Een leasecontract van 0 euro per maand, In Duitsland kun je gewoon een gratis leaseauto scoren!
Ongewone tijden brengen ongewone ontwikkelingen met zich voort. Door een combinatie van twee factoren zijn er leasecontracten in Duitsland waar het bedrag op 0 euro per maand staat. Wat is hier aan de hand?
Ik zei het al twee factoren. Het eerste is subsidie. De Duitse overheid stimuleert elektrische auto’s en is niet kinderachtig op het verstrekken van subsidie. Waar we in Nederland maximaal 4.000 euro kunnen krijgen op een nieuwe auto, ligt dat bedrag in Duitsland op een maximumbedrag van 9.000 euro. Kijk, dat schiet lekker op.
Ten tweede is het zo dat autofabrikanten in Europa zoveel mogelijk groene auto’s willen verkopen. Hoe meer op een kenteken, hoe beter. Dit is om te kunnen voldoen aan de strenge EU-eisen omtrent het wagenpark van een autofabrikant. Hoe meer elektrische auto’s er worden verkocht, hoe sneller een automerk het voor elkaar krijgt om onder die CO2-norm van 95 gram te komen. Vandaar ook de regen aan hybride modellen de afgelopen tijd en het feit dat autofabrikant opmerkelijk constructies met elkaar aangaan.
Gratis leaseauto in Duitsland
In het voorbeeld van een gratis leaseauto hebben we bijvoorbeeld een Renault Kangoo Z.E. Het zakelijke leasecontract is 0 euro per maand op basis van 24 maanden en 10.000 kilometer per jaar. De verzekering en de kosten voor het opladen zijn wel voor eigen rekening, maar dan nog is het extreem goedkoop autorijden.
Een ander voorbeeld is afkomstig van Autohaus Köning. Dat is Renault-dealer met meer dan 50 vestigingen in Duitsland. Ze bieden een tweejarig leasecontract met de Renault Zoe voor 0 euro per maand. Normaal gesproken zou het contract 125 euro per maand kosten, maar de subsidies dekken dit bedrag inclusief een waarborgsom die betaald dient te worden. (via Fleeteurope)
pier zegt
Even kijken wie hier nog zegt dat je moet sparen voor een auto ;)
Als tweede auto een elektrische Zoe voor nul Euro is best geniaal.
Robert zegt
@pier: de crux van jouw argument ligt in het woordje “hier”.
En ja, ook een vleugje sarcasme is me niet vreemd.
mashell zegt
En dan te bedenken dat zonnepanelen ook gesubsidieerd worden in Duitsland. Klinkt allemaal als veel te mooi om ook maar een klein beetje waar te kunnen zijn.
tweetyv6 zegt
Nee. Is niet meer.
Woon in D, heb vorige maand een Fiat500e aangeschaft en meteen een offerte voor een ‘Photovoltaikanlage’ aangevraagd. Kost, met 7kW accu, €21.545.
Zit geen subsidie meer op en overschot terugvoeden naar het net levert een schampere 8ct/kWh op.
Niet rendabel meer.
Dutchdriftking zegt
Dit is eigenlijk geniaal. Maar het kan natuurlijk niet eindeloos. Gratis een auto voor de deur, verzekering betaal je voor iedere auto, en met zonnepanelen op het dak is laden ook niet zo duur. Sowieso is een ’tankje’ stroom goedkoper dan een tank benzine. Van het geld dat je bespaard een RS6 huren + een weekje wintersport?
jvthof zegt
Kan je al buitenlander ook leasen in Duitsland, die Zoë als 2de auto voor mijn vrouw om mijn dochter Zoë naar school heen en weer te brengen is top!
karhengst zegt
Dat is gewoon mogelijk. Je moet er alleen wel eerst een allochtoon voor worden.
SanderB zegt
Waarom dat? Het probleem met een Duits kenteken is het BPM verschil, aangezien er geen BPM op een elektrische auto zit, zie ik niet in waarom je niet op duits kenteken zou mogen rijden in NL.
(wellicht dat je het op een rasistiche manier bedoelde, maar dan negeer ik voor het gemak maar even)
karhengst zegt
Nee ik bedoelde het eerder zo dat je eerst daar woonachtig hebt te zijn voordat je als Nederlander op Duits kenteken mag rijden. Het is inderdaad wel een interessant vraagstuk of je met een BPM (en MRB?)-vrije auto dus wel op buitenlands kenteken mag rijden, of dat hier simpelweg het principe geldt.
Gegroet, een allochtoon :P
tweetyv6 zegt
Ja. Maar je moet er dan ook wonen. Zoals ik.
En voor een leasecontract moet je een inkomen in Duitsland hebben.
henkp1 zegt
Dat is eigenlijk tegen de Europese regels.
jvthof zegt
@henkp1:
Hi there,
it is not possible to lease a car in Germany for the Netherlands. You need a German place of residence and a German bank account
Daniel Kübler
Verkäufer
Filiale Frankfurt/Oder
Helaasss
bas0903 zegt
Het moment dat we met ze alle zo een goed beleid hebben uitgezet dat we het gratis weg moeten geven om het aan de man te brengen.
Houd toch op met je stekker auto en roepen dat 0gram CO2 heeft. Wat dacht je van de productie van de accu? Waar komt de stroom vandaag? Fijnstof door banden slijtage? Waar worden die auto’s gebouwd en hoe komen ze hier? Wat doen we ermee als ze “op” zijn?
Poppenkast allemaal.
padoempats zegt
Hey Wappie!
bas0903 zegt
Weinig wappie aan. Het roepen van 0gram vind ik alleen belachelijk.
koeberg zegt
Tja, als je het zo bekijkt is bijvoorbeeld 94 gram/km voor een Opel Corsa ook belachelijk. Benzine moet immers ook gemaakt worden, een Corsa slijt ook banden en moet ook gebouwd worden.
mashell zegt
Hoezo poppenkast? Die dingen die je noemt gaan evengoed op voor auto’s met verbrandingsmotoren. Kun je gewoon tegen elkaar wegstrepen. Houdt je over dat per afgelegde kilometer een elektrische auto minder energie nodig heeft en daarbij niks uitstoot aan de uitlaat.
thjvanvlerken zegt
@bas0903: nee hoor, je stoot met het rijden minder uit. Productie van de batterij zal een extra zijn, ik durf het niet te zeggen maar lijkt mij sterk dat de uitstoot in de hele supply chain van een elektrische auto hoger ligt dan van een benzine auto. Maar goed ik zal het eens na gaan jagen. Daarbij moet je ergens beginnen.
ghost zegt
Heel slechte ontwikkelingen dit. Subsidies zijn sowieso iets slechts imo, veelal beïnvloed het de markt slechts tijdelijk en zie je uiteindelijk niks terug van al je geld en moeite. Eigenlijk zie je het al hier in het voorbeeld, tweejarige contracten, 10.000km per jaar, als je als ondernemer 1x van Berlijn naar München rijdt en terug, heb je al 1/5de van je jaarkilometers gereden, compleet kansloos, dus zal men nog een dieseltje ernaast rijden en wanneer het contract afgelopen is, stappen ze ook weer over (vallen terug?) op de usual suspects. Geld kan zoveel beter besteed worden.
Hubert zegt
@ghost,
Wat een onzin.
99% van de gevallen zal dit autootje voor de deur staan om gebruikt te worden voor woon-werkverkeer en boodschappen doen.
Als dit in NL aangeboden zou worden, sta ik vooraan in de rij. Kleinere BEV zijn ideaal om in je eentje op en neer naar je werk te rijden (zoals merendeel van de automobilisten iedere dag doen)
Laat mij maar 130km per dag rijden hierin en dan ’s nachts lekker aan de lader.
Dan betaal ik graag die extra km’s als ik dan toch verder geen kosten heb.
ghost zegt
@Hubert: tuurlijk sta jij vooraan, net als iedereen. Maar het gaat niet om jou of Jan en alleman, gaat om dat deze subsidies zinloos zijn, vaak slecht doordacht en alleen op (zeer) korte termijn iets teweeg brengen. Think again..
mashell zegt
In Nederland is de subsidie voor elektrische auto’s zo gering dat die in 1 dag op is maar voor zonneparken die niemand mooi vindt en die kostbare landbouwgrond opsouperen daar gaat de kassa flink open. Ik zeg burgers betalen meer belasting dan bedrijven dus de burgers hebben ook meer recht op subsidie.
karhengst zegt
Indien het plan goed dichtgetimmerd is kunnen subsidies een verandering teweeg brengen. Men moet toch op een bepaalde manier de markt klaarmaken voor elektrische modellen, op deze manier komt er straks ook een tweedehands aanbod en geniet je (hopelijk) als fabrikant hopelijk twee jaar positieve mond tot mond reclame van de huidige bestuurders. Nu alleen hopen dat de Zoe’s en Kangoos niet massaal naar het Oostblok verdwijnen na afloop van de lease.
ghost zegt
@karhengst: eens maar vaak is dit dus allemaal totaal niet doordacht en gebeurt er dus dat laatste. Feit dat je het als voorbeeld neemt zegt in feite al genoeg.
mashell zegt
Een ondernemer rijdt toch niet van Berlijn naar München? Die neemt het vliegveld of de trein.
escort77 zegt
Dit gaat de goede kant op. Als ik er strakste 200 per maand bij krijg dan ga ik zo’n Zoë overwegen.
Even serieus: ik moet eerlijk zeggen dat deze er best aardig uitziet, beter dan het vorige model.
stekel zegt
maar dan nog, al krijg je hem niet gratis, dan is die 125 lease prijs per maand toch ook nog een lachertje bij wat hier die (private) lease dingen kosten?
kniesoor zegt
Daar worden de nodige deutsche Steuerzahler vast niet froh van, die mogen de feitelijke kosten bijlappen. Maar goed nieuws voor iemand, die voor zo’n ding in de markt is.
bernoulli zegt
Ik heb even de kleine letters bekeken. De berijder betaalt buiten de auto zelf voor alle bijkomende kosten (dus onderhoud etc).
Op zich wel slim bekeken van de dealer. Je levert een nieuwe auto, rekent uit wat de afschrijving is bij een x-aantal kilometers per jaar en verrekent die met de subsidie. Na 2 jaar heeft de dealer een mooie occasion met weinig kilometers die hij voor de hoofdprijs kan verkopen. En met een beetje mazzel nog een nacalculatie omdat men toch meer heeft gereden.
henkp1 zegt
Da’s leven als een god in Duitsland!
Een Zoe voor doordeweeks en een Kangoo voor in het weekend. Of andersom. Of doorelkaar.