Op veel te jonge leeftijd is van ons heengegaan…
Hoe ouder je wordt, hoe vaker je geconfronteerd wordt met het bittere einde. Onlangs moesten we op de redactie wederom witte lelies kopen, vanwege het verscheiden van een oude vriend uit Duitsland. Na een veel te kort leven van slechts vijftien jaar legde de BMW 1-serie, Einser voor intimi, het loodje. Het definitieve einde was nog steeds een schok, maar kwam niet meer als een donderslag bij heldere hemel. Het was inmiddels een kroniek van een aangekondigde dood geworden. Dat de suits in de hoogste regionen van BMW het leven uit hun kleintje gingen knijpen, was immers al enige tijd bekend.
Maar dit is niet een tijd om het hoofd te laten zakken. Dat zou de 1-serie ook niet gewild hebben. We moeten doorbikkelen als petrolheads. Blijven zoeken naar en hopen op de volgende fabrikant die het lef en de visie heeft om een superieur sturende achterwielaangedreven C-segmenter op de markt te brengen. Zoals Tennyson door de proxy van ‘M’ al zei in een Bondfilm: to strive, to seek, to find, and not to yield. Precies dat zullen we doen. Maar in de tussentijd, gooien we wat whiskey op de grond voor een gevallen held.
Eerste generatie (E81, E82, E87, E88)
De allereerste BMW 1-serie werd in maart van 2004 voorgesteld aan het publiek. Tot die tijd was de 3-serie lang de instapper in het gamma. Doch BMW proefde dat het mogelijk was een grotere vuist maken in een iets lager segment. Ze hadden daar al voorzichtige stapjes gezet met de Compact-modellen op basis van de E36 en E46, maar dat werd geen doorslaand succes. Beide auto’s straalden in alles uit dat het ‘uitgeklede’ 3-series waren. Je kón een compact kopen met dikke zespitter, maar goed, voor dat geld had je dan ook een ‘echte’ 3-serie. Dus de meeste compacts waren instapmodelletjes waar een ‘wel-willen-niet-kunnen’-imago aan kleefde. Dat wil je niet als badgebewuste premiumkoper.
Geinig genoeg was de 1-serie technisch gezien niet veel anders dan een ‘compacte 3-serie’. Het onderstel deelde veel met dat van de grotere broer, inclusief dus de achterwielaandrijving. Op het onderstel was in dit geval echter een traditionele hatchback-koets gebouwd. De auto was zodoende 24 centimeter korter dan een 3-serie, maar de beschrijving ‘3-serie met afgehakte staart’ die de compacts vaak ten deel viel, kon definitief in de ijskast.
De achterwielaandrijving was meteen een unicum in het C-segment, waar de 1-serie nu overduidelijk opereerde. Natuurlijk waren er in het verleden meer ‘kleine’ auto’s geweest met achterwielaandrijving, maar dat was nog in het tijdperk van starre achterassen en bladveren. De 1-serie had een aluminium vooras en vijfstangen achterwielophanging. BMW schreeuwde van de daken dat de gewichtsverdeling mede daardoor perfect was.
Qua motoren was er aanvankelijk niet zoveel spannends te kiezen. De 120i was vlot, maar niet per se inspirerend. Later werd dat goed gemaakt. Benzinehoofden konden kiezen voor de 130i (aankoopadvies), met de heerlijke zes-in-lijn onder de kap die je destijds in alle BMW’s kon krijgen. Een 7-serie wordt daarmee een prettige cruiser, maar in het C-segment was 265 pk voldoende om als ‘hot hatch’ door het leven te gaan. Als je de verleiding kon weerstaan om het M-pakket te laten monteren, had je bovendien een epische sleeper aan een 130i. Satanaanbidders hadden eveneens een goede aan de ‘1’. Zij konden namelijk opteren voor de 123d, met een twinturbo-diesel onder de kap die zelfs Alpina-pedigree had.
Kritiek was er natuurlijk ook op de 1-serie. Dat betrof dan vooral de looks. Het ontwerp was ten prooi gevallen aan Chris Bangles Flame Surfacing designfilosofie. Maar dat was niet eens het grootste probleem: aan de onderkant van de deuren maakt de dorpel een soort glimlach naar je. Op zich vriendelijk, maar haters noemden de 1-serie daarom ook wel een ‘hangbuikzwijntje’.
Het interieur was in eerste instantie ook niet zacht genoeg. Dit was de tijd dat BMW iets te weinig aandacht gaf aan mooie plastics in het interieur. Je ziet het terug in de eerste generatie 1-serie, maar ook in de E9x 3-serie en E6x 5-serie. Door middel van facelifts werd een en ander wel snel flink verbeterd.
Daarnaast kwamen er gedurende het leven van de eerste 1-serie ook andere carrosserievarianten bij. De vijfdeurs (E87) werd vergezeld door de driedeurs (E81). Voor de levensgenieters kwamen er ook nog een coupé (E82) en cabrio (E88) bij. Voor die laatste twee werden er ook wat dikkere motoren beschikbaar, die de naamplaatjes 125i en 135i meekregen. Die 135i vormde uiteindelijk de opmaat naar het absolute juweeltje dat deze generatie 1-serie zou voortbrengen: de 1M Coupé. Met weemoed kijken wij terug (rijtest).
Tweede generatie (F20, F21)
Na een standaard lifecycle van zeven jaar, was het in 2011 tijd voor de 1-serie om te evolueren. Een paar dingen verbeteren, een beetje persoonlijke ontwikkeling, iedereen komt het wel een keertje tegen in zijn leven. Althans, dat mag je hopen. De 1-serie verbeterde zichzelf vanaf generatie twee onder andere door iets meer ruimte aan inzittenden te bieden.
Maar de Einser verloochende zichzelf niet helemaal en bleef trouw aan zijn ‘fouten’. Mede dankzij de layout met de motoren in de lengte en achterwielaandrijving was de auto nog steeds niet ruim te noemen. Daar stonden echter ook grote voordelen tegenover. Datzelfde gold niet voor de styling, waar wederom veel over te doen was. Het front kreeg een wat stompe neus met enorme koplampen. Ik vind het zelf tof, maar de meesten vonden het lelijk. Aan de achterkant leek het alsof BMW een greep in het Volkswagen-magazijn gedaan had, om een paar Polo-achterlichten mee te nemen. Een rappe facelift maakte aan beide zaken een einde.
Onder de kap waren er ook dit keer weer kleine torretjes voorhanden. Instappen in een 114i of 114d betekende dat je automatisch goed werd in Duke Nukem imiteren: “Grandma was slow…but she was old…”. Gelukkig was er ook weer een ander einde van het spectrum. Daar vond je de M135i en later de M140i terug. Sommigen op de redactie zijn best wel fan van die auto’s.
Helaas werd de 1-serie familie in deze tijd al een beetje uitgemoord. De F20 (vijfdeurs) en F21 (driedeurs) moesten het samen zien te rooien. De coupé en cabrio versies heetten vanaf nu namelijk 2-serie. De paarse broeken bij BMW waren ervan overtuigd dat ze daardoor net iets meer kunnen vragen voor de auto’s. Dit betekent ook dat een échte ‘M’ niet bestaat in het gamma van deze generatie Einser. En nu zal die er voorlopig dus ook niet meer komen, want BMW geeft de 1-serie geen opvolger. Slaap zacht, kleine BMW.
emping zegt
Clownschoen, alleen als driedeurs nog enigszins te verdragen.
sirprize zegt
@emping: “Opinions are like assholes, everyone has one but they think each others stink.”
toniominestrone zegt
@emping: je hebt de klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt, clownerie is de ultieme benaming voor de enige echte M coupe.
toniominestrone zegt
@toniominestrone: clownshoe
jpoers zegt
Snik snotter, schuift wat zand het gat in de grond in. Sorry maar qua techniek een dikke plus. Rijd super. Maar daar houdt ook alle positieve geluiden van mijn kant op. In mijn optiek nooit een mooie / praktische/ leuke auto geweest. Dus op t verlanglijst staat die heel ver onderaan.
SpiderIV zegt
Hater is wat erg stellig maar dat hangbuikzwijntje is vanaf het begin een lelijk ding.
Rijdt een stuk beter dan dat het eruit ziet.
berlinetta zegt
Ik weet nog goed toen de 2e generatie uit kwam. Wat vind ik hem lelijk met die droopy-koplampen. En nu? Ik vind hem echt tof, zeker met M-pakket. Nog steeds niet moeders mooiste, wel een gaaf ding.
thomasthomas zegt
@berlinetta: ja dat is inderdaad heel vreemd heb ik ook. Zo vind ik de facelift versie ook minder mooi die heeft niet echt karakter.
Loek zegt
De 1 Serie was een auto die men wil. Nu is het een auto die men wil kopen. Dat verschil is belangrijk.
duderuud zegt
@720s: Precies dit. Gisteren toevallig een filmpje van Savagegeese gekeken over sportwagens. Liefhebbers hebben het er over maar niemand koopt ze (in America/Canada, laat staat in NL met onze BPM regels). Hetzelfde geldt voor de 1 serie. Geroemd om het rijgedrag en de 6 cilinders maar de gemiddelde koper weet niet eens wat een 6-in-lijn is. Daarom snap ik BMW volledig dat ze over zijn gestapt naar fwd. Hoezeer het me ook spijt als M140i eigenaar.
autodidact zegt
@duderuud: dat heet het Alfa-syndroom. Helaas inderdaad.
baklava zegt
Ik heb ze nooit mooi gevonden. Rijden wel erg lekker, dat wel.
david36254 zegt
De laatste zin van de tekst suggereert dat er geen opvolger komt, maar deze komt er wel en heet ook 1-serie. Zij het dat deze enkel wel voorwielaandrijving heeft, dus ik vermoed dat de schrijver dat heeft willen zeggen.
stationcar zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
vondick zegt
@david36254: Precies. Er komt dus geen opvolger.
camber24 zegt
@david36254: het is gewoon een (zeer gefrustreerd artikel). Jammer. Weer.
amphiby zegt
@camber24: Ik heb er stiekem hardop om gelachen. Deze toon in artikelen is juist waarom ik naar autoblog kom en andere automediums links laat liggen. Als je meer op zoek bent naar feitelijke beschrijvingen zijn er veel alternatieven. Ik zou zeggen; zoek hier de fun en haal je infowaarde ergens anders vandaan ?
bsxc2 zegt
Dat wordt de handrem gebruiken.
karhengst zegt
@bsxc2: de nieuwe is ook gewoon RWD in z’n achteruit.
boomhauwer zegt
@karhengst: dan heeft ie zelfs een Porsche layout!
Arnoud zegt
De eerste generatie in 3-deurs uitvoering of als coupé. Die vind ik redelijk mooi. De rest vind ik ronduit crap.
elemento zegt
Tweede gezins auto 1 serie cabrio. Rijdt en stuurt super
tanzanitef30n zegt
2 jaar een F20 gereden. Hele fijne auto. Imo de beste in zijn klasse…
toniominestrone zegt
@tanzanitef30n: helemaal mee eens, deze auto heeft mij echt verrast.
kareljansen zegt
De 114i is wel zo’n beetje de best te chippen auto ooit.
sirprize zegt
@kareljansen: stage 2 plus 135 pk en 150 Nm is inderdaad niet mis.
kareljansen zegt
@sirprize: eh, nee. Die gaan van 102 (Of 105) naar zo’n 220pk.
michiel_vandelft zegt
@kareljansen: da’s c.a. plus 135pk wat hij zegt.. :)
kareljansen zegt
@michiel_vandelft: ik dacht stage 2 plus (wat dat dan ook mag zijn, iedereen hanteert daar zijn eigen normen)
sirprize zegt
@kareljansen: het plusteken werkt niet in de app, dus vandaar dat ik heb uitgeschreven. Ik bedoel: na stage 2 heb je zo’n 240pk en 330 Nm.
kareljansen zegt
@sirprize: oh, haha. Ik dacht dat je sarcastisch was :-)
sirprize zegt
@kareljansen: meestal wel, maar nu niet. 114i is gewoon een pareltje om te tunen. Zelfde blok als de 118 maar begrensd in ’t motormanagement.
PunicaOase zegt
De M135 en 40 hadden een geweldig lekker blok. Wat een geluid en wat een ‘smeuïge’ power. Helaas was de auto qua design vrij saai om nog maar te zwijgen over het (ook krakende) interieur…
vaakbenjetebang zegt
Het is niet alleen hierom dat ik wel eens voor dwaas word versleten, maar van alle Einsers vind ik een vijfdeurs hangbuikzwijntje het best geslaagde ontwerp hebben.
amphiby zegt
@vaakbenjetebang: +1. Lekker tijdloos en vriendelijk vormpje ?
flatsixx zegt
F20 135i!
maxidyne zegt
Geen enkele versie mooi kunnen vinden, van binnen en van buiten niet. Rijden wel vermakelijk. Zeker als zes cilinder.
spidermann zegt
Een keer in mijn leven een een serie 116i als huurauto gehad, daarbij in mijn overtuiging gesterkt dat zo’n brommermotor BMW onwaardig is.
phaeton zegt
Ik mis de clou. Er komt geen opvolger? Al noemen ze hem i2, natuurlijk komt er een opvolger.
Rossi zegt
Wat een hangbuikzwijn was die zijkant van de 1e 1-serie. Laatste facelift 1 serie erg mooi
autojunkiexl zegt
Rij nu 3,5 jaar een F20 LCI. Beste auto in het C segment die ik ooit gehad heb. Looks zijn persoonlijk, maar vind hem er ontzettend tof uitzien. Zeker in Valencia Orange met een set mooie velgen zoals die voor de deur staat. Heb er 135k kilometers mee gereden. Van beurt naar beurt. Geen dure reparaties en heeft me nog nooit in de kou of warmte laten staan. Daarnaast kan ik me niet herinneren dat ik zoveel rijplezier heb gehad in een andere auto. Meestal gaat het naar twee jaar knagen dat ik weer iets anders wil. Nu wil ik hem niet inleveren over 6 maanden…, dat zegt voor mij genoeg. RIP 1 serie.
Gulli zegt
@autojunkiexl: 100% mee eens, zelfs als spaardiesel (echt een ideale reisauto voor 2 personen). Sterker nog, als Alfa niet snel met die achterwielaangedreven Giulietta komt kon ik deze leaseauto nog wel eens een jaartje extra gaan rijden. Serieus alle opvolgers die ik in mijn hoofd heb zijn competent maar niet te vergelijken (Focus, Mazda 3, Corolla, nieuwe V40). Dat is ook een beetje het probleem dat ik mezelf heb aangedaan. Ik ben voor de laatste keer leuk rijden gegaan voordat het niet meer kon, en daar zit ik nu aan vast ?
monsieurleloure zegt
In nomine Patris et fillii et Spiritus Sancti
sirprize zegt
@monsieurleloure: et copy crustulum
boenderaar zegt
Tranen in mn ogen, maar ben dan ook verliefd op mijn e87. Vind hem prachtig en rijdt fantastisch. Hij mag nu dan wel met een uitgerekte distributieketting en kapotte kettinggeleider bij de garage staan, toch houdt ik van hem
vonklausenburg zegt
De eerste generatie droogt juist mooi op. Met de goede opties (VOL!!!!!) en de juist motor een fijne wagen. Gooi er een elegante kleur op (donkerblauw, bordeauxrood) en je hebt een auto waarmee je ook in 2019 goed voor de dag komt.
Mocht Mevrouw Von Klausenburg haar A250 zat worden en ik mag iets uitzoeken, dan komt er misschien wel zo’n 135. Kan ik er ook nog eens leuk mee spelen.
doegwnffnormaal zegt
edit -nutteloze bijdrage-
moveyourmind zegt
Inderdaad kindertjes, kom er gezellig bij zitten. Kijk eens wat we hier hebben, het grote boek van Dikkie Dik. En vandaag … is Dikkie Dik het beu! Hij loopt over straat en ziet een nieuwe BMW-1 met voorwielaandrijving en driecilinder en ergert zich de tering. Maar kijk eens! Wat ziet ie daar? Een hele grote dikke BMW uit de vorige 1-serie. Hij loopt er op af en hij kijkt op de badge. En wat ziet ie? Achterwielaandrijving met een dikke vette w. En zescilinder lijnmotor. Die zou Dikkie Dik graag willen hebben zeg, zouden jullie niet zo’n dikke vette lijn willen hebben? Nou, Dikkie Dik ook. Kijke wat ie doet…
Hij pakt een grote hamer en slaat dwars door de ruit heen … en meteen begint het alarm van de auto te loeien. En hij begint te rukken en te trekken maar oepserdepoeps, wat komt daar aan gelopen? De … politie. Maar … maar gelukkig heeft Dikkie Dik net op tijd de draadjes van de startmotor te pakken … en hij krijgt ‘m aan het lopen. Dikkie Dik rijdt met zijn dikke gejatte 1- serie een heel klein steegje binnen. Maar floeps, … hij heeft zichzelf in het nauw gedreven. En wat zal d’r gebeuren denken jullie? Kijke wat ie doet…
Hij pakt z’n Magnum 2.1 half-automatisch … en schiet die agent dwars door z’n sodemieter. En wat is er met die agent denken jullie? … Die is harstikke dood! En eindelijk kan Dikkie Dik met een gerust hart naar huis. Met zijn dikke vette BMW-1, de laatste echte. … En thuisgekomen gaat ie lekker languit op die grote sofa liggen en snuift zes keer een dikke vette lijn… Nou dat was nou een spannend avontuur van Dikkie Dik. Zeg maar dag Dikkie Dik, tot de volgende keer
camber24 zegt
Tja. Typisch puristen artikel. Zoals ik hierboven al schreef, gefrustreerd. Jammer.
De 1-serie kende nu eenmaal een andere doelgroep dan de rest van het gamma (2-serie AT/GT idem). De 1-serie was meer vrouwelijk. Op zich niet gek, toch?
Genoeg research heeft uitgewezen dat de 1-serie rijders (of potentiële 1-serie rijders) het geen zak uitmaakt of dat ding RWD of FWD is. Ik vind de nieuwe 1 – jaja, er is wel degelijk een opvolger, vergeet het gezwets hierboven – er vele malen toffer uitzien. Dikker. En interieur is ook van deze tijd. Gaat dat ding verkopen? Natuurlijk. Heb voor mijn vrouw vandaag de configurator al eens aangezwengeld. Eerder stond ze niet open voor de einser, want RWD. Nu wel, want FWD.
Dus als dat ding (meer) verkoopt, er een dikkere marge op zit, en BMW daardoor meer geld kan steken in een lekkere 2-serie coupe (absoluut geen schande dat dit model is losgetrokken overigens), een heerlijk sturende nieuwe dreier, en in al de rest van het gamma, dan is dat toch dikke prima?
Nogmaals, een gefrustreerd artikel. Ga met je tijd mee. Zowel BMW als Mercedes maken idd enkele FWD aangedreven modellen. En viercilinders. En turbo’s. Get over it… Er is nog genoeg leuks in hun gamma wat over blijft. En weet je, straks rijden we toch allemaal EV. Want ook BMW is aan het elektrificeren. Gaan we dan weer dit soort artikels krijgen?
‘Vroeger was alles beter’. Een uitspraak voor gefrustreerde mensen, die niet openstaan voor vooruitgang.
Valt me tegen, dit soort verzet tegen vooruitgang en vernieuwing op een blog die zich juist vroeger wist te onderscheiden; nieuw en verfrissend, terwijl de dode bomen media nog aan het prutsen was, en zich te weinig richtte op digitale kanalen.
gczjwj zegt
@camber24: Zeker enkele sterke punten in je betoog. Helaas berusten sommige van je ‘feiten’ op luttele onwaarheden. Wordt ook wel gezien als een mening. Blijft staan dat de lijn van je verhaal klopt, afziend het EV stukje.
camber24 zegt
@gczjwj: Merci. Wel benieuwd naar de luttele onwaarheden ;-)
willeme zegt
@camber24:
Ik vind het een lastige kwestie. Enerzijds zagen we het al jaren geleden aankomen. We wisten al langer dat ‘ie voorwielaandrijving ging krijgen. Dus echt verrast kunne. we niet zijn. Voor de gemiddelde auto maakt het ook niet zoveel uit.
Dan rijst de vraag: is een BMW een gemiddelde auto? Persoonlijk vind ik van niet. De 1 Serie heeft nu zijn USP verloren en ziet eruit als een generieke hatchback van welk willekeurig merk dan ook. We moeten er nog mee rijden, want BMW heeft ons vaker verrast met uitstekende voorwielaandrijvers als de Rover 75 en de New MINI, Dus het zou ook goed uit kunnen pakken.
Ik denk dat van de testrit het een en ander gaat afhangen. Als de 1 Serie niet merkbaar beter stuurt dan een A-Klasse of A3, heeft BMW gefaald. Helemaal als de verkoopcijfers achterblijven. Want ik zie even niet waar die extra verkopen vandaan moeten komen. De 1 Serie is nu zoals heel veel andere hatchbacks.
Dus je kritiek op ome @jaapiyo vind ik niet terecht. Wat niet wil zeggen dat er niets is aan te merken, maar wat jij benoemd vind ik niet heel sterk. Mensen die alleen een 1 Serie wilden met FWD kunnen ook een MINI kopen. Of een Golf. Of 23 andere hatchbacks.
De 1 Serie was een unieke aanbieding met een paar uitzonderlijke kwaliteiten die een BMW een BMW maken. Nu is gewoon een hatchback net als vele andere.
camber24 zegt
@willeme: welke dingen die ik benoem vind je niet sterk dan?
Het hele punt is; de business case om nog extra geld in een nieuw RDW aangedreven hatchback te steken is niet sterk genoeg. Kan je je tegen verzetten met een sterk gekleurd (gefrustreerd) artikel, maar het heeft geen zin. Zoals ik al zei; get over it.
Verder wel ironisch dat uitgerekend jij het opneemt voor je collega, bij kritiek op dit artikel. Dit omdat je in jouw artikelen juist WEL de nuance weet te vinden, en niet in de cry baby corner gaat zitten, en zeggen dat vroeger alles beter was… Maar die loyaliteit is wel mooi om te zien hoor :-)
willeme zegt
@camber24: hahahaha! Allereerst: niets is leuker om te discussiëren over auto’s. En zeker dit soort onderwerpen zijn goede gesprekstof.
Rationeel gezien heb je volkomen gelijk, natuurlijk. Zeker in het C-segment is het ridicuul om een verkeerde layout toe te passen. Er zullen ongetwijfeld mensen zijn doe afhaken op een Einser vanwege het ruimtegebrek en het feit dat ‘ie onpraktisch is voor velen.
Wat ik wel begrijp van @jaapiyo is dat de USP van de 1 Serie weg is, zonder dat daar wat terug voor lijkt te zijn gekomen. Volvo heeft alle interessante motoren overboord gekieperd, maar de interieurs zijn beter, het design is VEEL geslaagder en de infotainment is 10 stappen vooruit.
Bij de 1 Serie zie ik niet echt verbeteringen op het gebied van looks, interieur of techniek.
Eigenlijk moeten we er gewoon mee gaan rijden. Dan pas kunnen we er wat van zeggen. Er zijn genoeg goede voorwielaandrijvers en onsportieve RWD auto’s.
Mmm. Wellicht heb je gelijk en moet Jaap eerst maar even afwachten hoe het ding rijdt ;)
camber24 zegt
@willeme: Leuke en sportieve reactie Willem! Mee eens, the proof of the pudding….
En ook mee eens, het is heerlijk om over auto’s te discussiëren. Daarom lees ik hier. En daarom heb ik hier een account om mee te reageren. Ik zie dit artikel dan ook vooral om de discussie te openen dan. Voor de puristen om hun gal te spuwen (‘ja, ik baal ook!’), en voor de zeikerds zoals ik om te zeggen; je ontkomt er niet aan. En zoals jij zegt; wacht nu maar af.
Eerder gaf @nicolasr aan dat hij een liter alcoholvrij bier zou atten wanneer Max V kampioen zou worden.
Zou het mooi vinden als @jaapiyo ook een litertje zou atten wanneer dat ding stiekem erg lekker stuurt, de lekkerste in z’n klasse.
Zou je dat aangaan Jaap? ;-)
jaapiyo zegt
@camber24: ik ben altijd bereid om debiele weddenschappen aan te gaan, maar in dit geval niet. De omschrijving ‘beste in zijn klasse’ is nogal subjectief en bovendien niet per se het punt. Tuurlijk is BMW er net als bij MINI’s vast in geslaagd een goed sturende auto te maken – voor een voorwielaandrijver. In dat laatste zit ‘m echter de kneep. Het is in mijn ogen per definitie een concessie aan Freude am Fahren op het altaar van ‘meer ruimte’ (lees: minder kosten). Zeker de versies met 300+ pk gaan gewoon nooit zo lekker rijden met FWD als met RWD en daarbij heb je dan nog de andere neveneffecten van FWD. Zoals @willeme al aangeeft: het USP is weg, het is nu gewoon een van de vele C-segmenters, alleen dan met BMW-badge. Dat ik daarmee anti-vooruitgang zou zijn is ook nonsens by the way, want dit is wel nieuw maar geen vooruitgang. Als ze tot inkeer komen en de volgende weer RWD maken ben ik daar een voorstander van. Ben ik dan opeens super vooruitstrevend?
camber24 zegt
@jaapiyo: We blijven van mening verschillen Jaap. Jij vindt dat de USP compleet verdwijnt. Ik denk dat dit in de praktijk door de (potentiële) kopers lang niet altijd zo gezien wordt. Een 114i/116i/118i, en de mogelijke dieselvarianten hiervan, die missen hier echt weinig mee. En vergeet niet, niet iedere automobilist heeft dezelfde mate van interesse in auto’s (en weggedrag) als de gemiddelde lezer/reaguurder/blogger hier.
Dan de sterkere motor(en); die had(den) sowieso al AWD gekregen. Een trend waaraan we niet ontkomen. Wen er maar aan.
Natuurlijk kan je je gal spuwen in een artikel hierover. En natuurlijk roept dat reacties op, zoals de mijne. Ik deel je mening niet, en denk dat de nieuwe 1 nu een veel betere deal is voor de doorsnee automobilist.
stationcar zegt
@camber24:
Die research waar jij aan refereert is ongetwijfeld dat beroemde onderzoek waaruit bleek dat het grootste deel van de 1 Serie rijders niet eens wist dat hun auto achterwielaandrijving had.
Of de resultaten van dat onderzoek kloppen weet ik niet, opvallend is wel dat dit onderzoek gedaan is door BMW zelf, nadat ze hadden besloten om voorwielaandrijving te gaan toepassen. Dat in ogenschouw nemende kan ik dat onderzoek niet helemaal serieus nemen. Verder is er volgens mij geen ander onderzoek gedaan naar dit onderwerp.
https://www.bmwblog.com/2010/03/25/bmw-ceo-ready-for-front-drive/
Gulli zegt
@stationcar: ik heb het op tv ook wel eens andersom gezien. Waren mensen in een enorme sneeuwbui in Nederland hun kettingen aan het omleggen. Stond een dame de achterwielen van haar V70 te behandelen toen de verslaggever vroeg waar ze mee bezig was. Ze dacht dat ze RWD had ?
phaeton zegt
@gulli: Hahaha! Die had zeker nog herinneringen van haar vaders auto dat het achter moest.
camber24 zegt
@stationcar: wellicht niet openbaar nee. Maar elk zichzelf respecterend bedrijf zal een gezonde case study uitvoeren alvorens dergelijke beslissingen te nemen. Je kunt het ook omdraaien; wij als autoliefhebbers hebben niet genoeg 1-series gekocht met RWD, waardoor BMW nu gedwongen wordt om een goedkoper te produceren model te maken. Hetzelfde geldt voor Alfa. Men vindt hier allemaal Alfa helemaal geweldig. Maar de verkopen van bepaalde modellen vallen ook nu weer tegen.
phaeton zegt
@camber24: Wellicht. Maar waar de eerste 1-Serie gebaseerd was op techniek van de E46 3-serie, denk ik dat de nieuwe deels wordt gebaseerd op de Mini. Die stuurt ook goed en is ondertussen een lel van een C-segmenter. Argument: kostenbesparing.
mashell zegt
@phaeton: en de huidige 1 serie heeft dezelfde basis als de F30. Het argument is niet echt kostenbesparingen, maar meer om aan de vraag van de klant om meer interieurruimte tegemoet te komen en om de wagen lichter te kunnen maken (hoog gewicht = hoog verbruik = hoge belastingen in steeds meer landen).
jprc zegt
@phaeton: De eerste generatie e87 1-serie was volgens mij gebaseerd op de e90 3-serie.
barat_letchkopf zegt
@jprc: klopt
vaakbenjetebang zegt
@camber24: Hear hear. Alfa Romeo bouwt nu weer precies wat ik ze graag zie bouwen: een sedan met een flinke bult vermogen en RWD, en dat doen ze nu al een jaartje of 3. Toch ben ik nog steeds niet in staat om er een te betalen en dus koop ik er geen. Ondertussen F5 ik wel permament gaspedaal.nl tot er een een Giulia Q binnen budget komt (nog lang niet, helaas). Waarschijnlijk zijn er velen met mij. Daar koopt Alfa Romeo dus he-le-maal niks voor.
hemdem zegt
En klagen over ruimte binnen de auto, en klagen over het feit dat het geen drie liter in lijn met achterwiel aandrijving heeft. Wat is me dat voor een kleutergedrag? Wat moest BMW of eender welk fabrikant doen dan, de regels van de fysica verleggen? Toveren? De nieuwste BMW is nog niet uit, jullie hebben het nog niet eens uitgebreid kunnen testen, nagaan of BMW de feeling echt kwijt is door over te stappen op FWD, maar jullie mening is al klaar. Ik rij met een 220D coupe, ja het is fijn, maar waar ga je in godsnaam in Belgie of NL elke dag met je RWD in de bocht een beetje je kont uithalen? Alsof elke BMW rijder dit constant loopt te doen?
karhengst zegt
@hemdem: Nee, maar bij een T splitsing bij regen sta je niet te krabbelen als een hond op ijs. Het gevoel in het sturen is ook te herleiden naar de aandrijflijn, evenals het silhouet van de auto welke nu toch echt anders. En dat zijn wél dagelijkse dingen.
En dat kon ik van het vermeende ruimtegebrek niet zeggen.
mashell zegt
@karhengst: als ik teveel gas geef bij het vanuit stilstand oprijden van een provinciale weg dan grijpt de tractiecontrole van mijn BMW ook genadeloos is. En ik krijg meteen een tijdstraf, voor pakweg 10 seconden wordt het geleverde vermogen sterk beperkt (lekker handig bij invoegen…).
karhengst zegt
Heb drie jaar een 125d over allerhande wegen mogen rijden, met het gros van de kilometers op de Autobahn. Het was een wagen die qua gevoel een segment hoger opereerde. Alle luxe en comfort was aanwezig met een perfecte zitpositie, gevoelsmatig haast op de achteras. Het nog zelf mogen schakelen was ook een genot, lekker puur nog.
Het mooiste is gewoon dat zo een klein karretje motoren kreeg waar je de luxe zakenlimo’s mee zoek reed, en een diesel die de Golf GTI’s het nakijken gaf.
Tijden veranderen, ik snap de keuze, maar zeker met de mooie herinneringen in gedachte blijft het jammer. Gelukkig kan ik me een drie serie veroorloven “voor het echte BMW gevoel”, maar een uniek model is verdwenen.
michiel_vandelft zegt
Nog altijd hardstikke blij met mijn E87 120d!
mcshine zegt
Och als je echt graag RWD hebt is er nog altijd een Tesla M3.
dtwo zegt
Als het over de nieuwe 1-serie gaat is er vroeg of laat altijd wel iemand die roept “jamaar uit onderzoek is gebleken dat 80% van de eigenaren nie eens weet welke wielen aangedreven zijn”. Ik meen mij te herinneren dat een BMW Bobo dit zelf ooit verkondigde in een toespraak in 2010 (?)… Al googlend kom ik hoofdzakelijk websites tegen die elkaar citeren, nooit iets wat naar een BMW(gerelateerde) site terugverwijzing, ook op de BMW perswebsite heb ik het niet genoemd zien worden. Lang verhaal kort: Is er iemand die meer weet over het veronderstelde onderzoek achter die uitspraak? Lijkt me interessant. Klopt het of kwam het BMW (marketeers) gewoon goed uit om te beweren dat men dit onderzocht had? Zelf ben ik in ieder geval nog nooit iemand tegengekomen die niet wist een BMW 1 achterwielaandrijving had.
tttijn zegt
@dtwo: moet je is met een vrouw praten.
barat_letchkopf zegt
@tttijn: ik durf te stellen dat het 95% was, die ik ernaar vroeg.
dtwo zegt
@tttijn: Wat is er mee te maken heeft weet ik niet, maar de vrouwen die ik erover gesproken heb zijn er prima van op de hoogte. Of rijden er zelf toch niet in. Maar mijn vraag is dus eigenlijk of er wat meer bekend is over dat veronderstelde onderzoek, of dat het vooral van horen zeggen is.
daniel1975 zegt
Ik zou liever een gebruikte 3 of 4 serie rijden dan een nieuwe 1 serie…
faithnomore zegt
Toch wel echt zonde. Ik weet niet hoe het wereldwijd was, maar in België verkocht dit ding enorm goed. Uiteraard vooral 118d’s, maar toch. Fijne auto’s en ideale eerste sportievere auto. Ik denk echt dat BMW hier fout maakt. Zal hen ongetwijfeld aantal jaren geld opleveren, maar is op langere termijn slechte zaak. Ik heb zelf wel al is met een X1 of 2 serie camionette gereden. Moest dat mijn eerste BMW ervaring geweest zijn, zou ik er nooit 1 gekocht hebben.
mashell zegt
@faithnomore: grappig als 1 serie rijder vond ik de X1 die ik als vervangende auto gereden heb juist zo goed rijden dat ik denk dat het helemaal goed komt met die voorwielaangedreven 1 serie.
tmenges zegt
De gemiddelde berijder van een 1 serie heeft dat ding destijds uitgekozen omdat het in het lease budget past. Hebben geen flauw benul van voor of achterwiel aandrijving, er staat BMW op en daarom wordt ie gekrast. Degene die zo’n ding nieuw koopt is een liefhebber die er meer kijk op heeft alleen zijn er daar veel en veel te weinig van om hier aan vast te houden.
barat_letchkopf zegt
Ik heb een tijd voor bmw gewerkt. 95% van de kopers/leasers wist niet eens dat ie rwd was. Voor de purist is het jammer. Economisch gezien snap ik het wel van bmw GmbH. FF doorsparen voor de 2 coupe dan maar, en nee niet die afzichtelijke tourer. Heb een 5 deur 116i gehad uit 2005. Schroefset eronder en 18inch met goed rubber, in Zn 3 met 50 over de rotondes. Lag als een blok op de weg
bmw2coupeeigenaar zegt
@barat_letchkopf: 2 coupe aanschaffen is echt een aanrader! Geloof me, je wordt er een stuk gelukkiger van.
ghost zegt
Vaak naar gekeken maar nooit een gekocht, ik ben gewoon geen BMW-rijder vermoed ik..