter, 20″-velgen en diffusor laten er geen twijfel over bestaan dat dit de allersnelste GranTurismo is. De motor is sterker zij het marginaal. De V8 levert nu 450 pk en 510 Nm. Omdat de auto alsnog een kleine 1.700 kilo weegt, zijn de prestaties maar ietsjes beter dan bij de Gran Turismo S: 0-100 km/u in 4,6 seconden en een topsnelheid van 301 km/u.
In 2012 wordt de geheel range opgefrist middels een facelift. De Gran Turismo krijgt een nieuwe bumper en koplampen met LED-jes. Verder wordt de motor iets verfijnd waardoor de GranTurismo-eigenaar maar liefst 460 pk tot zijn beschikking heeft. Nieuw is de ‘Sport‘-uitvoering. De rijtest van de auto kun je bekijken in deze video.
In 2017 krijgt de GranTurismo nogmaals een facelift. Wederom passeren nieuwe bumpers, velgen en lampen de revue. De 4.2-liter V8 kwam te vervallen: alleen een 4.7 V8 is mogelijk. Deze levert nog steeds 460 pk. Dankzij het atmosferische en hoogtoerige karakter van de motor is meer vermogen eruit halen best lastig, terwijl de CO2-uitstoot bizar hoog is. Vandaar dat de auto in Nederland peperduur is.
Na 11 jaar mag de GranTurismo dan eindelijk met pensioen, zo hebben we vernomen, de productie van de GranTurismo is inmiddels gestaakt. Een opvolger staat nog niet in de planning. De Alfieri is aangekondigd, maar volgens Maserati Nederland duurt het nog wel even voordat die auto komt. Ook is de Alfieri anders in de markt gezet: het moet meer een 911 concurrent worden, dan een grote Grand Tourer. Aan de ene kant is dat toe te juichen, aan de andere kant is het vreselijk jammer. Want de GranTurismo was een bijzondere auto. Die fantastische motor met dat briljante koetswerk. Het is nooit de snelste auto in zijn klasse geweest, maar misschien wel de meest stijlvolle. En dat is wat telt bij een dit soort auto’s.
JamesBond007 zegt
Werd tijd! Ondanks dat het een bloedmooie auto is, is ‘ie wel al een oudje. Van mij mag de Alfieri komen!
dees zegt
@jamesbond007: Het uiterlijk is tijdloos mooi en zal dit denk ik ook altijd blijven.
Maar van binnen is het zo zwaar verouderd en dat al jaren.
Iets wat je vaak bij FCA modellen ziet. Dat het wanneer ze het uitbrengen van binnen niet echt vernieuwend is en al vlug vies verouderd en dat ze dit niet vernieuwen met een update.
MaartenD zegt
@jamesbond007: wel triest dat de Alfieri volledig elektrisch zal zijn
tjongejongejonge zegt
@jamesbond007: wat een kinderachtige naam, past clown bassie niet beter bij je
JamesBond007 zegt
@tjongejongejonge: als ik wist dat ik zo’n gevoelig snaartje zou raken had ik het wel voorzichtiger voor je gebracht!
kilum zegt
@tjongejongejonge: het valt mij op dat jij best een vervelend mannetje bent. Waar komt die frustratie vandaan dat je tegen alles en iedereen zo vervelend moet doen? Waar slaat deze reactie bijvoorbeeld nou op? Is nergens voor nodig.
lekkerlinksrijden zegt
Blijft toch een mooie verschijning ook
lekkerlinksrijden zegt
@lekkerlinksrijden: al is de eerste versie meer dan 10 jaar oud
alfapeter zegt
Weerom kiest FCA ervoor om een model te schrappen zonder een directe vervanger klaar te hebben. Zo kunnen ze nooit enige merktrouw genereren en alleen maar markt verliezen. Totaal onbegrijpelijk.
SpiderIV zegt
@alfapeter: inderdaad een rare eigenschap van FCA. En met deze auto nog daar aan toe want het is geen volume model maar die 159 niet opvolgen, de MiTo en Punto stoppen zonder opvolger. Hele vreemde marketing strategie. Komt me moeilijk mijn strot en toetsenbord uit maar hier kunnen ze nog veel leren van VAG!
mashell zegt
@alfapeter: of ze beginnen te laat met de ontwikkeling van een opvolger, of ze doen er veel te lang over.
desjonnies zegt
@alfapeter:
Traditie: geen Punto, Mito, Spider, Gt, Croma of Lancia’s meer, FIAT zal hoogstwaarschijnlijk een beleggingsmaatschappij worden, Marchionne heeff de boel financieel gered en het concern weer op de rails gezet, dat ze auto’s produceren lijkt louter toeval, dag hadden net zo goed staafmixers, salontafels behang of lingerie kunnen maken lijkt het wel.
jaggie zegt
Altijd een mooie wagen gevonden, leuk verhaal!
Verder had ik iets meer over de verschillende versnellingsbakken verwacht, zijn er nogal wat geweest meen ik. De S was bijv in eerste instantie alleen met gerobotiseerde 6 bak verkrijgbaar i.p.v. soepele zf 6 bak.
-EDIT: dank! Is inmiddels gefixt.-
ttr6 zegt
@jaggie: Idd: de sequentiele bak in de S was geen soepele ZF bak maar wat was ‘ie gaaf. Ik heb in 2009 een proefrit mogen maken met de “S ” en er waren 3 dingen die indruk maakten: uiteraard het waanzinnige geluid, de ruig schakelende bak, wat de sensatie alleen maar groter maakte en….de keiharde stoelen, dat was ff wat minder. Toch was het een droomrit en ik heb lang de GT op een (virtueel) verlanglijstje gehad. Uiteindelijk is het er toch niet van gekomen en heb ik jaren nadien iets anders gekocht omdat ik de auto toch te groot vond voor een echte sportauto. Idd, zoals @Willeme schrijft: een echte GT.
MaartenD zegt
@ttr6: de stoelen zijn hard maar best comfortabel, in ieder geval geen kast van gehad tijd mijn roadtrip naar Spanje
20klepper zegt
Prachtige auto met een super geluid! Ooit……
Shenkie zegt
De jaren begonnen inderdaad te tellen wat betreft de techniek en het interieur maar wat een tijdloze schoonheid! Plus die heerlijke, zware V8 brul.. niet te versmaden!
Mijns inziens misschien wel de laatste echte Maserati. Hoewel het vanuit commercieel perspectief natuurlijk volkomen logisch is dat er een SUV moest komen, blijft de GT hét type auto dat ik associeer met Maserati. Kom maar op met de Alfieri!
MaartenD zegt
@shenkie: eens
viezefreddyw zegt
Dit is zo’n type auto die gewoon niet lelijk kan worden of lelijk oud. Net als de vorige V8 Vantage en DB9. Dit blijft een absolute schoonheid. Daardoor kon hij ruim 10 jaar in productie blijven. Het vervelende is dat niemand hem nog kocht vanwege het interieur dat nogal gedateerd was in 2010. Neemt niet weg dat ik met liefde zo’n ding zou willen kopen. Zeker een MC.
MaartenD zegt
@viezefreddyw: eens
Dutchdriftking zegt
Tja, typisch zo’n wagen die een waardige opvolger verdiend, maar deze niet krijgt van de Italianen….
karhengst zegt
@dutchdriftking: Typisch zo’n bericht die een plus verdient, maar het toch niet zo krijgt van vanwege de spelling?
sjeemsbond zegt
Blijft een tijdloze prachtige creatie die Gran Turismo S. Alleen kan ik dat niet van het interieur zeggen.. dat was al achterhaald toen ze de auto lanceerden.
ericc zegt
Begrijp niet waarom ze het chassis van de California of Portofino niet gebruiken om een nieuwe GT te bouwen?
Ook een kleinere variant alla F-type zou welkom zijn.
berlinetta zegt
Dit is echt typisch zo’n auto waarvan je al kippenvel krijgt als je hem hoort aan komen rijden, laat staan als je hem daadwerkelijk ziet.
redbee5 zegt
Enigste nadeel van erin rijden is dat je de buitenkant niet ziet. Oh en dat het radiosysteem pas na een uur aangaat.
MaartenD zegt
@redbee5: het radiosysteem? Ik heb de mijne zo’n 4 maanden en de radio geen moment gebruikt..raampje open en genoeg geluid
MaartenD zegt
Ik natuurlijk niet geheel objectief ;-) maar wat een prachtige auto en tijdloze schoonheid!
jwcroy82 zegt
Heerlijke auto en mijn favoriete gt. Het machtige geluid en voorkomen geven me iedere keer weer kippenvel vooral de latere sport modellen. En dankzij de hoge afschrijving ook bereikbaar.
risl zegt
-edit: thanks! is inmiddels gefixt!-
Ontopic: prachtige wagen, mag een net zo mooie opvolger krijgen.
alfaholic zegt
Is en blijft mijn droomauto. Op een dag staat die bij mij voor de deur.
maseraudi zegt
Voor de kenners en liefhebbers: koop er nu een, maar wacht niet te lang. Origineel houden en vele jaren gaan genieten. Deze zal na 10, 15 weer in waarde stijgen.
MaartenD zegt
@maseraudi: dat denk ik ook, de laatste der mohikanen voor Maserati. Maar 10 en 15j wachten..Ik maak mijn KMters wat voor de waarde niet goed is maar dat maakt mij geen bal uit. Deze beauty moet gereden worden!
ouwedibbes83 zegt
@maseraudi: 10-15 jaar, dan moet je wel flink geduld hebben! Onderhoudskosten zijn vast geen kattenpis
markoh zegt
ik heb gelezen dat een grote beurt rustig 5 a 6000 euro kost. setje schokbrekers kost al een modaal maandsalaris.
verdebosco zegt
Onvoorstelbaar zonde. Wat een schitterende wagen is die Granturismo. Vorig jaar nog een update en nu uit productie. Ik zie de hand van Manley. Amerikanen kijken alleen naar geld. Geen directe opvolger, geen moeite gedaan om de motor te updaten, het gewicht te reduceren. Waarom geen 3.8v8 turbo in een Granturismo uit de Quattroporte of Levante GTS? Onbegrijpelijk. Hadden ze nog tot 2021 kunnen doorgaan. Terug naar het coupé-loze tijdperk van midden jaren 80 bij Maserati. Armoede!
lambowambo zegt
prachtige auto, maar werd tijd.