Als je angst had voor het rijden in een elektrische auto tenminste.
Niet alleen voelt een elektrische auto anders om te rijden: het ding is gewoon compleet anders in vergelijking met een auto met een verbrandingsmotor. Ook op het gebied van veiligheid. Waar een conventionele auto in het extreemste geval in de fik kan vliegen, kent een elektrische auto weer hele andere uitdagingen.
Zo kan een brandende EV niet zomaar geblust worden. De brandweer heeft daar speciale trainingen en apparatuur voor. Daarnaast kan een elektrische auto onder stroom komen te staan. Bijvoorbeeld na een crash. Autofabrikanten doen er alles aan om de veiligheid van de inzittenden zo veel mogelijk te garanderen. In dat kader heeft BYD iets nieuws verzonnen.
Han EV
De Chinese autofabrikant introduceert de bladbatterij. De Han EV, BYD’s vierdeurs vlaggenschip, zal de eerste auto van het merk worden met zo’n batterij. De bladbatterij is in staat om extreme stress te doorstaan. De nieuwe Han EV komt in juni op de Chinese markt. De elektrische auto sprint in 3,9 seconden naar 100 km/u. De actieradius bedraagt 605 kilometer.
Extreme tests
Om te kijken hoe een accu reageert op extreme gevallen vinden er allerlei tests plaats. Ook perforatietests zijn niet ongebruikelijk. Men doorboort de accu om te zien wat de chemische reactie is.
In het geval van de BYD-bladbatterij werd de veilige accu doorboort met een spijker. Er kwam geen rook vrij en de temperatuur van de batterij schommelde tussen de 30 en 60° Celsius. Dezelfde test werd uitgevoerd met een conventionele lithium-batterij. De temperatuur schoot omhoog naar 500 graden Celsius en de accu vloog in de fik.
In andere tests werd de bladbatterij geplet, gebogen, in een oven verwarmd tot 300° C en geladen tot 260% van zijn capaciteit. In geen van de gevallen resulteerde dit in een brand of een explosie.
He Long zegt dat BYD in gesprek is met meerdere automerken over de bladbatterij. Long is vice-president van BYD en voorzitter van FinDreams Battery Co., Ltd.
Onehp zegt
Interessant.
Er gebeurt veel op EV gebied in China, maar hier in het westen leven we nog steeds in de waan dat we de beste zijn in alles….
japiejo zegt
Wie zegt dat dan? Echt zo’n dooddoener om onder elk artikel te plaatsen wat over China/Azië gaat.
davido89 zegt
Wij zijn ook beter dan China..
In bijna alles dan..
Chinezen zijn dan wel weer beter in het culinair bereiden van vleermuizen..
stationcar zegt
In China leven grofweg 2x zoveel mensen als in Europa, het zou een schande wezen als daar niét van alles gebeurde, zeker nu ze de afgelopen decennia zulke grote economische sprongen maakten.
Dat jij in de waan leeft dat je de beste bent in alles is niet daarom voor iedereen zo.
flutterby zegt
@Onehp: China is goed in kwantiteit, maar niet in kwaliteit. Zo zie je in een BYD de hoogspanningkabels gewoon liggen. Zelfs een Europees model als de MG heeft typisch Chinese “quirks”.
O plaat zegt
Zo lang we hier niet genoeg punten moeten hebben bij de overheid om de provincie te mogen verlaten of om het openbaar vervoer te nemen zijn we in alles beter dan China ja.
japiejo zegt
Klinkt goed, maar zo grensverleggend is het niet. Andere merken hebben ook al veel veiligere batterijen dan voorheen. Zelfs bij oude batterijpakketten is het idee dat een EV gelijk in de fik vliegt bij een botsing oid waanzin. Check anders dit artikel of YouTube filmpje waar de Duitse brandweer uit alle macht twee oude EVs (met oude batterijtechniek) in brand probeert te krijgen met een botsing en het daarna expres met kortsluiting probeert. Het valt (gelukkig) nog niet mee ;) https://www.vroom.be/nl/dossier/autosalon-brussel-2020/duitse-brandweer-test-brandgevaar-elektrische-auto-s-22714
9000cse zegt
Zo zie je maar weer, dat de ontwikkeling van de EV niet stilstaat en er serieus gewerkt wordt aan verbetering. Goede zaak dus van BYD. En die HAN ziet er volgens mij ook nog eens heel goed uit.
Yzord zegt
Peut is wat er in mijn auto hoort. Geen hipster ‘brandstof’.
Dutchdriftking zegt
600km range is wel serieus veel!
japiejo zegt
China, dus NEDC, dus zal 450 wltp zijn ofzo?
stationcar zegt
Goed hoor, maar levert dit type batterijen ook meer vermogen dan conventionele batterijen? Daar ben ik dan wel weer nieuwsgierig naar.
fanboy zegt
Is dit echt nodig? Een lithium accu kan al bizar veel vermogen leveren wat de huidige elektrische auto’s (althans de duurdere) snel maakt. Hoeft echt niet sneller.
Het is belangrijker dat hij dan minder opwarmt, nog efficienter is, en nog langer mee gaat. En dat doet lithium al heel aardig, maar het kan hopelijk nog beter.
iphonistvongates zegt
Hoe groot of klein is het aantal mensen die lijden onder deze constante angst? Persoonlijk ken ik niemand die mij ooit heeft verteld dat hij/zij bang is om in een EV te stappen/rijden.
knapzuur zegt
Deze angst specifiek niet maar ik ken e-Golf en Leaf bestuurders die toch nog een jaartje of zelfs 3 jaar met de angst zitten dat ze in de winter stil komen te staan op een reguliere werkdag. Toegegeven ze hebben te makkelijk voor 0% en 4% bijtelling gekozen zonder te kijken naar wat ze verder krijgen. Ergens wel hilarisch, dat die Leaf al 12x is opgehaald door een auto ambulance, so much for CO² reductie.. maar goed daar deed hij het ook niet voor. De leasemaatschappij wil hem wel terug nemen of ruilen tegen hele ongunstige voorwaarden dus zingt hij zijn laatste jaartje nog wel uit, lockdown is het beste wat hem is overkomen de afgelopen 3 jaar
koeberg zegt
12 keer op een auto-ambulance?? Dan ben je wel erg hardleers. Trouwens, dat klinkt niet als iemand die bang is om stil te komen staan, juist als iemand die totaal geen oog heeft voor de meter die zijn of haar bereik aangeeft.
kevertje zegt
De hamvraag is wat er post-Corona gaat gebeuren. De automobiel-industrie kan zich totaal geen avonturen permitteren – de gigantische verliezen door de gehavende verkoop nog wat groter te laten worden met allerhande avonturen (geef toe, de onzekerheid rond alle CO2-discussies had de cijfers al doen kelderen). De green-deal van Von Der Leyen en Michel is zo dood als een pier want al het geld is al uitgegeven. Ook om andere beleidsredenen komt de EC heel verzwakt uit deze crisis – ik zou zelfs zeggen het laatste beetje geloofwaardigheid is echt in amper 2 weken verdampt. Jan met de Pet forceren in nog wat meer schulden om groene investeringen te doen is quasi ondenkbaar als scenario tussen dit en een paar jaar. Het gaat ook heel stil worden rond klimaatambities als politiek excuus om zich in de media te persen en vooral de zwarte golf van bedrijfsproblemen, sluitingen en ontslagen zal de politieke agenda bepalen. Benieuwd ook of iedereen in het westen – zowel politiek als economisch – nog zo bereid gaat zijn om alle productie zomaar in China neer te leggen, met alle risico’s aandien, de eerste signalen zijn er al vanuit de US dat men toch even gaat nadenken. Dus m.a.w. of al dit nieuwsoortig EV auto-spul nog echt de hype wordt die iedereen gedacht heeft? De kans is zeer, zeer groot dat men meteen een station verder afstapt en toch voor waterstof gaat… terwijl de oude vertrouwde benzine en dieselmotor nog een hele poos terug hip zullen zijn en aan de huidige brandstofprijzen, is dat nog niet verkeerd ook.
koeberg zegt
Je gedachte over productie naar je toe halen snap ik. Maar dat leidt er dan gewoon toe dat we wat meer Europese auto’s gaan rijden ipv Amerikaanse (Tesla), Koreaanse (Hyundai) of Japanse (Toyota). In Amerika wat meer Amerikaans en in Azië wat meer Aziatisch.
Je sprong naar waterstof daarentegen volgt niet uit je argumenten. Als de automobiel-industrie zich geen avonturen kan permitteren met nieuwsoortig auto-spul, waarom zouden ze dan in vredesnaam een waterstofauto gaan ontwikkelen!? Als ze voorzichtig moeten zijn dan zullen ze de bestaande brandstofmotoren zoveel mogelijk willen uitmelken en daarnaast proberen de reeds gemaakte ontwikkelkosten aan BEV te gelde te maken. Echt geen nieuw waterstofproject beginnen.
net10 zegt
Byd is flink aan de weg aan het timmeren, ik denk dat er nog veel interessant nieuws uit China zal komen.