Dit komt veel te vroeg.
Het is weer eens zover. Er is een auto van FCA uit productie gegaan en er staat geen opvolger klaar. Bij de Fiat Grande Punto was het een raszuiver brevet van onvermogen. In dit geval is het een stukje eenvoudiger te begrijpen. Het gaat natuurlijk om de meest wonderbaarlijke ‘Fiat’ in de range: de 124 Spider.
We zetten dat Fit expres even tussen haakjes, want de auto werd niet gebouwd in Italië, maar in Hiroshima, Japan. In feite was het niets meer dan een Mazda MX-5 met een eigen koetswerk en eigen motor. Daar doen we de 124 Spider dan weer chronisch mee te kort, want die motoren van Fiat zijn koppelrijker dan de SkyActiv-units van Mazda en voor het koetswerk werd er gekeken naar een van de meest iconische roadster ooit gebouwd.
Aanvankelijk was het de bedoeling dat Alfa Romeo en Mazda samen gingen werken aan een tweezits sportwagen. Mazda kon zo kosten delen voor het ontwikkelen voor de nieuwe Mazda MX-5, terwijl Alfa Romeo weer een ‘echte’ Spider kon bouwen. Naarmate het ontwerpen en ontwikkelen gestaag doorgang vondt, bleek dat het nogal prijzig zou worden als de auto op twee locaties gebouwd ging worden.
Uiteraard was het de eigenwijze Sergio Marchionne die dat niet zag zitten. De productiefaciliteit in Hiroshima stond er immers al. Volgens Marchionne is een Alfa Romeo net als pizza, ijdele politici en onverzetbare verdedigers: die zijn op hun best als ze uit Italië komen. Een Alfa Romeo die in Japan gebouwd zou worden, was blasfemie. Voor Fiat gold dat veel minder. Fiats lopen ook in andere landen van de band, dus een Japanse Fiat was geen probleem voor de koppige Marchionne.
De Fiat 124 Spider kwam in 2016 op de markt. Niet alleen bij ons in Nederland, de auto werd zelfs in de VS geleverd. Ondanks dat de auto veel overeenkomsten heeft met de MX-5, zie je dat niet direct. De lijnen van de klassieke 124 Spider (een ontwerp van Pininfarina) pasten perfect op het platform van de MX-5. Mazda koos voor de MX-5 juist voor een futuristische en modernere vormtaal, waardoor de eenvoudige en klassieke lijnen van de 124 Spider een verademing waren. Dit was een bewuste keuze, want het was niet de bedoeling dat de auto zouden azen op dezelfde klanten.
Mede daarom maakte de 124 gebruik van ‘echte’ Fiat motoren. De 124 Spider had een 1.4 liter viercilinder onder de fraaie motorkap liggen, terwijl de Mazda verkrijgbaar was met een 1.8 of 2.0 motor. De 1.4 was wel een zogenaamde ‘MultiAir’, dus voorzien van een Garrett GT1446 turbocompressor. Qua vermogen moest ‘ie iets toegeven op de Mazda: de Fiat had 140 pk, de sterkste Mazda MX-5 leverde (bij introductie) 160 paarden. Als het ging om koppel, dan was je wel beter bediend met de 124 Spider, die leverde namelijk 240 Nm vanaf 2.250 toeren.
De Mazda MX-5 moet je meer uitwringen, de Fiat 124 Spider is eerder bij de les. Nu zijn de meningen verdeeld over wat beter bij een roadster past. Mocht je de 124 niet sportief genoeg vinden, was een Abarth 124 ook mogelijk. Deze werd tegelijkertijd met de Fiat geïntroduceerd. Bij de Abarth-versie werd alles wat verder opengedraaid. De motor was in basis identiek, maar nu goed voor 170 pk en 250 Nm. Met name karakter was compleet anders.
De Fiat 124 Spider is een prima roadster voor alledag, de Abarth 124 is voor mensen die niet vies zijn van een beetje aandacht. Ten eerste het uiterlijk: de Abarth-versie is heerlijk Italiaans over the top retro, met matzwarte motorkap, uiteraard. Ten tweede het geluid. De vier uitlaten zijn niet alleen veel in aantal, het aantal decibels was dat ook. Deze auto hoor je aankomen voordat je ‘m ziet.
Tijdens de loopbaan van de 124 Spider zijn er diverse speciale uitvoeringen geweest om de interesse van het kopend publiek vast te houden. Helaas bleek het niet voldoende. Het nieuws is ons ter ore gekomen dat de productie van de 124 Spider gestopt is. Er komt geen opvolger.
vodgen zegt
Toch jammer dat hij uit productie gaat. Ik vond het een mooiere uitvoering dan de MX-5. Wilde er zelf ook een nieuw kopen maar in de showroom bleek dat ik met mijn 1.93m er geen goede zitpositie in kon vinden. Fiat dunt nu toch wel erg uit in het modellenlijn.
dees zegt
@vodgen: Zo ongeveer alle FCA merken hebben dit probleem.
snorrie zegt
@dees: zowel in de Grande Punto en de Bravo totaal geen probleem met m’n 2 meter lengte.
vodgen zegt
@snorrie: Je kunt de binnenruimte/zitpositie van een roadster niet vergelijken met een gezinsauto. Is een totaal andere bouwwijze. De wielbasis van een Grande Punto is 2.51m en die van een 124 Spider is maar 2.31m.
snorrie zegt
@vodgen: je meent het? Ik reageer op de bewering dat alle fca merken dit hebben..
dracae zegt
@vodgen: De FIAT is mooier, maar de Mazda puurder. Ik zou zelf voor het laatste gaan, maar los van dat zijn het natuurlijk bri9lliante auto’s.
cloverleaf zegt
@vodgen: grappig. Ik vind deMazdadus veel mooier.
bernoulli zegt
Ik zag er vorige week voor het eerst eentje in het wild. Leuk ding.
Sir_Vmax zegt
Toch jammer. Heb eigenlijk t idee dat die nogmaar net op de markt is. Ik kan op 1 hand tellen hoeveel ik er in het wild gezien heb.
Robert zegt
@srthellcat: ik heb er eerlijk gezegd nog nooit een in het wild betrapt, terwijl de MX-5 toch menig zomerdag heeft opgefleurd. Doodzonde, dit nieuws, want die 124 Spider was m.i. de fraaiste van de twee.
stationcar zegt
Stiekem was deze mooier dan de MX5, maar omdat het eigenlijk een Mazda is zou ik dan toch liever de echte Mazda hebben. En ik denk dat meer mensen dat dachten, want ik heb de Fiat volgens mij helemaal nooit in het wild gezien.
JanJansen zegt
Heb het hele artikel gelezen, maar niet gevonden wat ik zocht:
Wat is de reden dat de productie is gestopt? En wat zegt dit over de productie van de MX5?
techniekmeneer zegt
@janjansen: Laatste alinea.
reactief zegt
@techniekmeneer: En waar staat in die laatste alinea een antwoord op zijn vragen?
maferick74 zegt
@reactief: d e r e d e n i s d a t e r t e w e i n i g v a n v e r k o c h t w e r d e n …. of heb je wat extra uitleg nodig daarbij….
reactief zegt
@maferick74: Rustig aan gozer!
Lees die alinea nog eens. Dat staat er namelijk niet, maar vul je zelf in maar aanleiding van wat er staat.
En er staat al helemaal niet wat dit betekent voor de MX5.
branko zegt
Zeker jammer. Vind het een erg geslaagd autootje. Nog geen proefrit gemaakt dus daar kan ik niks over zeggen maar denk na de MX-5 wel aan deze als opvolger.
birdnerd84 zegt
Ik vind de MX-5 juist veel fraaier en zelfs ‘Italiaanser’ ogen. Ik snap de referentie naar het oude model maar de meer bonkige styling vond ik juist wat gedateerds hebben. Minpunt van de MX-5 vind ik wel de achterbumper (beetje iel) en de achterlampen
reactief zegt
Ik heb het altijd een lelijke variant gevonden van de MX5.
Uit verhouding, een bij elkaar geraapt zooitje designelementen en die 4 uitlaten slaan al helemaal nergens op…
Mij niet getreurd, alhoewel dit misschien ook wel nadelige gevolgen heeft voor de MX5. Dat zou wel zonde zijn.
flik2punt0 zegt
Heel erg jammer is een prachtige wagen. Maarja het is geen auto voor de verkopers aantallen. Niet voor niets hebben nog maar weinig merken een roadster op de prijslijst staan.
Volvo_440_turbo zegt
Ik heb hem hier in ons Belgenlandje wel vaker gezien en als Mazdafan vind ik het toch wel een geslaagde Mazdavariant, voor de eerste x in mijn leven zou ik geen neen zeggen tegen een Fiat!
tazmania zegt
Een flop van formaat. En zo snel al weer uit productie. Jammer!
moveyourmind zegt
Hoe hebben ze het ooit zo kunnen verprutsen bij Fiat. Ooit hadden ze het zo goed voor elkaar met een compleet programma met daarin succesvolle compacte auto’s als de Cinquecento en Punto, en aan de andere kant van het gamma de Barchetta en de Coupé Fiat. Die laatste twee deelden gewoon de techniek met concerngenoten en konden daardoor gewoon concurrerend in de markt gezet worden.
Nu lukt het ze amper nog on één succesvol model neer te zetten. En het is voor ze te hopen dat ze het nog een tijdje uit kunnen zingen met die 500.
MaartenD zegt
Oeff….dat is wel heel snel
PunicaOase zegt
Zowel de standaard 124 als Abarth een keer een dagje gehuurd. De 124 heeft een poepsaai blok.. de Abarth voelde nog steeds niet erg snel aan, maar maakte bijna alles goed met z’n fantastische soundtrack.. gewoon aso zo leuk :-)
PunicaOase zegt
@punicaoase: die Abarth zou ik ooit nog wel eens ‘voor erbij’ willen.. Nog wat tunen qua pk’s en dan heel leuk voor zondagse (herrie)scheurritjes ?
bluebird zegt
@punicaoase: https://squadra-tuning.nl/chiptuning/abarth/124-spider-abarth/ma-170-pk/ lijkt me prima voor een autootje van krap 1000 kilo ?
gandini zegt
Goed nieuws voor de afschrijving. Nog even een jaartje wachten en dan een mooie over de grens gaan zoeken.
Loek zegt
Tsja. Ik vind de Fiat 124 inderdaad de leukste van de twee, het is onverwacht van het huidige Fiat en door de Mazda-basis ook niet enorm lastig te produceren, lijkt mij. Ik snap de retro knipogen wel, maar het is een bijzondere balans tussen enorm retro proberen te zijn en tegelijkertijd haast niet kunnen verbloemen dat het een veredelde Miata is.
In een wereld waar auto’s karakter moeten hebben zou de 124 de nostalgische karakteristieke auto zijn, en de MX-5 de verstandige. Maar de MX-5 is verstandig en al 30 jaar het speerpunt in het segment. Karakter én verstand dus. Die lauwe retro-onzin van de 124 zit kennelijk niemand op te wachten.
karhengst zegt
@720s: Dit. Ik had juist veel liever een Alfa styling gezien, zeker met hun huidige vormgeving had ik dat meer kans van slagen gegeven. Als merk staat het tevens wat hoger in de markt wat ook een verkoopargument is.
Maar ook binnen bedrijven kan politiek een hoop kapot maken. Jammer hoor.
ghini zegt
Ik vind die passie van die Italianen wel mooi hoor en het is sterk om te zeggen dat Alfa niet het merk is om zo’n samenwerking aan te gaan maar ik was toch dol enthousiast toen ik dat gerucht hoorde. Jammer dat het niet door ging had super kunnen zijn en nu is er geen Alfa tegenhanger gekomen.. Jammer, wie weet komt die nog..
emping zegt
Best jammer, vind het wel een leuke wagen.
viezefreddyw zegt
Dat hele Fiat concern is tegenwoordig om te janken. Letterlijk met alles lopen ze kilometers ver achter en dat vertaalt zich in slechte verkopen en te lage omzet. Het is al jaren belabberd bij FCA maar als auto’s het nog geen 4 jaar in productie volhouden…
mashell zegt
@viezefreddyw: het is dan ook geen wonder dat PSA ze moet helpen.
martingtv zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
baklava zegt
Heb er nog nooit 1 gezien
Niels99 zegt
Hoeveel zijn er eigenlijk in totaal verkocht? 3?
kevindb zegt
@redactie, de MX5 heeft een 1.5 met 131pk of een 2.0 met 160 pk die laatste is vanaf modeljaar 2019 vervangen voor een 2.0 met 184pk.
Heb met alle varianten gereden van zowel de mx als de 124 en vind persoonlijk de atmosferische motor beter bij de auto passen. Fiat heeft dan wel weer uitbundige kleuren. Bij Mazda is alleen de rode iets opvallend.
BaRa zegt
@kevindb: Kan ik me volledig in vinden. Net zoals het gros van de MX-5 ND-rijders heb ook ik voor de keuze gestaan tussen de Mazda en de Fialfada. De Spider heeft meer koppel, maar trap het gas in en je voelt net die halve seconde vertraging tussen voet en actie. Daar heeft de Japanner geen last van. Het onderstel van de Mada is ook communicatiever ingesteld: hij gaat in bochten meer “op een oor liggen,” en daardoor voel je beter wat er aan de hand is. De Spider blijft wat strakker, en daardoor krijg je wat minder feedback tijdens het rijden. Als laatste: de Italiaan oogt mooi van ver, maar als je dichterbij komt, merk je dat er wel bijzonder veel grof gedetailleerd plastic is gebruikt. Besluit voor mij, en voor tal van andere potentiële Fiat-klanten: de Mazda is gewoon leuker / beter / mooier.
Dutchdriftking zegt
Tja, de 124 missen we niet veel aan (werd toch al niet verkocht) maar momenteel verkoopt de FCA meer bedrijfswagens dan personenauto’s. En aangezien ook dat er niet bijster veel zijn gaat er toch wat mis…
E550 zegt
De Fiat vind ik echt een leuk ding, de Mazda niet. In tegenstelling tot de 500 Abarth, vind ik de 124 Abarth niet heel leuk er uit zien. De normale is een stuk mooier. Vooral zo in het groene met bruin.
joosstra zegt
In Nederland zijn er rond de 250 exemplaren verkocht. Dat is te weinig om er op elke straathoek een te zien. Voor de dealers dus oom niet interessant, ook omdat je reserve-onderdelen in voorraad moet hebben. Wereldwijd zullen de verkopen ook weinig hebben voorgesteld. Ik denk dat Peugeot bij de overname van FCA heeft bedongen dat de produktie gestaakt wordt.
Alex_79 zegt
In Nl weinig gezien, in Duitsland des te meer, daar werd de afgelopen twee jaar iedere zomer zelfs een compleet marketing offensief opgetuigd. De abarth versie is erg schreeuwerig, die Akrapovich uitlaten doen hun werk té goed, maar de getunede MultiAir motor is prima (lag ook in de Mito QV). De gewone 124 Spider is eigenlijk beter, een rustige toermodel, maar als je zoals ik een Mito 140 pk gewend bent, dan is het een veel leuker scheurijzertje dan je zou denken. Ik heb m een keer een weekend kunnen huren en daar ben ik nog steeds blij mee. Jammer dat het afgelopen is.
Calimero zegt
Ik heb hem in Nederland wel regelmatig in het wild gezien. Alhoewel dat wild dan betrekkelijk was want in vrijwel alle gevallen betroffen het dealer demo’s die naar en en van een evenement werden gereden.
Ik heb nooit begrepen wat Fiat met deze auto in het gamma moest. De originele 124 en 124 Spider waren auto’s in andere tijden toen Fiat nog een compleet modellenaanbod had om zo’n beetje iedereen in elk segment te bedienen. Die tijden liggen al een hele tijd achter ons en tegenwoordig is Fiat ( in Europa) voornamelijk 500, Panda en een beetje Tipo.
Het was dus beter geweest als de auto als Alfa op de markt was gekomen of desnoods als Lancia. Dat was voor het laatste merk ook best een imagebuilder geweest denk ik.
vpowert zegt
@milan0: Hier ben ik het zó mee eens! In het Alfa gamma had ie wel gepast of zelfs beter onder de Lancia naam. Maakt t mensen werkelijk uit waar hun auto wordt gebouwd?
thjvanvlerken zegt
Ik wil er eentje kopen, jammer dat ze dus uit productie gaan….. de mazda is naar mijn mening niet zo mooi,
leon_schuring zegt
Er komt er nog wel eens eentje bij mij in de verzameling, ik heb de oude al uit 1972, die overigens niet is ontworpen door pininfarina maar door Tom Tjaarda!
Jammer dat hij al uit productie is!
jean1989 zegt
Wij hebben zelf een 124 Spider zalige auto. En met een dv diverter en een goede tune is de lag bijna volledig weg. Momenteel 200pk en 320nm 6pot wilwoods met 330mm schijven, schroefset in hardheid instelbaar, complete rvs uitlaat race Kat, en op het lijstje staat nog lsd en instelbare stabi’s
jean1989 zegt
Wij hebben een 124 Spider, zalige auto zeker na de nodige aanpassingen die we gedaan hebben.