Een kijkje in de studio bij Luciano Pavarotti.
Fantastische klanken maken, laat dan maar aan de Italianen over. Helaas klinken de stembanden van de legendarische Pavarotti al bijna 10 jaar niet meer, maar gelukkig gaat de symfonie van geluid in Sant’Agata Bolognese gewoon door. Onlangs werd bekend dat de fabriek van Lamborghini is uitgebreid en het merk geeft nu een kijkje in de keuken.
Zo was een geheel vernieuwde geluidskamer onderdeel van de verbouwing. Hier test Lamborghini de klanken van de uitlaat. Of de Lambo in kwestie stationair je oren er niet afblaast en of er genoeg geknetter klinkt bij het loslaten van het gaspedaal. Dat soort dingen. Lamborghini zegt zelf dat het geluid een hoofdfactor is bij de ontwikkeling van een auto. Toegegeven: de Huracán klinkt goed, de Aventador klinkt imponerend (niet per se mooi) en de Murciélago was een regelrecht orkest aan geluiden naarmate je dieper het gaspedaal intrapte (check).
De uitbreiding van de fabriek is met name gedaan voor de Urus, die de verkoopaantallen straks flink gaat opschroeven. De capaciteit van de fabriek groeide van 5.000 m2 naar 7.000 m2.
dooddoorschuld zegt
Dit is toch prachtig, hier aan zie je dat de italianen nog steeds echte liefde hebben voor sportwagens
JanJansen zegt
@dooddoorschuld: ik ben nog steeds in de veronderstelling dat elke investering die wordt gedaan uit een boardroom in Ingolstadt komt.
Daar is weinig Italiaans aan.
zonneschijn zegt
Oppervlakte of capaciteit in de laatste zin? :)
banaan7 zegt
@zonneschijn: al die Urussen nemen meer ruimte in en dus heb je ook meer oppervlakte nodig om ze kwijt te kunnen ;)
Dutchdriftking zegt
Alleen in Italië.
breakingpoint zegt
@dutchdriftking: In Japan zette Lexus Yamaha aan het werk om hun LF-A met V10 als een F1 te doen janken. Een zeer gestileerd werk blijkbaar, maar wél met een lekker resultaat. Dus niet alleen gekke Italianen maar ook ingetogen Japanners doen dit.
hugoe zegt
Alles tot aan de Murcielago / Gallardo mk1 klonk muzikaal. Alles daarna werd naar mijn mening maar schreeuwerig.
JamesBond007 zegt
@hugoe: de huidige Huracan mist echt wat de eerste generatie Gallardo had. Die had een soort extra toon/huil wat ‘m zo gaaf maakte!
marinepower zegt
Onbelast blijft het krijsen,
cvoo zegt
Al die moeite en vervolgens gooit de klant er een aftermarket “performance” pijp onder. Evengoed tof dat ze het doen, mag ook wel voor dat geld…
nopetrolnofun zegt
Lamborghini ’s klinken nou eenmaal geweldig, rara hoe kan dat… N/A!
berlinetta zegt
@nopetrolnofun: Ik had liever gezien dat de Aventador turbo’s had zodat die schreeuwlelijk een beetje gedempt werd.
raamkozijn123 zegt
Eergisteren de Lamborghini fabriek mogen bezoeken en wat een oog voor detail hebben ze daar! Prachtig om te zien wat voor passie er voor het merk is in Italië!
jasperh zegt
Ik heb er geen verstand van, maar zet Lamborghini niet wat hoog in op die Urus? Van wat we tot nu toe gezien hebben is het naar mijn mening niet echt moeders mooiste en dat in combinatie met waarschijnlijk een flink prijskaartje lijkt mij niet bepaald een gouden combinatie.
rob5nismo zegt
Ik zou daar graag werken en die uitlaten maken
Homer55 zegt
Ik vind een V10 of een 5 cilinder niet mooi klinken. Beetje vervormt en geen mooie volle geluid. Het geluid van de Huracan vind ik niet mooi. Hoeveel aandacht ze er ook aan besteden…
De Aventador klinkt als een computerspel.
Misschien moeten ze een Ferrari F355 als inspiratie gebruiken…
MAB zegt
Al die moeite endan krijg je zo een wazig geluid uit de aventador.
berlinetta zegt
De Huracan klinkt inderdaad nog wel lekker, maar de Aventador maakt zo’n ontzettend kutgeluid. Dat alleen al zou voor mij een reden zijn om hem te laten staan.
stanny zegt
Beter bij Yamaha aankloppen. De Lexus LFA is een pareltje.
carfreakjim zegt
Ik vind juist de aventador gaaf klinken en de huracan kut klinken. De plofjes na het los laten van het gas vind ik zo nep en gemaakt klinken en gewoon echt niet mooi.