Het besluit zorgt nu al voor wat irritatie.
Er wordt in de autowereld veel over en weer gediscrimineerd. Zo krijgen dieselbusjes gebiedsverboden in de stad en EV’s mogen op hun beurt niet in parkeergarages komen. Bij onze oosterburen komt daar volgend jaar een regel bij. EV’s, plug-in hybrides en waterstofelektrische auto’s mogen in het zuiden van Duitsland 3 uur gratis parkeren, terwijl benzine- en dieselauto’s gewoon moeten betalen.
Dat besluit neemt de minister van Binnenlandse Zaken van Beieren, Joachim
Herrmann, zo deelt de Beierse staatsregering. Het gaat dus om de staat Beieren. Grote Beierse steden zijn bijvoorbeeld Neurenberg, Augsburg, Ingolstadt en natuurlijk München.
Hoe gaat het in zijn werk?
De maatregel geldt alleen voor openbare parkeerplaatsen. Parkeer je dus bij het vliegveld of onder een winkelcentrum? Dan is de kans groot dat je als EV-rijder gewoon vanaf het begin moet betalen.
Volgens Herrmann is het bij parkeren op openbare parkeerterreinen voldoende om een parkeerschijf achter de voorruit te leggen. Als alternatief is het ook mogelijk dat gemeenten hun parkeerautomaten hierop aanpassen, zodat bestuurders van elektrische auto’s een gratis kaartje kunnen krijgen voor maximaal drie uur. Ook kunnen parkeerapps een extra veld aanbieden, zodat de eerste drie uur parkeren gratis zijn voor elektrische auto’s.
De tijdelijke vrijstelling voor elektrisch aangedreven auto’s gaat in op 1 april 2025. Even pauze: waarom zou je zo’n grote verandering doorvoeren op een dag dat niets is wat het lijkt? Ach ja, volgens de reclame maken Duitsers toch geen grappen. De regering van Beieren houdt de regel in stand tot het einde van 2025.
Voor- en tegenstanders
De Beierse minister staat uiteraard achter zijn plan. Hij zegt: “Dit is een krachtig signaal voor auto’s in het algemeen, maar ook een stimulans voor milieuvriendelijkere elektrische mobiliteit.” Herrmann kan echter niet rekenen op steun vanuit de gemeentelijke besturen.
De Beierse Stedenvereniging is nicht amüsiert: ”De Beierse Stedenvereniging wijst een verplichting van gemeenten af om drie uur gratis parkeren voor elektrische voertuigen toe te staan.” De steden vinden dat ze zelf moeten bepalen hoe zij de parkeerruimte beheren. “Een Beierse eis helpt hier niet bij, maar ontneemt juist de handelingsruimte van de gemeenten”, zegt de directeur van de vereniging.
Het laatste woord is dus nog niet gesproken over het gratis parkeren voor EV’s. We hebben misschien een beter idee: breng de subsidies voor elektrische auto’s terug. Dat werkte hier ook als een trein. En dan niet alleen voor jongeren.
crosske zegt
Het spijtige aan dergelijke maatregelen, ook al is het bedoeld om steden properder te maken en het streven naar een schonere aardbol, maar het zorgt er wel voor dat Jan Modaal – de working class hero én het gros van de bevolking (eender waar ter wereld trouwens) – meer moet betalen voor zij die er wel knusjes bij zitten en lekker veel geld kunnen uitgeven aan dikke EV’s en dure uitgaven in de stad. Rijker worden rijker, armen worden armer …het klopt niet
maotje zegt
Tot welk bedrag is in jou ogen de bovengrens voor jan modaal mbt aanschaf van een auto?
crosske zegt
Laat ’t me ’t zo stellen: ik schat dat voor de Vlaming/Belg die grens 30-35k€ is. Niet voor niets dat een merk als Dacia 2 jaar na elkaar +20% meer verkoopt. Mag jij eens zeggen welke PHEV, Ev of H²O onze working Class Hero kan kopen. PS. Ik weet waarvan ik spreek, 23 jaar ervaring in Belgische automotive branche
ericc zegt
Jaren mogen ICE’s btw en accijnzen betalen. Nu deze gaan wegvallen nog even uitmelken… EV’s zullen later als er heel veel van zijn wel uitgemelkt worden.
mashell zegt
De overheid is niet half zo dom als je ze nu houdt. De belastingen op stroom zijn al heel lang enorm hoog. Voor het milieu…
maotje zegt
@mashell de belasting is hoog. Maar de inkomsten uit belasting van benzine voertuigen is voor de overheid hoger dan van belasting uit elektrisch rijden.
mashell zegt
Daar heb je wel gelijk. Van de stroom prijs is ongeveer de helft belastingen en van de benzine prijs ongeveer 70 procent. Alle getallen komen van Google dus niet al te betrouwbaar.
Als je 5 liter benzine nodig hebt voor 100 kilometer en je hebt die benzine voor €2 per liter gekocht hebt dan kost je die 100 km dus een tientje waarvan 7 euro belastingen. Doe je dezelfde 100 km op stroom, is het koud en heb je hiervoor 20 kWh nodig waar je 35 cent per kWh voor betaalt dan kost je die 100 km dus 7 euro waarvan 3,5 euro belastingen.
koeberg zegt
Waarom zouden we ons druk maken over een 1-april-grap?