We weten allemaal dat er veel files in ons land zijn. Maar een onderzoeksbureau heeft nu uitgezocht in welke steden we de meeste tijd verliezen. Gemiddeld staan we in Nederland bijna een werkweek (39 uur) per jaar in de file. Maar in welke steden verlies je de meeste tijd?
Onderzoeksbureau Inrix bracht de locatiegegevens miljoenen voertuigen in kaart en daaruit kwam het volgende lijstje met steden. Opmerkelijk is de positie van Utrecht, dat in 2014 nog vierde stond op de lijst.
Stad | Uren verloren | Stijging / daling t.o.v. 2014 | |
---|---|---|---|
1 | Utrecht | 53 | +0,1 |
2 | Den Haag | 48 | -2,6 |
3 | Rotterdam | 46 | -2,1 |
4 | Amsterdam | 34 | -7,1 |
5 | Eindhoven | 30 | +1,4 |
6 | Groningen | 22 | -0,1 |
Overall neemt de verkeersdrukte in Nederland af, maar in Eindhoven en Utrecht is deze juist toegenomen. Wat Eindhoven betreft is hier waarschijnlijk de verklaring te zoeken in de werkzaamheden tussen Eindhoven en Tilburg. Sowieso ziet Inrix een trend waarbij de filedruk in de Randstad afneemt, terwijl deze in steden buiten de Randstad toeneemt. Het bedrijf heeft ook nog een lijstje met snelwegen waar het meeste tijd verloren ging.
Weg | Van | Naar | Afstand | Dagdeel | Drukste dag | Uren vertraging | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | A13 | Ypenburg | Kleinpolderplein | 18,96 km | avond | vrijdag | 19 |
2 | A20 | Vlaardingen | Terbregseplein | 15,90 km | avond | vrijdag | 14,87 |
3 | A15 | Hendrik-Ido-Ambacht | Sliedrecht-Oost | 14,82 km | avond | vrijdag | 13,01 |
4 | A20 | De Vink | Rotterdam-Centrum | 11,89 km | ochtend | dinsdag | 9,61 |
5 | A4 | Leidschendam | Zoeterwoude-Rijndijk | 12,01 km | ochtend | dinsdag | 9,24 |
In totaal analyseerde men 13 Europese landen en net als in 2014 stonden we afgelopen jaar op plaats 2 in Europa als het gaat om filedruk. Net achter onze zuiderburen, want in België is het overall nog net een stukje erger. Maar de meest tijdrovende stad van Europa? Dat blijft Londen.
2015 | 2014 | Stad | Uren Verloren | Verschil (uren) |
---|---|---|---|---|
1 | 1 | Forensgebied Londen | 101 | +5,2 |
2 | 5 | Stuttgart | 73 | +8,5 |
3 | 4 | Antwerpen | 71 | +6,6 |
4 | 3 | Keulen | 71 | +5,2 |
5 | 2 | Brussel | 70 | -4,2 |
6 | n.b. | Moskou | 57 | n.b. |
7 | 6 | Karlsruhe | 54 | -8,9 |
8 | 14 | München | 53 | +4,5 |
9 | 9 | Utrecht | 53 | +0,1 |
10 | 7 | Milaan | 52 | -5,0 |
11 | 11 | Manchester e.o. | 51 | -0,4 |
12 | 8 | Düsseldorf | 50 | -3,2 |
13 | 12 | Den Haag | 48 | -2,6 |
14 | 15 | Rotterdam | 46 | -2,1 |
15 | 16 | Parijs | 45 | +0,1 |
Fotocredit: JacobG88 op Autojunk
viezefreddyw zegt
Alles behalve een verrassing. Ik doe er minimaal een half uur over om een afstand van 7 kilometer af te leggen om van en naar mijn werk te gaan in Rotterdam. Mijn record? Bijna 2 uur. Door een centrum. Niet om blij van te worden.
berlinetta zegt
@viezefreddyw: Kun je dan niet beter met de fiets gaan?
viezefreddyw zegt
@berlinetta: Dat zou ik graag willen, maar ik heb altijd veel spullen mee te nemen waardoor ik niet op de fiets kan. Hier en daar eens een afspraak waardoor ik noodgedwongen met de auto moet.
berlinetta zegt
@viezefreddyw: Hmm vervelend.
motorrijdergsa zegt
@viezefreddyw: Een electrische bakfiets een optie?
Orichy zegt
@viezefreddyw: Spullen vast te plek op het werk en alleen het hoognodige mee naar huis, om thuis te kunnen werken en een auto van de, op de zaak en dan toch op de electrische fiets met fietstassen naar huis en werk. Lijkt mij wel een goede oplossing, indien het mogelijk is en misschien vindt je werkgever het ook een goed idee?
Orichy zegt
@Orichy: “Spullen vaste te plek op het werk” moet zijn: “Spullen al vast en op een vaste plek, op het werk.
davelepeef zegt
@viezefreddyw: wat een onzin. Die brandweermanoutfit trek je gewoon alvast aan, de cd met je begeleidende muziek op je bagagedrager…
PAN zegt
@viezefreddyw: woon in Friesland en werk in Amsterdam, 1 uur reistijd. Joepie 2e Coen en westrandweg
viezefreddyw zegt
@PAN: Ik kom uit Friesland, voor mijn werk in Rotterdam gaan wonen. Ga elke vrijdag terug naar Friesland en zondag weer terug naar Rotterdam. Ik doe, mits zonder files, er dik twee uur over.
lekbak zegt
@viezefreddyw: dan moet je wel heel erg van je werk houden. Het feit dat je elk weekend terug gaat zegt mij dat je nog steeds graag in Friesland bent.
viezefreddyw zegt
@lekbak: Tja, ik heb er een vriendin wonen, plus mijn vrienden. Verder ken ik niet veel mensen in deze omgeving. Dan heb ik het er wel voor over.
lekbak zegt
@viezefreddyw: ik snap heel goed dat je elk weekend terug gaat. Ik snap echter minder goed dat je dan in Rotterdam gaat werken. Ik heb het zelf ook een paar jaar gedaan overigens, maar dat was vanwege de studie van mijn vriendin. Inmiddels gaan we nog maar eens in de maand naar Friesland. Tot ze afgestudeerd is, dan gaan we definitief terug.
viezefreddyw zegt
@lekbak: Het is een beetje een lang verhaal om uit te leggen. Kort gezegd; een kans die ik moest pakken en dus heb gepakt. Veel mogen leren hier, maar het was niet voor eeuwig. Ik ga dus een keer terug. Wanneer is nog niet duidelijk.
desjonnies zegt
Stuttgart ?
STUTTGART, kan nie’ waar zijn, daar rijden ze allemaal Porsha !
mashell zegt
@desjonnies: Stuttgart is de ware Autostadt van Duitsland (want 2 van de 4 Duitse premium fabrikanten hebben daar hun basis) maar ook bijzonder auto-onvriendelijk. Files, flitspalen en moeilijk parkeren. En nu de Groenen in Baden-Würtemberg de grootste zijn geworden zal dat wel niet gaan verbeteren.
pomoek zegt
Wat wordt verstaan onder forensgebied London? Het is allemaal zondetijd maar vergeleken met Beijing of Sjanghai is het niets.
mashell zegt
@pomoek: je hebt London en ook een gebied genaamd Greater London (omvat eigenlijk heel Engeland). Omdat wonen in London voor nieuwkomers onbetaalbaar is hebben ze een enorm forenzen gebied wat de ecomomische zone van London enorm uitbreidt en dat noemen ze dus Greater London.
dromedaris zegt
Elke dag de Antwerpse ring over, love it.
berlinetta zegt
Utrecht laat zich waarschijnlijk verklaren door de werkzaamheden die daar in de stad plaatsvinden. Vooral rondom het station is het een groot drama.
Jammer dat de grote steden in NL geen goed metronetwerk heeft. Zoiets werkt perfect in steden als Londen, Parijs of New York.
berlinetta zegt
@berlinetta: *heeft = hebben.
mashell zegt
@berlinetta: deze zin kan veel korter “Utrecht laat zich waarschijnlijk verklaren door de werkzaamheden die daar in de stad plaatsvinden. Vooral rondom het station is het een groot drama.” je kunt gewoon zeggen: “Utrecht is een groot drama”. Bij ons in Overijssel leven we met een oude Oosterse wijheid: “vermijd Utrecht”.
pindakoning zegt
Een ding weet ik wel, ik haal het jaarlijks gemiddelde aardig omhoog.
faalhaas zegt
Je zou je moeten schamen als je hier verantwoordelijk voor bent.
aquila2003 zegt
Mooi stukje bewijs van hoe Utrecht steeds een stukje minder leefbaar wordt.
parker zegt
Rotterdam erger dan Parijs!!? Huh??
jack_abarth zegt
Welke werkzaamheden tussen Eindhoven en Tilburg?
borrelnoot zegt
Filerijden is een keuze. Maak 50000km woon-werkverkeer per jaar, maar zelden last van. Kijk kritisch naar je werktijden (waar mogelijk) en je komt al een heel eind.
poes zegt
@borrelnoot:
Geen idee waar je allemaal rijdt, maar als in of om de grote steden dient te zijn dan loop je toch wel erg snel vast. Of je moet op bijzonder incourante tijden aan het rijden zijn.
borrelnoot zegt
@poes: Ik rijd op een redelijk file gevoelig traject notabene. En ga dagelijks door kp Hoevelaken en richting Utrecht. Moet wel eerlijk erbij zeggen dat ik enorm veel vrijheid in mijn werktijden heb zitten. Tussen 0700 en 2200 kan ik werken. Hoe ik het doe is mijn eigen feestje. Niet iedereen heeft die luxe dat realiseer ik me. Ik rij dus ’s ochtends voor de spits uit en ga’ s middags na de spits terug naar huis.
mashell zegt
@borrelnoot: dus voor 7u op kantoor en na 19u naar huis? Dat zijn toch absurde werktijden? Ik koos altijd na de ochtendspits van huis en na de avondspits naar huis. Dus van 10.30 tot 19.30u werken.
borrelnoot zegt
@mashell: ik werk 4 dagen, dat maakt een hoop goed. Ben de vrijdagen vrij. En dan gaat ook alles uit en doe ik niks. Is wel vol te houden.
Dutchdriftking zegt
En daarom steden met de auto mijden als de pest!
dilbert zegt
@ borrelnoot: precies, ik versta wat je zegt. Als ik een grote stad passeren moet, dan voorkom ik dat dit tussen 6:30 en 9:30 uur, en 15:30 en 18:30 uur. Zo heb ik ~3 jaar in Brussel gewerkt (woonplaats = Luxemburg), na een aantal routes uitgeprobeerd te hebben heb ik wekelijks zonder file naar Brussel kunnen rijden.
Nu rij ik regelmatig van Luxemburg naar Sindelfingen, vertrek bewust “later” zodat ik na 9:00 uur bij het eerste file-knooppunt aankom.
Soms is het “onlogische” de beste oplossing (geen snelweg, de “langere” route Enz.).
Alleen het Navigatiesystem in de Auto helpt niet veel; Google Maps kann je op andere ideeen brengen.
borrelnoot zegt
@dilbert: het is idd een kwestie van ontdekken wat voor jezelf het beste werkt. In combinatie met een werkgever die je wat vrijheid wil geven.
jeanclaude zegt
Een nietszeggende stad als Utrecht die gewoon de top tien haalt in europa. Logisch als je bedenkt dat het centrum en het gebied eromheen al meer dan 10 jaar openligt voor de meest onnodige werkzaamheden. Het achterlijkste voorbeeld is misschien wel die van de de kruising cartesiusweg/a-dam straatweg. Heeft anderhalf jaar opengelegen voor het verbreden van de fietspaden. Overigens laten sommige stoplichten in het centrum, geloof het of niet, nog net 4 auto’s per keer door. Dramatisch beleid word daar gevoerd.
borrelnoot zegt
@jeanclaude: Utrecht is ook auto-haat stad van NL. Komt door al die linkse gekkies in de gemeenteraad. Allemaal democratisch gekozen ☺
supertjeduc zegt
Woon in Babylonienbroek , werk in Giessen , reistijd 6 minuten , nooit file
amnesia zegt
In Utrecht wil je sowieso al niet komen.
pinut187 zegt
“Mensen moeten harder gaan rijden, dan zijn ze sneller van de weg, dus zijn er minder files.” – Johan Cruijf
Teerdz zegt
Niet zo vreemd hoor, Utrecht is momenteel een grote bouwput..