Zes provincies in Nederland hebben per 1 januari 2022 het tarief voor de wegenbelasting verhoogd. Hier ga je meer betalen.
Tenzij je een elektrische auto hebt, moet je elke maand of kwartaal motorrijtuigenbelasting dokken. In de volksmond ook wel bekend als wegenbelasting. Zes provincies in Nederland hebben sinds het nieuwe jaar het tarief omhoog gebracht. Het gaat hier om de provincies Zuid-Holland, Gelderland, Flevoland, Noord-Brabant, Groningen en Utrecht, aldus het Centraal voor de Statistiek (CBS).
Meer of minder wegenbelasting in 2022 betalen
Per kwartaal gaat het gemiddeld om een paar euro extra. Betaalde je in Zuid-Holland in 2021 bijvoorbeeld 156 euro per kwartaal, dan is dit nu 158 euro per kwartaal. Een uitzondering voor de provincie Zeeland. Deze provincie heeft het opcententarief verlaagd naar het tarief van 2019. Dat betekent dat inwoners van Zeeland juist minder gaan betalen. Was dat eerst 155 euro per kwartaal in 2021, is dat nu 152 euro. Kan je toch weer een hamburgertje van halen bij de Mac.
De provincies verwachten dit jaar meer te verdienen aan de wegenbelasting. Niet alleen door het verhoogde tarief in diverse provincies, maar door een toename van auto’s met een hoger gewicht. Moderne auto’s worden zwaarder en zwaarder en als eigenaar betaal je daardoor meer MRB.
Minder voor het Rijk en provincies in 2022
Het grootste deel van de opbrengst van de MRB gaat naar het Rijk, een klein deel naar de provincies. In 2022 komt er minder wegenbelasting in het laatje in vergelijking met 2021. Dat blijkt uit de prognose van het CBS. Door de komst van meer elektrische auto’s, die vrijgesteld zijn van MRB, heeft de overheid er op dat vlak niets aan. Ook gaat het niet goed met de verkoop van nieuwe auto’s.
De schatting is dat het Rijk en de provincies in 2022 voor 5,9 miljard euro aan wegenbelasting gaan ontvangen. Ter vergelijking, in 2021 was de MRB goed voor een opbrengst van 6,1 miljard euro.
Fotocredit: arnoudwilbrink via Autoblog.nl/spots
LaLancia zegt
Wat een waanzin. Ik mag weer meer dokken omdat anderen NIETS hoeven te betalen.
p3r0x zegt
@lalancia: en dan te bedenken dat die zware elektrische auto’s met bakken koppel meer slijtage en schade aan de wegen veroorzaken.
bernoulli zegt
Nee joh. Allemaal speciale EV-banden met lage rolweerstand. ;)
Om het goed te maken zullen de EV-rijders uit solidariteit ook braaf 100 blijven rijden op de snelweg i.v.m. de stikstofuitstoot van ICE’s.
dalmore zegt
Wegenbelasting is al heel lang niet meer voor de wegen. De dieselauto slijt het asfalt ook niet 3x zo hard als een net zo zware benzine auto.. geef het beestje een naam; we moeten het gewoon betalen
dutchneon zegt
Troost je, ik rijd de meeste kilometers in het buitenland en toch betaal ik ruim 7000 euro mrb per jaar voor slechts 15.000km op jaarbasis.
volvo v70: 1008pj
mustang: 1123pj
range rover 3500pj
jaguar xk: 1286pj
transit grijs kenteken: 696pj
mashell zegt
We zijn zo’n klein land, eigenlijk is het vreemd dat er per provincie andere tarieven gelden.
rutger97 zegt
Gelukkig, Zuid-Holland weer wat omhoog want het was al niet het meest. Tja t meeste asfalt ligt ook hier zullen we maar denken.
sportabgasanlage zegt
De provincie. Het meest zinloze en geldslurpende bestuursorgaan van Nederland. Ik snap niet dat we daar geen einde aan maken. Gemeentes hebben er niks aan, de burger heeft er niks aan en de centrale overheid ook niet.
Bastiaan Williams zegt
Nog even en dan gaan we dus ook rekening rijden invoeren. Dus dan gaan we:
– BPM over het voertuig betalen
– BTW over het voertuig betalen
– Wegenbelasting betalen
– Accijns betalen over brandstof
– Extra Betalen om op sommige wegen te rijden in bepaalde tijden.
Binnenkort komt daar nog bij:
– Warmte pomp belasting
– Windmolen belasting
– Zonnepanelen belasting (aanslag per paneel, saldering zal ook verdwijnen)
Hoe minder wij gaan consumeren, door middel van besparing en “self supporting” systemen, hoe meer de (r)overheid belastingen gaat heffen. Alleen de vroege instappers, degene die dus het meeste geld hebben, zullen hiervan profiteren. Totaal niet gewenst. Totaal on sociaal en onthoudbaar systeem.
mashell zegt
Tja, het volk kiest telkens een regering waarvan het motto is: lage belastingen voor bedrijven, hoge belastingen voor burgers. Dan krijg je dit.
dalmore zegt
En die overal mee wegkomt omdat er geen actieve herinneringen meer van zijn
ericc zegt
Dus als iedereen EV rijdt dan worden deze belastingen afgeschaft.
bernoulli zegt
Vanaf 2025 moet voor een EV ook MRB worden betaald.
mashell zegt
In het regeerakkoord staat dat elektrisch rijden gestimuleerd moet worden, lijkt me niet dat je dan MRB moet invoeren. Dus de regering zal dat waarschijnlijk wel gaan doen…
flatsix010 zegt
Die logica snap ik niet. Meer zware electrische auto’s die vrijgesteld zijn van wegenbelasting zorgen juist voor het ‘probleem’ en de gewone burger met een verbrandingsmotor moet er voor betalen?
mashell zegt
Het probleem is niet slijtage van de weg, daar maakt een 2600kg elektrowagen niet het verschil met een 1800kg benzine wagen, daarvoor moet je bij de 30.000kg zware vrachtwagens zijn, die gek genoeg ook amper wegenbelasting betalen.
bernoulli zegt
MRB is al heel lang geen doelbelasting meer. Het stroomt gewoon de algemene middelen in. Dus het gewicht van een EV zorgt niet voor het ‘probleem’. Een Euro MRB gaat niet 1 op 1 in het asfalt. In het stuk staat dat het toenemende gewicht van auto’s met een brandstofmotor (want die worden ook steeds zwaarder) ervoor zorgt dat de belastingopbrengst stijgt.
mashell zegt
Als al het geld dat werd opgehaald werd met auto gerelateerde belastingen weer aan de wegen werd besteed hadden we 5 overdekte en verwarmde rijbanen op elke snelweg door heel het land en waren de vangrails verguld.
flatsix010 zegt
Ik snap heus dat de overheid autorijden onaantrekkelijk probeert te maken maken zorg er dan eerst voor dat het alternatief (cq OV) top is geregeld en betaalbaar is, vooral in en rondom de steden.
Michel-GR zegt
Genoeg landen in de wereld waar het OV gratis is. Zouden ze hier ook moeten doen want dat is pas een goede stimulans.
bernoulli zegt
Wat zijn al die landen dan? In 2020 was Luxemburg de eerste. Dan is het daarna hard gegaan?
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenland/artikel/5039666/openbaar-vervoer-gratis-luxemburg-eerste-land-ter-wereld
Bastiaan Williams zegt
Wellicht bedoelde hij bijna gratis als in erg goed betaalbaar, bijna voor niks.
Zijn zat landen waar trein en tram gewoon bijna niks kosten. 5 eur voor 50km taxi rit, 9 eur voor 1500km trein, 0.50 eur voor bus ritje van 30km . Ja het zijn landen met een lagere levensstandaard en lage inkomens, maar vergeleken met ons betalen wij procentueel gewoon heel veel voor eigenlijk alles.
We hebben het niet slecht en Nederland is prachtig land om in te wonen. Waar ik vooral van kots is de ongelijkheid, de mensen die denken dat ze recht hebben op meer op basis van afkomst, en de lieden die goedheid (lees:duurzaamheid, milieu, gezondheidzorg) misbruiken voor zakkenvullerij. Dat gebeurd helaas overal op deze planeet dus daarmee zijn we ook geen uitzondering. Maar het moet wel een keertje stoppen dan houden we genoeg geld over en kan de wegenbelasting voor iedereen eraf;)
Michel-GR zegt
Alle zuid Amerikaanse landen is het OV altijd al gratis geweest
bernoulli zegt
Echt? Dat wist ik niet.
En voor iedereen? Of alleen voor bepaalde groepen? Want dat hebben wij ook (studenten OV, 65+ in bepaalde gemeenten).
mashell zegt
Als inwoner van de provincie zeg ik: “het openbaar vervoer is top geregeld en betaalbaar, vooral in en rondom de steden” maar bij ons is het amper serieus te nemen.
Wicos zegt
AB gooit weer een bot in het hok met reaguurders. En ik hap toe.
Belasting op auto’s is schitterend. Je hebt er zelf invloed op hoeveel je betaalt. Rijd je een kleine, lichte en zuinige auto en rijd je weinig, dan betaal je weinig. Of minder zo je wilt. Rijd je groot, zwaar en veel, dan betaal je meer.
dalmore zegt
Ben ik het niet helemaal mee eens. Ik heb een auto in de garage staan die enkel op een mooie dag uit deze garage komt. Noem het 10 dagen per jaar. Hij is 2000kg en gebouwd in het jaar 1989. Meneer de overheid vraagt netjes elke maand ca. 110 euro om de vrijheid te hebben deze 10 dagen zelf in te plannen gedurende het jaar. Mijn dagelijkse elektrische auto daarentegen rijdt ik 7 dagen in de week en betaal ik 0 euro voor (MRB)
rolov zegt
@Wicos: dus de auto liefhebbers worden genaaid
Wicos zegt
Dat is niet zo netjes uitgedrukt, maar ja, de liefhebber betaalt wat meer. Dat geldt wel voor meer zaken. Op het Rokersblog zullen ze wel foeteren op de tabaksbelasting en op het Drinkersblog wel op de belasting op alcohol. Vliegen is nog goedkoop, treinreizen is duur. Voor groente en fruit betaal je weinig btw dus de Groentebloggers zijn blij. Je kunt ook modelautos verzamelen, zit wel 21% btw op maar geen MRB enz.
We wonen in een land met goede wegen, de riolering werkt en er komt water uit de kraan. Er zijn nog steeds een paar ziekenhuisbedden en kinderen kunnen naar school. Tenzij het OMT anders adviseert. Dat moet ergens van betaald worden en voor een deel gebeurt dat door de autoliefhebbers. Wil je wel gebruikmaken van alle voorzieningen en toch minder betalen, dan kan dat door de auto te krimpen of weg te doen. En ja, wat mij betreft betaalt de elektrische rijder ook gewoon wegenbelasting en wordt de wegenbelasting bepaald a.d.h.v. de grootte (vierkante omtrek om de auto) en het gewicht. Belasting op verbruik zit dan weer in de brandstofprijs. O ja, met een trekhaak is het vierkant groter en betaal je wat meer. Mark (H) en Vivianne, lezen jullie mee?
Bastiaan Williams zegt
Je snapt er weer niks van. Ik ga het ook niet aan je uitleggen.
marcomanta zegt
Meer meer meer, dat is wat vandaag de dag, en dan bedoel ik het binnenhalen en harken van belastingen. Ik ben benieuwd of het rekening rijden ons echt voordeel oplevert, betalen naar gebruik in plaats van betalen naar gewicht, dus… ik zie een V8 komen…
dree16v zegt
Kom maar door met die kilometerheffing.