Tussen alle schandalen door domineert Volkswagen nog altijd de verkoop-hitlijsten in veel Europese landen. Maar er zijn ook (steeds meer) uitzonderingen. Een bloemlezing.
Eerst ruimen we voor de volledigheid nog maar even de landen uit de weg waar de Volkswagen Golf nog altijd fier aan de leiding gaat als het gaat om afzetcijfers. In België, Duitsland, Luxemburg, Noorwegen en Oostenrijk is de auto die het C-segment sinds 1974 definieert nog altijd de geijkte keuze. Maar waar gaat de rest van Europa voor*?
Denemarken: Peugeot 208
De Denen hebben een aparte voorliefde voor de Peugeot 208 (aankoopadvies). Waar veel van de aparte populairste keuzes in de verschillende landen verklaard kunnen worden door het feit dat de auto in de regio gebouwd wordt, geldt dat niet voor de 208 in Denemarken. Kennelijk voelen Denen zich gewoon lekkerder in een Peugeot. Dit jaar werden er tot nu toe al 7.492 208-en verkocht. Op de tweede plaats staat de Nissan Qashqai met 4.839 verkochte exemplaren.
Estland: Skoda Octavia
Een auto die we nog vaker terugzien in deze lijst en stiekem natuurlijk een Golf is, staat in Estland op nummer één met 1.033 verkochte exemplaren. Toyota gaat ook lekker in Estland: de Avensis en RAV4 staan op de plekken twee respectievelijk drie.
Finland: Skoda Octavia
Ook in Finland gaat de Octavia (test) aan de leiding met 4.510 verkochte exemplaren. De Qashqai en Golf staan naast de Octavia op het podium.
Frankrijk: Renault Clio
Fransen een beetje chauvinistisch? Tu connais zellùfff. In de Franse top-10 staat slechts één auto die niet van een Frans merk afkomstig is: de Dacia Sandero. Juist ja. De top-3 wordt opgemaakt door de Renault Clio (86.542 stuks), Peugeot 208 (73.591 stuks) en Citroën C3 (54.865 stuks)
Griekenland: Toyota Yaris
In Griekenland staan ze op betrouwbaarheid, dus het is logisch dat de Toyota Yaris de best verkochte auto is in het land van de Feta. 4.135 gingen er vooralsnog over de toonbank in 2017.
Hongarije: Suzuki Grand Vitara
Een vreemde eend in de bijt zou je zeggen, maar de simpele verklaring is dat de Grand Vitara in Hongarije gebouwd wordt. Vergelijk het met de aloude Volvo S/V40 en de Mitsubishi Carisma die je hier ooit ook bovengemiddeld vaak zag toen ze in Born gemaakt werden.
Ierland: Hyundai Tucson
In Ierland is net als vorig jaar de Hyundai Tucson koning. Hyundai vraagt zich niet af hoe het kan, maar profiteert ervan.
Italië: Fiat Panda
Ook de Italianen steunen graag hun eigen industrie, hoewel er in de top-10 ook wat modellen staan van ‘buitenlandse’ merken. De top-3 is echter puur Italiaans. De Fiat Panda is veruit de best verkochte auto van Italië met 113.087 verkochte exemplaren. De alleen nog in het laarsland verkochte Lancia Ypsilon pakt plaats twee met 48.776 verkochte exemplaren, maar wordt op de hielen gezeten door de Fiat 500 waarvan er tot op heden 48.318 zijn weggezet in het thuisland.
Kroatië: Skoda Octavia
In Kroatië stoot de Tsjechische Golf de Nissan Qashqai van de troon.
Letland: Nissan Qashqai
In Letland staat de Qashqai nog wel fier aan kop, hoewel het om kleine aantallen gaat. Slechts 625 verkochte exemplaren zijn goed voor de eerste plaats.
Litouwen: Fiat 500
In Litouwen houden ze kennelijk van Fiat. De 500 pakt de eerste plaats met 2.573 verkochte exemplaren, ruim het drievoudige van wat nummer twee Skoda Octavia doet. Op plaats drie vinden we nog een opvallende auto terug, namelijk de Fiat 500X.
Nederland: Renault Clio
Nee ook in Nederland is de Golf geen koning meer. Door de overheid worden we massaal in A- en B-segmenters gepropt. De Renault Clio pakt tot nu toe de eerste plaats, voor de Opel Karl en Volkswagen Up!. Niks ten nadele van de best wel guitige Clio, maar man man man…al die kleine hokken: La tristesse durera toujours.
Polen: Skoda Octavia
Skoda heeft het lekker voor elkaar in Polen, want niet alleen pakt de Octavia plaats één met 14.002 verkochte exemplaren, op plaats twee staat hier de Fabia met 13.472 stuks. Plaats drie gaat naar de Opel Astra met 11.784 units.
Portugal: Renault Clio
In Portugoal houden ze kennelijk wel van de Franse slag, want ook hier is de top-3 geheel Frans. Op positie een staat de Renault Clio (10.246 stuks), op twee de Peugeot 208 (5.922 stuks) en op drie de Renault Mégane (5.068 stuks).
Roemenië: Dacia Logan
Tsja, kan natuurlijk niet anders dit. De Dacia Logan gaat voor P1 in Roemenië met maar liefst 12.491 verkochte exemplaren. Ook veel Roemenen drive Dusters, want de Duster staat op plaats twee met 4.801 verkochte units. De Skoda Octavia voorkomt dat het een 1-2-3 voor Dacia is, want met 2.931 verkochte exemplaren staat die net voor de Dacia Sandero die op plaats vier eindigt.
Slovenië: Peugeot 3008
Weer een gekkie aan de top. De Peugeot 3008 valt kennelijk bizar goed in de smaak in Slovenië en verkoopt er het beste van alle auto’s met 3.828 stuks. Op plaats twee en drie conventionelere keuzes: de Clio (2.766 stuks) en de Golf (2.482 stuks).
Slowakije: Skoda Octavia
Het land dat ooit één was met Tsjechië koestert kennelijk geen hard feelings tegen de rijkere buur. Skoda pakt het hele podium in Slowakije met de Octavia (3.944 stuks), Fabia (3.894 stuks) en Rapid (2.880 stuks).
Spanje: Seat Ibiza
Waar de Tsjechische Golf langzaam Europa overneemt, lijkt de Spaanse Golf wat te verzuipen. Maar in Spanje ligt dat niet geheel verrassend anders. Toch moet de Leon één auto net voor zich dulden, zij het uit de eigen gelederen. De Ibiza pakt namelijk nipt plaats één met 27.623 verkochte units, terwijl de Leon 26.403 keer verkocht is in 2017. Opel doet met de Corsa goede zaken in Spanje door er 21.920 exemplaren van te verkopen.
Tsjechië: Skoda Octavia
Verrassing! In het land van de pils gaat de Seat Leon aan kop. Nee geintje, het is uiteraard de Skoda Octavia. Maar liefst 19.988 Tsjechen zijn dit jaar al bezweken voor de charmes van de Tsjechische Golf. Ook plaats twee (Fabia) en drie (Rapid) zijn voor het thuismerk. Vijf van de tien modellen uit de top-10 zijn Skoda’s.
Verenigd Koninkrijk: Ford Fiesta
Een feestje voor de Fiesta. Ford heeft van oudsher een goede positie op de automarkt van het Verenigd Koninkrijk en de Fiesta is er nog altijd razend populair met 75.814 verkochte exemplaren. de Ford Focus en Volkswagen Golf gaan nek aan nek in de race voor plaats twee met 57.526 respectievelijk 57.018 verkochte units.
Zweden: Volvo XC60
Made by Sweden werkt in Zweden, want de XC60 pakt plaats een met 19.109 verkochte units. De S90 en V90 zijn samen goed voor plaats twee met 16.226 verkochte exemplaren. Pas op plaats drie vinden we de Golf terug, die 13.375 keer over de toonbank ging. Kijk dat is nog eens wat anders dan Clio’s, Karls en Up!’s.
Zwitserland
Tenslotte het rijke bergland dat je vooral associeert met dikke bakken die nergens hard durven te rijden uit angst voor megaboetes. Het is dan zo dat er in Zwitserland relatief veel mooi spul rondrijdt, maar de Zwitserse Otto Normalverbraucher houdt het bescheiden. De Octavia, Golf en Tiguan maken hier de top-3 op. Kloeke gezinsbakken, maar niet bepaald nekkendraaiers.
Conclusie:
We zien weer veel vaderlandsliefde in het lijstje terug. Aparte lijstaanvoerders zijn vooral de Peugeot 208 in Denemarken en de Hyundai Tucson in Ierland. Er lijkt niet direct een duidelijke reden te zijn waarom deze auto’s het hier juist zo goed doen en in andere landen niet. In tegenstelling tot Ruud Gullit zijn de Zweden wat ons betreft te benijden. Hun top-3 ziet er met de XC60 en S/V90 het lekkerste uit.
Tenslotte kunnen we begrijpen dat men zich binnen Volkswagen eens achter de oren krabt vanwege het succes van Skoda. Op zich is het natuurlijk goed nieuws voor VAG dat het merk het goed doet, maar wat blijft er van het merk Volkswagen over nu Skoda de échte ‘volkswagens’ lijkt te maken?
*cijfers van JATO Dynamics
mzonneveld zegt
Komt neer op bijna alle landen?
kannito zegt
Misschien dan nog even bijzetten bij welke landen het wel zo is
gijsso zegt
@kannito: Eerste alinea na de introductie: “In België, Duitsland, Luxemburg, Noorwegen en Oostenrijk is de auto die het C-segment sinds 1974 definieert nog altijd de geijkte keuze.” – jaapiyo, 31 oktober 2017
lincoln zegt
Leuk geschreven stukje @jaapiyo ..
De verklaring voor dit fenomeen kan je hieronder lezen ..
st220 zegt
Veel Skoda Octavia’s!
ehnl zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
pindakoning zegt
Ik moet zeggen de Clio is (nog steeds) een erg leuke auto. Toch wel een verfrissend ding in vergelijking met de Golf
Senne zegt
@pindakoning: Totdat je het interieur ziet.
Voor een Dacia zou ik het nog enigszins acceptabel vinden…
marinepower zegt
Waarom zou je een Golf kopen als je voor praktisch hetzelfde bedrag een Octavia kan rijden. Volg de Skoda rijder!!
mashell zegt
@marinepower: inmiddels heeft de Octavia bij mij een slecht imago. Niet alleen heb ik ooit een paar maand in een zwarte Octavia moeten rijden en daarvan kreeg ik midden in de zomer nog een winterdepressie maar bij ons in Duitsland zijn de Octavia rijders de agressiefste van allemaal. Die mensen zijn zo verschrikkelijk opgefokt, hebben blijkbaar iets te compenseren. Dat ze zich geen Audi, BMW of Mercedes kunnen veroorloven is duidelijk maar even doorsparen voor een Focus of Golf zou hun leven een stuk relaxter gemaakt hebben.
anilv26 zegt
@mashell: Daar heb ik als Skoda RS rijder echt nooit last van. Echt een genot om in te rijden.
Gulli zegt
@anilv26: Ik denk dat je van een RS in zo’n compacte auto een stuk vrolijker wordt dan van een 1.4 in een grote station :)
karhengst zegt
@mashell: Met die gedachte heb ik ook meermaals gespeeld. Het enige verschil is dat Skoda nauwelijks dikke motoren levert, op een verdwaalde VRS versie na, dus over het algemeen zie ik ze niet al te vaak op m’n achterbumper. Behalve dus van die opgefokte Octavia’s met een oerlelijke rodie bies in de bumper, die menen dat de avondspits de ideale tijd is om te laten zien dat je met de grote jongens mee kan doen…
nichtrijder zegt
Ok man
toyotaprius zegt
En de Toyota Prius?
lincoln zegt
@toyotaprius:
California ligt niet in de EU ..
sr20det zegt
@lincoln: Zwitserland, Finland en het VK ook niet ..
stationcar zegt
@sr20det:
Finland wel Noorwegen niet…
musclecar zegt
Fransen rijden om meer redenen Frans. Fransen staan er nou eenmaal om bekend dat ze een hele goede smaak hebben. Ook is er in Frankrijk geen algemene pechhulpdienst, totaal niet nodig daar!!! Dus ja dan moet je wel Frans rijden. In sommige gevallen mag je 1-1-2 bellen in Frankrijk als je pech hebt sowieso op de autosnelweg, mensen zijn het gewoon niet gewend dat daar auto’s stilvallen en daarom komt het ook op de radio, van de eigen radiozenders van de autoroutes. In Frankrijk kom je ook zelden een afsleepwagen tegen, en dan is het vaak een wat oudere. Die gaan lang mee en ze hoeven bijna niet uit te rukken. Daarom zijn in de kleinere Franse dorpjes de garages al jaren verdwenen, want de kwaliteit blijft maar stijgen en stijgen. Alleen voor ’n beurt hoeft een Franse auto nog naar de garage, maar ook die intervallen worden minder.
rufctr01 zegt
@musclecar: dat gelooft de Duitse rijder echt niet want ze rijden Duits.
Oh ja, ik heb een Duitse auto en een Franse auto, de Duitser staat vaker bij de garage met probleempjes.
desjonnies zegt
@musclecar:
Je vergeet te vermelden dat de Gendarmerie er jarenlang de Subarû Imprèze als patrouillewagen heeft gebruikt, de fabriek staat in Rockanjé- sûr-Mer, bij Briėlle in de buurt, zo’n 400 kilometer ten noorden van Parijs.
sidelo zegt
Toch jammer dat mini dan niet een is bij ons :)
henk_he zegt
B-segmenters kleine hokken noemen betuigt van weinig realiteitszin. Zo lang je geen kinderen van 1.80 met bijbehorende kinderwagens hoeft te vervoeren zijn ze echt groot zat. Sterker nog, de huidige Polo is bijvoorbeeld ruimer dan de oude Golf I/II/III
Gulli zegt
@henk_he: Vanaf een bepaalde lengte/leeftijd vind ik dat je je kinderen best zonder kinderwagen kunt vervoeren hoor
henk_he zegt
@Gulli: het was een grapje, zal ik ‘m uitleggen?
Gulli zegt
@henk_he: nee hoor, maakte er zelf ook een
tarquesh zegt
Het viel mij vandaag echt op dat op de parkeerplaats bij mijn werk amper een Volkswagen te zien is. Er stond een Golf (van een directe collega), en er stond een grijze Touran, meer niet dan dat.
Verder is het zeer variërend wat er op de parkeerplaats staat. Van een forse Mercedes E klasse tot een spotgoedkope Dacia Logan MCV.
Wat rijden mijn leidinggevende:
1. Nissan Xtrail.
2. Peugeot Partner.
3. Audi A1.
4. Geen auto (Ger)
In mijn team:
Honda Civic (ik)
Mazda CX3 (heeft mij uitgelegd dat een Toyota CH-R ook op zijn lijst stond)
Opel Astra
BMW 3 serie
Opel Corsa (vies oud ding)
VW Golf
Citroën Xsara picasso
henk_he zegt
@tarquesh: oh, als het bij jou op ’t werk anders is, dan zal het artikel wel niet kloppen.
Stijnson zegt
Aangezien ik vaak in Zwitserland ben klopt het wel wat van de top 3. Moet wel zeggen dat heel veel Octavia’s met 4×4 of RS pakket zijn uitgerust. Daarnaast zie ook behoorlijk wat Golf GTI en R. Niet janmodaal auto’s voor NL begrippen.
Stijnson zegt
@stijnson: Prachtige zinsopbouw. Telefoon werkt niet heel goed mee…
carspotter-rietdijk zegt
Top allemaal! En ik rij morgen gewoon weer met mijn Clio naar het werk toe! ??
thomasthomas zegt
Italianen houden echt wel van BMW en Audi hoor. Ga altijd skiën in Italië en heb het er wel eens paar keer overgehad met een paar. Het is alleen voor sommige veel te duur anders wisten ze het wel en ging de Panda 4×4 in de garage.
henkp1 zegt
Het is natuurlijk absoluut onjuist dat de Golf vanaf 1974 het c-segment definieert. Dat is slechts een marketing hoax. In Nederland werd de Golf pas echt populair (nr 1) in begin jaren 80. Tot die tijd was de Opel Kadett dominant. Hoewel die ooit plaats heeft moeten maken voor de Sima 1100. Ja, doe maar googelen. Vanaf 1967 was dat een revolutionaire auto. Hatchback, voorwielaandrijving. Motor dwars voorin. Leverbaar als 3- en 5-deurs. En als 3- of 5-deurs stationcar. Of als besteuitvoering. En als sportieve versie Ti !!
In 1961 kwam de Renault 4, toen een c-segmenter, allereerste hatchback in die klasse. 1965 bracht de grote hatchback R16 en kort daarna de Renault 6 die tussen de 4 en 16 inzit. Vetgelijk trouwens de overeenkomsten tussen die auto en de Golf. En dat allemaal in een tijd dat vw nog volop inzette op de kever….
henkp1 zegt
@henkp1: Sima??? Simca natuurlijk!!!
Esprit_de_Flandre zegt
Ach, nog eens een lekker saai cijferstukje op AB, das lang geleden. En een hele verademing tussen de F1-zooi en het politieke geleuter.
Nog een tip: cijfers zijn altijd relatief, dus zou het interessant zijn als bij elk land ook het inwonersaantal en het totaal van nieuw verkochte wagens staat. Dat plaatst de cijfers meer in perspectief, en levert inzichten in de nationale automarkten.
Ja, zo saai ben ik…