Wat blijkt? We hebben het toch nog niet zo slecht getroffen.
Wat (sport)auto’s betreft is Nederland niet bepaald een belastingparadijs. Er wordt dan ook vaak steen en been geklaagd over de prijzen in ons land. Als je kijkt wat een auto kost bij onze zuider- of oosterburen is dat niet geheel onterecht. Maar hoe komt Nederland uit de verf als je de prijzen van alle landen gaat vergelijken?
Porsche 992 Turbo S
Deze vraag kunnen we nu beantwoorden dankzij een onderzoekje van Compare the Market. We moeten er wel meteen bij zeggen dat het geen heel uitgebreid onderzoek is, omdat er maar naar één auto gekeken is. Desondanks is het wel geinige indicatie. De auto in kwestie is de Porsche 992 Turbo S, die in heel veel landen leverbaar is. Dat maakte deze auto uitermate geschikt als vergelijkingsmateriaal.
Nederland
De kersverse Porsche 992 Turbo S is in Nederland vanaf €272.500 te krijgen. Wat krijg je daarvoor terug? Een sportauto met 650 pk, een acceleratie van 0-100 km/u in 2,7 seconden en een topsnelheid van 330 km/u die toch nog dagelijks inzetbaar is. Vanuit dat oogpunt is het nog niet eens zo’n gekke deal.
Onderaan
Hoe zit dat in andere landen? Nou, er zijn nog een hoop landen waar je slechter af bent. Nederland staat namelijk op plaats 36 van de 51 landen. Helemaal onderaan de lijst staat Argentinië, waar de Porsche een belachelijke €604.824 kost. In Zuidoost-Azië is het niet veel beter, want ook Thailand, Vietnam en Singapore staan onderaan in de index met bedragen van ruim €570.000. Dat schrikt mensen desondanks niet af. Met name in Singapore rijden er nog verbazend veel supercars rond.
Emigreren
Als je op zoek bent naar een goedkope splinternieuwe Porsche 992 Turbo S kun je het beste naar Canada emigreren. Daar kost de sportauto namelijk maar €150.373. Dat is dus ruim een ton goedkoper dan bij ons. In Mexico heb je voor ongeveer hetzelfde bedrag een Turbo S onder je kont. In Europa zijn de Britten het goedkoopste uit. Daar kost de Porker namelijk €171.567.
Buurlanden
Wellicht is het ook nog interessant om te weten hoe onze buurlanden het er vanaf brengen, hoewel dit misschien pijnlijk kan zijn. In België kost een 992 Turbo S €223.100 en daarmee staan onze zuiderburen op plek 22. Duitsers zijn €212.711 lichter als ze dezelfde auto aanschaffen. Het thuisland van Porsche staat daarmee op plek 14 in de index. Aan de ene kant geven deze bedragen reden tot jaloezie, maar aan de andere kant zijn we er nu ook weer aan herinnerd dat het nog een stuk slechter kan. Het volledige overzicht is te vinden op comparethemarket.com.
Charles Taycan 4S zegt
Blijft idd heel veel geld in NL en ook nog de jaarlijkse wegenbelasting die er in NL altijd bij komt. Je kunt natuurlijk anders altijd nog emigreren…?
Jochen zegt
@Charles Taycan 4S: voor de jaarlijkse belasting kan je inderdaad beter in België zitten :-S
Charles Taycan 4S zegt
@jochen, of in Frankrijk, heb je ook geen wegenbelasting ieder jaar….?
Jochen zegt
@Charles Taycan 4S: in België heb je de BIV en verkeersbelasting. De BIV is fors lager dan de BPM, maar nog steeds 11-12k. De jaarlijkse belasting is 2,5k.
Charles Taycan 4S zegt
@jochen, een aardig bedrag die jaarlijkse belasting m.i. Hier niets….(FR)
Stefje zegt
@Charles Taycan 4S: in Frankrijk heb je toch de Carte Gris voor nieuwe auto’s, wat ook 20% is van de nieuwprijs?
Charles Taycan 4S zegt
@Stefje, nee, het heeft geen betrekking op de nieuwprijs maar op oa de Puissance Fiscal( vermogensfactor van de auto) en CO2 uitstoot en welk departement je woont. Voor onze laatste 911, 991/2 was dit bv €1.300,- voor de Carte Grise.
dalmore zegt
Nog een rede om naar Schotland te verhuizen
rikv99 zegt
@dalmore: Het weer schijnt daar nogal minder te zijn. En het is zo’n eind rijden naar je werk elke dag…
Charles Taycan 4S zegt
@rikv99, Frankrijk wellicht? I did…☀️
kminne zegt
Frankrijk is momenteel bezig om een belasting op dikke motoren in te voeren die akelig dicht bij de Nederlandse BPM in de buurt komt.
Charles Taycan 4S zegt
@kminne, i know…. met name op auto’s met hoge CO2 uitstoot tikt dat aan. Porsches zijn gerelateerd aan het vermogen erg zuinig tov concurrentie en hebben dus ook een lage CO2 uitstoot en lagere kosten voor de Carte Grise( kentekenbewijs) is mijn ervaring na 12 auto’s….? EV’s hebben deze Malusregeling niet , ook helaas geen Bonusregeling op de Taycan… Bonus cap ligt onder de €45.000,- aanschafprijs…
clubbtraxx zegt
Prachtig land om te wonen, Frankrijk… Jammer dat het vol zit met Fransen ;-)
Charles Taycan 4S zegt
@clubbtraxx, integendeel, hele aardige en beleefde mensen.?
clubbtraxx zegt
Heb er beroepsmatig al meer dan 25 jaar mee te maken en geldt zeker niet voor iedereen.
Zuid Frankrijk is beter maar bv Parijs, pff breek me de bek niet open ;-)
Esprit_de_Flandre zegt
@rikv99: Maar als je dat “eind rijden naar je werk elke dag” met een 911 kunt doen… ?
pyrat zegt
Leuk lijstje, Denemarken hebben ze niet meegenomen. Volgens mij 1 van de duurste landen in Europa qua auto’s.
Net ff op de Deense Porsche site gekeken, de 911 turbo s kost kaal €562.600.
fanboy zegt
@pyrat: Inderdaad, ik mis Denemarken maar ook Iran. Iran heeft ook zo’n torenhoge belastingdruk op auto’s, vergelijkbaar met Denemarken.
En Denemarken houdt de belasting net zo hoog, ook al importeer je een 15 jaar oude auto!
Turbo S zegt
@fanboy: volgens mij levert Porsche niet in Iran. Laatst in de voorwaarden van de Porsche Approved garantie gelezen dat deze wereldwijd geldig is met uitzondering van enkele landen waaronder Iran.
fmgarcia zegt
Blame Canada, blame Canada!! Ze hebben daar zelfs Audi S modellen op Benzine. Wat een land!
arias zegt
@fmgarcia: De vanafprijs van een Porsche Macan hier is 57.800 canadese dollars oftewel omgerekend €37.350. De Cayenne is er vanaf 77.000 dollars oftewel €49.800.
b088y zegt
@arias: is dat niet zonder ‘lokale’ belasting? In de VS zijn de prijzen ook laag, maar daar komen nog wel lokale tax bij.
Dan nog is het bizar goedkoopt
O plaat zegt
En een grammetje wiet kost er in de shop omgerekend 4 euro. Heeft dit iets met auto’s te maken, nee. Maar toch toont nog eens aan hoe hard je genaaid word in NL
Stefje zegt
@shiva: tsja, daar is wiet legaal in meer dan de helft van de staten en op veel plekken wordt wiet verbrand omdat er gewoon te veel van is.
Je ziet veel dure auto’s rijden op Montana state platen omdat daar de de state tax’ het laagst zijn voor auto’s.
Robert zegt
@fmgarcia: en een snelheidsmeter in km/h in plaats van mph. Tot onbegrip van hun zuiderburen. Maar goed, Canada heeft toch wel de voordelen ingezien van het metrische systeem t.o.v. de (oudkoloniale Britse) imperial maatvoering
brera22 zegt
Charles wat kost nou de Taycan in Frankrijk…
In Ned kost ie met de plus batterij 117K excl opties natuurlijk.dus met opties zit is denk ik rond de 140-150 K
Er zit natuurlijk geen BPM op en dat scheelt natuurlijk enorm met een 911 ,waar tussen de 35 en 55K Bpm op zit,
Dus ik heb het vermoeden dat jou Taycan net zo duur is als in Frankrijk,en je hoef tot 2026 geen MRB te betalen in Ned en ook geen Bpm tot 2026
bbjorn zegt
@brera22: de Taycan 4s is hier kaal 109k
Charles Taycan 4S zegt
@brera22, volgens mijn calculatie is een Taycan 4S met opties in FR ongeveer €2.000,- goedkoper dan in NL. Dat verschil is dus relatief klein vanwege ontbreken BPM. Prive bericht gestuurd.?
ericd zegt
Ik zat naar Bermudamotors.com te kijken. Kun je o.a. een BMW bestellen, en ongetwijfeld zullen er ook Porsche rijders zijn op Bermuda, waar de maximum snelheid is…. (drum roll)…. 35 km/u. Over het hele eiland. In hoofdstad Hamilton is het 25 km/u.
tjorque zegt
Nu moet ik aan een sketch van Youp van’t Hek denken over “in de file”.
“Mooie rode sportwagen, wat gaat die hard”
Variomatic zegt
Afgunstbelasting die in geen verhouding staat tot de ‘milieuschade’ die zo’n auto relatief bezien aanricht. Dat zou eigenlijk wel eens een goede rechtzaak waard zijn, want met het jaarlijks ophogen van de bpm op basis van uitstoot worden dit soort auto’s onevenredig duur..
En ondertussen mag je gewoon blijven rondtuffen in zwaar vervuilende oude diesel bestelbusjes, verwijdert half Nederland zijn roetfilter als het stuk gaat en knetteren tweetaktbrommers, scheepsdieseltjes en buitenboordmotoren voor vele malen meer troep de lucht in dan zo’n moderne 911 met partikelfilter.
mashell zegt
Het “maar hun mogen dat wel” argument werkte niet bij moeder en het werkt ook niet op het internet. Dus over de brommers, scheepsdiesels en busjes gaan we het niet hebben.
En hoezo worden dit soort auto’s onevenredig duur? Als de fabrikant een klein beetje moeite doet (hybride techniek er in zet) wordt een dikke auto in Nederland juist relatief goedkoop. Alleen wagens van luie fabrikanten met oude zuipende motoren worden extreem duur (Amerikaanse V8en, Suzuki Jimny).
Variomatic zegt
@mashell: ok, dus jij vind het logisch dat er 70k bpm op zit ‘omdat co2’..? Zoja, dan is dat gewoon afgunst en geen logica. Het gaat niet om of het schoner kan door hybride rotzooi toe te voegen, het gaat erom of het gerechtvaardigd is en het doel dient op een evenredig redelijke manier. Dat zou ik wel eens door een rechter getoetst willen zien worden.
slickrick zegt
@variomatic: je moet het zwaarst belasten daar waar het meest te halen valt, dat is niet bij de zzp pakjesbezorger met zijn MB crafter , maar bij de persoon die een nieuwe 911 koopt.
Als je nog steeds denkt dat het een milieu belasting is dan leef je onder een steen….
florisje zegt
Zo komt dat oud Hollandse gezeur weer lekker naar boven!
scrmeagle zegt
Van dat belastinggeld kunnen weer mooie dingen betaald worden. Andere belastingen zijn wellicht goedkoper.
cossiekiller zegt
Bij die 223k in Belgie, zit daar de BIV (inschrijvingsbelasting) al bij in? Normaal niet.
En die prijs van NL zit de BPM waarschijnlijk wel al bijgeteld…
raoufff zegt
Engeland is (gelukkig) geen Europa meer, althans bijna niet meer dus het zal niet lang meer duren dat importartikelen kneiterduur worden daar op dat eiland. Kunnen ze toch weer British Leyland een nieuw leven inblazen.
rutgerg zegt
Het wordt pas interessant als we zien hoe het gemiddelde salaris is tov dat in NL. 500.000 euro voor een 911 turbo S betalen in Singapore is niet erg als het gemiddelde loon er ook 4x zo hoog is als in Nederland.
arkenbout zegt
Daarom is Denemarken ook zo idioot duur, de al arises zijn daar wel hoger, maar niet zo exorbitant. Je ziet daar dit dus ook alleen maar kleine Japanse gebakjes rondrijden, en als het wat dikker moet is het een Mondeo of een Zweed.
Turbo S zegt
Weet nog iemand een goede Canadese occasion site?
frank2b zegt
Allways look at the braaaaaaaight side of life……
ethylestra zegt
Turbo S hier in Noorwegen vanaf 3 ton euro, dus ook een aardig verschil met NL
RiKe zegt
Kijkt men ook even naar het inkomen en andere onkosten? Dan is wel erg duidelijk dat het hier echt niet zo’n paradijs is hoor!