Citroën maakt het officieel: de Picasso geeft de pijp aan Maarten. Niet verrassend, toch wel een beetje triest.
Trends, ook de autowereld heeft er last van. Tenminste, last, soms levert een trend hele goede auto’s op. Neem de MPV-trend. Zoals er nu in elk segment een crossover is, waren merken er halverwege de jaren ’90 als de kippen bij om MPV’s (Multi Purpose Vehicles) grondig uit te melken.
Citroën
Zo ook Citroën. Als ruimte je ding was, had je al twee keuzes bij Citroën vanaf 1996. Je had de Berlingo, samen met de Renault Kangoo grondlegger van het Ludospace-segment, en de Evasion. Beide flinke auto’s, maar beide wellicht een beetje té groot. Een segment wat inmiddels booming was: de midi-MPV. Auto’s die gebaseerd zijn op een doodgewone C-segmenter, maar dan met veel meer binnenruimte. Wederom zat Renault op de eerste hand met hun Mégane Scenic, maar ook Fiat en de welbekende Multipla waren klaar om dit segment te veroveren. Citroën moest een tegenmiddel hebben.
Picasso
Citroën had in 1994 al door dat een compacte MPV best wel eens wat kon worden. Toen presenteerde het merk de Xanae, wat helemaal anno 1994 een aardige UFO was. Toch vormde de bizarre Xanae de basis voor Citroën hun wapen tegen Renault, Fiat en inmiddels al veel meer.
Citroën Xsara Picasso (1999-2006)
In 1999 kwam namelijk de Citroën Xsara Picasso op de markt. Zoals de naam al zegt: de basis is de C-segmenter van Citroën des tijds, de Xsara. Picasso, niet geheel toevallig gekozen vanwege de gelijknamige schilder, betekent in dit geval extra. Extra ruimte. Maar het design had ook wat weg van een Picasso-schilderij. Niet perse mooi, wel opvallend.
Het leverde voor Citroën in ieder geval het Multipla-effect op: doordat je een mening hebt over het uiterlijk, vergeet je hoe briljant de auto is. Qua maten week de Xsara Picasso niet gigantisch veel af van de normale Xsara, maar binnenin was enorm veel ruimte voor vijf. Door de korte motorkap en lange voorruit kon er optimaal gebruik gemaakt worden van de ruimte tussen de wielbasis. Een hele Citroën-achtige manier om iets aan te pakken: bizar uiterlijk, stiekem briljante auto.
De Picasso was een aardige hit in Nederland: men geniet wel van het slimme en eigenwijze van Citroën in een populair segment. De Picasso hield het vol tot en met 2006 met een kleine facelift in 2004. Anno 2006 was het echter nog steeds belangrijk om mee te liften op het MPV-succes en dus werd duidelijk dat een opvolger uit hetzelfde hout gesneden moest worden.
Citroën C4 Picasso (2006-2013)
Dus kwam in 2006 de Citroën C4 Picasso op de markt. Dit keer met als basis de Citroën C4. De bizarre vorm bleef en dat het voor zijn buitenmaten een ruimtewonder is, bleef ook. Het design werd meer in lijn gebracht met het toenmalige Citroën-design en het interieur kreeg ook moderne Citroën-trekjes mee. Vooral het bijzondere stuurwiel waar alleen de ring draait, viel op.
Citroën C4 Grand Picasso (2006-2013)
Klinkt goed, maar de concurrentie van de C4 Picasso is nog steeds moordend. Helemaal vanuit Renault, waar ze in 2004 ook een gloednieuwe Scenic op de markt brachten. Die kreeg ook een Grand Scenic, de versie met lange wielbasis, waarmee zeven zitplaatsen mogelijk was. Citroën gaf ook de Grand Scenic een concurrent met de introductie van de Citroën C4 Grand Picasso.
Qua buitenmaten is de C4 Grand Picasso toch wel aardig wat groter dan een gemiddelde C-segmenter. Toch was het een mooie tussenstap tussen Picasso en de Evasion-opvolger genaamd C8. Wederom door de grote voorruit en kleine motorkap zat je op elke zitplaats van de Grand Picasso buitengewoon riant. Een ruimtewonder zoals er niet veel van zijn. Er was een Picasso voor elke familie en dus sloeg de auto aardig aan.
Derde generatie (2014-2022)
Het zorgde ervoor dat de Citroën Picasso een derde generatie kreeg en ook de Grand Picasso kreeg een opvolger. Wederom een wat frisser ontwerp met dezelfde insteek. In de eerste jaren wist de derde generatie Picasso nog steeds aan te slaan, maar de concurrentie werd moordender dan ooit.
Crossovers
Overigens kwam die concurrentie niet perse van andere merken. Ja, Renault heeft nog steeds een Scenic en ook Peugeot hun 3008 en 5008 gaven nog wat keuze in dit segment, maar men week af naar iets anders dan de MPV. Men stapte namelijk massaal over naar de crossover en SUV. Citroën was een beetje laat met hun C5 Aircross en dus heeft de Picasso dat gat nog even moeten vullen, maar de verkopen vielen dusdanig tegen dat het einde van de Picasso evident leek.
SpaceTourer
Toch liet Citroën zich niet kennen en werd de Picasso nog één keer gefacelift. Wel was dat het moment dat Citroën tabee zei tegen de naam Picasso. De auto’s heetten vanaf 2019 C4 SpaceTourer en C4 Grand SpaceTourer. Het mocht allemaal niet baten. Citroën zei al in meerdere landen, waaronder ons land, gedag tegen de Picasso en SpaceTourer. Nu is het officieel: Citroën stopt volledig met het tweetal. 23 jaar na de introductie van de Xsara Picasso is het over en uit voor de C-segment MPV van het merk.
Zoals gezegd: niet onverwacht, wel jammer. Een opvolger hoef je niet te verwachten: voor ruimte moet je nu uitwijken naar bijvoorbeeld een Berlingo, SpaceTourer (personenversie van de Jumpy) of C5 Aircross. Een ietwat trendgevoelige auto, maar eentje die we gaan onthouden. Rust zacht, Picasso!
tjorque zegt
Jammer!
Ik heb zoveel mooie herinneringen aan de tijd die ik achter het stuur en in “de koffer” van de Evasion heb doorgebracht.
Een mpv-EV zou ik wel zien zitten. Liefst eentje die qua daklijn niet te hoog is (S-max bvb).
kenner zegt
Jammer maar als dit de trend is zijn al die kekke crossovers over 23 jaar dus ook verdwenen. Puma, Kadjar etc krijg er rillingen van
O plaat zegt
+1
Dutchdriftking zegt
Weten we meteen waar BMW het design van de I7 vandaan heeft…
rikv99 zegt
Nooit in een Picasso gezeten. Maar de looks heb ik voor een MPV altijd zeer goed gevonden! Jammer dat hij geen vervolg krijgt.
Robert zegt
Ik wel. Een vroegere werkgever van me had er een als leaseauto voor algemeen gebruik en die pakte ik regelmatig. Het cab forward design gaf veel binnenruimte, maar zorgde ervoor dat de bestuurder scheef moest zitten omdat de pedalen te ver naar rechts stonden t.o.v. de bestuurdersstoel. Ook is me de matige kwaliteit van het interieur nog wel bijgebleven. De auto had een tweekleurig interieur waarbij je gewoon de gietnaden van het plastic nog kon zien en voelen.
Jansen zegt
Ik heb er ooit een gehuurd voor een vakantie in Frankrijk. Was een fijne auto. Een van de weinige refocontainers die niet saai was
rogerzz zegt
Nou maar hopen dat iemand hem binnenkort op thecollectables aanbiedt, die ‘briljante wagen’. Een Pontiac Aztek zou ik eerder mijn nek voor omdraaien qua looks. Maar niet te vroeg juichen; Boomers laten dit links liggen en kopen vervolgens Kona’s, 5008-zooi, C5-aircross dingen met luchtkussentjes op de deuren om het dikke lijf uit de auto te takelen en de deur in de auto naast hun te gooien.. dus we schieten er als samenleving nog niks mee op :(
Bij het de het lezen van Multipla in de tekst zou ik overigens wel het woord ‘collectable’ aan hangen. Niet dat ik hem direct als investeringsobject zou aanmerken (maar gezien de prijzen van nu); zet die in je schuur neer ;)
87tb zegt
Ronnie Pickering
harrie zegt
Who? Who? Who?
Tijsbeer zegt
Yeah, me!
Richmond zegt
Blijf het bijzonder vinden dat de merken die de meeste mpv’s verkochten er mee zijn gestopt en de merken die toen niet meededen (Mercedes en BMW) er nu wel heil in zien
potver7 zegt
Nee dat is niet zo bijzonder. Juist Mercedes en BMW zijn merken die, naast een aantal volume-modellen, zoveel mogelijk niches vullen. In veel gevallen zijn dat modellen die gebaseerd zijn op één van die volume-modellen, en door de marktpositie van de merken kunnen ze die ook qua prijs zo positioneren dat er geld aan verdiend kan worden.
Renault, Peugeot, Citroen en Fiat zijn merken die het primair van volumes moeten hebben, alleen dan kunnen ze geld verdienen aan een model. MPV’s zijn inmiddels een zodanige nichemarkt dat het ontwikkelen van nieuwe modellen geen sluitende businesscase krijgt. Citroën kan een nieuwe SpaceTourer niet verkopen voor de prijs van een B-klasse of 2 Active Tourer.
Niet dat Renault en Stellantis nooit niche-modellen maken (zie RCZ, Laguna Coupé, Wind) maar dat zijn modellen die ook bedoeld zijn als imago-maker, waar een lagere marge voor geaccepteerd wordt.
Richmond zegt
@potver7: goed punt!
doublechevron65 zegt
Merci voor deze woorden!
Siemi zegt
Geheel in stijl heb ik pas afscheid genomen van onze C4 Grand Picasso. Ooit gekocht als een voordelige auto ter vervanging van een Range Rover sport, maar 5 jaar en en 120k km reed ik er nog in. Niet spannend, maar super praktisch en niks mis mee. De vervanger is toch wat anders geworden, dus ja, ik snap Citroën wel.
HzR zegt
Heb er een van de eerste generatie gehad die toen al 10 jaar oud was: super auto. Niet om aan te kijken, maar groot van binnen klein van buiten. Zeer praktisch, comfortabel, met diesel erg zuinig en liet ons nooit in de steek. De kinderen roepen nog steeds dat ik er weer een moet kopen :-)
bernoulli zegt
Een bepaalde fase in je (gezins)leven zijn deze gezinscontainers stiekem het fijnste om te hebben. Bij ons was dat destijds een Altea XL. Maar het moment waarop je hem inruilt op iets mooiers en lagers is dan ook wel weer erg fijn. :)