• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

In Memoriam: Hubert Auriol (1952-2021)

Auteur: jaapiyo, gepost 10 januari 2021 om 18:08 – 6 Reacties

Zojuist bereikte ons het trieste bericht dat Hubert Auriol, meervoudig Dakar-winnaar en organisator van de rally, is overleden.

Terwijl de Dakar rally van dit jaar toevallig nog in volle gang is, bereikt ons een sneu bericht over een van de bekendste gezichten van de legendarische wedstrijd. Hubert Auriol, zelf drievoudig winnaar van de uitputtingsslag in het zand, is namelijk overleden. De Fransman, geboren in Addis Abeba en mede daardoor ook wel liefkozend ‘de Afrikaan’ genoemd, werd 68 jaar oud. Bij deze blikken we als eerberoon terug op zijn carrière en betekenis voor de Dakar.

Start als motormuis

Hubert Auriol

Auriol begon met motocross en endurance rally’s in het begin van de jaren ’70. Pas in 1979 deed hij mee aan de eerste ‘Dakar’, toen nog bekend onder de naam Rally Parijs-Dakar. Auriol startte eerst met een Yamaha, maar werd daarna opgenomen in het fabrieksteam van BMW France. Dat bleek een goede zet te zijn. In 1981 won Auriol namelijk voor het eerst het eindklassement voor de tweewielers op een BMW R80G/S. Het was tevens de eerste keer dat BMW met deze eer ging strijken.

In de jaren die volgden, deed Auriol altijd mee om de knikkers op de motoren. Hij won de rally nogmaals in 1983, werd tweede in 1984 en verloor op de een voor laatste dag de zege in 1987. Dat gebeurde op hartverscheurende wijze. Hubert brak beide enkels in de étappe, maar reed vervolgens de wedstrijd alsnog uit op plek twee in het eindklassement. Auriol deed overigens nog wel meer spannende dingen dat jaar. Samen met nog drie anderen, vloog hij in iets meer dan 88 uur de wereld rond in een propellervliegtuigje. Jaja, een ijzervretertje was het wel dus, deze Fransman.

Eerste winnaar op twee en op vier wielen

Helemaal in de koude kleren ging het botbrekende incident hem toch echter ook niet zitten. Vanaf 1988 kwam Hubert daarom aan de start met vier wielen rondom zijn lijf. Eerst gebeurde dat met verschillende Mitsubishi Pajero’s. In 1992 won hij de race met een Pajero T3, met Philippe Monnet als navigator. Later stapte hij over naar Citroën, de fabrikant uit eigen land. Bij dat team kwam hij in actie met de epische Citroën ZX Rally Raid.

Helm aan de wilgen

Medio jaren ’90 stapte Auriol over naar een functie aan de organiserende kant van de sport. Althans, aanvankelijk gebeurde dat nog niet helemaal met volle overtuiging. In 1995 deed hij naast zijn nieuwe taak in de organisatie zelf ook gewoon nog mee aan de rally. Hij werd uiteindelijk binnen de ASO de baas en het gezicht van de rally, een functie die hij vervulde tot 2004. Later was Hubert ook nog een van de grondleggers van de Africa Eco Race. Wellicht stak het de Fransman dat zijn geliefde rally vanwege terroristische dreiging zijn geliefde Afrika inmiddels verlaten had.

Corona

Helaas is Auriol nu een slachtoffer geworden van het Coronavirus. Zeker nu er zicht is op een mogelijk einde aan de Corona-ellende, een zwaar bericht om te accepteren. Rest ons het medeleven uit te spreken aan Huberts vrouw, drie kinderen en andere kennissen en vrienden.

Ook interessant!

  • Autoblog Bloopers 2021
    Autoblog Bloopers 2021
  • Jaguar XF (2021) rijtest video
    Jaguar XF (2021) rijtest video
  • Video: dit doet een harde rallycrash met je lichaam
    Video: dit doet een harde rallycrash met je lichaam
  • Autoblog @ IAA 2021 - Hypercut
    Autoblog @ IAA 2021 - Hypercut

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Een lekker gekke TVR op Nederlands kenteken
  • Audi RS6 met 1.100 pk is hypercar voor het hele gezin
  • Video: je auto verliezen door een dom ongeluk
  • Nieuwe wankelmotor komt uit onverwachte hoek
FacebookTweetPinLinkedIn

BMW, Citroen, dakar, Mitsubishi, rally, Video

Vorig bericht: « Wolff over contract Hamilton: “Moeten op alles voorbereiden”
Volgend bericht: Dit is de duurste Fiat 500 van Marktplaats »

Lees Interacties

Reacties

  1. kniesoor zegt

    10 januari 2021 om 18:27

    Naar ik van info elders begrepen heb, was Auriol “al langere tijd ziek”. Als dat klopt was de corona-besmetting waarschijnlijk slechts het laatste zetje. Hoe dan ook triest om al op je 68e te overlijden. Ondanks het intense leven, dat de man geleid heeft toch wel erg jong om heen te gaan.

    Login om te reageren
    • VeniVidiVici zegt

      10 januari 2021 om 21:31

      @amghans: Gelukkig vertel jij die extra info wel waardoor de angst in een ander en beter perspectief komt te staan.

      Login om te reageren
  2. e38ossie zegt

    10 januari 2021 om 20:00

    Held van vroeger. Hij liet mooie dingen zien op de BMW R80 G/S. Ik heb zelfs destijds mijn brommertje in dezelfde kleuren gespoten 😄. Eerste overwinning in de Dakar voor BMW in 1981.

    Login om te reageren
  3. Robert zegt

    10 januari 2021 om 20:00

    Blijft verbazend hoe ze met veel minder technologie en vermogen destijds die nog veel zwaardere rally’s wisten te volbrengen, Deze man was een absolute eindbaas in de (Parijs-)Dakar rally. Inderdaad uiterst triest dat iemand die in z’n loopbaan en leven zo veel heeft doorstaan, uiteindelijk het laatste zetje heeft gekregen door iets wat door sommigen nog steeds als ‘een griepje’ wordt beschouwd.

    Moge hij rusten in vrede.

    Login om te reageren
  4. VeniVidiVici zegt

    10 januari 2021 om 21:26

    Treurig, RIP Hubert! Verder ga ik mijn visie over Corona niet delen op Autoblog!

    Login om te reageren
  5. z4coupe30si zegt

    11 januari 2021 om 11:20

    “DAKAR Rally racing legend Hubert Auriol has sadly died aged 68 on Sunday, January 10 “from a cardiovascular accident following a long battle against the disease,” according to his family.”

    Aldus diverse bronnen.

    Is het nou Corona, of heeft zijn lichaam de strijdt tegen een cardiovascular ‘accident’ opgegeven? Maakt verder ook niet uit. Feit is dat hij te vroeg heengegaan is.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North