De Brusselse minister Guy Vanhengel (Open Vld) wil het debat over het wegenvignet hervatten. De Waalse regering heeft afgelopen donderdag reeds beslist dat ze vanaf volgende week opnieuw gaat praten met het Vlaamse en Brusselse gewest over de invoering van het alom gerespecteerde wegenvignet.
De discussie over de slechte conditie van Belgische wegen in combinatie met een tolvignet hebben we al uitgebreid besproken. De uiteindelijke conclusie was dat er volgens de Vlaamse premier GEEN vignet zou komen, maar Yves Leterme heeft het initiatief weer nieuw leven ingeblazen. De Waalse verkeersminister Daerden wil er opnieuw over praten en overweegt desnoods enkel een Waals wegenvignet in te voeren. “Ik wil de onderhandelingen over het wegenvignet wel hervatten. Ik vindt het positief dat het debat opnieuw wordt opgestart. Er staat een vergadering over de technische kant van zaken gepland begin december. We houden u op de hoogte van de resultaten“, aldus Guy Vanhengel (via hln.be).
dennism6 zegt
nu nog resultaat…
Rick dos zegt
“Ik vindt het positief”
Ik vindT?! En dat nog wel in een krant?!
Barry330cd zegt
vlaamsche spelling?;)
EPO zegt
Zucht. Daar gaan ze weer. Vraag me wel af of ze serieus zijn of hiermee enkel de vlamingen willen pesten. Het is de hoogste tijd om één land te maken van belgië, of de staat te ontbinden, maar laat ze in vredesnaam eens met een eenduidig beleid komen. Over de kwaliteit van de wegen laat ik me niet meer uit.
Rick dos zegt
@Barry330cd
Dat zal het wel zijn…. ;)
Barry330cd zegt
Onze Zuiderburen waren altijd al een beetje eigenwijs :lol:
bradley zegt
ik snap het gemor eigenlijk niet zo goed. In Zwitserland..Oostenrijk betalen we toch ook? waarom niet voor Belgie? Misschien worden de wegen beter onderhouden eens dat vignet in werking treedt.
mashell zegt
@bradley
Zwitserland en Oostenrijk kunnen dat verkopen omdat ze buitensporig dure tunnels door bergen moeten aanleggen. In België is er gewoon spraken van achterstallig onderhoud. Neemt niet weg dat ik vind dat er 1 Europees tol vignet moet komen dat je betaald via je wegenbelasting of accijns op de brandstof en dat je niet eens op je voorruit hoeft te plakken.
FrieZ zegt
@ Bradley:
In Zwitserland geldt het tolvignet alleen voor de snelwegen en kun je een flexibel vignet kopen (bijv. een vignet voor 10 dagen). In Oostenrijk kun je ook vignetten krijgen, naar gelang je verblijf in het land.
In België daarentegen, wilde ze een vignet invoeren die je 1x zou moeten aanschaffen voor een prijs van 60 euro (correct me if I’m wrong) en die zou dan een jaar geldig zijn.
Echter, veel Nederlanders die België aandoen, zijn op doorreis. Het zou dus ongelofelijk dom zijn om daarvoor een vignet van 60 euro te moeten aanschaffen.
Maja…volgens mij kunnen ze zich in België maar beter met iets anders bezig houden, namelijk de huidige situatie van hun land. Maar zo’n vignet is natuurlijk veeeeel belangrijker, dan dat België uitelkaar dreigt te vallen.
Den_Dolf zegt
zulk vignet voor buitenlanders is perfect, al die poolse trucks rijden onze autostrades kapot, en WIJ moeten deze betalen??
dat de truckers ze zelf betalen! :)
Zoepie zegt
Der was ook sprake van een vignet voor een aantal dagen (speciaal voor de zuinige nederlander)
Ik heb toen de discussie eens gevolgd en veel Nederlanders waren aan het roepen dat ze voortaan over Duitsland zouden rijden. Vele Belgen dachten toen: “Eindelijk verlost van die sleurhutten”
Mairsil zegt
Het maakt mij verder weinig uit, ik ben laatst een weekend naar Antwerpen geweest, en dat was voor mij voldoende om de komende 10 jaar niet meer in Belgie te willen rijden. Niet alleen vanwege de wegen, maar ook vanwege de weggebruikers.
binkie zegt
Grappig. Leterme krijgt het vormen van een fatsoenlijke federale regering maar niet voor elkaar en gaat nu weer de aandacht afleiden met proefballonnetjes en onzin-ideeën.
Het lijkt verdorie wel een Nederlandse minister van Verkeer en Waterstaat zeg!
binkie zegt
Trouwens, op de pakken Gourmet kattenbrokjes staan ook stomme D/T fouten :)
bran zegt
hlemaal mee eens den dolf dan zulle die buitenlanders eindelijk eens beseffen dat ze wat voorzichtiger met onze autowegen moeten omgaan maar langs de andere kan vind ik het idd vrij dom dat het ZO duur moet zijn bovendien valt daar heel makkelijk aan te ontsnappen aan zo een vignet je rijd gwn belgie binnen via de gwne wege dus niet via de autosnelweg eens je daar bent rij je de autostrade op en hopen dat ze je niet tegen houden :p:p:p
Juppe zegt
@Bran,
Huh? Hoe kun je voorzichtig omgaan met een autoweg? Of zijn niet-belgen bij jullie altijd aan het driften oid? :)
190d zegt
geen stress noorderburen, de Belgen gebruiken dit alleen als drukkingsmiddel voor de ijzeren rijn terug te openen, zodat er een verbinding is tussen de Antwerpse haven en Duitsland. Nu houd Nederland dat tegen zogezegd als natuurbehoud, maar de eigelijke reden is dat het een voordeel voor de Antwerpse haven oplevert(concurrent van de Rotterdamse).
ZOEF zegt
Ja, ik vind dat we voor het ijzeren rijngemekker en het Westerscheldegemekker gewoon de oorlog moeten verklaren aan Nederland en Zeeuws Vlaanderen en het staartje van Limburg moeten annexeren. Gedaan met het stremsel van de kaaskoppen!
:-) :-) :-)
mark zegt
Invoeren dat wegenvignet.
Wie gebruik maakt van de infrastrucuur moet meebetalen om het te onderhouden, zo simpel is dat. Voert men in Nerderland dan ook zulk een vignet of desnoods een Europees vignet en iedereen is tevreden .
mashell zegt
@mark
Een Belgisch, Nederlands, Duits, Oostenrijks, Zwitsers, Frans en Italiaans vignet zou nogal weinig meer van de voorruit doorzichtig houden. 1 Europa dan ook 1 vignet of geen vignet.
C30CDIAMG zegt
Hoe kan de ”Belgische regering” nou beslissingen nemen terwijl ze al een half jaar bezig zijn een kabinetsformatie tot stand te brengen. Een tijdelijk kabinet mag helemaal geen beslissingen nemen
Midnight83 zegt
Dat ze eerst maar is leren een regering te vormen in plaats van weer maar is in onze portomonee te zitten…. 2x per jaar personenbelasting betalen is nog niet genoeg !
Jan C. zegt
Ik zag dat plaatje met het bord België en moest plots denken aan Henk Westbroek. Of eigenlijk Het Goede Doel….
Andy2125 zegt
@FrieZ: In zwitserland heb je inderdaad alleen een vignet nodig voor op de snelwegen. Maar een felxibel vignet hebben ze dan weer niet. Het is ofwel geen, ofwel eentje voor een heel jaar. Dacht dat de prijs rond de 30 euro zat. Voor oostenrijk is er wel een flexibel vignet. Het goedkoopste is een 10-dagen vignet wat 7.80 euro kost. Een jaarvignet kost er tegen de 80 euro. Verder heb je nog een vignet in Tjechië en Hongarije. In Italië, Frankrijk, Spanje, Polen,… betaal je peagé.
Trouwens, liggen de plannen om rekeningrijden in te voeren in Nederland in 2010 ofzo, al niet lang klaar?
mark zegt
@mashell
Dan geen vignet maar tol betalen aan een soort peage zoals in Frankrijk.
Zoiets ala Liefkenshoektunnel.
daan zegt
zorgen zij nou maar dat het land bij/uit elkaar blijft/gaat en dat er een goed wegennet is, want je rijdt soms echt op de meest domme wegen
westy B zegt
Zwitserland is idd een 30 euro vignet maar als je naar Italie wilt is er geen beter alternatief, Mont Blanc tunnel kost je 32 euro, Brenner heen en weer incl. wegenvignet kost 32 euro.
Dat ze in Wallonie geld willen voor de autosnelweg is omdat ze zo lekker naar Frankrijk lonken, ze zijn trouwens al bezig een grenspost aan te leggen bij het viaduct van Boirs (als je van Antwerpen naar Luik rijdt).
lierse boy zegt
@Mairsil: Spijtig dat niet meer hollanders zoals u denken… er rijden er hier dagelijks duizenden te veel in ons land… blijf allemaal maar thuis en rij vooral rond (ver genoeg) als je naar Spanje of Frankrijk trekt met jullie hele huishouden (lees woonwagens!!!) het zal hier al vele aangenamer ijden zijn… da’s het minste dat je kan zeggen!!!! groetjes van een echte Belg!!!!!!!!
mark zegt
@Mairsils
Haha die vind ik goed. Blijf dan maar lekker thuis.
Ik zie in Antwerpen steeds meer en meer Nederlanders rondrijden en vooral sweekends voor het uitgaansleven, zegt jou verhaal dan meer over ons Belgieland of zou ik eerder de harde cijfers geloven. rarara
Ik bijvoorbeeld ging vroeger veel uit in Rotterdam en vind het een magnifique stad en de Hollandse meiden vind ik persoonlijk ook wat socialer dan onze Belgische grieten, en ja ben een rasechte Belg. Zelfs hier in Antwerpen ervaar ik dat nu nog steeds. Maar ik ga me echt geen 10 jaar opsluiten omdat de Nederlandse wegen niet verlicht waren en de Belgische wel (toen). Er zijn toch belangrijker dinge in het leven, niet?
Le Belge zegt
@ BMW M335D TOURING
De Belgische regering heeft in heel deze discussie niks te zeggen. De bevoegdheden om deze beslissing te nemen liggen bij de gewesten (dus Vlaamse, Waalse en Brusselse gewest).
Maar ja, da’s België he ;)