Als je zonder problemen door het verkeer wil navigeren, is een gepantserde Lincoln Navigator de juiste keuze.
Als je er voor kiest een zwarte Lincoln Navigator te bestellen dan zul je waarschijnlijk met weinig verkeersagressie te maken hebben. Het is namelijk een dusdanig imponerende verschijning dat mensen het niet snel in hun hoofd zullen halen ruzie te zoeken. Toch zullen de echt gevaarlijke jongens hier niet voor terugdeinzen. Als je wilt voorkomen dat je auto eruit ziet als deze doorzeefde A7, moet je bij INKAS zijn.
Dit Amerikaanse bedrijf is gespecialiseerd in het bepantseren van auto’s. Dat hebben ze ook bij deze Lincoln Navigator gedaan. Om het gewicht nog een beetje binnen de perken te houden had Lincoln oorspronkelijk veel aluminium gebruikt bij de nieuwe Navigator. Deze gewichtsbesparing heeft INKAS compleet teniet gedaan door de auto aan alle kanten te verstevigen met staal.
Met het verstevigde dak en bodem kan de auto ook een granaatontploffing op of onder de auto weerstaan. In de grille zijn zwaailichten verwerkt, zodat je zeker weet dat iedereen aan de kant gaat. Kogelwerend glas mag natuurlijk ook niet (ont)breken.
Al deze aanpassingen komen het gewicht niet ten goede. Het gaat ook nog eens om de lange uitvoering, die plaats biedt aan zeven man. Normaal gesproken weegt zo’n bakbeest al dik 2.700 kg. Wat het gewicht nu is vermeldt INKAS wijselijk niet. Wel hebben ze het onderstel aangepakt, zodat de bepantserde Lincoln niet bezwijkt onder zijn eigen gewicht. Een 3,5 liter V6-diesel heeft de ondankbare taak om de boel in beweging te krijgen.
Welk prijskaartje er aan deze mastodont hangt is niet bekend. Veiligheid heeft geen prijs, zullen we maar zeggen. Bovendien: als je jezelf moet beveiligen betekent dit doorgaans dat je – om wat voor reden dan ook – goed in de slappe was zit.
Foto’s: INKAS Armored Vehicle Manufacturing
dawwg zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
On-topic: Afhankelijk van de armor-rating zal dat ding toch minstens 1500-2000kg zwaarder zijn dan normaal, al kan het makkelijk nog veel meer worden. Als ie ‘granaat’ proof is, impliceert dat minimaal een A9/B6+ rating; en dat is meestal wel 2500+ kg of meer op zo’n SUV. Dat dieseltje zal inderdaad erg hard moeten werken met misschien wel 6000kg :)
toyotafortuner zegt
Behoorlijk dikke Navigator!
appeltaartislekker zegt
Waar is Lincoln eigenlijk??
kle500 zegt
@appeltaartislekker: who cares?
toyotafortuner zegt
Nou ik wel! Heb m altijd al een gezellige reaguurder gevonden!
#bringbacklincoln!
vopo zegt
@toyotafortuner: laat die lekker wegblijven.
joran02 zegt
@toyotafortuner: #bringbacklincoln
bischero zegt
@kle500: ik, vond hem heerlijk amusant
Robert zegt
@appeltaartislekker: volgens z’n profielpagina is-tie al 6 maanden en 2 weken niet meer onder ons ..
toyotafortuner zegt
Goeiemorgen zeg, ruim 34 duizend reacties!
gjvp zegt
@appeltaartislekker: bij Michael?
Dutchdriftking zegt
Kan er geen 12 liter Detroit diesel in deze 7 tonner?
dedude zegt
@kle500: Mooie kerel man die Lincoln. Heel verfrissend zo tussen al die reaguurders hier die zich veel te serieus nemen.
stekel zegt
bij zulke berichten gaan de gedachten nog altijd even naar lincoln, kon altijd wel grinniken om zijn opmerkingen
mopar70 zegt
Lincoln is het alterego van Willeme. Dat weten de meesten inmiddels toch wel?
phevtreb zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-