Het jaar is nog lang niet voorbij, maar de understatement van het jaar maak je nu al door te zeggen dat het Toyota momenteel niet zo lekker voor de wind gaat. Eind vorig jaar de soap rond de vloermatjes. Vorige week het bericht dat in de Verenigde Staten 2,3 miljoen auto’s terug naar de garage worden geroepen vanwege problemen met het gaspedaal. Gisteren het bericht dat de verkoop van maar liefst acht modellen voorlopig is gestaakt. Alsof Murphy zich persoonlijk over de kwestie heeft ontfermd, blijven de problemen zich verder opstapelen.
Toen wij gisteren belden met de Nederlandse importeur om verhaal te halen, wist deze ons te melden dat de problemen zich niet in Europa afspelen. Of men was bij Toyota Nederland niet zo goed op de hoogte, of men vertelde een leugentje voor bestwil om geen paniek te zaaien. (Al is de leugen nog zo snel…)
Feit is namelijk dat ook in Europa een terugroepactie wordt voorbereid. Het zou hierbij gaan om zo’n 2 miljoen auto’s. Alsof dit alles nog niet genoeg is, vandaag tevens het bericht dat in de Verenigde Staten nog eens 1,1 miljoen auto’s worden teruggeroepen om de vloermatjes te corrigeren. Je hebt weinig fantasie nodig om je voor te kunnen stellen dat dit soort kostbare maatregelen niet bepaald stimulerend werken op de beurskoers van je bedrijf. Dan heb ik het nog niet eens gehad over de smet op de goede reputatie van Toyota. (via automotive news)
Svenska_Aeroplan_AB zegt
VAG lacht in zn vuistje…
Volgend jaar de grootste autobouwer ter wereld??
luwek zegt
@ Saab,
wie weet heeft VAG de boel wel gesaboteerd:-P
Jantje_555 zegt
als je aan de top zit is de enige weg naar beneden.
Jan Pieter zegt
Wees blij dat toyota zijn auto’s terugroept. In -een niet nader te noemen merk- had ik verschillende problemen, en velen met mij, maar ze deden er niks aan.
Er kan altijd een probleem zijn met een systeem, goed dat de fabrikant verantwoordelijkheid neemt.
jack_abarth zegt
@Saab,
Vag was volgens mij al de grootste dit jaar, alleen niet kwalitatief niet de beste.
meneersander zegt
goeie rede als je aangehouden worden ja sorry me gaspendaal bleef hangen:P
Laue zegt
wat jantje555 zegt, vervelend voor toyota. al die bejaarden die een paar dagen zonder auto moeten. Maatschappelijk probleem!
Mazda 6 zegt
“Wees blij dat toyota zijn auto’s terugroept” Ze konden niet anders, want in Amerika zijn er ongelukken gebeurd door dit defect.
Laurens zegt
Zoveel Alfa’s zijn er in het hele bestaan van het merk nooit verkocht. Hoax.
Oh, er staat Toyota. Dan zou het kunnen kloppen :-)
Merry zegt
Ik heb een ander probleem ondekt met een bepaald type Toyota, ik heb het idee dat ze er geen motor in gezet hebben en daarom niet voor uit branden zijn!
Mr. Dj M. zegt
Je moet inderdaad blij wezen dat ze de terugroepactie doen, maar het is inderdaad niet heel goed voor de reputatie en het kost veel geld!
Hoe dan ook beter dan het ontkennen, want dat kan grote gevolgen hebben!
Benjamin1 zegt
Volgend jaar is SAAB toch de grootste?
Saab_Spyker_Automobiles zegt
@Benjamin1: ZEKER weten!
Neptukker zegt
Woordvoerder Toyota:
)
Marcel zegt
Ach… zien de toyota dealers hun klanten ook nog eens buiten de onderhoudsbeurten om….. Zal wennen zijn…..
Lan_Evo zegt
Toch wel heel slordig dan als het hier ook al is. Dit is dan weer het nadeel van zoveel auto’s verkopen, is er dan iets wat fout gaat, kan je meteen miljoenen auto’s terughalen!
RJ zegt
Wees blij dat ze een terugroepactie houden! Andere fabrikanten zouden dit bij exact dezelfde problemen niet gedurfd hebben wegens smet op hun naam.
Prisma zegt
Bij Toyota is dit gewoon extra klanten service. Heb al 2x mijn wagen terug naar de garage gebracht, telkens hebben ze geen fout ondekt. Het is zo dat bij Toyota er geen fout moet zijn om uw auto terug te roepen. Meestal willen ze gewoon zeker zijn dat er niets verkeerd is. Ik aanzie het als extra klanten service, iets wat andere merken niet doen. Vooral in kleine landen zoals Nederland en Belgie hebben hier last van.
VAG-LOVER zegt
daarom dus de 5 jaar garantie. =) niets aan de hand dus
Voor VAG is dit natuurlijk wel een hele mooi cadeau om zich kunnen op te werken als de grootste.
Bart_V zegt
Is het al bekend om welke Europese modellen het gaan?
volgens mijn heeft een interieur designer bij Toyota een beetje lopen slapen toen hij/zij bij de vloermatten bezig was.
Mijn pa heeft bij een Corolla E11 1.6 VVTI (eerste Toyota met VVTI) uit 2001 hetzelfde probleem gehad: de gasklep was vies en daardoor het pedaal bleef hangen.
kan zijn dat het hier ook het geval is.
Bart V zegt
Tjah Toto Japans he , ik zeg het al zo lang blijf van die rommel af en koop een Europese wagen !
Jipp zegt
@Bart V: Ik ook maar dan word je aangevallen op auto blog, zie de vorige post van toyota1
Bart_V zegt
@Bart V: hee naam jatter die is al in gebruik ;)
sab993s zegt
@Prisma: LMAO!
Kevski-Style zegt
Heel veel aan een auto wordt uitbesteed. vloermatten zijn daar 1 van. Het gaspedaal verwacht ik niet, maar weet dit niet zeker. De gaskabel, waar het in dit geval waarschijnlijk om gaat weer wel.
Al met al heeft peugeot het een aantal jaren geleden op dezelfde manier opgelost met o.a. de affikkende kabelboom (ook uitbesteed) en hebben er totaal geen hinder van ondervonden. Syterker nog, ze ebben het opgepakt als een exra stukje klantenbinding, door het als extra service aan te bieden. Op die manier bind je klanten alleen maar langer aan je merk….
de Sjonnies zegt
@Kevski-Style:
Yep, elk nadeel hep zijn voordeel
casper zegt
het is en blijft een toyota
liever oud en frans dan nieuw en japans
Osprey zegt
Elk automerk kampt wel met terugroepacties maar Toyota is gewoon zo groot dat het gelijk om zulke aantallen gaat. Bovendien wil het merk geen enkel risico nemen. Toyota blijf kwalitatief gewoon een hoogstaande auto al moet ik toegeven dat die kwaliteit vroeger nog beter was.
Vincenzo zegt
tuurlijk wordt spijker straks de grootste, nu NL het heeft gekocht gaat ze natuurlijk de wereld laten zien hoe je een auto maakt hahaha….kijk maar naar spijker zelf.
En wel mooi om te lezen…het is niet zuid-europees dus nu heet het klantenbinding. Mooi! Wat zijn ze toch betrouwbaar he die jappen?
Jan Pieter zegt
@prisma
Precies wat ik bedoel. Toyota rijders zijn vaak rationele denkers en kopen auto’s niet op basis van emotie. Zij hebben ook precies in de gaten hoe het zit en zien een terugroepactie niet als iets negatiefs, maar positiefs. Met imagoschade zal het dan denk ik ook wel wat meevallen.
Ondanks dat ik positief ben over toyota moet ik wel eerlijk bekennen dat ik net een passat heb besteld ..
GOD zegt
:lol: @ Neptukker
Golfke zegt
Heeeel vroeger was de reclame uiting van Toyota; “De beste auto ter Wereld” tegenwoordig iets met (vrij vertaald) vandaag en morgen een Toyota…. Lijkt me niet zo’n slim plan :D
Jipp zegt
Als alle mensen die nu een saaie en wat nu dus zeker is een onbetrouwbare auto hebben lees toyota, koop een saab en help daar mee de zweden en nederlanders!
T-Spark zegt
@Laurens: Wat een enorm slechte grap, zeer ver gezocht ivm dit artikel. Wat een bizar laag niveau.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Benjamin1: in Nederland misschien, maar ik bedoel wereldwijd…
;)
2001 zegt
platbranden die toyota fabriek , schandalig als het zo moet je betaald er voor dan moet het goed wezen niet ?.. dan moet het niet ten koste gaan van iemand z’n leven
MRStephan zegt
@2001: Maar jouw Vivacity heeft geen mankementen toch? Het is lekker makkelijk Toyota bashen nu, maar wel netjes dat ze het uit voorzorg controleren, want ze gaan een paar miljoen auto’s controleren, maar hoeveel fouten zijn er daadwerkelijk opgetreden?
Jipp zegt
@2001: Ben het helemaal met je eens!
FeRaRi zegt
lekker drama daar bij toyota.
SLR zegt
hhhhhaaahahahaha
Desloper zegt
Gezien de gemiddelde toyota-rijder kan het geen kwaad dat het gaspedaal zo nu en dan blijft hangen. Is het fileprobleem in Nederland zo opgelost.
Hennep zegt
@Desloper
Die is scherp :).
Bob zegt
Ik geloof dat men gisteren nog aan het zeiken waren over dat de Amerikaanse werknemers geen kwaliteit konden leveren.
@oxymoron en @lan evo … hoe voel je nou op dit moment ? ;)
Jipp zegt
@Bob: Toyota kan geen kwaliteit leveren zo te merken.
Bob zegt
Persoonlijk als ik een Toyota zou hebben zou ik er nu niet mee gaan rijden. Ze kunnen wel zeggen dat er niks aan de hand is .. maar ik ben blij dat ik tenminste in een betrouwbare Land Rover rij die me niet om zeep wil helpen.
Prisma zegt
Nu blijkt vandaag dat niet enkel Toyota problemen heeft met het gaspedaal. Ook Ford heeft al fabrieken stilgelegd. Het probleem zou hem bij een toeleverancier liggen die aan meerdere merken leverd.
Cantago zegt
Shit… Wij hebben hier ook een Corolla Verso staan! Owjee…