Je lading kwijt kunnen in een bestelauto is natuurlijk erg belangrijk. Maar veilig thuiskomen na een aanrijding in je bedrijfswagens is misschien wel belangrijker.
Een nieuwe bestelauto kopen kan naar hartelust zonder je zorgen te hoeven maken over de veiligheid. Er zit echter wel en een verschil in de merken en modellen. In het ene model heb je na een klap meer paracetamollen nodig dan de andere.
Bedrijfswagens aanrijding
De Euro NCAP heeft voor de bedrijfswagens van 2021 onderzoek gedaan naar de veiligheid. Daar is een beoordeling uitgekomen die ze uitdrukken in vier categorieën. Goud, zilver, brons en niet aanbevolen. Als fabrikant wil je natuurlijk niet in die laatste categorie zitten, maar er zijn toch een aantal die de Euro NCAP in dit rijtje zet. Er is ook platina, maar daar kwam geen enkele bestelauto voor in aanmerking.
De organisatie kijkt niet alleen naar de schade aan het voertuig na een aanrijding, maar bijvoorbeeld ook hoe de bedrijfswagen is uitgerust qua veiligheidssystemen. Hoe meer hulp- en veiligheidssystemen aan boord, hoe tevredener de Euro NCAP.
De resultaten van de test hebben we hieronder voor je opgesomd. Van goud tot uiteindelijk de bedrijfswagens waar je met een aanrijding het meeste hoofdpijn zult krijgen.
Goud
- Ford Transit
- Mercedes-Benz Vito
- Volkswagen Transporter
Zilver
- Volkswagen Crafter
- Peugeot Expert
- Opel Vivaro
- Mercedes-Benz Sprinter
- Ford Transit Custom
Brons
- Citroën Jumpy
- Citroën Jumper
- Fiat Ducato
- Iveco Daily
- Peugeot Boxer
- Toyota Proace
Niet aanbevolen
- Fiat Talento
- Nissan NV400
- Opel Movano
- Renault Master
- Renault Trafic
Design_Driven zegt
Wordt er ook gekeken naar de lading? Of die niet gezellig komt buurten in de cabine bijvoorbeeld?
Design_Driven zegt
Hier is de video van de Nissan NV400 (cq Renault Master)
https://youtu.be/iNK49w5VtSs
giel zegt
Serieus? Zit daar nu geen passagiersairbag in? Ongekend anno 2020 in een nieuw busje…
rutgerg zegt
Toch vreemd aangezien de Peugeot Expert, de Citroën Jumpy en Toyota Proace dezelfde auto’s zijn maar toch verschillend scoren.
Henkie zegt
Misschien dat het aan de standaard uitrusting licht.
Minder toeters en bellen op het gebied van elektronische veiligheidssytemen?
net10 zegt
De veiligheids uitrusting kan per land en uitvoering verschillen, in de praktijk heb je dus heel erg weinig aan dit onderzoek. Bij aankoop moet je gewoon kijken welke bestelbus het beste aan al je wensen voldoet.
saxoke zegt
Vreemd… Een Jumpy en een Proces zouden slechter zijn dan een Expert en een Vivaro, terwijl dat bij mijn weten toch dezelfde camionetten zijn
saxoke zegt
@saxoke: deze reactie stond hierboven ook al haha
techniekmeneer zegt
De “niet aanbevolen” auto’s zijn allemaal ge-rebadgde Renaults…
Dutchdriftking zegt
Een Vivaro en een Traffic zijn exact het zelfde, waar kan hier het verschil in zitten dan?
rve007 zegt
@dutchdriftking: niet meer. Opel heeft de Peugeot expert gekregen als vivaro en niet meer de trafic
henkp1 zegt
Mmm, bij de Renaults en afgeleiden zijn veel rijhulpjes niet standaard. Rijhulpjes als verkerrsbordherkenning, vermoeidheidssensor, gordel-vast herkenning passagier, blindspot warning, automatisch remmen enzo. Dat zijn nou juist de accessoires waarvan ik vind dat als je die nodig hebt je beter sowieso niet achter het stuur moet kruipen. Tsjonge, waar zijn we beland; stelletje ‘morons’ op de bestuurdersstoel?
chefke1969 zegt
Vreemd ; Renault-Opel-Nissan-Fiat zijn precies de zelfde bussen alleen een ander logo.
323icoupe zegt
Toch vreemd dat voor busjes andere veiligheidsnormen gehanteerd worden. Bij veel modellen zit er alleen een airbag in het stuur, voor meer plofzakken moet je bijbetalen.
nielssssss zegt
Nee hoor, tegenwoordig is de Opel een Peugeot