Welke leeftijdsgroep maakt bijvoorbeeld de meeste kilometers?
Het zijn de jongvolwassenen in ons land die de meeste kilometers maken. Dat blijkt uit onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Er werd gekeken naar het aantal jaarlijkse kilometers, verdeeld over drie leeftijdsgroepen. 18 tot en met 30 jaar, 30 tot en met 65 jaar en 65 jaar en ouder.
Volgens het onderzoek legt de groep van 18 tot 30-jarigen jaarlijks 14.100 kilometer af. 30- tot 65-jarigen zijn goed voor 13.000 autokilometers en 65+ers staan onderaan het lijstje met 8.400 jaarlijkse kilometers.
Qua particulier autobezit scoort de middengroep het hoogst. In 2016 was de groep 30- tot 65-jarigen volgens het CBS goed voor 612 auto’s per 1.000 inwoners. De jongvolwassenen 284 auto’s per 1.000 inwoners en de bejaarden 521 auto’s per 1.000 inwoners.
Bestuurders in de leeftijd van 25 tot 30 jaar reden naar verhouding meer kilometers voor werk dan studie in vergelijking met autobestuurders in de leeftijd van 18 tot 25 jaar. Het zijn vanzelfsprekend de 65+ers die de meeste recreatieve autoritjes maken.
Daarnaast blijkt uit het onderzoek van het CBS dat de mannen in elke leeftijdsgroep meer kilometers maken dan vrouwen. Het grootste verschil zit ‘m in de bejaardengroep. Mannen rijden gemiddeld 9.300 kilometer per jaar, terwijl vrouwen zo’n 6.300 kilometer afleggen.
Foto: de Megane RS van AB-lezer @2176cc via Autojunk
bmwnumberone zegt
Ben 20 jaar en maak circa 40.000km in het jaar
mstiic zegt
@bmwnumberone: Ha doe jij ook net als mijn lange afstand koeriers werk!? Ik maak wel gemiddeld 60.000 per jaar
dutchneon zegt
@bmwnumberone: Toen ik nog jong was had ik tijd om het halve land wekelijks door te crossen… werk nogsteeds in de detachering, nu nog maar max 25.000 maar eerst 8 jaar waren er jaren bij dat ik 80.000 reed. Nu dertiger en let ik wel op dat ik niet meer als 60km moet rijden, gewoon geen tijd meer voor als je kids hebt en daarbij nog een boel andere dingen wilt realiseren. Bovendien files worden er ook niet minder op…
Dutchdriftking zegt
25 jaar en 15-20k. Klopt redelijk dus.
jerone zegt
@dutchdriftking: Nee klopt geen bal van, 27 en 40K per jaar. Ik ben zwaar ontevreden over het gemiddelde
banaan7 zegt
Dacht eerst dat het over de manier van rijden zou gaan ipv het aantal kilometers.
MARS zegt
Misschien omdat de jeugd/jongeren dichtbij huis geen werk vinden..
MARS zegt
@mars: ohja, staat in ’t artikel. .
pug05 zegt
23 jaar 35.000km zakelijk en 10.000km privé.
Dus dat jongeren veel kilometers maken klopt wel
Senne zegt
@pug05: Ik rijd veel minder dus het klopt niet !
pug05 zegt
@senne: 18-30 jaar gemiddeld 14100km per jaar.
Ik rijdt 45000 stel jij rijd 0. Het gemiddelde van ons tweeën is dan alsnog 22500. Dus statistisch gezien rijden jongeren veel
shibby zegt
28 jaar en 45000 km/jr hier
maxidyne zegt
35 jaar, voor mijn bedrijf; 150.000+ kilometers per jaar. Prive 6000 km per jaar.
quincy zegt
@maxidyne: Ik kan me alleen indenken dat je als vrachtwagenchauffeur zoveel kilometers op jaarlijkse basis maakt? Maar ik kan er natuurlijk helemaal naast zitten.
2wheeler zegt
@quincy: kan haast niet anders, meer dan 420km per dag!
quincy zegt
@2wheeler: Dat dacht ik dus ook, maar @viezefreddyw zijn vader bewijst toch anders.
maxidyne zegt
@quincy: klopt, eigen transportbedrijf! Rij zelf ook nog bijna dagelijks.
quincy zegt
@maxidyne: Mooi man! Dank voor bevestiging :-D
luikenautomotive zegt
22 jaar 100.000 km per jaar zakelijk en zo’n 5000 privé. Ohja… en rijd geen diesel.
fmgarcia zegt
@luikenautomotive: 22 jaar en je zou jezelf moeten aangeven voor geen diesel rijden. Wat een afstand.
krauwbak zegt
Mijn autogedrag is opgefokt, 10000 km lang per jaar lang op de linkerbaan
smulders zegt
Niet vreemd. Tot je 30e rij je veel kilometers met je baan als consultant of monteur buitendienst. Daarna kom je erachter dat je in de avond liever bij je kinderen bent dan in de file op de A10. Dus kies je een vaste baan met een vaste standplaats op enkele kilometers van je huis.
Zie ik om mij heen veel gebeuren.
sjeppie156 zegt
21 max 10.000 t jaar
str8six zegt
29. Ben van 100.000km p/j naar 30.000 p/j gegaan. Prima.
viezefreddyw zegt
Ik vind dit best lage cijfers. Een man rijdt gemiddeld 9300 kilometer per jaar? Ik doe 10 keer zo veel. Mijn vader rijdt als bijna bejaarde een kilometer of 150.000 per jaar. Ik had eerlijk gezegd hogere cijfers verwacht dan dit.
fmgarcia zegt
@viezefreddyw: 150.000 per jaar? Dan werkt je vader voor Arriva waarschijnlijk. Heb ooit een paar jaar 90k gemaakt binnen NL en verder dan Brussel was het vliegen. Maar moet zeggen dat het echt wel de max was. Taaie papa zeker
viezefreddyw zegt
@fmgarcia: Nope. Hij is zelfstandig ondernemer en doet veel zaken in Duitsland en Zwitserland. Vliegen is geen optie voor hem aangezien hij zijn afspraken altijd combineert. Als hij in Zwitserland moet zijn, dan zorgt hij ervoor dat hij elders in Duitsland ook afspraken heeft. En zo vliegen de kilometers om zijn oren.
dieselkameel zegt
@viezefreddyw: Kun je ook beter in de auto zitten dan elke keer in het vliegtuig. Die 1.5 uur dat je zit te wachten op Schiphol + het 1.5 uur naar Schiphol rijden zit je al halverwege Duitsland als je het tempo er mooi in hebt.
viezefreddyw zegt
@dieselkameel: Precies. Plus dat het met de auto een stuk leuker is dan met het vliegtuig. Dan zie je nog eens wat he. Ik ga 9 van de 10 keer met hem mee aangezien we het samen doen. Is een stuk leuker.
lekbak zegt
@viezefreddyw: is een vliegtuigje geen idee dan? Vele malen sneller dan met de auto en in Duitsland vooral heeft ieder gehucht een vliegveldje. Ook Zwitserland is goed te doen volgens mij. Op drachten kan best groot spul landen, zolang het maar zuigers heeft (straalmotoren zijn er niet toegestaan ivm geluid). Is ook prima te betalen trouwens een bescheiden vliegtuigje voor jezelf.
viezefreddyw zegt
@lekbak: Een kleine Cessna lijkt me wel wat ja. Maar toch, hij en ik vliegen liever over de autobahn dan door de lucht…
lekbak zegt
@viezefreddyw: vliegen is ook niet mijn hobby (wel die van mijn schoonvader) maar met die afstanden is het gewoon goed te verantwoorden zakelijk gezien. En je wint echt een enorme hoeveelheid tijd op jaarbasis.
Oh, en geen Cessna, die dingen zijn zo log en lomp… Wel sterk als je in slechte gebieden moet komen, maar dat is West Europa niet echt.
viezefreddyw zegt
@lekbak: Ik moet eigenlijk lachen bij het idee van een klein vliegtuigje. Lekker rijden man, is veel leuker. Mede omdat het ook een hobby is.
lekbak zegt
@viezefreddyw: ik vind rijden ook leuk. Maar 150k per jaar is veel. Heel veel. Is het zelfs dan nog leuk om in de auto te stappen?
viezefreddyw zegt
@lekbak: Ja hoor, zelfs dan is het leuk. Het voordeel voor mijn vader is dat we vaak samen gaan. En ik rij dan vrijwel altijd, hij wordt ook een dagje ouder. Ongeveer 1/3 van de kilometers die zijn auto maakt komen onder mijn rechtervoet vandaan. Dat maakt het allemaal wel een stukje makkelijker.
fmgarcia zegt
@viezefreddyw: Ja in dit geval geef ik jullie gelijk. Zo samen is het goed te doen.
baasbas zegt
Wat een achterlijke leeftijdsgroepen. Op die manier zegt de statistiek toch geen ene reet meer. Alle nuance is platgeslagen. In 1 categorie 30 en 65. Het gaat er bij mij niet in dat beiden op dezelfde manier gebruiken maken van hun auto. Het rapport is nog wel voor één ding handig: voor als je bureau wiebelt kan je het afdrukken en onder 1 poot schuiven. ..
viezefreddyw zegt
@baasbas: Ik moest hard lachen om je laatste zin. En het is nog waar ook.
stamp zegt
Van die 612 auto’s per 1000 inwoners, zijn er dan mooi 9 van mij!
Lekker de statistieken fucken :-)
w0o0dy zegt
@stamp: hahaha held. Dan zijn wij bescheiden met 3 auto’s op 2 volwassenen.
w0o0dy zegt
@stamp: lijstje?
baasbas zegt
@w0o0dy: 1 Renault 9
;-)
stamp zegt
@w0o0dy: Sorry, no can do. Dan wordt ik straks ‘ontmaskerd’ en kan ik niet meer mijn ongezouten mening ventileren; voldoende vrienden die óók AB lezen en mij direct zouden herkennen.
Maar klein tipje van de sluier: Er zitten maar weinig ‘IVA-waardige’ auto’s tussen, het gecombineerde vermogen komt niet boven de 750 pk uit, gemiddelde blijft ’t gewicht ruim onder de ton en vrijwel alles komt uit ’t vorig millenium.
gregorius zegt
@stamp: dan weten die vrienden erg weinig van je als ze je nu nog niet hebben ontmaskerd op AB.
e1000bmw zegt
@stamp: 1 daarvan is een Hyundai…?
stamp zegt
@e1000bmw523i:Een zalm-kleurige tegen onbestemd terracotta oranje achtige beige Excell? En een troublesome Caddy?
e1000bmw zegt
@stamp: Die Caddy was ingeruild voor een Ford Transit Connect. Dacht ik.
rufctr01 zegt
Ik vind de kilometers wel aan de lage kant. Ik zit zeker op 80-90.000 per jaar.
xenonlampje zegt
Kom ik dan met mijn 22 jaar en 80 duizend kilometer per jaar haha.
pinut187 zegt
Ik heb echt geen flauw idee. Zo weet ik ook niet wat een liter benzine kost en wat mijn verbruik is. Ik geniet gewoon van het autorijden. Al die cijfertjes doen me niks.
riborg zegt
23 +- 70-80k per jaar
2176cc zegt
Cool om mijn wagen te zien ?
29 en rij 25.000 per jaar met de Megane
O plaat zegt
24j, in het bezit van 3 wagens. 60.000km per jaar met de auto van de zaak en iets van een 6000 met de klassiekers. Dankzij die 6.000km ben ik even erg als hitler/stalin/leopold II gecombineerd als je het aan groene boom knuffelaars vraagt.
2wheeler zegt
Denk dat ik met mijn 25j nog zelfs onder de 5k km per jaar blijf… De auto’s en motor zijn eigenlijk niet meer te verantwoorden voor zulke korte afstanden. Gelukkig mag het geld kosten onder het mom van “hobby”!
lekbak zegt
Wat een laag gemiddelde. De enige persoon die ik ken die onder het gemiddelde zit is mijn oma. Ik rij al weinig en zit op 15k per jaar.
scottreeder zegt
tjoh ik zit altijd meestal tussen de 8000 – 10 000 p/j.
Maar als ik hierboven zie hoeveel iedereen rijdt en dat ze dan denken dat ze daarmee een grote tampeloeres hebben…. durf ik het niet meer te zeggen
scottreeder zegt
@scottreeder: altijd meestal. Doe maar meestal
9000cse zegt
Gemiddelden!!!! Wat word je daar nu wijzer van? Wat hebben ze voor zin? Uitschieters naar boven en beneden worden zo genivelleerd tot nietszeggende cijfertjes. Leeftijdsgroepen zeggen ook niets.
Neem mijzelf nou. Uiteraard in alle bescheidenheid! Volgende week wordt’ie 69. Rijd nog altijd zo’n 120.000km per jaar. Door bijna heel Europa. En nee! Niet met een vrachtwagen, maar met een Ford Mondeo Wagon 2.0 TDCi 115PK. Met vandaag 489.000km op de teller! Maar zowel van de Ford als van mijzelf kun je zeggen: Still going strong! Neem december vorig jaar: 9 ritten = 11.933km. Neem januari van dit jaar: 5 ritten = 12.002km. Ja! Dus ook in de winter. In m’n uppie dus. En al meer dan 30 jaar schadevrij.
Wat zegt mij dan nu dat gemiddelde van 8.400km per jaar van 65+ers? Not even the most little f*ck! Rien du tout! Gegevens van een onderzoek, waar echt niemand iets aan heeft.
Net als dat bericht van enkele jaren geleden: Een jongen van 17, die behoorlijk kon zwemmen, was verdronken. Reden: Kramp. Toch vroeg de schrijver van het bericht zich af hoe dat mogelijk was. Het water was immers gemiddeld slechts 80 cm diep!
mrrallycross zegt
Niet echt verrassende cijfers