Pas op als je over een paar maanden op wintersport gaat. Er is weer een land bijgekomen waar je dan verplicht op winterbanden moet rijden.
Je merkt het al een beetje hè? De dagen worden korter, er komt al langzaam een geel kleurtje aan de bladeren en vooral ’s nachts wordt het veel frisser. Heerlijk, de herfst en de winter komen er weer aan. Sterker, over precies 100 dagen is het al kerst! Begin maar vast met inslaan, nu hebben ze alles nog.
Maar dat terzijde. De winter staat dus onverbiddelijk voor de deur. Dus dat betekent weer ruiten krabben, sloten sprayen en natuurlijk de winterbanden eronder. Is bij ons nog steeds een keuze, maar in veel landen is dat rubber verplicht.
Er komt nog een land bij waar dat verplicht is
Wintersporters weten het. Als je naar Duitsland gaat, of naar Oostenrijk en dat via Luxemburg, moet je na 1 november verplicht winterbanden onder je auto hebben. Doe je dat niet, ben je flink aan de beurt als je een ongeluk krijgt.
Maar vanaf dit jaar geldt de winterbandenplicht ook voor grote delen van Frankrijk. Het gaat dan met name om de bergachtige gebieden waar ’s winters ook de nodige sneeuw valt. Dat heeft de site autogids.be voor ons uitgezocht.
De plicht om winterbanden te gebruiken geldt niet alleen als je naar een district toegaat waar die wet is aangenomen, het geldt ook als je op doorreis bent. En wil je weten om welke districten het gaat, dan treft dat. Hieronder zie je een puike afbeelding daarvan.
Heb je nou geen winterbanden?
Dan is er in principe geen man overboord, je maakt het jezelf alleen een beetje lastig. Want als je koste wat kost met je zomerbandjes de Alpen wil bestijgen, zorg dan tenminste dat je sneeuwkettingen bij je hebt.
Heb je die niet, dan kun je altijd nog opteren voor zogeheten sneeuwsokken. Die kun je zien als een beetje het mislukte broertje van de sneeuwketting, maar wel veel makkelijker om aan te brengen. Schijnt.
Een gewaarschuwd mens telt voor twee
Dus, concluderend, mocht je deze winter de weg opgaan naar het buitenland, schaf dan gewoon een setje winterbanden aan. Is veel beter dan dat gedoe met sokken of kettingen en je zomerbanden gaan ook twee keer zo lang mee.
Daarover gesproken, wij vragen ons af wie van jullie sowieso in de winter al met winterbanden rondrijdt, ook zonder verplichting in thuisland Nederland of België. En de belangrijkste vraag, waarom wel of juist niet? @willeme is sowieso vóór…
Laat het weten in de comments!
bernoulli zegt
Sneeuwsokken in de kofferbak om een boete te voorkomen in Frankrijk. Zelfde categorie als die twee alcoholtesten in je dashboardkastje, géén Flitsmeister op je navi en een recente Covid-test in je zak. Tot je in Frankrijk zelf bent en er geen hond om vraagt.
quincy zegt
Die alcohol testen zijn sinds mei 2020 niet meer verplicht. Dus dat scheelt weer 2 dingen ;-)
poes zegt
@bernoulli: wat betreft de covid-test; ze vragen hier bijna overal om de ‘corona pas’. Je weet wel, dat ding dat we in Nederland ook in willen gaan voeren.
henk123456 zegt
Pfff zet het land toch gewoon in de titel of de inleiding ipv er zo’n kul clickbait artikel van te maken.
nicolasr zegt
Want dan ben jij sneller klaar met lezen, bedoel je? Nee, ik ben gekke Henkie niet…
Hahahaha, gekke Henkie. Had je hem door? Henkie? Jij heet Henk.
Nou goed, genoeg gelachen, ik ga weer verder werken. Joe!
BlauweVolvoS40 zegt
@nicolasr: Wat een professionele manier om om te gaan met een kritische opmerking
keeper1 zegt
@toadstipje: Ja stel je voor dat er ludiek gereageerd wordt… Schandalig!!!
hooesi zegt
@toadstipje: we komen hier toch niet vóór professionalisme!? En daarbij, beginnen met pfff vraagt er wel beetje om
wheelzzz zegt
Ben het niet meteen met Henk eens maar heb toch maar plusje gedaan vanwege de op de persoon gespeelde reactie eronder.
Tip: gewoon niet doen. Is niet nodig. En het is niet de eerste keer dat dit te zien was hier. Voor mij een van de redenen dat ik van dagelijks regelmatig kijken, als vanzelf naar hooguit wekelijks naar AB lezen ben geswitcht. Niet bewust, maar gewoon beetje afgehaakt. Misschien ben ik niet de enige? Weet je, al verlies je door dit soort gedrag maar 5% lezers over tijd, het is onnodig voor je bottom line. Gewoon even inhouden, ookal viel het avondeten tegen of was er andere frustratie, want echt, waarom zou je dit als beheerder doen?
Doe ermee wat je wil, had dit ook alleen kunnen denken en niet delen, maar misschien heb je er wat aan. AB is toffe site, de moeite waard om tof te houden. Good luck
willeme zegt
@wheelzzz:
We nemen kritiek bijzonder serieus. Dat wil niet altijd zeggen dat degene met kritiek zijn zin niet krijgt. Een titel moet prikkelend zijn, voordat men gaat lezen. ‘Autoblog heeft dat niet nodig’, is niet correct. We hebben dat keihard nodig. Om deze service gratis aan iedereen aan te kunnen bieden, moeten we voldoende volume draaien. Het verschil tussen een titel die alles verklapt en een titel die nieuwsgierigheid opwekt is enorm. Het kan zo 90% schelen qua hits. 90%!!
Uiteraard probeer je altijd op het randje te zitten van wat nieuwsgierigheid opwekt en over het randje gaat. Ja, dat zal af en toe ook gebeuren. Het grappige is dat wat je beweert, dus pertinent onwaar is. Misschien dat jij en 500 reaguurders (in dit geval hebben we het over 10 plusjes) het he-le-maal niets vinden op de wijze, maar het scheelt tussen tienduizenden of honderduizenden lezers voor één artikel.
Dus verliezen we er lezers mee? Ja, wellicht dat enkele mensen het niets vinden. Winnen we ermee? Enorm. Het zijn de wetten van het internet anno 2021 waar @nicolasr, al mijn collega’s en ik ook rekening mee moeten houden.
Met het reageren: dat staat hem vrij. Persoonlijk vind ik de kritiek niet veel toevoegen en de reactie van @nicolasr werkelijk hilarisch ;-). Als je uitdeelt moet je kunnen incasseren. Dat geldt voor ons, maar ook voor de lieve reaguurders ;-)
Hopelijk heb ik het een beetje duidelijk kunnen maken. Uiteraard mag je zelf bepalen hoevaak je wil komen. Weet dat je altijd welkom bent en et uiteraard hartstochtelijk oneens mag zijn!
metalmike zegt
@willeme: Ik merk aan mezelf dat ik Autoblog steeds minder bezoek. Waar dat aan ligt? Deels inhoudsloze artikelen en deels de verschrikkelijke app. Doe daar nou eens wat aan, hoe vaak is er al niet over de iOS app geklaagd?
willeme zegt
@metalmike:
Uiteraard staat het jou ook vrij om Autoblog zo vaak te bezoeken als je wil!
Betreft de artikelen: we posten MINIMAAL elk uur een artikel. Dat is sinds dag 1 de formule geweest. Deze is succesvol gebleken. Nu zijn we ook afhankelijk van het nieuws, wat dat betreft. Dus als er minder heet nieuws is, moeten we extra ons best doen. Denk bijvoorbeeld aan de weekenden. Ook dan houden we vast aan de formule. Uiteraard proberen we er wel voor te zorgen dat er voldoende vermaak is. Dat kan te maken hebben met een grappig bedoelde schrijfstijl, iets opvallends dat zijdelings is gelieerd aan auto’s of een toffe occasion. Niet elk artikel zal je aanspreken, uiteraard. Dat zal altijd het geval zijn.
Betreft de app: die wordt door bijna niemand gebruikt. Dat is altijd al minder dan 5% geweest. Daarbij is de app gratis, maar moeten we erg veel kosten maken om te zorgen dat ‘ie passend is voor elk device. Ook na elke update. Dus dat werkt niet altijd bij iedereen. Overigens kan ik de artikelen gewoon lezen vanaf mijn iPad en iPhone.
Als laatste, als je toespreekt in gebiedende wijze (‘Doe daar wat aan…’), komt bijzonder onvriendelijk over. Vergeet niet dat de app een extraatje is dat ons voornamelijk erg veel tijd, geld en moeite kost en niets oplevert. Daarbij gebruikt bijna niemand ‘m (altijd zo geweest de afgelopen jaren. Zie je zelf als een café-gast die niet tevreden is met de gratis nootjes (terwijl voor het bier niet eens betaald hoeft te worden…) en dat op nogal boze wijze duidelijk maakt. Ik vind dat zeer onsympathiek over komen.
metalmike zegt
@willeme: Je geeft aan dat nog geen 5% van de bezoekers de app gebruikt, dus dat het daarom niet zinvol is daar geld in te steken.
Bekijk het andersom: ik vermoed dat er ontzettend veel gebruikers de app in de steek hebben gelaten omdat er zoveel bugs in zitten en de gebruiksvriendelijk ondermaats is, waardoor het is teruggelopen naar die 5%.
Je wil je gebruikers toch de juiste experience bieden op elk platform? Dat is niet mogelijk in de app, haal deze dan uit de App Store en stop ermee, nu wordt er onder elke pagina nog actief naar gelinkt.
willeme zegt
@metalmike:
“Je geeft aan dat nog geen 5% van de bezoekers de app gebruikt, dus dat het daarom niet zinvol is daar geld in te steken.”
Klopt. Dat heeft geen zin. Niemand gebruikt de app. Dat wil overgiens niet zeggen dat er niets mee gebeurt! Alleen het draaiende houden kost voldoende geld ;-). Het wil ook niet zeggen dat er nooit meer updates komen. Integendeel! Dat de site voorrang heeft, lijkt mij evident.
“Bekijk het andersom: ik vermoed dat er ontzettend veel gebruikers de app in de steek hebben gelaten omdat er zoveel bugs in zitten en de gebruiksvriendelijk ondermaats is, waardoor het is teruggelopen naar die 5%.”
Dat is niet correct. Het app-gebruik is altijd laag geweest. Ook met de vorige gebruikers. Onder reaguurders is het een iets populairdere manier, maar in totaal is het niets en zit er geen potentie in. Voor media worden apps tegenwoordig niet meer gebruikt. Daarbij is jouw ‘vermoeden’ een vermoeden, geen bewijs. Het is immers niet zo. Dus als jij keiharde data kunt overhandigen, ben ik absoluut geïnteresseerd!
“Je wil je gebruikers toch de juiste experience bieden op elk platform? Dat is niet mogelijk in de app, haal deze dan uit de App Store en stop ermee, nu wordt er onder elke pagina nog actief naar gelinkt.”
Nogmaals: de app is een gratis extraatje. Uiteindelijk zal deze wel weer voorzien worden aangepast. Maak je geen zorgen. Daarbij kun je ook gewoon de artikelen lezen in de app. Het is niet optimaal,
Maar op de meeste telefoons kn het gewoon. Op mijn telefoon (iPhone) doet alles het prima, alleen is er een bugje dat opent (en zo te sluiten is).
quincy zegt
‘Het zijn de wetten van het internet anno 2021 waar @nicolasr, al mijn collega’s en ik ook rekening mee moeten houden.’
Het moet natuurlijk niet, jullie willen daar rekening mee houden om een grotere doelgroep te bereiken, meer lezers te trekken en groei te kunnen realiseren. Dat is niet erg, maar absoluut wel een keuze. De keuze kan namelijk ook zijn minder lezers of een ander soort publiek. Dat kan dan inhouden minder inkomsten uit advertenties, maar dat zou je kunnen opvangen door een goede site en app en een abonnement (zoals jullie al hadden voor de nieuwe site live ging). Maar het is in ieder geval geen moeten, maar allemaal keuzes die jullie zelf maken.
willeme zegt
@quincy:
Dat moet helaas wel. De verschillen tussen inkomsten zijn echt veel te groot. Het app-gebruik is minimaal, dus daar is geen droog brood mee te verdienen. Integendeel. Ook uit abonnementen niet. Minder lezers en een ander publiek zijn extreem veel lagere inkomsten. Dan heb je het gewoon over liefdadigheid en vrijwilligerswerk waarmee je niet eens de basiskosten kunt coveren.
Sterker nog, die specials (bijvoorbeeld) van vroeger werden zeldzaam slecht gelezen, terwijl het enorm veel tijd en moeite kost om ze te maken. Verder hebben we overigens altijd nog onze vaste rubrieken (rijtesten, adviezen, lijstjes, Formule 1, Marktplaats, EV-10-daagse en ga zo maar door).
Het is gen keuze, het is absoluut moeten of je moet het vrijwillig willen doen en er geld tegenaan gooien. Zo simpel is het. Overigens vind ik de titel van @nicolasr TOTAAL NIET te ver gaan. Het is niet misleidend, maar wekt wel nieuwschierigheid. Ik heb ook niet het idee dat andere gratis media dit heel anders aanpakken.
notsobig zegt
@willeme: Als het kon met de app had je een plusje gekregen op je brichten ;P Kritiek geven is altijd makkelijk, mooi om de andere kant van de medaille eens te horen!
tmenges zegt
@henk123456: ik dacht het , jij zei het!
tinnemans zegt
Voor mij geen winterbanden meer. Lange koude winters zijn iets van vroeger en bij ijzel helpen eigenlijk alleen stootkussens of heeeeeeeeeel voorzichtig rijden.
rutgerg zegt
@tinnemans: ook geen zomerbanden meer dan. Want een zomer hebben we ook niet gehad.
PunicaOase zegt
@rutgerg: dat valt toch wel mee?? Ik woon in ZH aan de kust en het is als sinds mei 90% van de tijd gewoon droog.. temperatuur blijft misschien vaak steken rond de 18-20 C, maar dat is in het zonnetje prima.. Althans, ik heb al tig keer heerlijk bij strandtentje gezeten..
tinnemans zegt
@rutgerg: Ah, maar ik heb deze zomer een kleine 8000km gereden in Frankrijk en Spanje. 🌞
KiraLight zegt
Zomerbanden is dan ook een misleidende naam, voorheen heette het gewoon banden.
En het zijn eigenlijk voornamelijk regenbanden, want daar zijn ze op ontworpen. Anders reden we wel op slicks.
Ot92 zegt
Neem dan gewoon allseason banden. Mocht het gaan sneeuwen, dan heb je tenminste iets meer grip dan wanneer je rijd op zomerbanden.
frank2b zegt
Die ene dag dan …
sportabgasanlage zegt
@ot92 allseasonbanden zijn natuurlijk een compromis tussen zomer en winterbanden. En een compromis is altijd slechter dan het origineel.
In Nederland zijn winterbanden echt weggegooid geld naar mijn mening. Die ene dag dat er sneeuw ligt, of bij zeer hoge uitzondering, die ene week.
Dus ik heb tegenwoordig alleen maar zomerbanden. Als er sneeuw ligt en er is niet of onvoldoende gestrooid staat heel Nederland stil en heeft autorijden toch geen zin.
toniominestrone zegt
@Ot92: Dan heb je van beide niks.
p993 zegt
@tinnemans: idem hier….ga voor all seasons na jaren van noeste wisselarbeid
rutte2 zegt
Naar mijn mening is een bewuste chauffeur op zomerbanden nog altijd minder gevaarlijker dan een gewetenloze op winterbanden….
sportabgasanlage zegt
In Nederland waar maar zelden veel en lang sneeuw ligt, absoluut waar.
laptom zegt
@rutte2: Vertel dat tegen die 2 quatro rijders die afgelopen winter tegen mijn achterbumper zaten…
tinnemans zegt
@rutte2: Dat ben ik zeker met je eens. Met winterweer
amsterdam zegt
Die sokken zijn complete troep en werken NIET
Robert zegt
@amsterdam: ik ken niemand die ze ooit heeft gebruikt, maar ik geloof je direct.
amsterdam zegt
@RRRobert: ik helaas wel.. wat een drama – na 500 meter een paar flarden. Daar sta je dan met zomerbanden op een bergpas in de sneeuw.
kniesoor zegt
Ojee, de winterbandendiscussie start vroeg dit jaar. Dat wordt een hoop herhaling van zetten/argumenten. 100+ reacties gegarandeerd. Ik pak er even wat versnaperingen bij. Waaronder ijs. Om alvast een beetje in de sfeer te komen 😃
rutgerg zegt
Van half november tot begin maart standaard op winterbanden. Wel altijd op een aparte set LM die net zo groot zijn als die vd zomerbanden.
sportabgasanlage zegt
Jij woont in Duitsland of Oostenrijk begrijp ik?
Turbo S zegt
Hij hoeft er maar naartoe te moeten rijden om tot die keuze te komen.
Maar ik begrijp je standpunt. Als je in die periode Nederland niet verlaat met de auto zijn winterbanden nergens voor nodig.
Ik zelf rijd dagelijks naar Duitsland (het gedeelte van Duitsland waar hetzelfde weer als in Nederland is) en heb daarvoor een auto van het werk op all season banden. Dit is sowieso geen rijders auto dus vind ik het feit dat het lekker gemakkelijk is belangrijker dan dat het in elke periode van het jaar goed stuurt.
De Porsche blijft gewoon op zomerbanden staan en komt gewoon op die paar dagen in het jaar dat het weer voor winterbanden is niet de garage uit.
Sowieso komt hij in de wintermaanden veel minder buiten dan in de zomermaanden.
b088y zegt
@rutgerg: waarom aparte set?
tinnemans zegt
@b088y: Het is veel minder werk om 4 wielen te vervangen dan 4 banden op andere velgen te leggen en de kans op velgschade bij telkens de band vervangen is veel groter.
tweetyv6 zegt
Omdat banden niet bedoeld zijn om telkens op en van een velg gemonteerd/gehaald te worden.
Alleen paupers laten de banden op dezelfde velg monteren.
willeme zegt
@tweetyv6: plus dat je een leuk setje winter lichtmetaal kunt gaan uitzoeken (in het kader van veiligheid, uiteraard ;-)).
smijsie zegt
Winterbanden zijn nog nooit verplicht geweest in Duitsland, dat is een hardnekkig misverstand. Wel moet je uitgerust zijn op de weersomstandigheden. Dus inderdaad, als het sneeuwt dan moet je ze hebben.
Richmond zegt
@smijsie: dus indirect ben je verplicht. Net als met vaccinatie. Geen verplichting maar je moet wel een negatieve test hebben of vaccinatie bewijs anders kom je nergens in
Turbo S zegt
Nee je hebt de keus je auto te laten staan op die dagen. Het is dus geen verplichting.
sportabgasanlage zegt
Euh, moet=verplicht toch?
Roskampies zegt
Wissel elk jaar. Maar ben ook 2x hoog in de bergen te vinden. Wwissel wel later en eerder naar zomer dan 10 jaar geleden.
In dld winterbanden niet verplicht? Ik meen bij ongeluk in de winter en geen winterbanden ben je de sjaak.
Ook wel in Frankrijk een mooi tafereel meegemaakt 4 Suvs 4×4 zomerbanden in de sneeuw achter elkaar tegen dezelfde renault espace aan die 1,5 m lager geparkeerd stond. Gleden er. Zo tegenaan. Mijn oto rwd met winterbanden niks aan de hand. Het maakt zeker verschil. ( in nl als het sneeuwt lekker thuis blijven als het zinnetje schijnt driften op de p plaats)
tinnemans zegt
@roskampies: Dat had ze met winterbanden ook kunnen overkomen hoor. Als het glad is maakt het allemaal weinig meer uit. Ik denk dat jij, juist doordat je RWD hebt, het verschil maakte, door voorzichtig aan te doen, want dat werkt bij gladheid nog veel beter dan winterbanden.
Roskampies zegt
@tinnemans: ja dat weet ik wel zeker. ;)). Kon het de eigenaar van die espace het niet aandoen er als 5e tegenaan te glijden.
slakkie zegt
Idem hier. De winterbanden heb ik toch voor de skivakanties dus zou het gek zijn om ze er niet op te leggen of enkel voor die weken. Al leg ik ze er nu ook pas op als het begint te vriezen en haal ik ze er ook al vroeger af dan 10 jaar geleden.
faalhaas zegt
En de profieldiepte dan? Of kan ik gewoon met 3,5mm aan 3PSMF rubber doorjakkeren?
tinnemans zegt
@faalhaas: Winterbanden, en zeker terreinbanden, hebben als voordeel dat de noppen bewegelijker zijn, waardoor sneeuw gelost kan worden. Daardoor hebben ze, in sneeuw en modder meer grip dan zomerbanden. 4WD kan dan ook helpen. Met ijzel maakt het allemaal bar weinig uit, behalve wanneer je rijdt alsof je oma naast je zit met een grote pan soep op schoot.
faalhaas zegt
@tinnemans: Ik bedoel meer wettelijke minimale profieldiepte, als ik 2e week Januari met 5 graden celsius, en 3.5mm all seasons 3PSMF van een geronimeerd merk als passant ergens langs ga waar dit verplicht is, mag dat dan? Zonde om banden weg te gooien welke je tot de zomer tot 2mm kan oprijden. Je gooit letterlijk een bandenset met nog 40% leven weg.
tinnemans zegt
@faalhaas; Het enige wat er dan opzit is vooral heel veel in de zomer te rijden en de banden in december te vervangen denk ik.
Ik snap je probleem wel, maar tsja, als ze qua profieldiepte niet meer voldoen als winterband, dan voldoen ze niet meer als winterband. Met minder profiel kunnen de noppen minder wiebelen en lopen ze dus eerder vol met sneeuw dus dat was nou het wat je wilt vermijden in sneeuwige berggebieden.
Als je graag op wintersport gaat kan een setje echte winterbanden op velgen denk ik al snel uit.
kamikaz3 zegt
Het beste is april tot sept. op zomerbanden en oktober tot maart all season banden.
Winterbanden zijn enkel op sneeuw (marginaal) beter dan de all season.
milie33 zegt
Afgelopen winter hevige sneeuw in een weekend. Ik werk in de zorg en moest dus de weg op (de bussen reden toen ook niet dacht ik)
Toen ik na mijn dienst een heuveltje op moest, ging dat met weinig moeite. Op de 2 baans weg naar boven stond ook een Audi met grote velgen (en dus wss zomerbanden) te graven. Ik denk dat ik rustig 15 reed en de auto 2…
thjvanvlerken zegt
Mooiste aan winter en zomerbanden is dat je een goede reden hebt voor extra setje velgen met banden, kan je mooi wisselen. Oog wil ook wat. Zonder dollen mensen die zeggen voor die ene dag of week in nl niet nodig, ja dan ook maar geen verzekering? Ook niet nodig tot je het wel nodig hebt.
c4seum zegt
@thjvanvlerken: 18 inch Toora velgen voor de zomer, 16 inch Teledial voor de winter. Voor op mijn Alfa 156 als je dat nog niet doorhad 😄
thjvanvlerken zegt
@c4seum: precies, safety first!
p993 zegt
@thjvanvlerken: snelheid iets aanpassen en of minder rijden is ook optie!
slakkie zegt
Moet je ook doen met winterbanden …
p993 zegt
@slakkie: ja, maar zal ik jou verklappen wat de meesten doen?
thjvanvlerken zegt
@p993: precies hetzelfde als de pull out game! Leren ze je ook al vroeg op school dat het niet fool proof is 😅.
dvaerden zegt
Heb zelf ook een set voor de winter en één voor de zomer, al is het vooral omdat ik ze voor de de wintersport toch nodig heb.
Maar ik snap al die reacties van “het sneeuwt hier toch nooit” ook niet. Een winterband heb je toch echt niet enkel voor de sneeuw (anders hadden ze het wel gewoon sneeuwbanden genoemd). Bekijk de verschillen in remweg maar eens zodra de temperatuur onder een graad of 5 duikt die zijn echt wel noemenswaardig hoor.
En geef me dan maar een setje wat het goed doet in de zomer + een setje wat het goed doet in de winter ipv één setje wat het in alle omstandigheden matig doet.
Ik zie het als twee setjes banden in 1x kopen ipv na elkaar want wanneer ik op mijn winterbanden rij slijten mijn zomerbanden niet en andersom.
tweetyv6 zegt
@nicolasr
Ik woon in Duitsland. Winterbanden zijn hier NIET verplicht.
Het is zo dat de Duitse wet, de StVO, Straßen Verkehrs Ordnung, zegt dat je voor de weersomstandigheden adequaat ‘schoeisel’ moet hebben. Het is een situatieve verplichting (bij sneeuw, en/of ijs), maar geen generieke verplichting.
Betekent dat als er sneeuw ligt, je geacht wordt winterbanden gemonteerd te hebben. (Sinds 2018 banden conform EU richtlijn 92/23/EWG, M&S banden zijn niet meer toegestaan)
Heb je dat niet en je raakt betrokken bij een ongeluk, waar je in principe niet schuldig aan bent, kan de schuld geheel of gedeeltelijk bij jou gelegd worden. Plus je krijgt nog een boete.
Ik heb nog nooit een actieve handhaving gezien.
Roskampies zegt
@tweetyv6: dat dus.
joel1987 zegt
Nog geen winterbanden onder mijn Mazda 6, maar die moeten er nog wel komen.
Morgen een nieuw setje ophalen voor de Sirion2 van m’n vrouw. Een klein, licht wagentje met (relatief) brede banden heeft weinig te zeggen als het glad is, dus sowieso winterbanden!
vpowert zegt
Wat een supervaag artikel, ook op Autogids.be overigens. Winterbanden zijn verplicht – ohnee, toch niet! Ook sneeuwsokken op zomerbanden zijn voldoende? Het artikel van Autogids zegt dat banden met het M+S symbool voldoende zijn maar laat een plaatje zien waar dan juist weer het 3PMSF symbool op staat. Overigens heeft een beetje fatsoenlijke all-season band ook een M+S en 3PMSF markering en die zijn een heel stuk beter voor de 95% van je reis die je in droge en natte omstandigheden aflegt op de Autoroute.