Auto’s zitten boordevol met moderne technologie, maar bij welk merk heb je er nu het meeste gemak van? J.D. Power zocht het uit.
Doet de naam J.D. Power inmiddels een belletje rinkelen? Dit Amerikaanse bedrijf zoekt bijvoorbeeld jaarlijks uit welke auto’s kwalitatief het slechtst in elkaar zitten (Tesla) en met welke auto’s eigenaren de sterkste emotionele band hebben (Tesla). Dit keer hebben ze uitgezocht in welke auto’s mensen de beste ervaring hebben qua technologie.
Dit klinkt wellicht wat vaag, dus daarom eerste even een toelichting. Wat J.D. Power heeft onderzocht is de mate waarin automerken nieuwe technologieën toepassen en hoe goed dit uitgevoerd is. Dat laatste is onderzocht door klanten (let op: Amerikaanse klanten) te vragen naar hun bevindingen. Het gaat daarbij om nieuwe auto’s. De klanten zijn 90 dagen na aanschaf aan de tand gevoeld. Dit alles wordt verwerkt in een score tussen de 0 en 1000.
Het merk dat in dit onderzoek van J.D. Power als grote winnaar uit de bus komt is Volvo, met een score van 617. Volgens het Amerikaanse koperspubliek is een Volvo dus de auto waarin je de beste ervaring hebt als het gaat om technologie. BMW volgde op gepaste afstand met 583 punten. De top vijf bestaat verder uit Cadillac (577), Mercedes (567) en Genesis (559).
Ironisch genoeg wordt in J.D. Power-onderzoeken Tesla er altijd uitgelicht, terwijl dat merk juist niet officieel opgenomen wordt in de ranking. Tesla verleent namelijk niet in alle staten hun medewerking. Desondanks krijgt Tesla toch een (onofficiële) score toegerekend, op basis van onderzoek in 35 staten. Dat pakt niet verkeerd uit, want Tesla kan rekenen op 593 punten. Genoeg voor een tweede plaats dus.
Als we kijken naar specifiek technologieën blijken vooral camera’s goed in de smaak te vallen bij de Amerikaanse klanten. Opties als achteruitrijcamera’s, Ground View en Transparent Trailer View konden rekenen op lof. Over Gesture Control – bediening met gebaren – waren klanten daarentegen totaal niet te spreken. Voor actieve rijhulpsystemen waren veel klanten ook nog een beetje huiverig.
Dit is dus hoe Amerikanen het ervaren. In welke auto’s hebben jullie geweldige ervaringen met technologische snufjes? En waarmee hebben jullie juist bar slechte ervaringen? Laat het vooral weten in de reacties!
Bron: J.D. Power
db14 zegt
Wij hebben nu een aantal jaar een V90 voor de deur staan met alles er op en er aan, het werkt geweldig. De adaptieve rijhulp werkt op de snelweg nagenoeg perfect, erg prettig. Zelf ben ik minder te spreken over het gebruik van het navigatiesysteem etc, wat alleen via touchscreen kan waardoor je erg veel je ogen van de weg haalt. Een jaar geleden hebben wij een Audi gekocht als 2e auto. Een cabrio uit 2012, hier werkt het entertainmentsysteem met een draaiknop, dit vind ik persoonlijk veel beter werken. Voor de rest is de technologie in beide auto’s top, gezien het bouwjaar. De audi heeft (helaas) geen adaptive cruise, maar dat is vooral voor op de snelweg erg prettig, echter komen we daar niet zo vaak met die auto.
hiostu zegt
Ik vind zelf adaptive cruise control juist op 80 wegen erg prettig. Meestal wegen waar je toch niet inhaalt en daarmee heerlijk op gepaste afstand achter je voorligger kunt rijden met de adaptive cruise control aan. Gebruik het op dat soort wegen veel sneller dan op de snelweg, zeker als het op de snelweg wat drukker is.
dromedaris zegt
@hiostu: ik gebruik het overal, behalve op rotondes ? stoort me wel dat de “sportiefste” afstand (lees: de minste) vaak nog relatief groot is, waardoor het regelmatig gebeurt dat men mij rechts inhaalt (en mijn wagen dus vertraagt om de afstand te bewaren)
Yzord zegt
Nou dat dus. ACC is zeker leuk, maar pff soms ook zo vermoeiend. Het gaatje die het overlaat is precies genoeg voor iemand om ertussen in te piepen en dan gaat de wagen zowat vol in de ankers. Super irritant dus.
En mijn Audi heeft een draaiknop met touchpad, maar voor linkshandige mensen (zoals ik) is het totaal nutteloos en ben je dus aangewezen op die oerdomme draaiknop die echt veeeeeeel te lang duurt. Mijn RNS-e in mijn vorige Audi was veel beter.
pignon zegt
@Yzord: juist ja. Linkshandig is bij sommige innovaties heel onhandig
367pk zegt
@pignon: meer „om topic“: JDpower heeft een heel hoog „Wij Van WC eend“ gehalte. Je vraagt kopers hun keuze na 90 dagen te beoordelen. Iedere psycholoog zal je vertellen, dat kopers dan nog een bijzonder roze bril ophebben. Het is bijkans onmogelijk de eigen keuze kritisch te beoordelen, laat staan te veroordelen.
Jetlag zegt
Dat geldt toch voor elke kandidaat…
Wat had je dan gewild, een enquête om de techniek van 30, 40 jaar geleden te evalueren, zoals cassettespeler met auto-reverse?
367pk zegt
@dromedaris: 15 jaar geleden was ACC 1 van de nieuwste opties bij BMW en ik bestelde het mee met mijn nieuwe E61. Ik durf te stellen dat ik er een bak ervaring mee heb. Ik vind het perfect op provinciale wegen, of dit nu 80 km wegen in NL, of 100 in Duitsland is. Voor een hardrijder zoals ik is het op de snelweg beperkt bruikbaar. Inderdaad wordt er op de snelweg, zelfs op de „kortste“ volgafstand, zoveel ruimte naar de voorligger gehouden, dat er constant andere auto’s tussen schuiven.
dbos94 zegt
@db14: je kan ook de stembediening gebruiken, zoals breng mij naar huis, ik heb het koud of gewoon navigeer naar. (S60 2020 eigenaar)
Pascal zegt
Prachtige auto de nieuwe S60, jammer dat ik ‘m vrij weinig zie rijden.
simonferrari zegt
@dbos94: Spraakbediening vind ik persoonlijk echt vreselijk. Het duurt eeuwig voordat je kunt praten en vervolgens verstaat het systeem de helft niet of verkeerd (ervaring uit Volvo, VW en Audi).
dbos94 zegt
@simonferrari: totaal geen last van. Alleen met Flitsmeister als die met een melding komt.
db14 zegt
@dbos94: Ga ik weer eens proberen! In het verleden wel eens gedaan maar was toen niet positief verrast, wellicht gebruikte ik het niet goed. S60 een top auto! Een keer een weekend mee gehad van de dealer, wellicht komt die hier op de stoep als de V90 er uit gaat
roesplace zegt
@db14: Het navigatiesysteem in de Volvo werkt erg goed met stembediening, ik raak het middenscherm eigenlijk nooit aan. Het enig wat ik in de Volvo mis is een scroll-mogelijkheid om door je muziek heen te gaan. Werkt ook met de stem, maar soms wil je gewoon er doorheen tot je denkt ‘Dat wil ik horen!’
dbos94 zegt
@roesplace: ik heb precies dit ook, of de mogelijkheid om te roepen, dit wil ik horen!
db14 zegt
@roesplace: Stembediening ga ik weer proberen te gebruiken! Was er in het verleden niet heel positief over, wellicht gebruik ik het verkeerd.
mwti zegt
@db14: 2012 is best oud.
db14 zegt
@mwti: Tja, dat is natuurlijk hoe je het bekijkt. Het gaat om een Audi A5 Cabriolet, waar we max 10.000 km per jaar mee rijden. En dat doet ie goed, wat een fijne auto zeg
Nemus zegt
@db14: net een V90 Inscription PHEV besteld. Kijk er enorm naar uit.
Ik kom van een BMW 525D Xdrive Touring (F11) met iDrive en zo. Maar de bediening van het Sensus-systeem lijkt me fantstisch ?
db14 zegt
@nemus: Kijk! Mooie keuze! Hier staat een D5 op de stoep, heerlijke auto is het. Heb je Bowers & Wilkins aangevinkt? Echt een aanrader, geweldig geluidssysteem
Nemus zegt
@db14: ja. Was wel onder de indruk van het Harman/Kardon systeem, maar uiteindelijk toch voor de Bowers & Wilkins gegaan.
Een auto is voir mij immers 1 van de weinige plaatsen waar je vrijwel ongestoord van muziek kan genieten. Dus het leek me de moeite.
Ik heb sowieso eigenlijk alle opties aangetikt, op de verwarmde vooruit (ging niet icm Heads-up display) en de verlichte kofferdrempel na.
?
db14 zegt
@nemus: Lekker hoor! Hier ook full-option. Alleen de trekhaak mist, maar dat is bewust. Stoelventilatie is ook een geweldige optie!
simonferrari zegt
@db14: De MMI van Audi is in mijn ogen ook een top systeem, zeker in de bouwjaren van 2012-2015. In de VW Golf overigens ook, deze is bij de 7.2 wel minder (geen echte drukknoppen meer). De ACC, lane assist en overige in Volvo en Audi staat bij mij voorop. Hier heb ik bij Mazda slechte ervaringen mee (te vroeg, te snel en te hard remmen of juist helemaal niet).
driftkicker zegt
@db14: of stel de gps al in via je smartphone nog voordat je vertrekt met Volvo On Call dat vroeger een optie was maar volgens mij nu standaard op elk model zit.
lekbak zegt
De ventilatie in mijn w123 Mercedes is echt super. Zelfs zonder airco is het aardig te doen met de warmte. Owja, en de ruitenwissers doen het bovengemiddeld goed van dat oude beestje. Die auto is echt een verademing vergeleken met de rijdende afleiding die ze tegenwoordig een auto noemen.
r55clubman zegt
@lekbak: wag heeft de ventilatie van een 40 jaar oude auto te maken met dit onderzoek van beste ervaring qua technologie? Ik heb 2 auto’s waarvan de jongste 23 jaar oud is en vind bijvoorbeeld dat die allebei beter leesbare tellers hebben dan nieuwe auto’s, maar is toch totaal niet relevant bij dit onderzoek?
lekbak zegt
@r55clubman: er word mij als lezer gevraagd om te vertellen welke ervaring ik heb met techniek in een auto…
florisje zegt
@lekbak: technologie ≠ techniek
plakloodventer zegt
Amerikanen en stemmen. Ze kunnen niet eens een fatsoenlijk president kiezen laat staan een keuze of mening geven over zoiets
vondick zegt
Conclusie van dit artikel: Amerikanen vinden Chinezen beter dan henzelf. Daarom doen ze zo.
tge2 zegt
Allemaal overbodige optionele zooi dus. Wordt er ook gekeken naar puur rijgenot waar je zelf invloed op hebt?
mashell zegt
@tge2: dit was een rondvraag over auto’s, als je puur rijgenot wilt waar je zelf grote invloed op hebt moet je gaan fietsen.
tge2 zegt
@mashell: Dan ga jij lekker fietsen, dan ga ik lekker rijden in een auto waar je nog een beetje zelf moet werken om hem op de weg te houden.
werf76 zegt
Er zijn geen auto’s waar je moet werken om het op de weg te houden bij normaal rijgedrag.
En als je als een volslagen idioot rijd waar je zeker moet werken om de auto op de weg te houden, kan je dat beter op een circuit doen.
tge2 zegt
@werf76: Pfff. Serieuze vent/vrouw. Zal ik het voor je uitleggen? Handbak, redelijk vermogen, geen bemoeizucht door nutteloze techniek.
lekkerlinksrijden zegt
@mashell: voor puur rijgenot ga ik naar de buurvrouw
tge2 zegt
@lekkerlinksrijden: En wat doet je buurman?
Diesel Rocks zegt
Laat me raden, je buurvrouw heeft een BMW?
laarhovenn zegt
@diesel435d: puur rijgenot, dus Porsche
Rick-dos zegt
Dit
“met welke auto’s eigenaren de sterkste emotionele band hebben (Tesla).”
Verklaard dit
“Dat pakt niet verkeerd uit, want Tesla kan rekenen op 593 punten.”
Je mag geen kritiek leveren op Tesla en zeker niet op hun messias Musk dus dan zullen ze het zelf al helemaal niet doen. Merken we regelmatig ook hier in de panelen van AB.
Pascal zegt
Okee…. dus we zien in het artikel dat Tesla het achter Volvo blijkbaar goed doet op infotainment gebied. Iedereen die een beetje eerlijk naar het infotainment in Tesla’s kijkt snapt dat dat goed te verklaren is. Maar jij beweert dat de Tesla rijders erover liegen en voegt eraan toe ‘kritiek op Tesla mag hier niet’, ‘de muskias’ blabla… volgens mij probeer je dan precies die discussie aan te jagen waarvan je aangeeft dat je ‘m niet graag in de panelen terugziet. Moet je vooral doen hoor, maar ik vroeg me alleen af of je het zelf wel door hebt.
Yzord zegt
Laatst in een Tesla gezeten, stond ergens te verpieteren in een showroom als tweedehands ding die ze niet verkocht kregen. Maar jemig, dat interieur…ik snap wel dat ze er autopilot op zetten. Je valt simpelweg in slaap joh. Het is gewoon echt slaapverwekkend om te zien allemaal.
367pk zegt
@Yzord: ik val zeker niet in slaap in een Tesla, want ik zit me kapot te ergeren aan de slechte kwaliteit, afwerking, vette vingers op het scherm en de onvindbaarheid van basic functies. Dus dat hebben ze prima voor elkaar
simonferrari zegt
@Rick-dos: En toch vraag ik me altijd af of die stelling wel klopt. Ik heb zelf een aantal keer met verschillende Tesla’s gereden en mijn ervaring is prima.
Het rijden, wegligging, snelheid, aantal km’s en windgeruis is allemaal top voor elkaar. Vanuit dat oogpunt snap ik dat een Tesla eigenaar tevreden is.
Maar dan het interieur: gewoon weg bedroevend. Saai en de afwerking is echt beneden pijl. Laten collega’s die in bezit zijn van Tesla’s hier nou hetzelfde over denken. Ik kan me dus niet echt goed inbeelden dat mensen echt meer gehecht zijn aan Tesla’s dan VW Golf eigenaren of hun auto, om maar wat te noemen.
Pascal zegt
Dat kan ik wel beamen… Ik ben van een F30 328i naar een Model 3 gegaan en tegen alle verwachting in heb ik de BMW geen seconde gemist op gebied van rijgedrag, performance en infotainment (speciale vermelding voor de bizarre geluidsinstallatie in de Model 3 trouwens, al helemaal vergeleken bij wat BMW aan speakers durft te monteren). Overigens snap ik die kritiek op het interieur niet zo. De witte bekleding staat imho zeer tof, ja het is natuurlijk zeer minimalistisch maar de auto zit zowel buiten als binnen uiterst strak in elkaar geschroeft en de Google Maps navigatie met satellietbeelden en Spotify streaming zijn vergeleken bij het kleine iDrive schermpje gewoon next level; autopilot al helemaal. Gezien de panelgap en afwerking verhalen die hier vaak langskomen moet de mijne wel een extreem zeldzaam exemplaar zijn. Ik zal Elon bellen om door te geven dat ze er per ongeluk eentje wel goed in elkaar hebben gezet.
karhengst zegt
Tesla heeft er geen fancy embleempje op staan, maar klonk inderdaad erg goed van wat ik er in mee heb gekregen. De F-generatie van BMW is inderdaad wel het andere uiterste, hun H&K systeem gaat nog, maar het “HiFi” systeem in hun 4-Serie zou bij mij nog niet eens in de badkamer op worden gehangen. Zelden zo een slecht systeem gehoord. Een pijnlijke illustratie van hun verdienmodel.
Het is jammer dat er voor zulke zaken nog altijd vrij weinig aandacht is. Het gaat in reviews toch vooral nog om 0-100 en of de auto wel hard genoeg gedempt is om lekker sportief te kunnen tellen hoeveel klinkers er in 500m straat passen.
pa045 zegt
@simonferrari: puristen hier zijn allemaal napraters. BMW is geweldig, Porsche heilig en Tesla is ruk.
80% van de reageerders is echter nog niet verder dan een fiets of E46 gekomen. Maar ze weten er blijkbaar alles van.
Henk zegt
+CC
+360 view
+start/stop
+ESP
alfablog zegt
Hightech anno nu, is over x jaar ook weer verouderd. In de 2004 maserati zit een navigatie die amper te bedienen is zo ingewikkeld voor een toenmalige meerprijs van 4.844 euro en een F1bak waar ik prima mee kan leven maar die weer mager afsteekt tegen een nieuwe bak. Het maakt het een heerlijke tijdcapsule waarin je je realiseert hoe snel technologie verandert en hoe snel prijzen daarvan dalen.
moveyourmind zegt
Daar hoef ik niet lang over na te denken, het allerfijnste qua gadgets was de Saab 9-5.
Geniale old school techniek. Neem alleen al de twee simpele draaiknopjes voor de bass en de trebble van de radio. Die naar wens verzonken liggen, en met een simpele druk op het knopje naar buiten komen zodat je de instelling kan bijstellen.
En ondanks dat het dashboard er voor toendertijdse begrippen uitzag als de cockpit van een vliegtuig, met een enorme hoeveelheid knopjes zat alles zo slim op de juiste plek dat je nooit hoefde te zoeken. Sterker nog, de meest belangrijke functies kan je op de tast vinden. Scandinavische logica op zijn best.
En hoewel het dashboard van zo’n 9-5 in het donker een feest is om naar te kijken gebruikte ik de nightpanelfunctie best vaak. Dan gaat alle verlichting uit, behalve de snelheidsmeter. Ideaal als je vaak in een bosrijke omgeving en het buitengebied rijdt. Dan vallen fietsers zonder licht en overstekende dieren een stuk eerder op. Heel wat fijner rijden dan met die fel verlichte displays in moderne auto’s.
Richmond zegt
nooit gesnapt waarom die nightpanel functie geen gemeengoed is. Volgens mij gebruikt alleen Peugeot het min of meer.
007 zegt
@benja01: Bij Peugeot zijn dat loszittende contactjes.
367pk zegt
@007: ? ?
tge2 zegt
Ik ben erg te spreken over de simpele bediening en uitrusting van onze GRMN. Handbakje, gas, rem, koppeling, topstoelen en maar één belangrijke knop. Namelijk om het traction control uit te schakelen. Geen eco rijstanden, cruisecontrol, bemoeizuchtige rijassistent zooi, lampjes en toeters en bellen. Het enige “hightech” is een navigatiesysteem dat ik toch nooit gebruik.
Diesel Rocks zegt
Ondanks dat mijn naam anders doet vermoeden denk ik toch dat mijn stem uitgaat naar BMW. Adaptive cruisecontrol, automatisch remmen bij dreigende aanrijding of plotseling overstekende voetgangers of fietsers, head up display, comfort access (dus ook schoppen onder de kont met twee bakken bier in de hand), iDrive werkt snel, alle functies zijn nagenoeg blindelings te bedienen. Spraakherkenning navigatie werkt aardig goed. Xdrive is erg fijn in de regen. Surround camera is ideaal met parkeren tussen de lijntjes. En als laatste, de BMW app waarmee ik de auto op afstand kan laten ventileren, navigatie adressen doorsturen, benodigd onderhoudt bekijken, brandstof niveau en actieradius bekijken, controleren of de auto wel is afgesloten en zo niet dat alsnog op afstand doen. O, en niet te vergeten RTTI, realtime traffic information van het navigatiesysteem. Niet alleen de files zien maar ook vertragingen in stadswegen, in realtime zoals de naam al aangeeft. Dat werkt erg goed, mijn aankomsttijd klopt vrijwel altijd.
Maar de aller fijnste technologie is natuurlijk de dieselmotor en de mogelijkheid om in 3 minuten 600 kWh aan energie te tanken.
Pascal zegt
Vast een heerlijk gevoel om 24/7 een halfje te krijgen van je BMW en dat voortdurend aan iedereen te ventileren. Dat je omgeving daar heus niet op zit te wachten doet jou overduidelijk zeer weinig. Interessant voer voor psychologen lijkt me.
Alle functies die je beschrijft kom je trouwens tegenwoordig bij veel merken tegen (and then some).
pa045 zegt
@diesel435d: je bent vanuit een Kadett overgestapt naar een BMW. Dat is duidelijk te zien aan al jouw reacties. Zeker niet slecht, dat hok van jou. Maar je doet zo je best dit op te hemelen. Je bent hierdoor niet geloofwaardig.
cazzo046 zegt
Joh, dat zit tegenwoordig allemaal standaard in een Up!. Of in een Tesla.
(Behalve die slome fossiele klomp ijzer die voorin ligt)
rob5nismo zegt
Ik vind de verwarmde spielgels van mijn kia rio uit 2007 wel fijn
B00G1E zegt
Achteruit rij camer’as zijn tegenwoordig geen optie meer in de VS, die moeten er standaard in sinds mei 2018.
milvus zegt
Mijn Saab 9-5 uit 2007 heeft de belangrijkste gadgets: cruise control, climate controk en een goede audio. Hiervoor reed ik een moderne v60 met acc, cameras ed, gadgets galore. Het enige dat ik mis is bleutooth (maar daar haal ik binnenkort een parrot voor. De navigatie is ook achterhaald, maar ik gebruik toch altijd google maps op de smartphone. Die is tenminste altijd up to date. Verder geen gadgets nodig.
realhustler zegt
Probleem is dat auto’s zo snel oud worden en alle elektronische zaken snel verouderd zijn.
Vandaag mijn Focus (2014) verkocht. De navigatie was helemaal niet verkeerd, maar google maps op de telefoon is veel beter. Boordcomputer en alle settings, werkt aardig allemaal, maar vergeleken met moderne telefoons is het niet vlot en belachelijk veel knopjes. Maar wel veel beter dan mijn vorige auto, een Astra.
De Ford cruise control werkte wel beter dan van de Astra hiervoor, maar ja die was ook van 2004.
Morgen komt de opvolger, minder knopjes, touch screen, android auto, ik ben benieuwd of het beter werkt. Zal wel even wennen zijn.
frank2b zegt
Ik ben helemaal idolaat van de automatische voorverwarming van de ventieldopjes.
Maar een zelfstellende uitlaat lijkt me ook heel fijn.
ukbob zegt
@frank2b: ja! Dacht echt dat ik de hele enige was… vraagje: dan best je vast ook erg tevreden met zaken als verwarmde hemel bekleding en de pratende bekerhouder. Maken voor mij echt t verschil! Zoek nu alleen nog modellen die worden geleverd met sport-instelling voor het dashboard kastje… er blijft altijd wat te wensen over
Nino zegt
Beetje haat liefde verhouding met m’n ACC. Op rustige wegen is het heerlijk. Echter als het wat drukker is op de snelweg en mensen gooien hun auto voor de mijne, raakt hij volledig in paniek. Ben stiekem ook erg blij met m’n grootlichtassistent icm Full LED, heb nog nooit zoveel met grootlicht gereden. Tot slot, dodehoeklampjes, ook erg prettig!
rotasaxal zegt
waarom steeds meer technologie terwijl bijna niemand zijn cruisecontrole gebruikt.
ik wordt gek van die figuren die harder gaan rijden als je ze wilt inhalen op je cruisecontrole
SimonMc zegt
Ik drink nooit thee !!
jeroenm83 zegt
Een Audi hebben we hier, 2013. En we hebben al wat meer Audi gehad ook. De S4 uit 2003 deed een leuk slimmigheidje: ruiten sproeien en schoonvegen, en na een seconde of 5 nog even ‘navegen’. Voor een auto van dat jaar redelijk tof.
En als je in de 2013 Audi stapt vind ik het slim dat je even je ramen voor schoonveegt voor het wegrijden, na bijvoorbeeld een regenbui, en dat je dan de automaat in R zet, de wagen je achterruit automatisch even een keer een…eh, veeg geeft. Gewoon van die kleine slimme dingen. Hou ik van.
ACC werkt prima, maar niet in Nederland. Al die Picanto’s met Instagramaapjes die m er elke keer voor gooien. “Je mag hier maar 100, hoor”. Dat werk. In Duitsland, werkt t prima op de linkerbaan in het ‘high speed treintje’.
Ram-G-maN zegt
De actieve cruise control in de S500e. Houdt heerlijk de snelheid perfect aan bij wisselende hellingshoeken zoals in tunnels en viaducten. De ACC wordt aangestuurd door meerdere sensoren waaronder een gyroscoop om perfect aan de snelheidslimiet te voldoen.
Mr. Lebowski zegt
Kan dat van de Volvo wel beamen, maatje met 2019 V60 werkt het top.
Eigen infotainment (de grote boze T uit California) ook top, maar ik mis wel de iDrive knop uit m’n vorige BMW. Wat ik gelijk ook het allerbeste systeem vind van alles wat ik ooit heb gereden.
Spraakbesturing werkt overigens wel heel snel en i intuïtief in m’n huidige auto en is bijna eng nauwkeurig (inclusief Nederlandse artiest namen).
Pascal zegt
Vind ‘t ook een uitstekend systeem en mis af en toe nog weleens wat (snel)toetsen zoals die rond een iDrive of MMI controller zitten. Ik zou ‘t leuk vinden als er ooit toch Carplay/Android auto ondersteuning wordt toegevoegd, gewoon omdat het kan.
Mr. Lebowski zegt
@pascal: mwoah ik vind Apple CarPlay maar zozo. Update van vorig jaar (met Navi rechts, andere belangrijke zaken links) wel goed, maar ik bleef altijd in het normale bmw iDrive menu eigenlijk.
Btw wat ik by far de beste functie vind van de grote boze T: constant updates over the air zonder extra $$. Wat een verademing.
Pascal zegt
BMW iDrive is ook wel gewoon echt een goed systeem. Updaten ging minder; ik weet nog dat ik nieuwe kaarten wilde en dan langs de dealer moest om een USB-stickje te kopen van 125 euro. Die tijd is gelukkig voorbij…
De updates vind ik nu ook heerlijk, altijd leuk om te kijken wat ze nu weer hebben toegevoegd of verbeterd. De games doe ik niks mee, maar vorig jaar ongevraagd gratis zomaar extra pk’s krijgen via een OTA update is gewoon feestelijk. Ook dingen zoals het inschakelen van de zij-camera’s bij achteruit rijden, sentry-mode video’s bekijken in de auto, de regensensor die ineens de camera erbij gaat gebruiken, de FSD-updates…. het is allemaal heus niet nodig, maar zeker wel tof om je auto steeds beter te zien worden en je houdt langer het gevoel dat je in een nieuwe auto rijdt.
w0ut zegt
Sinds kort aan mijn zesde BMW (G05 X5) . Ben wel fan van de idrive , werkt vlot en duidelijk.
De rijhulp systemen vind ik allemaal nog wat “wel willen maar niet kunnen”. Buiten de emergency braking staan deze dan ook volledig uit.
jometdebanjo zegt
Ok. En nu wegligging…..doei Volvo
Jetlag zegt
Jaaa, want een auto is pas goed als ‘ie een rondetijd van onder de minuut op de Nordschleife neerzet…
driftkicker zegt
@jometdebanjo: Volvo heeft ook nooit beweert dat ze sportauto’s maken. Thans hebben ze enkele records op de Nurburgring op hun naam staan. Zo was een S60 maar liefst 4 seconden sneller dan een M5. En dat met een 4 cilinder 2.0. Maar als je sportiviteit heel belangrijk vindt moet je kiezen voor een Polestar 1. De rondetijd zal je nog meer verbazen. Zie YouTube.
Dutchdriftking zegt
Hebben ze ook aangegeven hoe ze de technologie van begrenzen ervaren?
Jetlag zegt
Zoiets als wat er bij 250km/h gebeurt, terwijl je 843.000pk onder de rechtervoet hebt, bedoel je?
cossiekiller zegt
Heeft JD de autoblog app meegenomen in hun onderzoek? Of konden ze geen negatieve scores geven?