LaFerrari: uitverkocht. McLaren P1: uitverkocht. Porsche 918 Spyder: nog niet uitverkocht, maar voor het einde van het jaar zijn ze weg.
Terwijl de orderboeken voor de 918 Spyder al geopend zijn sinds de introductie van de conceptversie in 2010, is de oplage van 918 stuks nog steeds niet vergeven. Iets waar binnen een paar weken waarschijnlijk verandering in komt, zo verwacht Porsche. Slimme pr natuurlijk om dit in de media te roepen, om zo even druk op de ketel te zetten, maar het geeft wel aan hoever de €780.450 kostende 918 inmiddels is.
Vorig maand riep Porsche-topman André Oosthuizen nog dat er nog enkele tientallen exemplaren over zijn. De bouw van de 918 Spyder begon in september 2013, en loopt door tot juli 2015. Oosthuizen claimt dat de auto’s die tot en met april worden gebouwd al vergeven zijn.
Porsches verkoopchef Bernhard Maier voegt daar deze week aan toe dat dat er nog maar “een kleine dubbelcijferig nummer” aan 918’s beschikbaar is, dixit Reuters. Gesterkt door de toenemende vraag vanuit Noord-Amerika (het Seinfeld-effect?) gaat het momenteel hard met de verkopen. Maier houdt het erop dat ze begin december uitverkocht zijn en klanten ‘nein’ moet worden verkocht.
Dat betekent dat het zogenaamde ‘flippen’ van de 918 Spyder niet meer lang op zich zal laat wachten. Iets dat we ook bij de LaFerrari en de P1 zagen.
UPDATE 11 december: De Porsche 918 is officieel uitverkocht, zo laat Porsche weten. 297 van de 918 exemplaren zijn verkocht aan Amerikanen, in Duitsland en China zijn er ongeveer 100 verkocht, de rest werd over de rest van de wereld verspreid. In Nederland zijn er officieel zeven stuks. Dan hebben we het over de 918’s op kenteken, want er zijn er natuurlijk nog een aantal in Nederland die niet op kenteken staan, maar bijvoorbeeld nog bij dealers of bij verzamelaars.
timowouters zegt
De vetste supercar van t moment. Gelukkig komt er in ieder geval 1 exemplaar naar Nederland. Familie Perridon heeft er eentje besteld die bijna klaar is.
evodaan zegt
@timowouters: je was met net voor. Bedankt voor de bevestiging :)
cisn zegt
@timowouters: 1 maar? Ik heb er in België al 2 zien rijden op particuliere nummerplaat
dragspert zegt
@timowouters: Er staan er al 2 op nederlandse platen? Sowieso zie ik er wekelijks één hier in Dordrecht.
timowouters zegt
@dragspert: dat geloof ik graag. Ik zeg ook in ieder geval 1. Dat is wat ik zeker weet. Ik heb de kentekendatabase van RDW niet paraat om te kijken of er nog meer zijn.
baars1992 zegt
@timowouters: ik kan je verzekeren dat er in ieder geval meer dan één 918 in NL aanwezig is ;)
fisto zegt
@timowouters: Ik denk ook wel wat meer dan 1 in Nederland. 2 november zag ik in Groningen nog de officiële aflevertrailer rijden voor een 918.
circlestorm69 zegt
@timowouters: hij postte gister een foto op Instagram. Ze krijgen no.356
rolov zegt
@circlestorm69: iig is het geen 4 veyron.
mrB zegt
@circlestorm69: mooi Porsche verantwoord nummer
nelson90 zegt
@timowouters: Er staan er op het moment al 6 op NL kenteken :)
IJsblok zegt
@timowouters:
er staat er toch al 1 op kenteken? een witte dacht ik
maxx1 zegt
@timowouters: die don houdt ‘m toch niet heel.net zoals de prachtige carrera gt
ferrariboy14 zegt
@timowouters: porsche centrum Gelderland heeft ook een porsche 918 spyder de baas
evodaan zegt
Onze Perridon heeft er toch ook 1 aangeschaft?
viezefreddyw zegt
Iets wat ik niet begrijp, in mijn ogen is de 918 vele malen mooier dan de P1 en LaFerrari.
g40freak zegt
@viezefreddyw: dat heet smaak
viezefreddyw zegt
@g40freak: Waar niet over te twisten valt..
gtwillem zegt
@viezefreddyw: dat is volkomen begrijpelijk, Porsches hebben over het algemeen een vrij houdbaar uiterlijk. Bij introductie zijn ze altijd saaier en behoudender dan de concurrentie, maar de ontwerpen blijven lang ‘vers’. De Carrera GT os nog altijd een wonderschone auto, waar de Enzo veel indrukwekkender is, maar niet zozeer mooier. En de SLR is gewoon erg kitscherig gebleven.
baars1992 zegt
@viezefreddyw: als jij daarmee refereert naar het feit dat hij als laatste uitverkocht is. Simpele verklaring, de oplage van de 918 is met 918 stuks meer dan 2 keer zo groot als de oplage van de andere twee monsters
nelson90 zegt
Niet zo heel gek aangezien Porsche er 918 moet zien kwijt te raken en Ferrari ‘maar’ 499 en Mclaren 375.. Dus de verhoudingen kloppen niet helemaal, en nog het feit dat de ferrari en mclaren er veel exotischer uitzien
mikkeloentje zegt
Lieve Sinterklaas…
a3aan zegt
Jongens, jullie zien toch ook dat de 918 gewoon een opgedirkte 911 is met sideblades gejat van de Audi R8?
Tssss
gregorius zegt
@a3aan: yep, en de P1 is een normale MP4-nogwat met batterijen en de LaffeArie is ook gewoon een 13 in het dozijn doorontwikkeling van wat ze bij Ferrari doen.
So. What. Prachtige auto die 918. Minder schreeuwerig al de P1 en LaF; en daar door des te mooier!
a3aan zegt
@gregorius: lol! Gevatte reactie kan ik wel waarderen.
(Hoewel de La Ferrari natuurlijk een doorontwikkeling is met lepra in de neus)
Beetje stangen, moet kunnen toch?
Benz65 zegt
Haha, wat een marketing! Alle 918 modellen zijn al verkocht want Porsche USA neemt geen bestellingen meer aan voor de 918.
Donstil zegt
Vreemd dit. De LaFerrari en P1 waren al uitverkocht voordat de eerste gebouwd was.
w0o0dy zegt
Commerciëlen liegen doorgaans de helft, dus er zijn er vast nog wel een 50tal…
w0o0dy zegt
@w0o0dy: Trouwens… Rond de 100 is waarschijnlijk een betere gok. Enkele tientallen.. Is 40/50/60 x 2…
gregorius zegt
Is dit nou het resultaat van het feit dat Porsche nu een SUV bouwer is die ook nog sportwagens maakt, tov ‘newcommer’ & hitech McLaren en ‘we doen alleen nog maar limited editions, wat speciaal he’-Ferrari. Dus waardoor Porsche minder cool is dan McLaren en Ferrari?
Of is het nu gewoon echt zo dat de hypercar er over the top uit moet zien? Van de 3 zou ik de P1 kiezen; juist om die reden. Maar mn verstand vind de 918 eigenlijk het coolste.
w0o0dy zegt
@gregorius: de 918 is meer een alleskunner… Maar net als de Veyron heeft aangetoond… Dat is niet wat een hypercar moet zijn.. Voor “normaal gebruik” hebben de potentiële kopers al keuze genoeg binnen hun wagenpark… Dus het moet extreem, heftig, speciaal, over the top… En deze 918 is gewoon heel goed maar niet uitgesproken genoeg denk ik. En al die walvissen die Porsche verkoopt zullen idd ook niet helpen. Is €@%#& meer dan 2/3 Vd aantallen verkopen inmiddels….
gallardogt zegt
Veel McLaren P1 eigenaren zullen nu wel spijt hebben.
w0o0dy zegt
@gallardogt: hahaha en waarom dan wel?
gallardogt zegt
@w0o0dy: Geen KERS, geen FWD bijvoorbeeld.
w0o0dy zegt
@gallardogt: de P1 is meer een circuit beest met zelfs een Push tot pass functie.. De remmen zijn niet verpest met recuperatie en dus bieden ze een veel natuurlijk gevoel. 4wd heb je niet nodig als je echt kan rijden n een circuit auto op de openbare weg rij je zover van de limiet dat het ook niet nodig is, tenzij het bagger weer is… Maar welke malloot gaat met een 900pk hypersportwagen stoeien bij extreem weer en of sneeuw?
Conclusie: niemand met een P1 zal spijt hebben dat ze geen 918 hebben gekocht.. Ander soort koper. En als ze om wat voor een reden dan ook wel toch (ook) een 918 willen dan zetten ze die wel naast de P1. Hell misschien kan die 918 wel de trailer trekken met de P1 voor als je zin hebt om op het circuit te hoenderen.. :-P
gallardogt zegt
@w0o0dy: Tja, wat moet ik daar op zeggen ;)
Ik ben meer van rally met een tikkie beginnend onderstuur en dan gaan spelen met de FWD. Ik weet niet in hoeverre de clientèle van supercars dat begrijpen.
Voor de openbare weg zal je veel meer plezier hebben met de 918. Dan heb voor het circuit ruim geld over voor een Ariel Atom3.5R, Lekker :P
w0o0dy zegt
@gallardogt: op de openbare weg kun je met een Cayman S eigenlijk al zelden tot de limiet. Ik kan me niet voorstellen dat je met de 918 ook maar 1% Vd tijd het potentieel kunt benutten… En bij normale snelheden is een HyperCar niet leuk… Dus met beide kanonnen kun je weinig plezier maken op de openbare weg. Kun je beter een Donkervoort of cayman of Elise nemen. Heb je meer lol.
malefunk zegt
Heerlijk… Totaal niets op aan te merken!
E34M5Touring zegt
Liever de LaFerrari. Als ik zulks stuksla op zo’n auto wil ik wel een V12. Past meer bij de klasse vind ik. P1 vind ik niet mooi hoewel de techniek wel indrukwekkend is. Porsche doet me helemaal niks. Model was al ‘oud’ toen ze hem gingen uitleveren, zolang is er ontwikkeld en geteased. En ik zou zoiets niet kopen omdat ie conservatief gestyled is, juist niet. Hypercar moet er spectaculair uitzien en dat vind ik de Porsche allerminst.
berlinetta zegt
@E34M5Touring: Ben het helemaal met je eens.
mazdarx zegt
Ik heb een geniaal idee! Ik ga naar de bank en vraag of ik even 780.000 kan lenen. Dan koop ik zo-een porsche, parkeer hem veilig en warm in een garage voor 2 jaar en verkoop het ding dan voor een 1,3 miljoen! Daar houd ik toch al gauw 100k aan over, makkelijk verdient!
IJsblok zegt
@mazdarx:
Geniaal van je, laat wel even de reactie van de bank weten…
escort77 zegt
@IJsblok:
mazdarx durft zich hier nog niet te vertonen, maar als je goed luistert kun je het gelach van de bankiers hier nog horen nagalmen. Weet je nu genoeg?
a3aan zegt
@mazdarx: succes met het overtuigen van de bank. (Ze zijn vandaag nog open tot 5)
escort77 zegt
maar stel dat je 8 ton vrij vermogen hebt, dan zou dit wel eens meer kunnen gaan renderen dan die nul komma weinig procent rente die je bank over die centen geeft.
schellekens006 zegt
Sinds ik test heb gezien pfff.helemaal verkocht, wat is dit ding snel.
leroygtt zegt
Heb er al een aantal keer 1 zien rijden in de buurt van Schiphol.
hplh zegt
Ben geen porsche fan maar deze is wel echt dik.