Dit is weer een gewetensvraag, dit is best handig, maar wat als je buren het doen?
Stiekem moesten we wel even op de kalender kijken. Nee, het is nog geen 1 april en ja dit blijkt dus echt waar te zijn. In maart van dit jaar heeft de gemeente Haarlem in een raadsbesluit toestemming gegeven voor ‘laadkabels door de lucht’. Dit betekent dat je vanuit een huis/voortuin je auto op straat mag opladen middels een kabel wanneer de laadkabel maar niet over de stoep loopt.
Want inderdaad dat is levensgevaarlijk voor onoplettende voetgangers maar ook zeer hinderlijk voor mensen met bijvoorbeeld kinderwagens, rolstoelen of een winkelwagen met 8 bierkratten. Toestemming moet je wel per adres aanvragen.
Maar hoe zou dit er in de praktijk dan uit moeten zien? Kijk, laat dat maar aan de handelsgeest van Nederlanders over. Nee, deze keer halen we het niet middels dropshipping van Alibaba of Temu, ditmaal is er een Nederlandse Saab rijder met een coltrui aan het werk gegaan. De ‘arm’ die de kabel draagt op bijgaande foto’s is ontwikkeld door het Haarlemse designbureau C10. En er is natuurlijk ook lang nagedacht over de naam van de helpende arm die de laadkabel omhoog houdt. Jawel: ChargeArm heet het product.
Meer Parkeerdiscussies door deze kabel?
Nu zitten er een aantal kanten aan dit verhaal. Enerzijds helpt het de parkeerdiscussies tussen buren niet. Parkeren blijft een hot topic. Ook veel Autobloglezers willen waarschijnlijk het liefst hun eigen auto op de parkeerplek voor de deur hebben terwijl de parkeerplek open is voor iedereen. “Je staat voor mijn deur buurman!” Een begrijpelijke maar vooral ook erg onterechte gedachte, alsof je recht zou hebben op de openbare parkeerplek voor jouw huis.
Deze discussies krijgen nu een nieuwe dimensie: “Als jij je auto niet weghaalt, dan kan ik morgen niet naar mijn werk want ik MOET laden”.
Anderzijds ziet dit er gewoon uit als een hele goede oplossing. Maar is het fraai en word jij er gelukkig van wanneer jouw buren er eentje installeren? Overigens moet je nog steeds wel toestemming vragen bij de Gemeente Haarlem vooraleer je de ChargeArm de grond in mag jassen. Als 4 buren naast elkaar dit in de voortuin plaatsen dan heb je toch het idee dat je in een wasbox woont, nietwaar?
Dus zeg het maar: verdraaid handig of koren op de molen van de Rijdende Rechter?
Mensen met een oprit hebben deze problemen natuurlijk sowieso niet, die installeren net als wij een dikke laadpaal.
foto’s: ChargeArm, Rob van Wieringen
Foramen zegt
Ik vind het nog niet zo’n gekke oplossing, het lijkt erop dat je na het laden dat ding weer inklapt.
Andere oplossing zou zijn door de wijken niet zo krap te bouwen en mensen hun auto op de oprit te laten parkeren maar daar is het misschien wat laat voor.
gilettelubbers zegt
Ja want we hebben extreem veel ruimte over in Nederland waardoor die wijken inderdaad een stuk ruimer gebouwd kunnen worden
Lambrusco zegt
Zeker! Wordt alleen anders benut op dit moment..
Foramen zegt
Pak er een willekeurig satellietbeeld bij, valt best mee hoeveel bebouwd, gewoon net even iets ruimere kavels waardoor je de buren ook leuk blijft vinden en dus ook je auto op eigen terrein kan parkeren.
Duw je de mensen die daar geen interesse in hebben in hoogbouw om ruimte te compenseren.
Uitzicht van 15 hoog is ook best leuk.
HZW zegt
Gewoon de Markerwaard inpolderen zoals ooit de bedoeling was.
Dan landbouw grond verplaatsen naar de markerwaard, en de vrijgekomen landbouwgrond op het vasteland gebruiken voor woning bouw.
Dan maak je van de markerwaard een semi natuurgebied met landbouw grond.
Barry zegt
1% landbouwgrond omzetten naar bouwgrond en we hebben tot tenminste 2050 voldoende bouwgrond. Jammer dat met het nieuwe kabinet Nederland daar dus tegen heeft gestemd.
hondafn2 zegt
Persoonlijk vind ik de kabelgoottegel een fraaiere oplossing, zeker als er meerdere buren naast elkaar een EV hebben. Alleen zal je je auto elke keer exact op dezelfde plaats moeten kunnen parkeren om de kabel precies bij je laadpoort te laten uitmonden, dus die arm is wat dat betreft flexibeler.
https://www.betondingen.nl/kabelgoottegel-30×30-cm-grijs-138321603.html
Johanneke zegt
Dit wil ik dus. Kan vanaf mijn voortuin bij 2 plekken. En als die beide niet vrij zijn? Heb ik pech, ga echt niet aanbellen bij de buren. Maar woon in een rustige woonwijk, dus dat is het probleem niet.
utregcity zegt
Belachelijk. Zie op de achtergrond een lantaarnpaal, maak daar een stopcontact aan en het probleem is mooier opgelost.
anthwan zegt
Verder gaat alles goed?
utregcity zegt
Uitstekend. Dank u.
mashell zegt
Dit is eigenlijk iets wat de landelijke overheid zou moeten bepalen want de grondwet schrijft voor in gelijke gevallen gelijk behandelen. Hier is dus helemaal geen ruimte voor lokaal beleid.
Zoals het artikel al zegt dit kan leiden tot toeeigening van parkeerplekken met burenruzies tot gevolg.
De beste oplossing is gewoon saldering en een tarief voor openbare laadpalen dat hetzelfde is als een normaal stroomcontract.
kniesoor zegt
Die ‘toe-eigening’ is in potentie inderdaad een heikel punt, je kan de klok erop gelijkzetten, dat dat op diverse plekken tot onenigheid tussen buren gaat leiden. Met alle consequenties vandien, voor je ‘t weet ligt er een (brand)bom voor je deur. Dus hoop voor de Haarlemmerianen, dat er daar niet op de brandweer bezuinigd gaat worden.
Trojan zegt
Precies, heel raar dat dat op gemeente-niveau wordt bepaald. Verder zie ik de burenruzies ook al aankomen met name in de randstad waar in de gemiddelde woonwijk toch al nauwelijks nog een parkeerplek te vinden is zodra je op een werkdag na 18 uur thuis komt. Tot slot vind ik het ook nog eens lelijk en rommelig die draden boven de stoep. Wat mij betreft zoeken ze de oplossing ook in (het interessanter en beter beschikbaar maken van) reguliere laadpunten.
Ghiacciato zegt
Ik zal eens kijken of de gemeente Utrecht me dit toestaat vanuit m’n bovenwoning :)!
alcantara zegt
Waarom dan niet onder de stoep door leggen?
mashell zegt
Zo’n gootje is inderdaad een veel fraaiere en praktischere oplossing maar daarvoor moet de gemeente zelf aan de slag. Geen geld, personeelstekort, geen zin de gebruikelijke excuses komen dan naar voren.
anthwan zegt
Er hoeft maar 1 ‘karen’ er over dat goot te struikelen en hebt de poppen aan het dansen.
Vind dit wel grappig staan maar mooi is anders.
AudiRS zegt
Wat een armoede. Geen porem dit.
gekketurbo zegt
Ontzettend irritant dat iedere gemeente zijn eigen sausje heeft over een landelijke problemen. Huisje bouwen, iedere gemeente heeft weer zijn eigen eisen. Laadpaal oplossing aan huis, iedere gemeente heeft weer zijn eigen regels. Hoe bureacratischer hoe meer belemmeringen voor enige vorm van kostenbesparing door schaal grootte…
ghengiskhan zegt
Met dank aan 14 jaar door de VVD geleide kabinetten, die dit soort problemen sorry uitdagingen over de schutting bij de gemeentes hebben gegooid. Het was ab-so-luut geen verkapte bezuiniging.
Anderzijds valt er in dit soort gevallen wel wat voor te zeggen. Want de ene gemeente is de andere niet, in -ik noem maar wat- Lelystad valt er niet veel te verlelijken, maar in Naarden vesting kijken ze er waarschijnlijk anders tegenaan. En zo zijn er nog veel meer verschillen te bedenken, en nog veel meer die ik niet kan bedenken.
Autokenner zegt
Prima oplossing voor bestaande bouw, maak voor nieuwbouw lekker kabelgoten in de tegels, die je in je huis in of uit plugt
MarcoM zegt
Ooit hadden we pornoharken op het dak, dat mocht toen ook.
verdebosco zegt
Beetje treurig zo’n hengel. Net als zonnepanelen op monumentale gebouwen of windmolens massaal in een mooi landschap. Het duurzaamheidsargument wordt gehanteerd, maar de poen regeert. Het kan allemaal veel creatiever, bijvoorbeeld via lantaarnpalen, sleuven met deksel in de stoep of laten we de start maken met inductieladen. Daar is de overheid (gemeente) bij nodig, maar deze hengels doen mij vooral aan vroeger denken. Toen had iedereen van die mega-antennes op het dak voor televisie-ontvangst (de 45-plusser weet het nog wel). Armoede.
racerx zegt
Ziet er niet uit, de tegel met kabelgoot lijkt mij de fraaiere oplossing. Zou voor mijn situatie ook een oplossing kunnen zijn als ik ooit een EV overweeg. Blijft staat het feit dat ik in een relatief drukke woonwijk leef qua parkeerdruk en een plek voor de deur verre van gegarandeerd is. Dat is iets dat geaccepteerd moet worden, maar ik wil niet het risico lopen een lege accu te hebben de dag erop. Iets met 500km range zou dus noodzakelijk zijn om af en toe een nachtje laden over te kunnen slaan. Keuzes. Voorlopig nog even een auto op benzine zo lang het nog enigszins kan, mij bevalt een stop and go van 5 min wel. Wellicht dat onze 2e auto een EV zou kunnen worden over een paar jaar.
William zegt
Als een paar fatbike rijdende “jongeren” met broccoli kapsel aan die ChargeArm gaan hangen, breekt ‘ie dan af?
potver7 zegt
Ja, en als ze te dicht langs je auto rijden dan heb je krassen in de lak. En als ze met hun fatbike door je tuin crossen dan zijn je plantjes stuk.
Echt, serieus? Jij denkt bij alles alleen maar aan wat er zou gebeuren als…?
Huib zegt
Dit is n.m.m. een slechte oplossing want je krijgt i.d.d. gedoe met buurtbewoners over het claimen van de parkeerplaats voor de deur. Mijn advies: i.p.v. allemaal AC-laders per buurt een of meer DC-snelladers neerzetten met een smart-reserveringssysteem en een zwaar boetetarief voor paalkleven als je ‘vol’ zit (€ 1,-/minuut of zo). Je reserveert een tijdslot, laadt je auto, haalt em weg als je klaar bent en de volgende is aan de beurt. In de populaire tijdspanne tussen 17.00 en 23.00 kun je zo circa 18 auto’s laden. Combineer het event met een dikke batterij die overdag de overtollige zonnestroom uit de wijk opslaat en je helpt ook nog mee aan het netbalanceren. Lijkt me beter dan dit soort harken boven de stoep.
mashell zegt
Altijd DC laden is niet goed voor de batterij van de EV. En zo’n reserveringssysteem met boete systeem maakt er wel erg een keurslijf van. Dat zuigt alle spontaniteit en daarmee plezier uit het leven. Geen goed idee.
Gewoon zoveel AC laadpalen plaatsen dat altijd wel eentje vrij is en het ook geen probleem is als er een aso met verbrandingsmotor bij een laadpaal parkeert. Stress reductie in plaats van stress creëeren!
Barry zegt
10.000 kilo en €100.000 aan accu per straat? Dat wordt een flinke gemeentebelasting…
blogie zegt
Is zeker ook een mooie oplossing. Maar qua kosten natuurlijk niet te vergelijken.
italia007 zegt
Dat parkeerprobleem in Haarlem wordt ook steeds groter; ik woon in een vorig jaar afgemaakte nieuwe woonwijk. Hier hebben ze net geen 200 woningen gerealiseerd. Het aantal parkeerplekken wat ze hebben gemaakt voor deze woningen is ongeveer 90…
camber24 zegt
Wat een heerlijk Hollands gepeupel weer. Allemaal per se jaren 30 rijtjeswoning. Allemaal aan die goedkope troep van Tesla.
pomoek zegt
Tja, het is een matige oplossing. Je zou het min of meer op kunnen lossen door in iedere voortuin zon laadarm te zetten. Maar dan kan je beter gewoon laadpalen langs de weg plaatsen.
melv zegt
Mooi, zo’n lus voor kleine kindjes die met het fietsje over de stoep gaan!
pomoek zegt
Fietsen doe je natuurlijk niet op de stoep tenzij het om 3-wielertjes gaat. En dan is de snelheid niet dusdanig dat ik hier nu erg veel ongeluken mee zie gebeuren.
jlvanleeuwen zegt
Goeie oplossing! Benzine en diesel is altijd nog beter😂
bmw335d zegt
Elektrische auto’s zijn zó overrated, dat gaat nooit wat worden. Dus deze onzinnige oplossingen hebben we ook niet nodig.
Ik heb -voor de grap- in mijn eigen gemeente een aanvraag gedaan voor een laadpaal. Het antwoord? Komt u over een jaar nog maar eens terug, er is te weinig capaciteit!
In een straal van pak ‘m beet 500m zijn er ca. 600 huishoudens en welgeteld 3 openbare laadpalen, ik zeg succes!
pomoek zegt
Waarom overrated? “We” rijden geen EV omdat ze hoger werden gewaardeerd dan ice auto’s. Hoewel ik dat wel doe. Het was een middel om een doel te bewerkstelligen. Dat komt met nadelen en dingen die anders moeten. Dit is volgens mij ook niet de oplossing. Maar het gaat wellicht wel tot de oplossing leiden.
geenidee1975 zegt
Ja hallo, ik ben 2.09m, loop op de markt al met mn hoofd tegen al die t*f*s-kraampjes aan en allerlei gesellige winkelluifels haat ik ook. Net als overhangende takken bij stoepen. Dus ik ben de mannelijke Karen (Karel?) die zeikt over dat die k*tdingen in Haarlem zeer waarschijnlijk mijn hoofdruimte belemmeren. Ik ga alvast een boze brief schrijven…
zjos zegt
Waarom vinden eigenaren van zo’n laadgehandicapte EV mobiel toch altijd dat ze de hele buurt lastig mogen vallen met hun EV met al zijn tekortkomingen? Ze vinden dat er overal laadpunten moeten komen waar een normale auto dan niet mag parkeren en nu weer deze kolder die ongetwijfeld tot discussie gaat leiden dat jij je auto moet gaan verplaatsen want hij moet laden etc. Kwestie van tijd of een of ander lullo gaat er pionnen neer zetten om zijn plek te claimen. Daarbij is het wachten tot de eerste de beste puber aap aan zo’n ding gaat hangen. En het ziet toch ook niet uit.
pomoek zegt
EV rijders zijn net gewone automobilisten. Er zitten lvllen tussen…
Wiwaldi zegt
Een galg?
tenaci zegt
Lijkt me voor het puberbrein een mooie trigger om aan te gaan hangen/te slopen. Dan zijn die kabelgootjes een betere oplossing, minder in het zicht en hufterproof.