Ja, tachtig jaar geleden. En ik herinner het me nog als de dag van gisteren.
Nou ja dat laatste is niet waar, maar die snelheid klopt echt. Tenminste als we de Nazi-era Duitsers mogen geloven die erbij waren. Aan de man die achter het stuur zit kan het in ieder geval niet gelegen hebben, want Otto Wilhelm Rudolf Caracciola was de Sebastian Vettel van zijn tijd. In het tijdsbestek van een dikke twee weken zette hij een aantal voor die tijd bizarre snelheidsrecords neer in een vooroologse Merc.
En wat voor een Mercedes. De zilveren contraptie is gebaseerd op de allereerste ‘Silberpfeil’, de Mercedes W25. Maar het model waar Rudolf in zit heeft een speciale body en de wielen zijn zoveel mogelijk in de koets geïntegreerd. Een hint naar het ietwat heimelijke doel wat Mercedes voor ogen heeft met de auto. De aanwezige pers is door de historische paarse broeken van de Stuttgarters namelijk simpelweg uitgenodigd om getuige te zijn van een ‘bandentest’.
Mercedes heeft echter wat anders in gedachten. Iets waarbij de banden van de auto het weliswaar flink te verduren zullen krijgen, maar dat is niet het hoofddoel van deze exercitie. In 1934 is namelijk de ‘750-kilogram-formule’ geïntroduceerd en sindsdien doen verschillende merken regelmatig topspeed-runs met hun auto’s om elkaar de loef af te steken. Mercedes bestaat in 1936 reeds vijftig jaar en wil dat heugelijke feit luister bijzetten door een paar klinkende records te pakken.
Rudolf is de aangewezen persoon om dit kunstje te flikken, maar daarvoor heeft hij natuurlijk wel brute power nodig. Gelukkig is dat geen probleem voor Mercedes. Onder de gestroomlijnde body huist namelijk de ‘M25 DAB’, een V12 van 5.58 liter groot. Oh ja, er zit trouwens ook nog een compressor op. Het aggregaat levert 616 pk, genoeg om spontaan van te gaan ‘dabben’. Zelfs voor de originele ‘Regenmeister’ is dit 122 pk meer dan hij gewend is. Vanwege de gewichtsbeperking van 750 kilogram zit in zijn Grand Prix racer slechts een acht-in-lijn in met 494 pk. Twee jaar later leverde de V12 trouwens al 765 pk. Kan een S65 AMG nog een puntje aan zuigen.
We schrijven 26 oktober 1936 als Rudolf aanzet voor zijn eerste recordpoging. De discipline: 1 kilometer op topsnelheid na een vliegende start, heen en terug. Net zoals dat nu nog gebeurt, geldt het gemiddelde van de twee snelheden als de officiële score.
De eerste poging gaat mis. Er staat een flinke wind op de kop van de auto en in combinatie met de hoge snelheid zorgt dit ervoor dat het koetswerk indeukt ter hoogte van de luchthapper. Desondanks stapt Rudolf the rednosed raindeer de Regenmeister gewoon in voor poging twee. Dat wordt een daverend succes: de Mercedes bereikt over de twee stukken van een kilometer lang een gemiddelde snelheid van 364,38 kilometer per uur. Een nieuw record in de klasse van de auto. De derde run gaat het zelfs nóg harder, met een gemiddelde van 366,9 km/h. Op de ’terugweg’ tikt Rudolf zijn maximumsnelheid van 372,102 km/h aan.
Later op de dag wordt er nog een run gedaan over vijf kilometer, wederom heen en terug na een vliegende start. Onder toeziend oog van Rennleiter Alfred Neubauer verbetert Caracciola ook op deze discipline het record van 312.419 km/h naar 340.554 km/h, voordat Mercedes de pogingen moet staken vanwege te sterke windvlagen.
Met deze bemoedigende resultaten op zak besluiten de Germanen nog even door te zetten. Op 11 november 1936 willen ze ook de records over respectievelijk vijf mijl, tien kilometer en tien mijl pakken. Onder het toeziend oog van een cameraman in een vliegtuig dat boven de Autobahn fladdert, slaagt de zilveren schicht in deze opgave. De records worden verbeterd naar gemiddeld 336.838 km/h, 331.899 km/h en 333.489 km/h.
Als een aantal jaren later de oorlog uitbreekt raakt de racerij tijdelijk in verval. Na de oorlog heeft Caracciola het moeilijk om zijn carrière weer op te pakken, ook al omdat hij niet ontkomt aan de zweem van connecties met het nazi-regiem dat de Duitse rensport voor de oorlog ondersteunde. In 1946 wijkt hij uit naar Amerika, waar hij zich probeert te kwalificeren voor de Indianapolis 500. In een oefensessie wordt hij echter op het hoofd geraakt door een object, mogelijk een vogel. Op aandringen van andere coureurs draagt Rudolf op dat moment een tankhelm, waar hij waarschijnlijk zijn leven aan te danken heeft. Toch raakt hij door het ongeluk enkele dagen in coma.
Pas in 1952 belt Mercedes weer eens op met de vraag of de voormalig kampioen voor hen wil racen in sportscars. Rudolf heeft daar wel oren naar, maar crasht in een support-race voor de Zwiterse Grand Prix met een 300SL tegen een boom en breekt daarbij zijn been. Het is het einde van de race-carrière van de coureur, die zes jaar later op 58-jarige leeftijd sterft aan een leverziekte.
mauking zegt
Is een kort artikeltje zo…
pexers zegt
Het is een beetje “tussen de streepjes doorlezen” zeg ;)
pexers zegt
@pexers: maarrrrrrr, tof artikel is het wel!
desjonnies zegt
Eerder de Schumacher van zijn tijd, misschien nog wel groter. Het hele Nazi gedoe is -zoals zo vaak- eersteklas gelul, die dikke man met die hoed en regenjas rechts op de foto is Alfred Neubauer die nooit is weggegaan als teambaas van Mercedes; een soort Toto avant-la-lettre en stond in de vijftiger jaren aan de wieg van de 300 SL’s die legendarisch zijn geworden.
Dat hele gelul over die oorlog altijd, na de tweede wereldoorlog had IEDEREEN in het verzet gezeten !
En die Carriciola was gewoon een Duitser, geboren in Remagen; een idyllisch plaatsje aan de Rijn, niet zo gek ver van Venlo vandaan, wat een bezoek meer dan waard is.
stephane8200 zegt
@desjonnies: klopt. Ben pasgeleden langs de Rijn gaan hardlopen, van Remagen naar Bonn – Bad Godesberg. Hele mooie omgeving.
T16 zegt
@stephane8200: Rudolf Caracciola (1901 – 1959) – Der Regenmeister : http://www.uniquecarsandparts.com.au/images/history/drivers/Rudolf_Caracciola.jpg
Een Alfa Romeo en Mercedes-Benz coureur.
http://www.jarrotts.com/jarrottspics/other/dt4_caracciola.jpg
Rudolf Caracciola, Monza, 1932 Alfa Romeo Tipo B
Hij streed een eerlijke strijd met deze man: Bernd Rosemeyer die toen voor Auto Union reedt, hier links samen met zijn vrouw Elly Beinhorn en Ferdinand Porsche.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/bf/Bundesarchiv_Bild_183-2007-1205-500%2C_Bernd_Rosemeyer%2C_Elly_Beinhorn%2C_Ferdinand_Porsche.jpg
Bernd Rosemeyer overleed langs de Duitse A5 tussen Frankfurt en Darmstadt, op 28 januari 1938, tijdens een snelheidsrecordpoging in de klasse B.
Het oude record van Bernd met Auto Union van 406.321 km/u was die ochtend door Rudolf Caracciola verbeterd met 432.692 km/u in een Mercedez-Benz recordwagen. Bernd wilde het record weer naar Auto Union halen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Bernd_Rosemeyer
Bernd haalde 429.594 km/u op de 1 km maar crashte door zijwind. http://www.kolumbus.fi/leif.snellman/rose.htm
Men heeft een eenvoudig gedenkteken langs de A5 geplaatst om deze zwarte dag te herinneren.
stephane8200 zegt
@T16: en niet te vergeten het Caracciola Karussel. Een welbekende iconische bocht op de Nürburgring.
lotuselises2 zegt
@T16: die pre-war race periode is super interessant en omdat er tov post war veel minder van overgebleven is, voor mij bijna mythisch
viezefreddyw zegt
Kolere he, wat een cijfers man! Nooit geweten dat het er vroeger zo aan toe ging. Prachtig! Ik ben een groot Mercedes-liefhebber en dit soort verhalen versterkt dat alleen maar.
Denk eens na. 765PK. Zeven-honderd-vijfen-zestig paardenkrachten. In 1938. Bizar.
e1000bmw zegt
@viezefreddyw: en op bandbreedte maatje fietsband, hè!
En zonder enige veiligheidsvoorzieningen.
Die coureurs dronken zich voor zo’n klusje dan ook eerst een stuk in de kraag. Om moed in te drinken.
viezefreddyw zegt
@e1000bmw523i: Bizar eigenlijk he als je daar zo over nadenkt.
hassani zegt
@viezefreddyw: ik meende 1936 te lezen
viezefreddyw zegt
@hassani: Ja, in de titel. Als je de tekst leest dan zie je dat het blok uiteindelijk in 1938, twee jaar later, 765PK leverde.
hassani zegt
@viezefreddyw: scherp
Joost zegt
@viezefreddyw: en dat “gewoon” met een 5.6 liter V12.
Zoveel pk verbaast me al, maar dacht dat als ze dat al konden, daar minimaal een V32 met 16 liter inhoud voor nodig was..
Mika_Hakkinen zegt
Hou op met dabben..
f0rza zegt
Mooi verhaal, edit; gefixt
lincoln zegt
In die periode had je elke week wel een nieuw landspeedrecord in 1 of andere klasse ..
Van de toen ongeveer 1500 autobouwers bestaat MB nog steeds ..
Dus zijn zij degene die het kunnen vieren .. hiep hiep ..
lekbak zegt
@lincoln: blijkbaar hebben zij dus toch iets goed gedaan.
rrvliet zegt
Vettel van zijn tijd? Verstappen zul je bedoelen!
vegelien zegt
Edit:fixed
Verder leuk stukje!
uselessblogger zegt
Edit: is gefixt, heerlijk anders om te lezen
kilicaviation zegt
Ongelofelijk dit. Wat een prachtig stukje geschiedenis.
Alleen wat ik niet snap is dat ze momenteel al heel wat problemen hadden om een band te ontwerpen voor de Bugatti Veyron (vanwege het hoge snelheid). Wat voor techniek en know how hadden ze wel niet dat een band die snelheid aan kon in 1936.
ricksmits zegt
@kilicaviation: ik denk dat het grootste verschil van toen en nu is dat als je toen met een klapbandje de lucht inging en een enkeltje heilige hemel kreeg je werdt aangezien als held en dat het simpelweg beurt was voor de volgende coureur. Racen was gewoon doodgaan..
Nu krijgen ze schadeclaims van hier en nu als men door n lekke band de afspraak bij de kapper niet haalt en jarenlange rechtzaken als iemand een keer schrikt van n rammel.
kilicaviation zegt
@ricksmits: Zo kunnen we het wel in principe naar bekijken tegenwoordig
lambo4all zegt
@kilicaviation: een paar run’s in keiharde bijna solide banden was best mogelijk in 1930. Het is een heel ander verhaal als je comfortabele banden onder je 2ton zware veyron wilt die na wat slijtage ook nog 1000pk en 430+ moeten kunnen. Ook denk ik dat de “meh-volgens-mij-gaat-het-zo-wel-werken” factor 80 jaar geleden een stukje groter was. Dit soort run’s gingen namelijk ook regelmatig fout.
kilicaviation zegt
@lambo4all: Ja dat klopt. Alleen ik vind het toch wel prachtig dat ze een band hebben kunnen maken die dat snelheid aankon. We hebben hier bijna over 100 jaar geleden
Onehp zegt
@kilicaviation:
Als ik mag raden:
Een band met hoge wang en beperkte breedte (en dus grip) heeft een bijna ronde/ballon sectie, en dat is een stuk makkelijker om sterk te maken aan hoge snelheid (diagonale versterkingen zoals koersfietsband op 12bar). Een moderne band met lage wang en een breed plat gedeelte is veel moeilijker heel te houden (radiale band met veel staal of kevlar in het loopvlak).
Als illustratie, een gasfles op hoge druk heeft ook een ronde sectie, zou je een vierkante willen maken zou je daar vele malen meer materiaal voor nodig.
Zoiets
kilicaviation zegt
@onehp: Bedankt voor de uitleg door een voorbeeld te geven. Het blijft nog steeds ontiegelijk hoog die snelheid voor die tijd.
acizane80 zegt
@kilicaviation: waarschijnlijk heeft dat deels te maken met de beschikbare materialen, kennis van de produkten en eisen van de fabrikant.
Als VW hun eisen zodanig opstelt en de keuring instantie een oog dicht knijpt zullen er snel meerdere merken banden beschikbaar komen voor de Bugatti. Wat niet wilt zeggen dat het veilig gaat zijn.
kilicaviation zegt
@acizane80: Dat geldt voor alles denk ik tegenwoordig dat het eerst goed getest moet worden. Behalve voor de Note 7 hehe
j4cks0n zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
fmgarcia zegt
Is het niet logischer dat het de Nico Rosberg van zijn tijd was?
gregorius zegt
@fmgarcia: Nope. Deze man heeft wel (pre-) F1 kampioenschappen gewonnen.
Ook, naar het schijnt, heeft ie nooit half jankend een petje naar zijn team maat gegooid.
Wel hebben beide heren zeer rijke pappies.
fmgarcia zegt
@gregorius: ging me meer om Mercedes icm een Duitser. Ben gestopt met lezen toen die k*tstreep erdoorheen ging.
flowdesign zegt
Weet iemand ook op wélke Autobahn ze dit record gevestigd hebben?
T16 zegt
@flowdesign: Waarschijnlijk de A5. Zie mijn andere reacties.
potver7 zegt
@flowdesign: Even Googlen en je hebt het antwoord: de “Reichsautobahn” Frankfurt – Darmstadt, tegenwoordig onderdeel van de A5.
http://media.daimler.com/marsMediaSite/en/instance/ko/Mercedes-Benz-record-cars-1934-to-1939.xhtml?oid=9361564
potver7 zegt
Als de luchtdruk zo’n deuk in je motorkap veroorzaakt, dan weet je dat je ondanks een cw-waarde van 0,235 nog wat aan de luchtweerstand kan verbeteren…
frederik zegt
Wat ziet die koets er geweldig futuristisch uit zeg, zeker met het Mercedes-logo erbij. Zou zo uit 2000 kunnen komen.
Dutchdriftking zegt
Het uiterlijk is nog steeds futuristisch!
mrmiyagi1982 zegt
In 1936 gewoon 616pk onder de kap…. teriiiiing wan bak vermogen voor die tijd! En voor nu nog