Tsja, deze zagen we niet aankomen.
De wegen van het management van Alfa Romeo zijn ondoorgrondelijk. Het is heel lastig om de logica te begrijpen van hun beslissingen. Nu levert het in principe altijd interessante auto’s op, maar de lange-termijn visie lijkt compleet weg te zijn.
De Alfa Romeo 4C is daar het levende bewijs van. De auto kwam in een tijd dat Alfa Romeo slechts twee modellen in de showroom had staan, de Mito en Giulietta. De Alfa Romeo 159 was inmiddels uit productie genomen. Als men toen keek naar de markt, was het duidelijk dat er een D-segment crossover, sedan of station moest komen. Wellicht met een geëlektrificeerde aandrijflijn. Maar niets van dat alles.
4C Concept
Alfa Romeo toont in 2011 de Alfa Romeo 4C Concept. De auto maakt furore op de Salon van Genève. Niemand twijfelt erover dat het een bijzonder fraaie auto is. Ook de specificaties zijn om van te smullen. In plaats van een grote supercar, is het een juist een kleine, rauwe en lichte sportwagen. De 4C Concept mag diverse awards in ontvangst nemen vanwege zijn bloedmooie lijnenspel. Over de productiekansen is men sceptisch. Alfa Romeo zegt serieuze intenties te hebben, maar ieder logisch nadenkend persoon ziet in dat men zich moet focussen op een 159 opvolger en crossover.
Productieversie
Echter, twee jaar later staat, wederom op de Salon van Genève, de productieversie van de Alfa Romeo 4C. Er zat overigens een gedachte achter: Alfa Romeo wilde een comeback maken op de Amerikaanse markt en deze auto kon fungeren als imagebuilder. De fans kunnen opgelucht ademhalen, want de productieversie is namelijk bijna identiek. Er zijn maar een paar kleine verschillen. Zo is de luchtinlaat aan de achterkant anders gevormd. Ook ander zijn de achterlichten. De koplampen zijn wellicht het duidelijkste verschil. Die zijn op de productieversie gemaakt van koolstofvezel.
Motor
De Alfa Romeo 4C krijgt een 1.750 TBI benzinemotor onder de kap. Deze is overdwars, in het midden geplaatst. Naast het blok zit de transmissie, een automaat met dubbele koppeling. De motor levert 240 pk bij 6.000 toeren en 350 Nm bij 4.000 toeren. Uiteraard gaan alle pk’s enkel en alleen naar de achterwielen. Omdat de 4C grotendeels is vervaardigd van koolstofvezel, is de coupé erg licht: 895 kg.
Prestaties
De prestaties zijn dan ook niet misselijk, het apparaat snelt 4,5 seconden naar de 100 km/u en stopt met accelereren bij 258 km/u. Die prestaties zeggen slecht een gedeelte van het verhaal, want de auto is natuurlijk in zijn element in de bochten. Zo is de Alfa Romeo 4C net zo snel op de Nordschleife als de Ferrari 360 Modena.
Modena
Toevalligerwijs is Modena ook de stad waar de 4C wordt gebouwd. In de Maserati fabriek worden de auto’s in elkaar geschroefd. In eerste instantie alleen voor de Europese markt, later ook voor Noord-Amerika. De Amerikaanse uitvoering wijkt een klein beetje af, je kunt ze eenvoudig herkennen aan de andere koplampen. In de VS gelden er helaas andere crashtest-eisen, waardoor de 4C extra verstevigingen moet krijgen en daardoor aanzienlijk zwaarder wordt: dik 100 kg komt erbij.
4C Spider
In 2014 wordt de 4C Spider onthuld en 2015 staat deze in de showroom. De Spider heeft ook ‘normale’ koplampen. Andere afwijkingen zijn de uitlaat en de motorkap. Uiteraard is het dak ook uniek en zorgt het voor minder stijfheid. Om dat op te vangen, worden er verstevigingen aangebracht waardoor de 4C Spider een kleine 50 kilogram zwaarder is dan de Coupé.
Speciaaltjes
Uiteraard zijn er in de afgelopen jaren diverse speciaaltjes geweest van de Alfa Romeo 4C. Er waren geen grote verschillen qua hardware, het was met name de aankleding. Opvallend genoeg is de CPZ Track Edition, speciaal voor de Nederlandse markt, het meest afwijkend. Het is de enige 4C die standaard geleverd wordt met een laptimer. Hieronder een overzicht van alle speciale uitvoeringen en de geproduceerde aantallen.
4C Launch Edition
2013 – 2015
1.000 exemplaren
4C Club Italia
2015
15 exemplaren
4C Spider 50 Anniversario
2016, 50 exemplaren
4C CPZ Track Edition
2016
20 exemplaren
4C Edizione Corsa
2016
35 exemplaren
Competizione
2018
108 exemplaren
4C Spider Italia
2019
15 exemplaren
Einde productie
De Alfa Romeo 4C Coupé werd al een tijdje niet meer geproduceerd. Het trieste nieuws heeft ons bereikt dat de productie van de Alfa Romeo 4C Spider ook is gestaakt. Er staan nog enkele voorraad modellen bij de dealers, op het moment dat die verkocht zijn is het over en uit voor de Alfa Romeo 4C. Het was niet de beste keuze in zijn klasse, het was geen goedkope aanbieding, het was ook geen product dat Alfa Romeo er boven op heeft geholpen. Het was wel een auto die enkel en alleen gebouwd is voor de pure petrolhead. Geen auto voor de poseurs, voetballer en rappers. Gewoon voor de liefhebber. Daarom altijd even een hoedtik uitdelen als je een 4C tegenkomt. Dankzij die bestuurder is het wagenpark net even mooier.
Dutchdriftking zegt
Tja, doodzonde natuurlijk we zijn allemaal verliefd op deze rode kikker. Maar laten we eerlijk zijn, als je in de markt ben koop je toch een Porsche 718…..
SpiderIV zegt
@dutchdriftking: eens met je begin maar met die 2e zin niet. Als ik een dergelijk nieuw speeltje zou kopen wil ik iets speciaals en dus geen Porsche hoe goed die ook is.
Maar liever oud spul, voor t turbo tijdperk.
viezefreddyw zegt
@dutchdriftking: Whaha nee!
gebruikersnaam3 zegt
@viezefreddyw: Ik ben idd ook niet verliefd op die rode kikker.
dondeboer zegt
@dutchdriftking: Of een Alpine a110. Of een Elise. Of als je echt iets anders wil, een Saleen S1.
lluq zegt
@dondeboer: zou niet weten wat een S1 doet. Maar denk dat het vinden van zo’n ding al het bedrag van de 4c kost. Zou trouwens ook nooit voor die 4c gaan al heb ik meerdere Alfa’s gehad, je hebt werkelijk helemaal niks aan die auto en daarom al mislukt voordat ie op de lopende band op ging. Jammer maar waar vrees ik… Dit soort auto’s zijn te duur geworden, jaren terug kon zoiets makkelijker voor erbij, hoeveel nieuwe elise’s zie je nog.
gwnbmw zegt
Er was uiteraard van alles mis met dit ding. Iemand boven de 1 meter 30 past er niet normaal in, door de stand van de pedalen heb je na 10 minuten pijn in je knie en kramp in je kuit, de deur is dikker dan de zus van @willeme en als ik het goed herriner kon je het stuur niet verstellen. En toch kocht Jeremy Clarkson er meteen 1…
alfalfa zegt
@gwnbmw: dan ben ik dus 62 cm te lang voor mijn 4C volgens jou? De zitpositie verbeter je door de stoel van (alleen!) de berijder te kantelen in het stoelframe. Hiervoor moet de stoel uitgebouwd worden. Maar ja, je wilt een bijzondere auto of niet!
alfalfa zegt
@gwnbmw: het stuur is verstelbaar en mijn lengte van 1.92m was geen reden om er niet een aan te schaffen. Stoel kantelen in het stoel frame (even uitbouwen want gewichtsbesparing) en gaan! Daar knapt je humeur ook retesnel van op!
viezefreddyw zegt
Zoals zovelen heb ook ik een gigantische zwak voor dit kleine en snelle rakkertje. Tezamen met @alfalfa, die een zeer fraaie 4C heeft, een leuk ritje gemaakt met een Giulia Q en de F430. Wat me vooral opviel was dat de 4C op de sprint belachelijk snel is. Had alle moeite om hem bij te houden. Maar wat een leuk ding zeg! En voor een 4-cilinder klinkt hij ook nog eens goed. Schofterig lekker zelfs. Onlangs ook een ritje mee mogen rijden over de welbekende ‘Ring met een 4C Spider die bestuurd werd door een echte Nurburgring-freak. De beste man gaat zo’n beetje 60 keer per jaar over de baan en kent hem dus als zijn broekzak. Kolere wat gaat die auto dan hard zeg! Ja, een erg leuk ding.
alfalfa zegt
@viezefreddyw: een heerlijke rit was het met de 3 Friese Italianen! En wat moet die Ringrit gaaf zijn geweest.
MaartenD zegt
Ik was toevallig afgelopen zomer in de Maserati fabriek in Modena waar ik ook een aantal 4c’s en Granturismos op de productielijn zag staan….productie was er zo laag dat er ook Japanse 4×4s gespoten werden..einde Granturismo, einde 4c…pijnlijk gezicht in Modena
dper4mance zegt
Ik heb nooit echt liefde voor de 4C gevoeld. Ja het is een gaaf ding om te zien, maar het klinkt nergens naar. Als je dan toch zo’n uitgeklede rammelkist wilt koop je gewoon een Exige.
vetnek zegt
@dper4mance: je hebt overduidelijk nooit een Exige en een 4C inhoudelijk vergeleken..
zrijder zegt
@dper4mance: ga maar eens rijden, piep je wel anders
?
amersfoorter zegt
Ja de 718 is natuurlijk ook steengoed. Toch jammer. Het dunt het aanbod van alfa flink uit
gebruikersnaam3 zegt
@amersfoorter: Ja en die start wel altijd…
arjan916 zegt
Als de afschrijving nou eens net zo hard zou gaan als ze acceleren, dan kan ik er 1 naast m’n Lotus geparkeerd…. nu is t een twijfelgeval, een Lotus of een 4C. Een 718 komt er zeker niet, eerder een 981.
dwfc zegt
Zo is de Alfa Romeo 4C net zo snel op de Nordschleife als de Ferrari 360 Modena.
In Zolder rijdt deze de 360 zoek, zelfde met een Exige Cup 430 en een Porsche 911 Turbo …. laatste kan het op dit circuit met weinig topsnelheid vergeten!
gebruikersnaam3 zegt
@dwfc: Ja in een skatepark doet de alfa het dan toch weer niet zo goed als mijn skateboard, dus per definitie is een skateboard beter dan een Alfa.
dwfc zegt
@gebruikersnaam3: Blijf jij dan maar skaten jongeman. Alles op zijn tijd. Eens een keer meer naar een circuit gaan zal je andere inzichten geven.
vetnek zegt
“Tsja, deze zagen we niet aankomen.”
Deze is sarcastisch toch?!
rollingstoned zegt
Bedankt @willeme. Was weer een fijn stukje leesvoer. :-)
PeugeotGTI zegt
Nu kopen is over 20 jaar cashen.
seicilindri zegt
@peugeotgti: Nu kopen is over 20 jaar in het museum hebben want benzineauto’s zijn over en uit.
WinkeB zegt
Geef mij maar een Daihatsu Copen
zrijder zegt
@winkeb:???
Dan heb je het echt niet begrepen.
vetnek zegt
@winkeb: dan moet je er lekker een copen
zrijder zegt
@vetnek: haha die is goed????
zrijder zegt
Wat een wagen de 4c,naar mijn mening de mooiste sportwagen in het relatief betaalbare segment.
Heb het geluk dat een goede Kameraad van mij eentje heeft en er zelf in heb mogen sturen.
Geloof me dit is echt een beleving die je bij weinig andere wagens gaat vinden, dat geluid /schakelen acceleratie bruut geweld, bochten kun je zo hard nemen, en overal waar je komt worden mensen enthousiast.
Zijn exemplaar is gekieteld tot een 300 pk en het onderstel is aangepakt.
Weinig wagens die hem bij kunnen houden, een nieuwe M4 tot de 200 delft het onderspit. Zo vermakelijk.
tttijn zegt
Toch is op mobile kijken wat een 2e handsje doet :)
alfalfa zegt
UPDATE: https://www.thedrive.com/news/30899/alfa-romeo-4c-spider-lives-on-in-the-us-despite-cancellation-rumors
karaya zegt
Zag er vandaag eentje rijden. Alsof je het over de duivel hebt.
Loek zegt
@karaya: komt wel heeeeeel dichtbij zo…
arhanso zegt
Geef die 4c nog ff een maserati sausje + logo en breng er 500 van uit. Dit is een modelletje die echt goed uit te melken valt… :-)
shellplc zegt
Volgende auto die de milieu eisen niet overleeft?
nout zegt
Auto voor op het lijstje droomwagens, maar het waarom van die gekke nare koplampen heb ik nooit gesnapt…
spiderman zegt
Droomautootje, deze baby-Ferrari. Heerlijk basic en ongepolijst, onpraktisch en te duur: allemaal redenen waarom je hem graag wilt hebben. Destijds door Alfa gebruikt als meerjarige zoethouder op alle beurzen, omdat de komst van de Giulia veel langer duurde dan had gemoeten (haal die perspresentaties van destijds er nog eens bij, hilarisch al die loze beloften van De Trui). Ik hoop ondertussen nog steeds op een echte revival van dit zo mooie merk, met waardige opvolgers voor de Mito, Giulietta, een nieuwe Spider, een coupéversie van de Giulia. Maar ik vrees voor kleurloze Franse middenklassers die voor de vorm dat mooie Alfalogo op de neus krijgen, tot een kille saneerder ons roemruchte merk gewoon schrapt. Dan blijft alleen de herinnering en mijn nukkige rode 1976-Spidertje in de garage…