Letterlijk en figuurlijk.
Soms hebben opvolgers het moeilijk. Ook in de autowereld moet je soms een geniaal product vervangen door een iets gematigder model. Bij BMW gebeurde dat in de vorm van de Z3. Deze compacte roadster moest de Z1 ‘opvolgen’, wat betekende dat hij minder duur in ontwikkeling én verkoop moest worden. Geen fratsen als deuren die in de dorpel verdwijnen en enkel de keuze uit gigantische motoren: de Z3 moest eenvoudiger worden. Dat is de korte versie. De lange versie lees je in de special over de Z3.
Goed, dan nog spelen zescilinders een grote rol bij de Z3, dat is te verwachten bij BMW in deze tijd. Kleine en grote zescilinders, dat dan weer wel. Met als pronkstuk de Z3 M: een 3.2 liter grote zes-in-lijn. 321 PK in Europa en een armzalige 240 PK eerst in de Verenigde Staten. Na de facelift veranderde het blok (naar de S54 uit de E46 M3) in beide continenten en mocht men uitgaan van 325 pk in Europa en 315 pk in de Verenigde Staten. Een flinke motor voor een roadster met kleine insteek.
De goedkoopste Z3’en zijn veelal de viercilinders of omgekatte Mazda’s, M-versies en überhaupt de grotere zescilinders zijn duur. Toch moet je voor omstreeks 40 ruggen wel de duurste gevonden hebben, M-versies incluis. Als iemand dan bijna 60.000 euro vraagt voor een ogenschijnlijk standaard Z3 zonder M-spul, zou je te maken hebben met afzetterij. En juist daarom mag je een boek niet beoordelen op basis van de kaft.
De donkergroene Z3 met beige kap is namelijk – zoals je had kunnen verwachten – niet standaard meer. De originele motor is eruit gehaald en vervangen door een BMW S65-blok. Wie niet zo thuis is in de bloknamen van BMW: dit is ook een niet enorm veel gebruikt blok. De bekendste toepassing van de S65 was in de BMW M3 van de generatie E90/E92. Ja, inderdaad: er schuilt een 4.0 liter grote V8 in de Z3. Met 444 pk.
Er heeft veel tijd en moeite gezeten in de Z3. De eigenaar is er, naar eigen zeggen, ook klaar mee. Er heeft veel tijd en moeite gezeten in de Z3 V8. Ook om het geheel op gele platen te krijgen, wat dus wel kan. Er zijn echter allemaal kleine eisen waar de auto vervolgens aan moet voldoen. Dat heeft weer te maken met het bouwjaar, de eisen voor bepaalde bouwjaren, et cetera. Het hele verhaal check je in de advertentie.
Voor dit alles wil de wanhopige bouwer 58.000 euro vangen. Uniek zijn is niet goedkoop, zo blijkt maar weer. Termen als one-off en uniek worden veel in de mond genomen. Is het ook, maar het is ook nog niet klaar. Zorg er dus voor dat je tijd hebt, alvorens je je verdiept in dit project.
Met dank aan Ricardo voor de tip!
FB_1780308851 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
theblazerunner zegt
De “advertentie” linkt door naar het artikel van de omgekatte MX-5
Ik ben wel heel benieuwd naar het verhaal in de advertentie
theblazerunner zegt
@theblazerunner: gevonden: http://link.marktplaats.nl/m1487418059?utm_source=ios_social&utm_medium=social&utm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_ios
E550 zegt
Je moet compleet van de pot zijn gerukt als je hiervoor €58k voor gaat betalen. Voor dit geld kun je in Nederland (!) ook een 2 jaar oude 7-serie, M1, M2, M3, M4, bijna een nieuwe 530i station, i8 of X5 M5.0D kopen.
vaakbenjetebang zegt
@e550: Precies. En áls je er dan al op gebrand bent om een Z3 met S65-motor te hebben en niet zelf wilt bouwen, kun je voor 58K ook een Z3, een geschikte aandrijflijn en veel manuren bij een specialist kopen. Je zult er een heel eind mee komen.
stephane8200 zegt
@vaakbenjetebang: net als die andere grijze die 2 eeuwen te koop heeft gestaan.
Bovendien: wie wil een roadster van bijna 20 jaar oud met een V8 als je voor hetzelfde geld een Cayman kan hebben van 5 jaar oud?
SpeedGeek zegt
@stephane8200: een roadster met een achteras van een e30 zelfs. Knettergek de vraagprijs.
stephane8200 zegt
@speedgeek: inderdaad. In tegenstelling tot de SLK van dezelfde tijd had de Z3 een minder geavanceerde achteras.
poes zegt
@stephane8200: wat was toch nog wel een origineel Hartge model? Of bedoel je een andere?
stephane8200 zegt
@poes: dat wel. Maar dan nog.
estoque zegt
@stephane8200: zelfde eigenaar. Die hartge is verkocht, geld zit nu in dit ding en komt er van zn lang zal ze leven niet meer uit. ;P
stephane8200 zegt
@estoque: echt? Ik dacht het grasveld al te herkennen.
“Waarom?”, zou je zeggen. Maar goed, het is mijn geld niet.
bmwkevin zegt
@e550: M1 voor dit geld ga je niet vinden hoor ?
mondial zegt
@e550: M1 kost je tonnen… 1m daarentegen niet.
r55clubman zegt
-edit: dank u, is inmiddels aangevuld-
gekkehenk zegt
@r55clubman: Jaa niet alle details kloppen de laatste tijd op AB helaasch
kevdutchie zegt
@r55clubman: De Z3 M kwam aan het eind zelfs met de S54, en dus met 343pk, in Europa.
r55clubman zegt
@kevdutchie: hij kwam op het eind inderdaad met de s54, maar door plaatsgebrek kreeg die in de z3 onder andere een andere inlaat en uitlaat. Daarom heeft deze maar 325 pk zoals ik in mijn comment zei, ipv 343 pk in de e46 m3.
kevdutchie zegt
@r55clubman: ah, dat wist ik niet!
thomcarspotter zegt
@r55clubman: Er staat toch ongeveer? :D
e38ossie zegt
En wéér de term Z3 M….?. Zucht…
sportevo zegt
@e38ossie: inderdaad. Het is de M Roadster en M Coupé. Niets Z3 erbij.
e38ossie zegt
@sportevo: Dank je Sportevo. Eindelijk iemand die het snapt.
fanboy zegt
Het was mooi geweest als het papierwerk ook in orde was.
Misschien zijn de dingen die moeten gebeuren best vervelend, zoals ABS ofzo.
moveyourmind zegt
@fanboy: Of dingen die normaal gesprokeen heel simmel zijn, zoals de dynamo…
Moet de complete wielophanging voor gedemonteerd worden of het motorblok er uit om er bij te kunnen.
vaakbenjetebang zegt
@fanboy: Ding staat toch ‘gewoon’ op kenteken, of lees ik het verhaal verkeerd? Staat bij de RDW ook V8, 327kW in de online database.
troljedemoeder zegt
Een ‘uniek’ recept om snel van je geld af te komen.
mondial zegt
@troljedemoeder: witwasproject zo’n motorswap
zrijder zegt
Koop dan een e85 Z4M, sneller en de veel betere rijders auto.
mondial zegt
@zrijder:
Maar minder leuk Hahah
zrijder zegt
@mondial: Ooit gereden in een E85 Z4M?? die rijdt echt veel leuker als een Z3.
Deze neus zware zwabberbak is een gevaar op de weg.
stationcar zegt
Tja veel geld vragen mag altijd, er is alleen niemand zo gek om het te betalen. Dat is altijd het probleem met mensen die hun auto verbouwen, uiteindelijk ben je het geld wat je erin stopt gewoon kwijt, je kan het niet bij de waarde optellen. Helaas pindakaas. Feitelijk is het gewoon een sloopauto.
papa zegt
@stationcar: zo staat er al tijden een mb 180 evo2 te koop op mp voor 300k … Vragen kan altijd
zrijder zegt
@papa: Zal een 190 zijn bedoel je ;)
Maar idd die prijzen gaan echt sky high, 200k voor een net exemplaar is realistisch.
motorhead zegt
Zouden we op een auto-enthousiastelingen-blog niet gewoon enthousiast moeten worden als iemand een 400pk V8 in z’n sportauto knutselt? En nog gewoon netjes een BMW blok ook, niet een of ander Amerikaans stuk Zwaarium.
mopar70 zegt
@motorhead: Eens!
stationcar zegt
@motorhead:
Eens, het probleem is niet de auto want het is gewoon lachen, het probleem is dat hij er 60000 ballen voor dénkt te vangen. Toffe auto of niet, iemand moet hem vertellen dat de waarde van zijn auto niet meer is dan de oudijzerprijs + de waarde van een handje vol onderdelen die herbruikbaar zijn.
loserboi932 zegt
Voor dat geld kocht ik een slk 55 AMG. Stalen klapdak, V8 en niet in elkaar geklooid door een of andere beunhaas.
En als ik 60k zelf mocht besteden dan kocht ik een G500 uit 2013. Beetje waardevaster dan dit dok
loserboi932 zegt
@loserboi932: hok
jmeverts zegt
@loserboi932: koop dan gewoon een garagbox in amsterdam, nog waardevaster
Dutchdriftking zegt
Heel gaaf, maar wel voor de helft van het geld.
stationcar zegt
@dutchdriftking:
De helft?? ? Kijk uit wat je roept, voor je het weet heb je een deal ?
Dutchdriftking zegt
@stationcar: Mijn naam is Berry van Oirschot! :P
Sir_Vmax zegt
Dit soort projecten zijn extreem gaaf. Echter lijkt het mij een kansloze missie om zo een auto voor dit geld te kunnen verkopen. Dit soort projecten ontstaan meestal vanuit de droom om een bepaalde auto helemaal op smaak te hebben. En daar hebben we het precies; smaak. Het een persoonlijke custom opgebouwde auto die volledig de smaak van de bouwer vertaald. Velen hebben een niet iets andere smaak en zouden dingen anders doen en vinden om die reden die prijs ook niet te rationeren. Ik snap wel en niet waarom dat je zo’n klaar project te koop zou zetten. Aan de ene kant heeft het te veel geld, hoofdpijn, stress en wellicht en wellicht andere dingen gekost en zie je om die reden t liever gaan. Aan de andere kant lijkt me eerder dat je na al dat werk er van wil genieten door er mee te rijden en je project te showen. Zelf heb ik de droom om een s65 dct in een e34 touring mtech te lepelen, zal veel tijd, moeite, geld, stress en hoofdpijn kosten. Ook zal t aan t eind veel minder waard zijn dan wat het ooit gekost heeft. Maar ik zou nooit na zo’n korte tijd mn droom project weer van de hand doen. Een spijt wat je daarvan gaat krijgen na een tijdje is gewoon jammer.
mpgc zegt
Respect voor het bouwen van zo’n auto. Maar de vraagprijs is niet erg reëel.
Volvo_440_turbo zegt
Ik weet dat ie indertijd niet de hoofdprijs kreeg voor zijn stijfheid, dan het ding nog extra power geven?
Wat met de botsveiligheid nu? Als je daar mee crasht, krijg je dan een V8 op je schoot? => Doet me plots denken aan de film Crash indertijd waar mensen opgewonden raakten van een autocrash: https://nl.wikipedia.org/wiki/Crash_(1996)
Als dit blok zwaarder is dan denk ik dat de handling ook niet veel vooruitgang maakt, koop je deze auto niet voor het rijplezier?
Vragen, vragen vragen…
Sir_Vmax zegt
@Volvo_440_turbo: de s65 v8 is lichter dan de s54 s6 welke origineel in dit chassis is geleverd.
kennone zegt
Enorm vet! Maar niet voor dat geld!
rs18011 zegt
Wat je zelf kwijt bent aan de auto betekend niet dat de auto dat ook waard is.