Dat lijkt niet zo erg te zijn, voor 40 euro tanken. Maar er zitten haken en ogen aan, zeker als je heel Frankrijk door moet rijden.
In Frankrijk kun je als rechtgeaarde petrolhead maar beter even niet zijn. Zoals je wellicht al gelezen hebt is het er kommer en kwel voor wat betreft de verkrijgbaarheid van benzine en diesel. De medewerkers van Total Energy zijn boos en je weet wat boze Fransen graag doen hè? Juist, staken.
En daardoor zit het land al geruime tijd met een enorm tekort aan brandstoffen. Op sommige plekken is het spul zelfs helemaal niet meer te krijgen. Op plekken waar ze nog wel benzine en diesel hebben, verzinnen ze nu maatregelen om het eerlijk te verdelen.
Nog maar voor maximaal 40 euro tanken
Een van die maatregelen is een maximumbedrag dat je nog maar kunt besteden aan de pomp. In Frankrijk hebben ze dat nu op 40 euro gezet. En dat lijkt een prima bedrag om brandstof voor te kopen, maar als je iets verder kijkt, zie je dat dit helemaal niet zo is.
Want in een zuinige hybride kom je best een eind op 22 liter, als je een beetje je best doet haal je bijna 400 kilometer. En ook voor een Smartje of een Volkswagen XL1 is 22 liter geen enkel probleem om een fatsoenlijk stukje te kunnen toeren.
Maar voor sommige mensen is dat helemaal anders. Voor vrachtwagenchauffeurs bijvoorbeeld.
Zelfs truckers krijgen maar 20 liter en een beetje
Want ook zij zijn gebonden aan een maximum bedrag van 40 euro dat ze per keer in hun tank mogen stoppen. En voor hen is 22,27 liter (met de prijzen van vanmiddag in Frankrijk) natuurlijk wél een lachertje. Vindt ook Twitteraar @ghost_rideuz. Hij is een trucker en plaatst een videootje van de idioterie bij het pompstation.
Met 22 liter kom je met een beladen vrachtwagen bij wijze van spreken net het terrein van het tankstation af, dus dat werkt natuurlijk niet. Meneer Rideuz oppert daarom om als truckers óók massaal het werk neer te leggen. Kijken wat voor chaos er dan ontstaat en of er dan wél weer gewerkt gaat worden bij de raffinaderijen, zegt hij.
Laten we hopen dat het allemaal niet zo ver komt en als laatste een tip; als je niet in Frankrijk hoeft te zijn, vermijd het dan liever. Of pak het vliegtuig, dan kom je tenminste waar je zijn moet!
fmgarcia zegt
Wat mooi dat alle beste jongetjes van de klas met hun e-peugeot le vinger geven aan het hdi klassement.
dawwg zegt
Behalve dat de range van een E-Peugeot vermoedelijk helemaal niet beter is in de praktijk; zeker in de winter niet en zeker niet als je er gewoon 100+ km/u mee rijdt …
svdv zegt
Ik ben het eigenlijk helemaal eens met de stakende werknemers.. de grote oliemaatschappijen maken miljarden winst door de werknemers, maar een loonsverhoging van 10% met een inflatie van 17% kan er nog niet eens vanaf..
karhengst zegt
Ja maar de arme aandeelhouders dan? Pure broodroof.
Als die werknemers nu gewoon aandelen hadden gekocht waren ze gewoon in staat mee te profiteren van hun lage salarissen.
/s
Dutchdriftking zegt
Het blijft een derde wereld land.
rutgerg zegt
Misschien denk ik te simpel hoor… maar als ze bij Total staken, ga je toch naar Shell…. Of weet ik welke pomp.
e36thuglife zegt
Nou vriend @nicolasr ik pak de fiets wel dan ga jij maar lekker terug vliegen uit Frankrijk in een vliegtuig met 40 euro kerosine in ze tank.
bbjorn zegt
Dat zou kunnen inderdaad, maar Total is de grootste hier in Frankrijk, en het is niet alleen Total die staakt, bij bijna elke pomp is brandstof schaars, overal hangen papiertjes dat de voorraad op is dusja, erg irritand. Maar ook wel weer begrijpelijk zoals hierboven wordt gezegd, record op record wordt gebroken als het gaat om winst maar iets meer salaris is te moeilijk
monsieurleloure zegt
3 keer 40 euro tanken, het is allemaal niet zo moeilijk. (-;
Moest in maart ook 2 keer tanken omdat het pinlimiet op 125 euro stond bij de Shell Express
karhengst zegt
Met 20 Liter diesel kom je anders gewoon 400km met een beetje HDI/TDI/xxxd. Dan wordt het sowieso wel weer tijd voor een pauze.
Zou me er de rijen op het vliegveld niet voor aandoen.
berlinetta zegt
Bij dit artikel zijn die eeuwige “ik tank altijd voor 40 euro, ongeacht de prijs-grappen” wel op z’n plaats.
dawwg zegt
Ik tank tegenwoordig altijd 50 euro per keer, inflatie en al …
cossiekiller zegt
Ik ga mijn Lexus LFA laten ombouwen met een elektrische aandrijving en groot accupakket. Is nog stiller ook. Win win