En dat voor een oliestaat.
Het zal niemand ontgaan zijn dat de elektrische auto telkens populairder word. Op het moment dat de NOS er meerdere artikelen in een week aan wijdt, weet je dat het serieus is.
De hoofdverdachte is natuurlijk de Tesla Model 3. Het is de bestverkochte auto van Nederland. Sterker nog, er zijn nauwelijks merken in Nederland die beter verkopen dan Tesla aan Model 3’s weg zet. Maar de rest van de lijst van best verkochte auto’s zijn nog gewoon normale auto’s. Van de Volkswagen Polo en Ford Focus zijn nog niet eens geëlektrificeerde varianten! En ondanks dat er meer EV’s dan ooit verkocht zijn, zijn de inkomsten qua BPM toch gestegen. En als we de inmiddels opgestapte Menno Snel mogen geloven, ligt dat niet aan de WLTP. Kortom, de groei van de EV-verkopen is indrukwekkend, het marktaandeel valt nog reuze mee in Nederland.
In Noorwegen is dat wel anders. Daar is de elektrische auto werkelijk niet aan te slepen. Het rijke Scandinavische land is al langer bezig om mensen in een elektrische auto te krijgen. Het verwekken van kinderen, het kweken van kiwi’s en het kopen van komkommers is alleen mogelijk als je een elektrische auto hebt. Nu is dat compleet verzonnen, overigens. Het zijn overdrijvingen om de enorme populariteit van de EV te kunnen verklaren, aldaar.
Want meer dan 42% van de verkochte personenauto’s in Noorwegen is elektrisch. Met name het Amerikaanse merk Tesla is erg populair (nummer 2), alhoewel Volkswagen met 150 meer verkochte exemplaren net iets populairder is in het land van Peter Solberg. De Tesla Model 3 was de best verkochte auto, die de Nissan Leaf van de troon stootte als best verkochte auto van het land. Verwacht wordt dat in 2020 meer dan de helft van de in Noorwegen verkochte auto’s een EV is. In 2025 is het niet meer toegestaan om een auto met verbrandingsmotor te verkopen in Noorwegen.
trasimo zegt
Ik pak de popcorn er alvast bij.
aschja zegt
@trasimo: ik ook. Kan niet wachten tot Baklava zn tirade weer begint.
baklava zegt
@aschja: valt best mee toch?
fanboy zegt
@baklava: Nou, je bent ook nog niet over waterstof begonnen. Misschien kun je ze nog wat wijsmaken in Noorwegen, met zoveel EV verkopen.
flutterby zegt
@fanboy: Noorwegen is juist de waterstofstations aan het slijten naar meerdere incidenten. Schijnbaar is waterstof nogal een instabiel goedje wat niet veilig op te slaan is…
flutterby zegt
@flutterby: slijten = sluiten
nissanfairladyz zegt
@flutterby: In zuid korea was er zo’n waterstof tankstation compleet ontploft. Waarbij alle gebouwen rondom ook volledig beschadigt waren. Alsof een bom is ingeslagen. Dat is nog iets anders als een zielig brandje van een elektrische auto. Wat ook nog eens binnenkort verleden tijd is met solid state electrolytes die niet meer in brand vliegen.
Waterstof is heel gevaarlijk. Zulke tankstations zijn gewoon explosief!
aschja zegt
Het is ook meer dan logisch in een land waar elektriciteit kan worden opgewekt door voornamelijk natuurlijke bronnen. Maar dikke hulde voor Noorwegen. Nu Nederland nog. Al die ICEs de prullenbak in.
flutterby zegt
@aschja: en vervolgens de duurzame energie vergrijzen door Nederlandse stroom groen te wassen met certificaatstroom.
In de praktijk is het een duurzaam land, maar in de theorie draait de economie op niet-duurzame bronnen.
gregorius zegt
@flutterby: don’t hate the player, hate the game. Waarom zou je die certificaten NIET verkopen?
flutterby zegt
@gregorius: klopt, maar we hoeven nog geen standbeeld van de Noren te bouwen. Het is goed dat er op deze manier een voorbeeld is dat BEVs werken in de praktijk, ook in strenge winters.
Helaas hebben wij Nederland (en Belgie) hebben wij het klimaat niet mee voor duurzame energie en de semi-duurzame gasbel joker is al gespeeld.
gregorius zegt
@flutterby: het klimaat niet mee?
We hebben vrijwel altijd wind!
Op vrijwel 100% van ons grondgebied groeit vrijwel alles en groeit het snel.
We hebben de Rijn, qua waterhoeveelheid de 7e rivier in Europa / 2e rivier qua waterhoeveelheid in non-Russisch Europa.
Dus we hebben 3 zeer goede factoren die mee kunnen helpen in het opwekken van duurzame energie. Ik zeg niet dat ze het meest economisch aantrekkelijk zijn; maar dat is juist precies waarom het fout gaat in de wereld.
tierelier zegt
@aschja: Het isch de toekomscht https://pbs.twimg.com/media/ENb99s9WoAANUYq?format=jpg&name=large
rickthestig zegt
@aschja: totdat er een stel 140 meter hoge windturbines en een, letterlijk schitterend zonnepark, je buren zijn. Laat mij maar lekker fossiel rijden.
laptom zegt
@rickthestig: Totdat je van de smog de zon niet meer ziet?
frank2b zegt
@laptom: Of een mooie oliekraakinstallatie als buren hebt …. :)
zwepp zegt
@laptom: Nu heb ik zelf ook een EV, maar ik heb geen pretenties daarmee een heilige te zijn. Het overgrote deel van de smog in NL is namelijk gewoon afkomstig uit London of de Ruhr (afhankelijk van de wind). Dat betekent natuurlijk niet dat we hier dan maar lekker door moeten dampen met die uitlaatgassen, maar als we dan toch de discussie aangaan, laat het dan wel met de juiste argumenten zijn.
ghost zegt
@laptom: hoe werd een overgroot deel van onze elektriciteit ook alweer opgewekt?
Ohja..?
flutterby zegt
@rickthestig: op nog geen kilometer afstand staan ze hier met een tiphoogte van 220m. Merk je niets van en prachtig om zulke machines te zien.
arhanso zegt
@aschja: Leuke auto’s met een ICE om bouwen naar electrisch…
spacemoon24 zegt
Off topic: de app werkt weer naar behoren op mijn telefoon, waarvan hulde!
chriscross zegt
@spacemoon24: ik kan ook weer plaatjes kijken en direct oordelen in het hoofdmenu
subzero079 zegt
@spacemoon24: waarvan akte, waarvoor hulde
ghost zegt
@spacemoon24: zie ik liever een artikeltje over voorbij komen, wat is er nu precies nieuw en beter?
qwerty1234 zegt
-EDIT: als je een comment van één woord plaatst, zorg dan dat er géén vrouwelijke geslachtsdelen benoemd worden. Dank! –
BaRa zegt
@qwerty1234: Zeg dan vanaf nu: “dit is echt nymphae.”
Dutchdriftking zegt
Lieve Autoblog, kunnen we als goed voornemen in 2020 niet een weekje zonder EV nieuws doen? We worden er langzaam een beetje moe van….
banaan7 zegt
@dutchdriftking: niet heel gek toch? De EV begint op stoom te komen. Dan is het niet gek dat er dan ook meer over te melden is.
potver7 zegt
@dutchdriftking: ’t is toch geen olieblog?
aschja zegt
@potver7: haha. +100
launchcontrol zegt
@dutchdriftking: is gewoon de kiloknaller van AB, simpel maar het scoort (nog)….
Dutchdriftking zegt
@launchcontrol: @potver7: @banaan7: als er een EV 10-daagse kan, dan kan een keer een weekje zonder toch ook?
flutterby zegt
@dutchdriftking: gewoon een weekje oude meuk recyclen!
SimonMc zegt
@dutchdriftking: Yep, gewoon oogkleppen op en doen alsof niks verandert. Toen paard en kar nog ingeburgerd was, werd ook er ook al schande gesproken van die vermaledijde lawaaierige, gemotoriseerde koets. Werd ook niks he…
Dutchdriftking zegt
@simonmc: En toch zijn er nog altijd hele volkstammen met paarden en koetsen, zal wel een reden hebben gok ik?
911targa zegt
Olie 10 euro per liter en grijze stroom naar 2,40 per kWh en ophouden met biomassa en groen certificaten.
Ben benieuwd naar de uitkomst.
nopetrolnofun zegt
Autoblog, de site voor de echte Petrolhead! Laat deze bijtellingsknallers dan lekker op Groen7.
koeberg zegt
@nopetrolnofun: Zoe en Leaf zijn ook auto’s, zelfs al zijn het niet de modellen waar jij warm voor loopt.
aschja zegt
@nopetrolnofun: zeropetrolmorefun
jippie zegt
Waarschijnlijk heeft Autoblog.no vanaf 2025 geen bestaansrecht meer.
iphonistvongates zegt
@jippie: Er heeft reeds een brainstormsessie plaatsgevonden in één van de diepste Autoblog-kelders……..ze hebben een simpele maar wel elegante oplossing gevonden. Vanaf 31-12-2024 wordt het woord ‘ELECTRISCHE’ voor Autoblog geplaatst. Electrische-Auto Blog. Hoogstwaarschijnlijk komen er nog wat derivaten bij zoals Benzine-Auto Blog, Diesel-Auto Blog, Waterstof-Auto Blog, LPG-Auto Blog en Trap-Auto Blog. De webdomeinen zijn reeds aangevraagd. ?
trasimo zegt
@iphonistvongates: bestond er maar een manier om autonieuws gewoon op 1 centrale plek te zetten…. of het nu EV, diesel, waterstof of benzine is maakt niet uit; je vindt er alles terug zolang het maar over auto’s gaat. En dat iedereen dan gewoon de topics aanklikt die hij/zij interessant vindt. Oh wacht…
SimonMc zegt
@iphonistvongates: *elektrische
trasimo zegt
@jippie: de kans is groter dat je uiteindelijk zelf geen bestaansrecht meer hebt wanneer je blijft hangen in oude patronen.
jippie zegt
@trasimo: tja, daar valt niet aan te ontkomen.
aschja zegt
@jippie: jippie
bernoulli zegt
“Noorwegen heeft een aantal aantrekkelijke maatregels geïmplementeerd om mensen aan te moedigen elektrische auto’s te kopen. Zo betalen zij niet de 25 procent belasting btw en zijn ze vrijgesteld van de koolstofdioxide-, stikstofoxide- en gewichtsbelastingen die worden opgelegd bij aankoop van gas- en dieselvoertuigen. Daarbij krijgen ze ook nog eens korting op parkeren, tolwegen en veerboten.” (Metronieuws)
Het zijn net Hollanders.
trasimo zegt
@bernoulli: Het zijn net mensen ja.
baklava zegt
Noorwegen, rijk door olie productie, maar wel massaal aan de ev. Dat is net als Saudi Arabië die deelneemt aan de commissie voor gelijke rechten voor vrouwen. Ha.
pomoek zegt
@baklava: meh.
autodidact zegt
@baklava: superslim van die Noren: ‘Laten we andere landen onze vervuilende olie verkopen, bekostigen we van de opbrengst onze transitie naar duurzame energiebronnen.’
bernoulli zegt
@autodidact: dat hebben ze iddslim gedaan. De olieopbrengsten gebruiken om de energietransitie te betalen. Had Nederland ook kunnen doen met de aardgasbaten. Maarja, andere prioriteiten.
flutterby zegt
@bernoulli: Ja, want die gasbel heeft totaal geen welvaart opgeleverd.
aschja zegt
@baklava: Daar is de tirade. Voorspelbaar typetje.
Shaw zegt
Wat een woordenbrei, wat een gratis-reclame Autoblog. Met zulke vrienden…
.
Samengevat in 1 notendop: de MENSEN zitten niet te wachten op snel leeglopende koudegevoelige EV’s maar omdat er veel SUBSIDIE is voor de eauto en rijverboden zijn voor de rest (discriminatie!?) schaffen mensen toch wel zo’n stofzuiger aan. Dus, men WIL het niet het gaat zoals altijd om GELD.
pomoek zegt
@shaw: hoor je dat @jaapiyo? Je bent wel een treehuggende quinoa etende klimaatgekkie!
gregorius zegt
@Willeme: zat je aan de deadline? Dit artikel is toch maar half af?
Behalve de observatie te beschrijven (zonder goede vergelijking), mis je de waarom (belasting/kosten)!
Maar vervolgens doe je er wel een beetje een non-feitje bij: dat over 5 jaar geen benzine auto’s verkocht meer mogen worden.
En de zin over “alhoewel Volkswagen met 150 meer verkochte exemplaren” klopt ook niet.
willeme zegt
@gregorius: Het is slechts een observatie c.q. mededeling. Geen onderzoek, column of special. Dat er geen auto’s met ICE verkocht mogen worden in 2025 lijkt mij overigens wel relevant. De reden waarom mag toch inmiddels vrij duidelijk zijn, toch? Noorwegen, olie, subsidie. Is niet echt ‘nieuws’.
lekbak zegt
Als de nos ergens 3 artikelen per week over schrijft zegt dat niks over de populariteit van iets maar voeren ze propaganda.
johnwaters zegt
Op het moment dat de NOS er meerdere artikelen in een week aan wijdt, weet je dat er stront aan de knikker is.
frank2b zegt
Is dat waar de oliestaat?
alassad zegt
Ben nog verbaasd over de populariteit van de egolf daar. Ding is gigantisch onpraktisch qua range etc.
ronaldotour zegt
@alassad: Valt reuze mee hoor, niet iedereen rijdt meer dan 200 km. gemiddeld per dag
Shaw zegt
@alassad: zo’n tesla zou ik niet in gezien durven worden. Doe mij veeel liever zo een eGolf
fernfahrer zegt
Het is Petter Solberg
larsyboy1997 zegt
In dit land worden de autorijders harder genaaid dan in Nederland*
ghost zegt
Stekkerblog.nl
????