*Een Chinese auto die een Escalade-masker heeft opgezet, that is.
Zolang mondiale automerken geen vuist weten te maken tegen lokale autofabrikanten in China die doodleuk designs overnemen, zien wij voorlopig geen einde aan hun kopieerdrift komen. Eén van de nieuwste vormen van flagrant jatwerk is de S10 van Shanxi Victory. Drie jaar geleden bouwden ze al een pickup met Cadillac-invloeden, nu werd het tijd voor een volwaardige SUV.
De zijkanten van de S10 zijn niet overgenomen van de Escalade, en de achterkant bestaat voornamelijk uit portier. Daar is zelfs de achterbumper overgeslagen. De voorkant heeft echter een duidelijke Cadillac-signatuur, met een grille en koplampen die wel wat chroom kunnen gebruiken, maar een kniesoor die daar op let.
De 4,2 meter lange auto wordt geleverd met een 2.0 viercilinder benzinemotor die 116 pk levert, met een prijskaartje van 60.000 yuan. En meer hoeven we er eigenlijk niet over te weten.
sr20det zegt
Man man man man man
smadb zegt
@sr20det: http://www.man-man-man.nl
michiel_vandelft zegt
116pk in een auto van wss 2 ton? Ik ga wel op de fiets
unclesem zegt
@michiel_vandelft: met waarschijnlijk 1 versnelling… de reverse
Dutchdriftking zegt
@michiel_vandelft: dat zal inderdaad niet erg rap gaan.
Ozan zegt
@michiel_vandelft: zal de Chinezen kennende wel geen 2 ton wegen, hij is ook maar 4,2 meter lang.
reistje zegt
De voorkant ziet er nog wel redelijk uit maar de achterkant. Is die achterklep niet ‘geleend’ van een ander type auto?
Verder is mijn ervaring dat imitatie de meest vreselijke bagger kwaliteit is die er te vinden is.
bassx zegt
Veel lijnen komen meer overeen met een Opel Frontera.
Design_Driven zegt
@bassx: Rsuzu Rodeo bedoel je, de Frontera is zelf een (onder licentie) geleend ontwerp.
Zelf zie ik het niet. Zijkant is meer een RAV4 van 2 generaties terug.
trustmeiamanengineer zegt
Hahaha
Design_Driven zegt
Dit is een facelift van een auto die er voorheen uitzag als een RAv4 van een generatie terug.
Nu zetten ze helemaal in op Cadillac, deze is ook van hun
http://chinavictoryauto.com/UpLoadFiles/Images/ade93e0e86154c78b5fec12bf0e0b497.jpg
Dutchdriftking zegt
Dit wil je toch niet voor deur hebben!
Edge zegt
Zoals vele Chinese ontwerpen is het weer een pareltje geworden en huilen wij ons in slaap omdat deze auto bij ons niet te koop is
martijns4 zegt
Lijkt erg op de vitara van 2007
gtwillem zegt
Zelfs de naam is gekopiëerd:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Chevrolet_S-10
jeroen13 zegt
That ass tho!
dailydriver zegt
Burn burn… in a ring of hell fire!!!
philipf zegt
Wouw, wat een lelijke bak!
purepet9000 zegt
Ik ga er een importeren.
bennyyy zegt
Benieuwd of dit net zo goed is als die chinese roltrappen…
henkp1 zegt
Autofabrikanten ‘weten’ geen vuist te maken tegen Chinees kopieergevaar. Nou, ze kúnnen gewoon geen vuist maken, want ze verliezen gewoon elke rechtszaak in China. Zodra de rechters onpartijdig worden, krijgt de buitenlandse industrie pas een kans. Schandalig gewoon dat scheve beleid van die Chinezen. En ‘we’ trappen er nog jn ook. Hoge importbelastingen, geen mogelijkheid om een bedrijf te beginnen in China anders dan met een lokale ‘partner’ die minimaal 50% opeist en er niets voor inbrengt. En nog eens je kennis kopieert. Voor mij liever geen Chinese producten. Lukt bijna niet meer, maar ja een mens moet toch principes hebben, nietwaar?
Design_Driven zegt
@henkp1: Ik ben zelf ontwerper en heb verschillende Chinese klanten. Het besef van het belang van goed eigen design begint echt wel te komen. Meer dan waar ook ter wereld zijn ze merken geil en dus er is een besef van brand identity. De Chinese overheid ziet ook dat dit soort grappenmaker imago van China schaad en begint wakker te worden. Made in China moet voor iets anders gaan staan dan goed koop spul en daar wordt hard aan gewerkt op het moment.
Het kopiëren in plaatsvinden innoveren is ook iets dat in het begin van de industriële revolutie in Japan plaats vond (weliswaar niet zo hardnekkig en minder in de auto industrie maar toch)
Innoveren doen ze al zeker, zo lopen ze voor op zonne-energie om maar een voorbeeld te geven.
Vergeet ook niet dat die auto industrie van China nog erg jong is en dus geen eigen heritage heeft om op terug te vallen.
Ook zijn de ontwikkelingstijden enorm kort vergelekenemet het westen en goed design kost nu eenmaal tijd De meeste ontwerpers en vooral de mensen die de beslissingen maken niet zo ervaren en dus wat onzeker. Fouten worden ook hard afgestraft en de schaamte cultuur is een groot probleem, creativiteit is nou eenmaal een proces veel proberen en fouten maken. Als je op zeker wilt spelen dan is het veel makkelijker om een beproefd design te pakken dan zelf je nek uit te steken en een eigen gezicht te presenteren.
Het is best complex maar bij interesse van AB wil ik er wel eens een uitgebreider verhaal van maken.
gtwillem zegt
@sketcher: goed plan! Stuur even een mailtje naar [email protected]. AutoBlog artikelen die iets meer de diepte ingaan worden traditioneel goed gewaardeerd!
wheelerdealer zegt
Laten meedoen met de Euro NCAP.
Breekt h.w.s. Doormidden bij een frontaaltje met 50 km/u
mrrallycross zegt
Hier hebben onze kopieerchinezen toch wel even flink de plank misgeslagen!