Iedereen moet straks toch elektrisch gaan rijden, dus dan is dat alvast geregeld.
Waar Nederland Europees kampioen laadpalen is, loopt Engeland nog wat achter qua laadpalen. Nu scheelt het dat Nederland van postzegelformaat is, maar alsnog is er een aardig verschil. Om een idee te geven: in Nederland zijn er dubbel zoveel laadpalen als in heel het Verenigd Koninkrijk bij elkaar. En dat terwijl Nederland er bijna zes keer in past.
Aan de andere kant van het Kanaal gaan ze echter flink werk van maken van de laadinfrastructuur. De Britten gaan iets doorvoeren wat nog geen enkel ander land heeft gedaan: ieder nieuw huis moet verplicht voorzien zijn van een laadpaal.
Er is nog geen officiële bekendmaking van Alexander Boris de Pfeffel Johnson, maar die volgt volgens de Britse media later vandaag. De nieuwe wetgeving moet ervoor zorgen dat er ieder jaar 145.000 nieuwe oplaadpunten bij komen. Kijk, dat zet zoden aan de dijk.
Het gaat niet alleen om nieuwe woonhuizen, maar bijvoorbeeld ook om nieuwe supermarkten en kantoorgebouwen. En als een gebouw grondig gerenoveerd wordt, moet er ook meteen een laadpaal geïnstalleerd worden. De regel zal met ingang van volgend jaar ingevoerd worden. Laden wordt straks net zo makkelijk als tanken, aldus de Britse overheid.
Met deze regelgeving lopen de Britten alvast vooruit op 2030. Dat is namelijk het jaar waarin ze de verkoop van nieuwe auto’s met verbrandingsmotoren willen verbieden. Plug-in hybrides worden trouwens nog wel oogluikend toegestaan tot en met 2035.
Leuk natuurlijk, al deze stekkerauto’s, maar het is ook handig dat je die nog ergens op kunt laden. Vandaar dus dat BoJo deze nieuwe wetgeving aan gaat kondigen.
Dutchdriftking zegt
Passen ze het netwerk er ook meteen op aan? Maar eerlijk is eerlijk, bij je huis een privéparkeerplaats met laadpaal is best handig. Zo gek is het idee niet.
MarcoM zegt
Gewoon een 230volt verlengsnoer neerleggen.
stekkerkoning zegt
Lekker stekkeren! Hopelijk is het niet al te zeer een papieren tijger die leidt tot plaatsing van veel budgetlaadpunten die auto’s in veel te veel uren voldruppelen.
ghini zegt
Laadpaal is één, of het energie netwerk het aankan is twee..
Niels zegt
@ghini: Tuurlijk kan het dat niet… alleen kom daar niet mee aanzetten want dan is het de schuld van de leverancier en niet de (toekomstig) gebruiker…
mashell zegt
Dat is het toch ook? We betalen ons scheel aan netbeheerskosten maar die lanterfanten bij de semi overheden zoals Enexis, Liander en Stedin doen er amper wat voor. Terwijl als dit commercieel geregeld zou zijn dat als de vraag naar elektriciteit toeneemt er meteen grootschalig geïnvesteerd zou worden want er is een verdienmodel.
flutterby zegt
In de UK hebben ze enorm veel windenergie. Lekker ‘s nachts laden..
p993 zegt
@flutterby: maar zelfs dan…als de hele straat begint heb je een verwarmd trottoir
koeberg zegt
Opwekking van de elektriciteit is niet de grootste uitdaging. De grootste uitdaging is het transport van die elektriciteit naar de eindgebruiker via het laagspanningsnet in de woonwijken. Vooral als het een oude wijk betreft. Natuurlijk is dat net te verzwaren, maar dat kost geld. En tijd. Vooral dat laatste is de uitdaging voor de netbeheerders.
woudloper zegt
@ghini: als er snachts geladen wordt zal dit geen problemen vormen, lees ik overal.
koeberg zegt
Het aanleggen van al die palen kan het netwerk makkelijk aan. Zo’n laadpaal verbruikt zo goed als geen stroom zolang er geen auto op wordt aangesloten.
Het probleem gaat pas ontstaan wanneer mensen ook daadwerkelijk elektrische auto’s gaan kopen en aansluiten.
sportabgasanlage zegt
Ik zag meteen een flatgebouw voor me, met naast iedere voordeur een laadpaal. Of huizen aan een autovrij erf… 🤣
fanboy zegt
@sportabgasanlage: Daarvoor is het juist mooi, bij de bouw verplichten dat er laadpaal maar je garageplek loopt vanaf je eigen elektra meter.
Al die rijtjeshuizen voeg je het achteraf nog erg makkelijk toe, in flats niet. Dat wil zeggen, niet naar je eigen meter. Moet het weer via VvE enzo.
Ot92 zegt
Zouden ze hier ook moeten doen, voor het geval waterstof het toch niet wordt.
HelldogBE zegt
Langs de ene kant is het alweer een extra verplichting die de kostprijs van een huis opdrijft en de aankoopdrempel verhoogt. Langs de andere is het onvoorstelbaar dat er vandaag nog appartementsblokken worden neergepoot waar nog geen verzwaarde elektra voorzien wordt in de parkeergarage…
Krijg je van die toestanden waar men vanaf het lichtpunt aftakt om de elektrische fiets op te laden, maar binnenkort ook de PHEV of BEV zeker de boel plattrekt.
superfunky zegt
In 3 minuten weten dat dit allemaal onzin is? RTL legt het je uit:
https://www.rtlnieuws.nl/economie/tv/video/5268387/groene-stroom-klimaatdoelen-zonnepanelen-stroomnet-elektriciteit
Zo fijn dat de massa hier ook achter begint te komen. Want dit is Nederland, hoe dacht je dat 80% van Europa ervoor staat? En vergeet dus de rest van de wereld maar, UK inclusief.
ty5500 zegt
Rome is ook niet op 1 dag gebouwd. De meeste landen zijn deze problemene 1 voor 1 aan het aanpakken. In duitsland krijg je enkel subsidies voor lichtere laadpalen zodat je je auto niet extreem snel oplaadt maar geleidelijk (bv s nachts). In België gaan ze het capaciteitstarief invoeren waarmee je eveneens wordt afgestraft voor piekvermogens via bijkomende kosten en het dus de bedoeling is je verbruik te spreiden (bv niet je auto op pieksnelheid opladen en ondertussen eten maken en de wasmachine en droogkast opzetten).qua zonnepanelen en de overproductie, in België krijg je quasi geen drol voor je zelf geproduceerde elektriciteit als je een digitale teller hebt waardoor het aangewezen is om je auto zoveel mogelijk overdag op te laden (indien mogelijk) of bv. via een thuisbatterij te werken en zelf je stroom te verbruiken waardoor er geen overproductie is. Zal het allemaal vlekkeloos gaan? Ik betwijfel het. Zeker in België waar elektriciteitsbevoorading al zowiezo secuur is en er geen langetermijnvisie is. Maar uiteindelijk komt het wel goed, zonder stappen te zetten blijf je gewoon staan.
superfunky zegt
@ty5500: mijn enige punt is: het heeft 0,0 zin om vele miljarden te steken als je niet eerst het net op fatsoenlijk niveau hebt. Daar moeten de investeringen heen, niet naar EV’s. Is typische paard achter de wagen.
Begin nou eerste eens kerncentrales te bouwen, ben je 10 jaar verder en kun je echt je kolen- en gascentrales afschalen. In de tussentijd kun je dan alle CV’s vervangen door warmtepompen, waarmee je meteen CO2 reductie genereert ipv EV’s vullen met grijze stroom, wat nu het geval is. Of heb je al ergens statistieken gezien van een afname van grijze productie? Nee, precies. Nog nooit was de vraag naar kolen en gas zo hoog als nu.
En dan, als je na 10-15 jaar de energieproductie vergroend hebt, eerst dan is het zinvol EV’s te promoten en ieder huis en laadpaal te laten plaatsen. Dat zijn dan overigens allang geen laadpalen meer, maar inductievlakken onder een oprit en dan alleen maar voor de 2e stadsauto, want de rest rijdt e-fuel, maar ook dat hebben nog weinigen hier begrepen.
ty5500 zegt
Het lijkt moeilijk om 10-15 jaar te wachten tot het net helemaal aangepast is en enkel groene stroom geproduceerd wordt als de deadline voor het klimaatakkoord op 2030 ligt. Er gaat op alle fronten tegelijk actie moeten worden ondernomen om hieraan te voldoen, dus ook de auto’s.
Ik ben met je eens dat ondertussen kerncentrales kunnen bijgebouwd worden. Maar de stroommix moet niet helemaal groen te zijn om Co2 besparingen te realiseren. Op grote schaal energie opwekken is immers een stuk efficienter als in de auto’s zelf (auto’s die hiernaast dikwijls ook korte afstanden doen en hierdoor niet eens op bedrijfstemperatuur geraken).
Het inductieverhaal is leuk maar nog onvoldoende matuur en leidt voorlopig enkel tot bijkomende verliezen. Zo kan je steeds op nieuwe technologie blijven wachten waardoor het wel extreem kort dag wordt.
Van Epschoten zegt
@superfunky: en dan nog de vraag hoe dit opgewekt wordt. Ouderwets via kolen, slecht voor de lucht of zogenaamde groene stroom waarvoor ons prachtige landschap verpest wordt met windmolens en zonneparken.
ty5500 zegt
In België is het ook sinds dit jaar verplicht de voorzieningen te plaatsen voor een laadpaal bij een nieuwbouw of ingrijpende renovatie.
cthijs zegt
Heel fijn iedere dag de auto van de buurman voor je deur
tysson zegt
De overheid heeft jaren liggen slapen en nu moeten de burgers het probleem oplossen? Al die huizen waar straks een laadpaal staat terwijl de huiseigenaar een benzine auto heeft. Ik zou mijn buurman niet op mijn oprit willen hebben. Het is de taak van de overheid om voldoende publieke laadpalen aan te leggen.
mashell zegt
Waarom is aanleggen van de publieke laadpalen uberhaupt een taak van de overheid? Waarom laten we dat niet aan de vrije markt over? Er is een verdienmodel voor de laadpaal- en elektriciteitleveranciers dus die willen wel. Gewoon een laadpaalwet invoeren zoals de telecomwet, dat als een bedrijf ergens een laadpaal wil aanleggen dat de gemeente weinig andere keus heeft dan een vergunning verlenen. Dan gaat het veel sneller als nu.
toniominestrone zegt
Lekker hoor, vandaag mijn dak vol laten gooien met zonnepanelen en gelijk een laadpaaltje op de oprit laten plaatsen, volgende maand komt mijn ev , ben er helemaal klaar voor, weg met dat 3 cilinder turbomotor!
stekkerkoning zegt
Terzijde maar zeker interessant. ook in de EU is het verplicht om te zorgen voor laadpunten of laadinfrastructuur bij nieuwbouwprojecten. Nog niet bij eengezinswoningen, maar wel bij wooncomplexen en utiliteitsbouw. Het gaat om één laadpunt per tien parkeerplekken. https://www.rvo.nl/onderwerpen/duurzaam-ondernemen/gebouwen/wetten-en-regels/nieuwbouw/epbd-iii/laadinfrastructuur-elektrisch-vervoer