De grote EV-belofte van GM is de Cadillac Lyriq, die op het aspect van de frunk al gelijk achter staat op de concurrentie.
Als het gaat om Tesla tegenover de ‘mainstream’-fabrikanten kun je twee dingen zeggen: het duurt even voordat die fabrikanten op stoom zijn en Tesla eindelijk kunnen bijbenen óf dat dat bijbenen nooit gaat lukken en Tesla ze altijd een stapje voor blijft. Momenteel ligt het een beetje in het midden, helemaal in het SUV-segment. Daar is het momenteel drukker dan ooit en meer mainstream-fabrikanten mengen zich in de strijd.
Cadillac Lyriq
Na Tesla en de Model X, Audi en de e-tron, Jaguar en de I-Pace, Mercedes en de EQC, Ford en de Mustang Mach E en zeer binnenkort BMW en de iX3, is het de beurt aan Cadillac om eens te laten zien hoe een elektrische SUV moet. Het vergelijk is simpel: Audi, BMW en Mercedes gaan voor bouwkwaliteit, Jaguar bungelt een beetje tussen een luxueuze insteek en een ‘sportief’ karakter, Ford bungelt overal een beetje tussenin en nog steeds is het Tesla die bouwkwaliteit en luxe op een iets lager pitje zet en met keiharde getallen voor je geld komt. Cadillac lijkt een beetje op dat laatste in te spelen met de Lyriq. Het lukt so so, een actieradius van 480 km (gepland) breekt geen potten, helemaal niet omdat de auto pas rond 2022 op de markt komt. Cadillac richt echter hun pijlen op een lage prijs en met deze prestaties voor een prijs lager dan die van de Model X heb je een prima deal. In theorie.
Achterstand
Toch is er één ding wat Cadillac niet voor elkaar weet te boksen, of in ieder geval met de Lyriq niet doet: een frunk. Het is iets waar Tesla-rijders vaak over te spreken zijn en ook Ford met gekke marketing-dingetjes erg trots op was. De frunk is de naam die fanaten geven aan de voor-kofferbak (front-trunk) van de Tesla-modellen en andere EV’s met een ruimte voorin. Het is een simpel concept: EV’s kunnen de motoren zo ongeveer in de wielkast van de auto gemonteerd krijgen. Er hoeft voorin geen gat gegraven te worden om een gigantische verbrandingsmotor te huisvesten. Dus is er ruimte over. Tesla gebruikt die ruimte goed in de Model S en Model X om deze toch al niet krappe auto’s nog wat extra dikke liters bagageruimte erbij te geven. En zoals gezegd, Ford, waar Cadillac het hoe dan ook mee aan de stok gaat krijgen in de VS, speelt hier ook op in. De Cadillac Lyriq krijgt er dus geen frunk, zo meldt Cadillac Society.
Meer ruimte achter
De hoofdingenieur van de Cadillac Lyriq, Jamie Brewer, bevestigde dit. Ze zei bijvoorbeeld dat het handiger is om een hele bult kofferbak op één plek te hebben, dan het getal in tweeën te splitsen. Zit wat in, maar dat is wel heel situationeel. Extra liters zijn extra liters, om wat voor spul het dan ook gaat. Maar goed, volgens Brewer doet de laadruimte achter niet onder voor reguliere crossovers en SUV’s met een verbrandingsmotor in deze klasse. We pakken de hele tijd de Model X erbij, omdat die met 2.487 liter (verdeeld over de kofferbak met banken neer en de frunk) nog steeds koning van de EV-jungle is. Als je ziet wat voor een kolossale oppervlakte er nog vóór de voorruit van de Cadillac Lyriq zit, zou zo’n frunk wel eens ruim kunnen uitpakken.
En de rest
Voor wie weer even up to date wil worden met de Cadillac Lyriq zonder frunk: het wordt dus een crossover/SUV in het hoge(re) segment die er min of meer exact zo uit gaat zien als dit recent onthulde concept. Er wordt gericht op een accupakket van 100 kWh met dus een rijbereik van 480 km. Ook het interieur lijkt op de productieversie met een gigantisch 33 inch scherm. Cadillac gaat de strijd met Tesla’s Autopilot aan met het autonome systeem Super Cruise en er wordt gekeken naar een prijs van rond de 60.000 euro, net als de Corvette C8 dus. Afwachten moet tot 2022.
grasvreter zegt
Ik kan uit ervaring zeggen dat de frunk van de e-tron debiel is, en je zal het nooit gebruiken. Allereerst is het openen van een ‘motorkap’ gewoon irritant om snel te doen, hendeltje zoeken enzo. Ten 2e is het niet al te groot, en ten derde is de bagageruimte (nog een klep onder de motorkap) afgedekt met het meest instabiele goedkope dunne plastic ter wereld. Dat kleppie dichtkrijgen is al een hele opgave omdat het overal heen wiebelt. Enige wat je daar in stopt is die niet standaard lader die je nooit gebruikt.
tenaci zegt
@grasvreter: lijkt me een prima plekje voor een litertje motorolie en een tankje koelvloeistof…. oh wacht….
rulefollower zegt
Exact, voor de zekerheid daar de laadkabel maar in (voor bijvoorbeeld laden op schiphol als je weg bent). Een ander ding is, ik haat spuitbussen. Direct een thuiskomer van een A8 gekocht en de speciale VAG-krik. De uitsparing voor de thuiskomer die er gelukkig wel in zit, is dan net weer niet diep genoeg (1 cm te weinig) waardoor de plaat in de kofferbak net niet goed sluit. Sowieso vind ik de E-tron tegenvallen qua kwaliteit. LED strip op de achterkant heeft disco storing, de lak is niet echt vogelpoepbestendig, de ruiten zijn warmeteaantrekkend ipv warmtewerend en het verbruik is het dubbele per km van de Kona van mijn partner.
grasvreter zegt
Discostoring ook bekend mee ja, hele unit moest vervangen worden. Niet goedkoop. Heb het overigens over de e-tron van mijn broer, heb zelf niet een auto die qua prijs daar in de buurt komt ;) maar rij er regelmatig in dus vandaar. Hij zegt zelf dat ie heel tevreden is, dikke wagen enzo, maarja, lease eh. Dus als er iets niet helemaal mooi afgewerkt is stoor je je daar toch minder aan. Maar heb je 90k van je zuurverdiende geld in zo’n auto zitten, dan word je wel gek als de afwerking niet zo mooi is.
flutterby zegt
@grasvreter: Van de Model 3 is ook zinloos. Het is leuk voor de standaard troep die in je auto ligt, maar bij in ontvangst name wordt je al direct gewezen op het feit dat je hem voorzichtig dicht moet doen omdat het aluminium kwetsbaar is.
Het openen via de app of infotainment werkt wel prima.
snowbird zegt
Tesla model X …tis wat…wat een verschijnsel…zowieso zal ik never nooit niet een Tesla kopen…ik rij al jaren Cadillac en zal dat ook blijven doen…ook met een EV Cadillac…Polestar is ook een merk wat ik zeker waardeer…ieder z’n eigen smaak…
timdawg zegt
@snowbird: goed punt
Richmond zegt
@snowbird: goede onderbouwing
harrie zegt
Goed verhaal
goodvibrations zegt
Prijs VS Spec blijft vooralsnog het unique selling point van Tesla.. Als je het ze daarop lastig kunt maken boek je succes… Verbruik/0-100 tijden/Range/(Snel)laden..
Volgens mij zit volkswagen ook een beetje in die richting… (Met name prijs) en uiteraard Lucid Air (met name spec.). Ben erg benieuwd wat Tesla’s volgende stap zal zijn om hun voorsprong te behouden… (Op een winstgevende manier…)
flutterby zegt
@goodvibrations: Tesla’s volgende stap is te zien in de marge op Chinese Model 3’s (39%!) en nog steeds pakken ze het grootste deel van de taart. De Model Y schijnt goedkoper te produceren zijn dat de eerste (generatie?) Model 3. Hoewel de prijzen gelijk blijven of licht dalen stijgt de winst (per voertuig) enorm. De Cybertruck legt de lat nog hoger met eenvoudig plaatwerk en geen lak wat miljarden aan investeringen scheelt met bijvoorbeeld hun grootste concurrent de F150.
Tot nog toe gebruiken ze die marge om verder uit te breiden en deze voorsprong te vergroten. Pas op het moment dat de vraag in de buurt komt van het aanbod kunnen ze simpelweg de prijs verlagen en/of kwaliteit verhogen.
Voor ons normale volk is dat jammer, want je betaald feitelijk teveel. Hoe eerder de concurrentie komt hoe sneller de prijzen zullen dalen.
Robert zegt
@flutterby: FYI, gelakt plaatstaal is nog altijd goedkoper dan RVS. En dan maakt het niet eens veel uit of je iets in meerdere lagen spuit of eenvoudig voorziet van poedercoating.
Daarnaast is de grote vraag, welke soort RVS ze bij Tesla willen gaan toepassen op de Cybertruck. Het ligt voor de hand dat ze gaan voor het meest gangbare, 304L, maar god verhoede het voor de toekomstige eigenaren die in een regio wonen waar de winterse wegen met pekel worden gestrooid. Dan zul je namelijk na één winter al kunnen constateren dat ‘roestvaststaal’ kan ook roesten als een malle.
flutterby zegt
@RRRobert: in materiaalkosten, ja. In productiekosten, nee. Dat staal in de juiste vorm krijgen en lakken kost miljarden aan investeringen en moet wel terugverdiend worden.
Robert zegt
Vergis je niet RVS vergt véél van de productie, in de handling. Elk krasje is zichtbaar en kost veel meer tijd en energie om weg te werken dan een gelakte carrosserie.
En we maken natuurlijk altijd al hier de grappen over panel gaps en ander matig plaatwerk van Tesla, dan zal dit bedrijf nog veel meer de handen vol hebben aan het foutloos verwerken van RVS. Laat staan dat ze een (dure) nickelchroomstaal legering gebruiken i.p.v. het veel goedkopere 304L.
dwfc zegt
Bijkomend, de oplage drukt de productiekosten …. en dat is nu wat Tesla niet heeft
dwfc zegt
Beste flutter…. verruim je horizon en lees eens wat financieel nieuws in de hiervoor gespecialiseerde pers zoals de Financial Times of het Financiele dagblad, Dan kom je tot andere inzichten !
flutterby zegt
@dwfc: Ik luister liever naar iemand die er verstand van heeft zoals Sandy Munro ipv die bureautijgers in hun pakken.
dwfc zegt
Wie is dat, heeft die man wel een track record !?
We spreken elkaar nog eens binnen 3 jaar betreft de autodivisie van Tesla …
flutterby zegt
@dwfc: Google is je vriend. De beste man heeft tientallen jaren gewerkt voor Ford en was protegee van Sir Deming (verantwoordelijk voor de opbouw van Toyota).
dwfc zegt
Beste Flutter, het is algemeen geweten dat Tesla dankzij de milieupremies in het blauw schrijft.
Toch geen leuk nieuws dit :
https://www.visualcapitalist.com/visualized-how-much-revenue-automakers-generate-every-second/
pcooperworks zegt
Frunk heb ik nog nooit gebruikt; zal ‘m eens open doen… Ook lekker handig – not – via het menu in de auto verstopt en de app.
flutterby zegt
@pcooperworks: het zit 5 cm van de snelheid “verstopt”.
pomoek zegt
Persoonlijk ben ik wel van de vakjes en de plekken om spullen te verbergen. Was blij verrast met alle bergplekken die ontwerper van mijn bejaarde e46 heeft weten te proppen. Vind het wel fijn dat ik flessen olie en koelvloeistof, standaard reserve onderdelen bij deze auto, onzichtbaar kunnen worden opgeruimd, dat ik nooit meer op mijn zonnebril ga zitten als ik instap en dat krabbertjes netjes in hun eigen vakje wachten tot het winter wordt.
Wat heeft Cadillac in godesnaam in die enorme neus verstopt als het geen batterijen of elektromotoren zijn? Compleet k-ontwerp dus. Waarom kan een ontwerper (okay Chris Bangle is natuurlijk een GOAT) eind jaren 90 een compacte sedan ontwerpen met plenty bergruimte en lukt het de ontwerpers van Cadillac dat 30 jaar later niet meer? Dit ding mag wat mij betreft aan de andere kant van de oceaan blijven.
flutterby zegt
@pomoek: kreukelzones nemen veel ruimte en gewicht in beslag. De huidige 3 en zeker de 4 zijn niet bepaald ruimte wonders.
superfunky zegt
Dat de dag toch eens zal komen dat ik voor een auto kies omdat er een frunk in zit! LOL!! Boeiiieeeeee
dwfc zegt
Wat een gezever over een onderdeel van de wagen dat je sporadisch gebruikt ….
nissanfairladyz zegt
Heb het gevoel dat de schrijver van dit artikel bewust iets weglaat, daarom mijn vraag:
Heeft deze auto nou een frunk of niet?
Dutchdriftking zegt
Deze of een C8, dan weet ik het wel….