Het resultaat mag er zijn.
Met de huidige eisen qua veiligheid is het helaas niet meer mogelijk de elegante, ranke vormen van de jaren ’60 te reproduceren. Deze periode zal daarom waarschijnlijk voorgoed een hoogtepunt blijven als het om autodesign gaat. Een waardige opvolger van de E-type ontwerpen is daarom een onmogelijke opgave, hoewel de F-type op zijn eigen manier bloedmooi is. Toch heeft deze auto niet de stijl die de E-type wel heeft.
Een moderne E-type bouwen zit er dus niet in, maar een oude E-type moderniseren kan wel. Eagle is er groot mee geworden, maar zij zijn niet de enigen die zich hiermee bezig houden. Het eveneens Britse Helm Motorcars heeft ook een poging gedaan.
In tegenstelling tot Eagle eerbiedigt Helm het originele design van de Jaguar E-Type. Niet dat Eagle het design verprutst (integendeel), maar bij Helm Motorcars wagen ze zich hier niet aan. Daar is ook wat voor te zeggen. Aan het exterieur is daarom weinig bijzonders te zien. Los van het feit dat deze auto er fabrieksnieuw uitziet, uiteraard.
In het interieur heeft Helm zich wat meer gepermitteerd. Het interieur is volledig bekleed in suede en leer. Daarachter gaan speciaal vervaardigde aluminium panelen schuil. Een bijpassend bagageset wordt ook meegeleverd, zodat je nog stijlvoller voor de dag kunt komen.
Waar het design geen verbetering nodig heeft, is er op technisch vlak wel ruimte voor verbetering bij een auto van deze leeftijd. De E-type is daarom door Helm voorzien van een nieuwe handgeschakelde vijfbak, elektronische stuurbekrachtiging, remmen met zes zuigers en een afstelbare ophanging. Ook zijn voorruitverwarming, soft close-deuren en een airco toegevoegd aan de uitrusting.
Onder de aluminium motorkap huist nog steeds de 3,8 liter zes-in-lijn. Deze heeft wel wat meer vermogen gekregen, namelijk 304 pk. Alles bij elkaar hebben ze bij Helm zo’n 3.800 manuren in deze Jaguar E-type gestoken, naar eigen zeggen. Dit is nummertje 1, Helm is van plan in totaal 20 gemoderniseerde E-types aan de man te brengen. In tegenstelling tot de Eagle Speedster heb je gewoon een dak en een volwaardige voorruit, dus een helm is niet nodig.
cazzo046 zegt
Bizar mooi, alleen soft close deuren? Wie heeft daar behoefte aan in zon ding?
Zal dat kosten? Gok ton of 5?
jeroentje2 zegt
@cazzo046: ja minimaal vrees ik, en dan moet je denk ik de e-type vooraf zelf al aanleveren….
JamesBond007 zegt
Gok dat ze toch minimaal zo’n 50 eur per uur verdienen, x 3800 dan kom je al richting de 2 ton. + dan nog de materiaalkosten etc etc. 5 ton is zo slecht nog niet qua inschatting!
tenaci zegt
@cazzo046: tja die deuren snap ik ook niet, ik zou juist zo’n ouderwetse ‘kloenk’ willen!
pomoek zegt
Eigenlijk is dit dus ook een upgrade, met airco, en elektrische stuurbekrachtiging. Daarnaast werden de oorspronkelijke E-types, hoogstwaarschijnlijk, niet zo minutieus in elkaar geschroefd. Bij goed gebruik ziet deze E-type er net zo pover uit als elke andere.
Ik zou zeggen: Gooi er een elektrische motor in. Ja je mist het geluid, “beleving” maar je E-type is over 20 jaar nog steeds gewoon te gebruiken.
ttr6 zegt
Electromotor????? Blasfemie!!!
roadster zegt
Nu een elektromotor inbouwen, omdat hij anders misschien over 20 jaar niet meer mag rijden? Een elektromotor inbouwen kan altijd nog. Nu fijn met de 6 in lijn rijden. Als je er in de toekomst niet meer mee mag rijden (moet nog maar blijken), heb je wel nog zo lang mogelijk plezier ervan gehad.
coupedriver zegt
Waarom zou je er in godsnaam niet meer mee mogen rijden?!? Een Rubens of Van Gogh wordt ook niet gerecycleerd omdat er giftige verf is gebruikt. En als je beleving tussen aanhalingstekens zet mag je gerust een ban krijgen op een autoforum!
O plaat zegt
Ik zie zo’n 6in lijn eerder 20 jaar mee gaan dan een accu van nu.
roadster zegt
Bij Eagle kun je ook het uiterlijk ongemoeid laten. Het is maar wat je wilt.
rens4 zegt
En tegenwoordig hebben ze de koekenblikken in 15 min in elkaar gezet.
hetkannietsnelgenoeg zegt
Lijkt wel een schaalmodel
p993 zegt
Heerlijk, fabrieksnieuw.
Als klassiekerliefhebber snap ik dat niet…
ceesjan zegt
Dan maak je prachtige foto’s om vooral elk detail van het interieur te laten zien, veeg je niet even die vette poten van het stuur. Zonde.
jarnobakker zegt
Mag hopen dat deze Jag na zoveel manuren betrouwbaarder is als de rest van de huidige lineup
MarcoM zegt
Het is het gewoon waard, tot in perfectie bouwen zodat over 100 jaar dit nog te zien valt.