Het zat er aan te komen. Toch zijn we droevig gestemd.
Er is een periode geweest dat Fiat een van de populairste merken van Europa was. In de jaren ’80 en ’90 was het merk enorm. Zowel het merk als het concern draaide bijzonder goed. In die periode was Fiat innovatief qua auto’s als de fabricage eromheen. Vindingen als direct ingespoten dieselmotoren, common rail injectie, uitschuifbare spoilers en grootschalig platform gebruik werden door Fiat als eerste toegepast. In de jaren ’80 waren het auto’s als de Panda en Uno die niet aan te slepen waren. Ook in de jaren ’90 was Fiat specialist op het gebied van compacte auto’s. In 1993 werd de eerste generatie Punto op de markt gebracht als opvolger van de Uno (afbeelding onder).
De eerste generatie Punto (176) baarde opzien met zijn strakke uiterlijk. De Uno was niet lelijk, maar naar Fiat-maatstaven zeer conventioneel vormgegeven. De Punto ‘176’ was veel moderne en eigenwijzer. Met name de hoge achterlichten waren destijds zeer bijzonder, alleen de Volvo 850 Estate en Chevrolet Lumina APV hadden dat in die tijd. De eerste generatie Punto was er als drie- en vijfdeurs hatchback. Daarnaast kon je ook een Punto Cabriolet bestellen, deze werd bij Bertone gebouwd. De Punto was ook in technisch opzicht zijn tijd best vooruit eigenlijk. Zo was het mogelijk om de auto te bestellen met een zesbak, CVT, compacte turbomotor (GT) en zelfs een zesbak.
De tweede generatie Punto (188) werd in 1999 geïntroduceerd. Er was nu meer verschil tussen de drie- en vijfdeurs hatchback. De driedeurs was sportiever gestyled, terwijl de vijfdeurs de meer praktische klant moest aanspreken. Ditmaal was er geen cabriolet-versie. Pininfarina had de wens er eentje te bouwen, maar Fiat hapte niet toe. Het ontwerp werd uiteindelijk voor een verrassende auto gebruikt, het hele verhaal lees je hier. In het begin van 2003 kon Fiat mededelen dat de Punto een gigantisch succesnummer was: er waren er al 5 miljoen exemplaren van gebouwd. Rond dat moment werd de Punto (188) voorzien van een niet al te geslaagde facelift. Voor de verkopen maakte dat niet uit. Anderhalf jaar later stond de teller namelijk al op 6 miljoen.
In 2005 zag de derde generatie Punto het leven, de auto was aanzienlijk volwassener geworden. Mede daardoor werd de naam omgedoopt tot Grande Punto (199). Het lijnenspel van Giorgetto Giugiaro was bijzonder fraai. Het is uiteraard een smaakkwestie, maar dit is absoluut een van de fraaiste B-segment hatchbacks ooit gebouwd. De Grande Punto werd in samenwerking met General Motors ontwikkeld. Op het zelfde platform bouwde Opel namelijk de Corsa D.
Omdat de nieuwe Grande Punto een stapje hoger op de ladder stond, hield Fiat de oude Punto nog even aan als ‘Punto Classic’. Later zou deze almaar treuriger wordende auto als Zastava 10 door het leven gaan. Bij de Grande Punto was er niet veel treurigs te melden. Qua motoren was er keuze uit diverse viercilinder benzinemotoren (die gewoon prima waren) of een range aan uitstekende JTD-dieselmotoren. De Grande Punto was ook een van de eerste auto’s met een ‘downsize’-motor, de compacte 1.4 T-Jet die ondanks zijn bescheiden slagvolume in staat was veel vermogen te leveren. Die motor was ook de basis voor het blok dat er gebruikt werd in de Abarth Grande Punto.
In 2009 wordt de Grande Punto gefacelift. Tevens wordt er (weer) een nieuwe naam gekozen: Punto Evo. De auto wordt qua uiterlijk flink strakgetrokken. Echt een verbetering is het volgens velen niet. De eenvoudige lijnen van de eerste Grande Punto waren fraaier. Het interieur krijgt wel een welkome upgrade. Op motorisch gebied wordt de Punto Evo voorzien van efficiëntere MultiAir benzinemotoren en MultiJet dieseltjes. Uiteraard is er ook een Abarth versie van de Punto Evo.
2009 en 2010 zijn opmerkelijke jaren voor de Punto. In de Nederlandse showrooms staan namelijk DRIE verschillende Punto’s: de Classic, de Grande Punto en de Punto Evo. De Classic is er met slechts één motor (de 1.2) en één uitvoering (Active). Ook bij de Grande Punto is er slechts één uitrustingsniveau (‘Actual’), maar is er wel keuze uit een 1.2 en 1.4 op benzine of een 1.3 dieselmotor. De Grande Punto bleef tot 2012 leverbaar naast de Punto Evo. Die laatste was er uiteraard wel met veel verschillende motoren en uitrustingsniveau’s.
In 2012 word de B-segment hatchback van Fiat wederom gefacelift. En wéér werd de naam aangepast. Om alle verwarring te voorkomen heet de auto nu gewoon ‘Fiat Punto’. Qua motorenaanbod is er keuze uit een TwinAir tweecilinder, een 1.4 op benzine of aardgas of een 1.3 16v diesel. Een jaar later komt er een TwinAir Turbo met 100 pk bij. De 1.4 motoren worden geschrapt ten faveure van een 1.2 viercilinder. De Punto is er aanvankelijk als driedeurs en vijfdeurs. In 2015 vervalt de optie voor een driedeurs Punto.
De Punto blijft voorlopig in de prijslijsten staan. Ondanks dat de concurrentie wél met compleet nieuwe modellen komt, houdt Fiat vast aan de Punto. Eerlijk is eerlijk, qua uiterlijk komt de Punto totaal niet verouderd over. Zelfs in 2018 is het qua design niet een verouderde auto. Met de tweecilinder turbomotoren is de Punto in technisch opzicht ook behoorlijk bij de tijd. Wel is duidelijk dat qua veiligheid de tijd niet stil heeft gestaan.
Fiat had in de tussentijd al enkele keren door laten schemeren dat de Punto opgevolgd zou worden door een ‘500-derivaat’. In welke vorm dat is, is vooralsnog niet duidelijk. Wat we helaas wel weten, is dat de productie van de Fiat Punto onlangs is gestopt. De Italiaanse Evergreen was maar liefst 13 jaar in productie, wat tegenwoordig bizar lang is. Het feit dat de Punto geen opvolger krijgt is bijzonder vreemd. Zo is het in Nederland de op één na populairste Fiat aller tijden. Van alle generaties bijenkaar zijn er meer dan 130.000 verkocht in Holland. In totaal zijn er meer dan 9 miljoen Punto’s gebouwd. Nu moeten we eerlijk zijn, de verkopen holden op een gegeven moment achteruit. Sinds 2016 gaat het om honderd-tallen in Nederland, bijvoorbeeld. Dankzij de afnemende interesse rolde de laatste Punto in Melfi van de band. De Punto zal niet de geschiedenis gaan als de allerbeste auto ooit gebouwd. Ook niet als slechtste, integendeel. Neen. De laatste Punto toonde voornamelijk aan dat een lelijke auto echt niet nodig is. Een sierlijk en fraai uiterlijk kan nooit kwaad. Ook niet op een eenvoudige en voordelige hatchback. Waarvan akte.
tjorque zegt
Heb even met een EVO 1.3 jtd mogen rijden. Als in me noet vergis de versie met 85pk.
Prijs kwaliteit was dat een zeer goede aanbieding met een vlot dieseltje.
knapzuur zegt
@tjorque: wij hebben sinds Februari zo’n motortje voor de deur staan een 2015 versie, uiterlijk minder dan de eerste Grande Punto maar technisch schijnt het allemaal weer een stuk beter te zijn. We hadden hem gekocht voor iets meer dan 20k per jaar maar we zijn nog geen halfjaar verder en al bijna aan de 16k. Tweedehands zijn dit hele leuke diesels want als er een Fiat logo op zit krijg je 30% occasion voordeel t.o.v. van een Polo driecilinder diesel. :)
trustmeiamanengineer zegt
Blijft een top auto wat mij betreft, en ziet er nog steeds goed uit. M’n moeder rijd al jaren in een van de eerste Evo dieseltjes (toen BPM en mrb vrij…) Prima wagen met alle luxe erop die je nu nog steeds niet standaard op een Polo krijgt. Dat stukje over veiligheid is trouwens alleen maar gerelateerd aan het feit dat er geen zaken als city safety enzo beschikbaar zijn… Maar (mede daarom) is het is nu inderdaad wel eens echt tijd voor een opvolger. Hopelijk ziet Fiat nog brood in een echte B segmenter (en geen 500 kloon op formaat 1,5x gekopieerd)
desjonnies zegt
340000 kilometer probleemloze kilometers hebben we gedieseld met de Punto.
En die gekke Punto, die krijgt zijn beurtjes en doet gewoon zijn ding
Betaal vooral teveel voor iets anders als je een tweedehandsje in deze klasse zoekt, want FIAT.
johnhert zegt
@desjonnies: Jij hebt ondertussen toch wel zo’n 43.000.000 kilometer gereden als je al je verhaaltjes moet geloven ?
1audi1 zegt
@johnhert: Daar dacht ik ook al aan idd. Ik geloof het allemaal wel maar toch..
desjonnies zegt
@johnhert:
500009990000000056789 kilometer om eerlijk te zijn.
Maar als je een bedrijf hebt met medewerkers die mobiel moeten zijn, dan moet je voor vervoer zorgen, sommige auto’s trap je er snel uit, andere de volhouwertjes niet.
Die Punto rijdt hier nog steeds rond simpelweg omdat het ding uiterst betrouwbaar is, hij nul komma nul waarde heeft en er nog geen grote kosten aan dreigen te komen.
Cappiche ?
dawwg zegt
@desjonnies: En hij rijdt ook best lekker … tenminste met de juiste motorisering :)
joostie zegt
@desjonnies: Wat voor bedrijf, if I may ask?
e36m3gt zegt
@johnhert: dusdat
trustmeiamanengineer zegt
Blijft een top auto wat mij betreft, en ziet er nog steeds goed uit. M’n moeder rijd al jaren in een van de eerste Evo dieseltjes (toen BPM en mrb vrij…) Prima wagen met alle luxe erop die je nu nog steeds niet standaard op een Polo krijgt. Dat stukje over veiligheid is trouwens alleen maar gerelateerd aan het feit dat er geen zaken als city safety enzo beschikbaar zijn… Maar (mede daarom) is het is nu inderdaad wel eens echt tijd voor een opvolger. Hopelijk ziet Fiat nog brood in een echte B segmenter (en geen 500 kloon op formaat 1,5x gekopieerd)
trustmeiamanengineer zegt
@trustmeiamanengineer: Jongens, doe eens wat aan die app! Zelfs het uploaden van een simpele reactie werkt voor geen meter (duurt eeuwig, dubbel etc….)….
henrie zegt
@trustmeiamanengineer: Via de website met Internet Explorer ook, heb ik gemerkt. Echt waardeloos…
Robert zegt
@henrie: dat heeft volgens mij vooral te maken met het laden van de reclame-uitingen. En die komen van externe servers, dus daar kan Autoblog zelf niet heel veel aan veranderen – hooguit kunnen ze eens een pittig woordje wisselen met de zakelijke partij die Autoblog hierin voorziet.
Maar bovenal, ik stoor me er ook gruwelijk aan. En ik betrap me er zelf regelmatig op, dat ik dan een ander tabblad open als het wachten me te lang duurt.
dawwg zegt
@rrrobert: Ad-networks hebben bijna altijd hele goede & snelle hosting; ligt gewoon aan de brakke App…
Robert zegt
@dawwg: op de telefoon bekijk ik de site altijd in de Chrome browser, en die is ook niet vooruit te branden. Op de pc bekijk ik deze in Firefox, en ook die lijkt soms te ‘hangen’ alvorens de site-inhoud geladen wordt.
karhengst zegt
@henrie: Zolang je internet explorer draait zou ik toch eerst een browser wissel overwegen voordat je naar de website wijst.
henrie zegt
@karhengst: Ja, ik weet het, het is heel populair om IE af te zeiken. Maar allereerst zit ik nu op mijn werklaptop te werken. De standaard browser is daar IE. Elke willekeurige site die ik daarmee bezoek, werkt prima. De AB site op zich werkt ook wel, totdat je een bericht gaat posten. Dat duurt lang, en vaak krijg je dan ook de melding dat de site niet geladen kan worden…
Ten tweede, ik heb ook wel Chrome op mijn laptop staan, maar dat werkt bij deze site net zo matig. Dat is dus geen oplossing. En de app werkt ook al matig. Dus ik denk al met al niet dat het aan IE ligt…
henk_he zegt
@trustmeiamanengineer: je bent niet alleen. Zowel de app als de mobiele site werken niet foutloos als het op reageren aankomt. De ene keer beter dan de andere, maar structureel niet goed.
ikleesookoverautos zegt
Vond vroeger de 2gen driedeurs in het geel altijd een hele leuke verschijning. Ook de Abarth kan ik nog steeds waarderen. De 3gen voor de facelift is ook echt een mooi karretje.
jochempie zegt
Ik heb één keer in een Grande Punto Abarth Esseesse gereden. Knappe verschijning, flinke bak vermogen, maar verder niet direct een auto waar je verliefd op wordt zodra je er een stukje mee gaat rijden.
rob5nismo zegt
Mijn vrouw heeft een tijdje het eerste model punto gereden opzich geen verkeerd autootje om te rijden
rickross zegt
Heerlijk artikeltje om in de hangmat te lezen, bedankt!
lekkerlinksrijden zegt
.mijn vrouw had een GP 1.4 turbo. Daar kon je toch goed hard mee door de bocht, wel de standaard banden vervangen. Lekker hoog in de toeren houden en dan was het echt leuk. Redelijk veel fanmail uit Leeuwarden gehad, vrouwlief heeft een zwaar rechtervoetje
simonferrari zegt
@lekkerlinksrijden: Prachtige reactie! Je hebt m’n dag gemaakt ;)
lekkerlinksrijden zegt
@simonferrari: graag gedaan
Calimero zegt
Ik ben eigenaar van een Punto 188 Sound van december 2003. Gewoon de 1.2 8V versie, niet de 16V variant. het is mijn 2e Punto 188. De vorige 188 was een 5 deurs. Zelfde uitrusting ook.
Daarvoor 2 Punto 176’s gehad. Ik vind de 199 nog steeds een hele mooie auto en die zal er in de toekomst ook wel gaan komen.
Het is jammer dat het model zo lang in productie is geweest zonder ondertussen zijn opvolger op de markt te zetten zoals bij de 188-199 destijds. De toekomst zal uitwijzen of Fiat het gaat redden met alleen als steunpilaren de 500 ( en afgeleiden) en de Panda……
luxaeterna zegt
@milan0: Eigenlijk best dat een eventuele overnemer verder gaat met de 500 en Jeep. De Giulia verkoopt in Europa 1/6 van wat Smart verkoopt.
Calimero zegt
@luxaeterna: dat zijn geen alternatieven vind ik. Het is min of meer hetzelfde als andere merken bv hun Polo of Corsa uit het modellenprogramma halen zonder opvolger. Hoe leuk crossovers misschien ook mogen zijn, mocht je daarvoor in de markt zijn, een Fiat 500X is dat bv niet als alternatief voor een Punto. Ik als occassionkoper kan voorlopig nog jaren voort maar om dat zo te houden moet je wel je koperspubliek vast weten te houden. Niets moeilijker dan mensen die een merk de rug toe keren en waarschijnlijk een heil elders zoeken en niet meer terugkomen.
luxaeterna zegt
De Punto 2 ziet er eigenlijk nog modern en fraai uit. Jammer dat het concern zo achterop is geraakt. Wordt mss best overgenomen door PSA/Renault/VW.
luxaeterna zegt
Of door een Aziatisch concern of Ford ofzo.
bertorelli zegt
Jammer.
Waren voor de bestuurder ook enorm ruim van binnen.
Ben zelf ruim 2 meter en paste er met gemak in.
SpiderIV zegt
Fijne auto’s van eerste tot laatste versie.
Iets minder dan @desjonnies mee gereden maar alles bij elkaar toch wel wat rondjes aarde. Door de vrij hoge zitpositie (misschien iets te) altijd het gevoel met een maat grotere auto onderweg te zijn. Overigens ook echt ruim die bakkies.
desjonnies zegt
@spideriv:
Onze Punto is van een medewerker, ik heb er zelf misschien 1000 kilometer in gereden.
aalt zegt
Ik heb eind 2012 tot midden 2013 er een gehad, eentje met zo’n ‘grasmaaier motor’ 2 cylinder en heb er kris kras door Europa heen gereden zonder een centje pijn. 1 op 25 was met Benzine en op de Cruise Control te halen met benzine. Prima auto voor het geld en ziet er inderdaad nog steeds fris uit, ondanks we alweer 13 jaar verder zijn, maar vergeet niet de 500 is ook alweer wat jaartjes oud!
onnes zegt
Prima auto, mijn vrouw rijd er al een paar jaar in. De fiat 500 was te klein voor 2 kids.
Nog nooit problemen mee gehad, behoorlijk tijdloos uiterlijk, ook van binnen en heel betaalbaar. Hij blijft nog even dus:-)
amersfoorter zegt
Blablablabla beter dan polo etc.
willeme zegt
@amersfoorter: kan ik niet in de tekst terugvinden. Wel mooier ;-).
shibby zegt
Ook een paar jaar in een ‘Acid Jazz Blue’ 2012 jtd rondgereden. Lekker sturend autootje met lekker veel opties in de Lounge uitvoering.
dper4mance zegt
Hopelijk stoppen ze bij FCA nu Sergio weg is eens met het uitmoorden van modellen… Mito afgeschreven, Lancia compleet dood, geen nieuwe Punto etc.
LaLancia zegt
Echt een onbegrijpelijke beslissing van Marchionne. Snap dan ook niet dat er bij FCA niet wat managers zijn gaan muiten om deze beslissing terug te draaien.
Alsof VW ineens besluit te gaan stoppen met de Golf. De concurrentie lacht zich rot, want die mag 200000+ auto’s onderlig verdelen. Gratis en voor niks.
luxaeterna zegt
@lalancia: Ik ben er nog steeds niet uit wat ik nu van Sergio moet vinden. Goed werk geleverd, of net niet.
Richmond zegt
@luxaeterna: je moet zijn succes vooral bekijken op autoconcern niveau en niet specifiek naar het succes van bepaalde modellen of de vernieuwing daarvan. Zonder hem was Fiat, Chrysler en misschien ook Jeep failliet gegaan. Dankzij hem is FCA een bloeiend concern, financieel gezien. Jeep doet het heel goed, de overige merken minder. Maar je moet het dus eigenlijk los zien van de merken en naar het grote geheel kijken. Dan zie je zijn invloed.
moveyourmind zegt
Heb bijna twee jaar lang met een Punto gereden…
Spliksplinternieuw, én zo’n beetje om de twee maanden werd hij omgeruild voor een gloednieuwe… Ik heb ze zo’n beetje in alle kleuren gehad.
Waren fijne auto’s om in te rijden. Niet zo chic als de Lancia Ypsilon die ik had, maar voor een leenauto, als de Lancia weer eens bij de garage stond, en dat was vaak, was het meer dan voor mekaar.
henk_he zegt
@moveyourmind: was je verkoper bij Fiat? Anders moet je ff uitleggen hoe je iedere 2 maanden een ander reed.
moveyourmind zegt
@henk_he: Nee, ik had die Ypsilon nieuw gekocht, bij Van Lee in Nijmegen. Zo slecht als de Italianen die Ypsilon gebouwd hadden, zo goed deed dat bedrijf om alle mankementen netjes te herstellen. Helaas stond dat kreng daar wel een keer of zes per jaar.
Maar goed, ik kreeg dus wel iedere keer een praktisch nieuwe leenauto mee, al was dat niet nodig, die garage liet zich daarmee wel van hun beste kant zien. Erg jammer dat deze dealer niet meer bestaat.
techniekmeneer zegt
Het zijn redelijke auto’s, hebben wel aardig wat kwaaltjes, qua rijden en materiaalgebruik in het interieur vind ik het matig. Maar aan de andere kant zijn ze heel erg leuk geprijsd, dus kun je er ook weer weinig van zeggen.
fiat1500 zegt
Een nieuw tijdperk; Fiat ooit groot in het klein, is nu helaas niet meer van toepassing; ik heb gelukkig de mooie jaren van Fiat meegemaakt in de “Seventies”/”Eighties” en “Nineties”; nu geen opvolger voor de Punto, dit zegt wel alles, terwijl de concurrentie gewoon doorgaat met vernieuwen
hogelandman zegt
Jtd is mijn vaste leenauto bij onderhoud. Rijdt niet eens verkeerd. Terwijl ik normaal 100 pk meer heb. En prima cc, Bluetooth en muziek. Rijdt veel en veel fijner dan 1.2 tdi. Voor het geld een aanrader.
jeroenwz zegt
Het einde van een tijdperk, helaas. De tijd dat Fiat bekend stond om goede kleine auto’s is hiermee afgesloten. Ik heb niks tegen de 500, maar dat is een marketing-gedreven autootje: kijk mij eens schattig zijn. De eerste auto waar ik in mocht rijden na mijn rijbewijs te hebben gehaald (les gehad in een Volvo 340 en een Toyota Corolla) was de overgrootvader van de Punto. De eerste generatie Uno dus, niet dat mislukte facelift-model dat @Willeme in het artikel heeft geplaatst. Wat een briljante auto! Klein (relatief) maar ruim! “We” hadden een 55S met vijf portieren. Pa en ma voorin, mijn twee broertjes en ik achterin. En we hadden voldoende ruimte. Versnellingsbak was niet fijn, lange pook die erg hakerig schakelde, maar verder een fijne auto.
thomasthomas zegt
Nooit begrepen waarom ze er niet mee doorgaan. Nieuw model baseren op de huidige want die ziet er gewoon goed uit. Maar ja ik ben geen fabrikant het zal wel niet winstgevend genoeg zijn.
dray zegt
Ik rijd nu in m’n tweede Grande Punto met de 1.4 T-Jet motor. Fijne auto waar je behoorlijk hard een hoek mee om kunt. Bij normaal rijden kom ik qua verbruik rond de 1 op 14,5 uit.
toyotafortuner zegt
Rip in pepperoni.
Zal vast door een lelijke 500-achtige worden vervangen. Zonde, want ik kan de Puntos wel waarderen
karhengst zegt
Zonde. Zeker de Grande Punto is zelfs vandaag de dag nog een fraaie auto om te zien. Jammer dat de Punto Evo die zwarte beugel in z’n bakkes kreeg, geen porem. De facelift zoals op de laatste foto oogt echter ook weer erg prettig. Geen tierelantijntjes, gewoon een auto die in de basis stijlvol gelijnd is.
Heb destijds omwille van het belastingvoordeel een Punto Evo 1.3 overwogen. Maar het stuurde me echt te licht, en de standaard stoelen waren ook niks naar mijn smaak. Ineens wist ik m’n Polo een stuk meer op waarde te schatten. Uiteindelijk werd het een DS3, toch nog net iets leuker.
alfablog zegt
De mooiste van zn klasse.
snorrie zegt
Grande Punto Sport, wat een een heerlijke auto was dat. Ging loeihard door de bocht. Jammer dat ik meer ruimte nodig had.
basman147 zegt
Tot eind vorig jaar een Grande Punto gehad, een Edizione X met een 1400 8klepper, dus 78 hele pk’ s. Eigenlijk bedoeld als tussenmodel totdat ik weer een fijne Alfa had gevonden, maar ondertussen kon ik maar geen reden bedenken om haar in te ruilen, want er was ruimte zat voor 2 kleine kinderen, de sportstoelen zaten prima, en afgezien van een zwetende pakking op de versnellingsbak (onderdeeltje van € 1,08 maar 1,5 uur werk om te vervangen) had ze alleen maar een beurtje per jaar nodig. Helaas totaal loss verklaard toen de oudere dame achter mij met haar voet van het rempedaal af schoot en met behoorlijke snelheid achterin kwam zetten en mij op de voorganger duwde.
Als je op zoek bent naar een leuke eerste of tweede auto kan ik hem zeker aanraden. Ben nu weer terug op Alfa nest, maar toch…
luciano_borello zegt
“Zo was het mogelijk om de auto te bestellen met een zesbak, CVT, compacte turbomotor (GT) en zelfs een zesbak. .
En een zesbak gok ik?
luciano_borello zegt
“Zo was het mogelijk om de auto te bestellen met een zesbak, CVT, compacte turbomotor (GT) en zelfs een zesbak. .
En een zesbak gok ik?
boomhauwer zegt
@luciano_borello: zal manuele zeven-bak zijn. Die was beschikbaar destijds. Destijds ongezien, nu nog steeds (op de Porsche en corvette na).
luciano_borello zegt
“Zo was het mogelijk om de auto te bestellen met een zesbak, CVT, compacte turbomotor (GT) en zelfs een zesbak. .”
En een zesbak gok ik?
luciano_borello zegt
*mompelt sorry, en iets over zesbak. En over grafverbinding.