Een litertje benzine in Duitsland kost dan namelijk echt een enorme bak centen minder dan dat de Nederlander er hier voor betaalt…
Laten we het weer eens over de benzineprijzen hebben, leuk! Lekker klagen over hoe ontzettend duur tanken is geworden voor de gemiddelde Nederlander. Wat op zich helemaal terecht is, want tanken in Nederland IS ook ontzettend duur. Zeker in vergelijking met Duitsland.
Want daar wordt over een ruime week de accijnsverlaging van 30 cent per liter van kracht, waardoor het echt voor iedere Nederlander loont om de tank in Duitsland vol te gooien. Een liter E10 kost daar vanaf 1 juni ‘slechts’ 1,72 euro, tegen een adviesprijs van 2,36 euro bij ons.
De snelle rekenaar weet nu dus allang dat de benzine in Duitsland daar dus straks 64 per liter goedkoper is dan bij ons. Dat is voor een auto met een 50-liter tank dus 32 euro goedkoper. Per tankbeurt! Dan loont het wel om even de grens over te rijden, zelfs al woon je in Den Haag…
Diesel in Duitsland voor de Nederlander ook billiger
Voor de dieselrijder wordt het vanaf 1 juni ook weer iets voordeliger om de tank over de grens vol te gooien, al is het verschil niet zo groot als bij benzine. De prijs van diesel ligt in Nederland en Duitsland nu ongeveer gelijk op 2,08 per liter. Maar daar gaat de accijnsverlaging er ook nog vanaf.
Helaas is de prijsdaling voor een liter satanssap minder groot dan voor de goudgele godenvloeistof die je benzine ook wel kunt noemen. De prijs daarvan gaat met 14 cent per liter naar beneden.
Maar ook dat kan nog de moeite lonen. Als je een beetje een Porsche Cayenne met een 100-liter tank hebt, ben je elke tankbeurt diesel in Duitsland 14 euro voordeliger uit. Al lijkt het niet heel veel, uiteindelijk is iedere euro niet aan de belasting betaald een euro winst.
Tenslotte nog een leuk weetje voor de Nederlander
Als laatste nog een weetje over en ander land, waar de gemiddelde Nederlander graag naartoe gaat in de zomer. Spanje. Daar is ook iets grappigs aan de hand met de brandstofprijzen. Je krijgt namelijk ook een flinke korting, maar dat zie je niet.
Op de borden bij de pomp staat namelijk dat een liter benzine ongeveer 1,89 kost en ook als je aan het tanken bent, zie je het bedrag evenredig met het aantal getankte liters oplopen. Maar als je dan af gaat rekenen, zie je ineens een veel lager bedrag staan.
Dat zit zo, de overheid geeft ook een korting op de brandstof, maar wil dat om de een of andere reden liever niet al te duidelijk kenbaar maken. Maar uiteindelijk kun je ervan uitgaan dat een liter benzine of diesel zo’n 20 cent goedkoper is dan op de borden staat. Toch weer handig als je straks met de caravan over de Spaanse autopistas jakkert.
Fijne vakantie alvast!
hondafiel zegt
Om vervolgens, na het Duitse uitstapje, weer terug in het Haagse de auto weer vol te moeten gooien bij een lokale pomp.
faalhaas zegt
Zo goedkoop kan hier niet, we moeten tenslotte voor een nieuwe telefoon sparen met meer geheugen voor onze Minister-President.
mashell zegt
Elke euro doe je niet aan accijnzen betaald is geen winst, die haalt de overheid namelijk wel via een andere belasting binnen.
rw1994 zegt
Als grensbewoner wel prettig, al is het de moeite voor satanssap niet waard. Zal wel mijn toertochtjes met de motor over die heimat plannen, RON98 erin en door.
werf76 zegt
Echt bijzonder. Een werkelijke prijs vegelijken met een adviesprijs. Ik betaal hier bij een locale pomp net over de 2 euro per liter. Daar ga ik echt niet voor op en neer rijden.
ukbob zegt
We wonen toevallig dicht aan de grens, met zo’n verschil loont het nogal om even in Duitsland te gaan tanken!
dondeboer zegt
Voor mij is ’t precies 100km op en neer, da’s 10 liter a 1,72 = 17,20 tegen de Duitse prijs. Ik kan 55 liter tanken, dus das 35 euro besparing op een tank, netto winst op de brandstof 18 euro. Kost me twee uur, dus da’s 9 euro per uur. Tja, m’n vrije tijd is me onder de streep meer waard, maar dat t sommetje überhaupt positief uitkomt is sowieso verrückt.
timberleek zegt
Het spaanse systeem kan ik best goed begrijpen.
Het houdt de brandstofprijzen zichtbaar voor de consument. Als je 20 cent korting op de borden laat zetten kun je als tankstation lekker 10 cent ervan “vergeten” te verlagen en je draait dikke winst. Of over tijd lekker steeds een cent er bij op. De consument ziet het toch niet. En als de subsidie vervalt beuken ze de prijs weer 20 cent omhoog.
Nu moeten ze blijven adverteren met marktprijzen. Het blijft dus inzichtelijk (in zoverre het transparant is) hoe de prijzen schuiven.
grandmasterb zegt
Ik woon vlak bij de Duitse grens, dus ik ga hier zeker weer gebruik van maken, maar dat is niet de enigste of belangrijkste reden. Je kunt daar namelijk ook op de snelweg ongestraft sneller rijden dan de belachelijk lage maximumsnelheid in NL en eindelijk eens onder die vreselijke verkeersdictatuur van NL uitkomen. Dat scheelt heel veel frustaties. Jippieaje!
shicomm zegt
Bruto prijzen zijn leuk maar doet niet echt zoveel…
Eens kijken wat de prijspakkers zijn vandaag…
Zoals zo vaak is de e10 in Noord-oost NL het goedkoopst ; 2,07 vandaag.
Bij onze zuider buren kan daar al flink wat vanaf , net buiten Oostende betaal je 1,81 voor datzelfde spul.
Bij de oosterburen is de prijs zo goed nog niet ; momenteel betaal je in Rees ( klein stukje over de grens ) 2,05 nu.
Momenteel lijkt je iig beter te zitten in belgie dan bij de oosterburen.
Benieuwd hoe groot het netto verschil word zodra de “drop” er in zit..