We doen het goed qua beschikbaarheid van laadpalen in Nederland, maar het is niet overal hetzelfde. In deze gemeenten moet je uitkijken dat je wel een laadpaal in de buurt hebt.
Eén van de dingen waarin een elektrische auto nog prominent verschilt van een auto met verbrandingsmotor, is het verkrijgen van nieuwe brandstof. In een ICE-auto zoek je een tankstation, vul je de tank met benzine, diesel of LPG tot de slang stop zegt en kun je weer verder. Een elektrische auto moet aan de stekker, vaak nog rond of langer dan 10 minuten voordat je weer wat voeding hebt. Het voordeel is wel dat vele huishoudens een laadpaal voor of naast het huis kunnen plaatsen. Toch moet er ook een openbare laadpaal zijn in de buurt, wel zo handig.
Laadpalen in Nederland
Gelukkig is dat onderzocht en over het algemeen doen we het hier goed qua laadpalen. Gemiddeld genomen over het hele land staat er elke 1,5 kilometer een laadpaal ergens. Dat is fijn. Wel is het belangrijk om erbij te vermelden dat dit een landelijk gemiddelde is. Het werd namelijk ook per provincie en gemeente uitgezocht, en dan is er in sommige delen van het land minder goed nieuws.
Randstad
Voor mensen in de randstad is er niks te vrezen. De provincies Noord-Holland, Zuid Holland en Utrecht barsten van de laadpalen, gemiddeld gezien. Flevoland en Noord-Brabant volgen op gepaste afstand. In Groningen, Overijssel, Zeeland en Limburg wordt het al beter zoeken, in Friesland en helemaal Drenthe is de laadpaaldichtheid het laagst. Alles is echter relatief, want volgens het bovenstaande kaartje is er in de laagst scorende provincie, in dit geval Drenthe, nog steeds sprake van een laadpaal elke vijf kilometer.
Rest van Nederland
Er zijn namelijk drie gemeenten in Nederland waar je meer dan 20 kilometer moet rijden om ergens een openbare laadpaal te vinden. Het gaat om Pekela (Groningen), Dantumadiel (Friesland) en Voerendaal (Limburg). Hoe anders is dat in de gemeenten Amsterdam, Utrecht, Amstelveen, Rotterdam, Delft en Diemen, waar je minder dan 400 meter tussen elke laadpaal hebt, gemiddeld gezien. Een logische verspreiding, maar wel inzichtelijk gemaakt zo.
In het Noorden van het land moet je dus enigszins op je hoede zijn als je afhankelijk bent van een openbare laadpaal. Maar algemeen gezegd is er geen sprake van paniek. (via Zonneplan)
koeberg zegt
Gewoon het aantal laadpalen in de provincie gedeeld door het oppervlak? Weet je wel hoeveel grasland en bos er in Drenthe is? Niet zo relevant wat de gemiddelde afstand tussen twee laadpalen is.
En daarnaast is de kans dat je kunt laden bij huis en dus niet afhankelijk bent van openbare laadpalen best wel groot in Drenthe. In tegenstelling tot Amsterdam, waar de kans dat je niet bij huis kunt laden juist behoorlijk groot is.
okdoei zegt
Iedere 5 kilometer. Betekent dit dat als ik bij een paal sta er in een straal van 5 km nog een paal staat? Want dat betekent in het slechtste geval ik max 2,5 km moet rijden mits ik precies in het midden van de 2 palen sta.
Of is dat “midden” 5 km? Of denk ik te moeilijk?
RobTWo zegt
Probeer hem nog eens te berekenen met 3 laadpalen….
Friez zegt
Randstad goed voor elkaar? Wij waren afgelopen week in Noordwijk en aan of in de buurt van het strand was geen fatsoenlijke laadpaal te vinden. Degenen in de app waren voornamelijk privé of van hotels. Ik had van zo’n plaats toch wel verwacht dat ze daar wat meer aan zouden doen.
mashell zegt
Niet verder vertellen maar ik was laatst in Grote Keeten op zondagmiddag bij een temperatuur boven de 25 graad, daar kun je gratis parkeren (volop ruimte) en van de laadpaal met twee aansluitingen was er één nog vrij (todat ik mijn auto aansloot natuurlijk). En de Noordzee is er helemaal hetzelfde.