Pak je zakdoek er maar bij, want de laatste Ford Fiesta is vandaag gebouwd.
De reden dat het B-segment zo scoort in Europa is eigenlijk vrij simpel. Voor normaal gebruik zijn de meeste B-segmenters groot zat, je kunt ze krijgen met hele volwassen aandrijflijnen maar bij de meeste heb je zo’n beetje gegarandeerd rijplezier. Ook zijn ze ongelofelijk simpel en zijn er van bijna elk model leuke versies te vinden. Logisch dat er bijna voor iedereen wel een Peugeot 205/6/7/8, Renault Clio, Opel Corsa, Volkswagen Polo of Ford Fiesta is.
Ten einde
Ten minste, was. Eén van deze vijf ijzersterke namen heeft de pijp aan Maarten gegeven. Dat kun je aan de titel al zien, het is de Ford Fiesta. De retepopulaire kleine Ford heeft het 47 jaar volgehouden, maar in 2023 valt het doek. Dat wisten we al, maar nu is het einde ook echt een realiteit. Vandaag, 7 juli 2023, heeft de Ford-fabriek in Keulen de allerlaatste Ford Fiesta gebouwd. Misschien wel voor eeuwig.
Ford Fiesta
De historie achter de Ford Fiesta kan eigenlijk niet simpeler. De oliecrisis van de vroege jaren ’70 zorgde ervoor dat iedere grote autofabrikant ineens brood zag in kleinere, zuinigere auto’s. Zo ook Ford, die in 1972 het plan had klaarliggen voor een auto onder de Escort. Het werd dan ook snel duidelijk dat deze auto, toen nog ‘Project Bobcat’ genaamd, vooral voor Europa bedoeld was.
Dat mondde in 1976 uit in de allereerste Ford Fiesta. Het uiteindelijke concept werd ontworpen door niemand minder dan Tom Tjaarda (Ghia). Geinig feitje: de Fiesta werd ook ontworpen met de VS in het achterhoofd, maar daar was ‘ie een beetje te klein en basaal. Een Amerikaanse versie van de Escort verving daar de Fiesta na slechts een paar jaar.
In Europa was het juist een hit. Die wens voor kleinere, goedkope auto’s bleek op ons continent erg groot te zijn, want al snel breidde het gamma uit naar meerdere motorkeuzes en zelfs leuke motorkeuzes. Daarover hoeven we het niet té uitgebreid te hebben, want dat heeft collega @willeme al een keer gedaan.
47 jaar
Wat de Fiesta vooral bijzonder maakt is de situatie zoals deze nu is. De huidige Ford Fiesta is alweer de achtste generatie van de kleine Ford, die al 47 jaar ononderbroken in productie is. Meer dan 10 landen hebben de Fiesta geproduceerd, waaronder natuurlijk Duitsland en het Verenigd Koninkrijk, maar ook andere grote markten hebben mogen bijdragen aan het Fiesta-succes. Zo hebben wij bijvoorbeeld de sedan-versie van de Fiesta nooit gezien.
Uiteindelijk zijn er naar schatting zo’n 22 miljoen exemplaren van de Ford Fiesta gebouwd. Elke generatie wist successen te boeken en dat geldt zelfs voor de achtste (huidige) generatie. Momenteel zitten echter steeds minder mensen te wachten op B-segment hatchbacks en de productiekosten zijn hoog voor wat je terugkrijgt. De op de Fiesta gebaseerde Ford Puma crossover is bijvoorbeeld wel populair. Toch is de Ford Fiesta geen ramp qua verkoopcijfers, maar de Puma legt meer geld in het laatje.
De reden dat Ford uitgerekend nu stopt met de Fiesta heeft te maken met de fabriek in Keulen. Die bouwt nu nog de Fiesta, maar Ford is bezig om de fabriek om te bouwen naar hun grootste EV-fabriek. Wanneer de Fiesta daar het veld ruimt, begint de productie van de Ford Explorer EV. Ook een kleinere EV op basis van de Puma wordt hier gebouwd vanaf volgend jaar.
47 jaar, 22 miljoen auto’s, acht generaties, de onsterfelijke naam ST en een auto voor het volk. De laatste twee Fiesta’s die gebouwd worden zullen een speciale status krijgen. Eentje wordt voor de heritage-afdeling van Ford Europe en de andere voor diezelfde heritage-afdeling maar dan voor het Verenigd Koninkrijk. Met het verdwijnen van de Ford Fiesta verdwijnt een icoon. Rust zacht, Fiesta. (via Autocar)
Dit artikel van vorige week is geüpdatet nu de laatste Fiesta echt gebouwd is, inclusief nieuwe info.
drsjeroen zegt
Zo zonde dat alle betaalbare modellen er uit gaan en we allemaal verplicht een SUV moeten rijden. Gelukkig zie ik bij Renault weer een mooie nieuwe Clio verschijnen. Niet elke fabrikant gaat die kant op
Richmond zegt
We moeten niks. Wij als consument (leaserijders) willen her. Ze kunnen kiezen tussen fiesta en puma. Als ze dan Puma kiezen is het voor Ford een gemakkelijke keuze.
anthwan zegt
Leaserijders: 1.0 met M pakket of S line of Amg line.
Is de Fiesta of Puma ook al in RS-line?
HelldogBE zegt
Tuurlijk: 1.0 ecoboost ST-line
Robert zegt
Ik vind de XR2 voor z’n tijd meer indrukwekkend dan de latere ST, want in die tijd had VW nog geen snelle Polo en Opel had überhaupt nog geen Corsa. Idem de Peugeot 205.
Habanero zegt
What’s next… een onbetaalbare pseudo-SUV met micro-autonomie?
560pk zegt
Zal wel een sneuneus worden als de Opel „GRANDLAND X“. Verbaast me nog dat ze dat gedrocht, in feite een opgehoogde Corsa, niet „MIGHTY GRANDLAND XXL“ noemen. Absolute faal. Fiesta is altijd een nette auto voor het geld geweest. Helaas wil de doelgroep (ik heb het nu niet over die van de RS versies) „zo’n fijne hoge instap“. En dan maar klagen dat rug en knieën zo stijf worden.
z3cabby zegt
Inderdaad. En waarschijnlijk door A.i. getekend om kosten te besparen.
cdlop01 zegt
Mondeo, Focus en Fiesta, allemaal exit, of binnenkort.
Onbegrijpelijk. B segment nog steeds populair, zie enorme suc6 van de Yaris, maar ook Sandero.
Ford geeft het compacte en sedan segment er volledig aan in de Usa en Europa. In de usa direct opgevuld door Kia, Toyota, Hyundai, Honda etc.
Ford heeft niet de middelen meer om in elk segment vertegenwoordigd te zijn.
Richmond zegt
Enorm valt heel erg mee. Ik zie er niet veel rijden.
p993 zegt
Ik wel! Waar woon jij?
Gulli zegt
Heb er altijd een willen hebben omdat de pers er zo lovend over was. Toen de vorige versie uitkwam was die net te laat voor mij omdat ik al een leaseauto moest bestellen. Het werd een Corsa Sport. Een half jaar later kwam ‘mijn’ Fiesta pas op de markt. En vier jaar later toen ik voor mijn volgende auto mocht kijken had ik geld genoeg voor een A1 maar niet voor een Fiesta ST dus werd het hem weer niet 😕
Richmond zegt
Je had ook niet de St kunnen pakken als je zo graag de fiesta wilde.
marcomanta zegt
V.w.b. de naam prima dat het een keer op houdt, net als de Opel Kadett. Vergane glorie heet dat.
Richmond zegt
Als her beestje maar een naam of een nummer heeft om onderscheid te maken
martijnev zegt
Of de Volvo 240
pivavar zegt
Een 1.6 diesel op grijs kenteken. Nieuw, particulier, niks geblindeerd. Uit mijn hoofd nog geen 20K guldens, nauwelijks wegenbelasting en altijd beter dan 1op 20. Wat er niet op zit kan ook niet kapot. Niks dus. Jammer dat het vanaf de portieren vooral roestte. Dat heeft hem uiteindelijk de das om gedaan.
wimof zegt
En net daarom blijf ik met mijn T4 rijden.
Ik zag vandaag nog op autodoctoren, een Skoda, Yeti, 8 jaar oud en het schuifdak was gemaakt om het te begeven.
Ik heb er genoeg van, mijn buik er van vol van die voorgeprogrammeerde rommel, laatst mijn 27 maand oude (jonge?) LG koelkast moeten weggooien, buiten waarborg en economisch onherstelbaar.
DeWitteCondor zegt
Die sedan doet wel echt pijn aan je ogen.
p993 zegt
Ik snap het nog niet…Wat gaan die mensen dan rijden ipv b-seg hatchback?
Een klein soft suvje oid?
Maw: volgens mij stopt Ford te vroeg, opgejaagd door de suv en EV hype.