Snelle papa’s en mama’s, opgelet!
Fans van de Audi RS 6 Avant wachten al een tijdje op de opvolger van de C7. De derde generatie RS 6 werd geïntroduceerd in 2013. Dat is alweer zes jaar geleden! De station heeft een virtueel plekje op de Autojunk hall of fame, want de Audi RS 6 Avant (C7) is ongelofelijk vaak gespot met meer dan 1.080 uploads.
Een jaar geleden introduceerde Audi de A6 (C8) en in april van dit jaar kwam daar de S6. Een auto die nogal voor wat reacties zorgde want de Europese variant kreeg geen benzinemotor, maar een diesel onder de kap. Inmiddels is Audi begonnen met een teaser offensief als het gaat om RS-producten.
De RS 6 Avant lijkt een kandidaat te zijn die zeer binnenkort gepresenteerd gaat worden. Audi Sport heeft namelijk een nieuwe teaser gedeeld met dit model in de hoofdrol. De contouren van de auto en het achterlicht geeft weg dat hier om de RS 6 Avant gaat.
Geen dieselmotor voor deze station, maar naar verwachting een 4.0 TFSI achtcilinder wat collega @jaapiyo jullie vorige week al liet weten. Of de V8 af-fabriek lekker bruut gaat klinken is sterk de vraag. De verplichte benzinepartikelfilter gaat ongetwijfeld roet in het eten gooien. Gelukkig zijn daar altijd nog derde partijen voor! De publieke onthulling van de Audi RS 6 Avant is naar alle waarschijnlijkheid op de IAA in Frankfurt in september.
nelis88 zegt
Iemand enig idee waarom Audi al jaren geen RS6 sedan meer bouwt? Mooiste model ooit wat mij betreft.
quattromeister zegt
@nelis88: omdat rs7 en voor de coupe liefhebbers is er dan weer de rs5.
alassad zegt
@nelis88: vraag en aanbod; bij Audi wilt iedereen de station, bij BMW de sedan.
Dutchdriftking zegt
@nelis88: Verkoopt gewoon slecht. In Amerika (waar men sedans prefereert) heeft men nu eenmaal liever een M5. En in Europa wil men alleen maar de station. Raar eigenlijk. De M5 verkocht als station altijd beroerd, en de de RS6 juist als sedan. Eigenlijk verkoopt alleen Mercedes beiden nog, (en met succes) in Europa.
ghost zegt
@dutchdriftking: dat men in EU alleen maar de station wilt, of misschien beter gezegd, in Nederland, is niet gek, mensen willen gewoon alles in 1. Bloedsnel maar ook ruimte. Geen consessies meer dat je 1 station daily moet rijden en een Ferrari in het weekend.
Dutchdriftking zegt
@ghost: Klopt, maar toch raar dat de M5 dan als station weer niet verkocht.
pa045 zegt
@ghost: 2 ton aan overstuur vergelijken met een Ferrari voor het weekend. Dan ben je purist..
ghost zegt
@pa045: altijd wat te zeiken hebben, dan ben jij het!
pa045 zegt
@ghost: tja. Ik ben niet zo rooskleurig dat 2 ton overstuur een concessie is met een Ferrari. Dat jij zo snel te vrede bent, siert je wel.
ghost zegt
@pa045: het tevreden en niet te vrede. Moeilijk he?!
pa045 zegt
@ghost: Gossie.. Is het moeilijk te leven voor anderen?
Dutchdriftking zegt
Kom maar door! Erg benieuwd hoe deze auto zich staande weet te houden TOV de nieuwe M5. Die is tenslotte toch wel heel erg goed. En ik hoop voor Audi dat ook de RS6 stiekem wat meer vermogen heeft dan opgegeven, anders is deze op de sprint sowieso kansloos TOV de M5.
ghost zegt
@dutchdriftking: ik verwacht weinig nieuws onder de zon, gewoon een soort ruimere RS4, met net even wat meer vermogen en heel miss een mild hybride systeem om de CO2’tjes laag te houden, is lief voor milieu!?
Dutchdriftking zegt
@ghost: Huidige S6 met de aandrijflijn van de vorige RS6 plus. Wat bijgepunt op uitstoot, en hopelijk een automaat van ZF, niets verassend, wel erg fijn.
Gulli zegt
@dutchdriftking: ja idd, die 600+ pk van de RS plus zijn eigenlijk net te weinig ?
Dutchdriftking zegt
@gulli: 600pk is inderdaad een beetje schraal…
laptom zegt
@dutchdriftking: wat heeft pk nou met de sprint tijd te maken?
Dutchdriftking zegt
@laptom: De M5 en M5 competition hebben ongeveer 75pk meer dan opgegeven (675 en 700 ipv 600 en 625) Mocht de RS6 dus gewoon de 600(?)pk gaan leveren zoals opgegeven is deze in de sprint waarschijnlijk minder snel. Zeker daar de M5 tegenwoordig ook X-drive heeft. De praktijk zal het gaan leren.
Loek zegt
@dutchdriftking: ik hoop voor Audi dat ze eens snappen dat die auto beter wordt van een beetje bochtenwerk. Straks heeft de Performance versie 700 pk, dan als je op een bocht af schiet gaat ie gewoon rechtuit.
Dutchdriftking zegt
@720s: Tja, in vergelijking met een M5 stuurt de RS6 niet fantastisch, en dat zal bij deze weinig anders zijn gok ik, en in verhouding tot het vermogen is het onderstel dus inderdaad niet extreem strak. Maar laten we eerlijk zijn, de auto stuurt beter dan wat de meeste van ons rijden, en als dagelijkse bolide voldoet het meer dan prima.
Loek zegt
@dutchdriftking: snap ik, en ik ben groot fan van de RS6, het is en zal nooit een Ferrari 488 worden qua stuurgedrag. Dat is een compromis, probeer maar eens drie Ikea kasten achterin een Ferrari 488 te leggen. Maar auto’s als de BMW M5 bewijzen dat enkel power ertegen aan gooien niet helpt. Dat is een fijn sturende auto terwijl die pas sinds de F90-generatie op het niveau van power zit waar de RS6 al sinds 2014 is.
Er komt een Ford Focus RS-moment. Daar waar de auto zo krachtig wordt dat hij zijn eigen kracht niet meer aan kan, denk maar aan de torque-steer van de voorwielaangedreven Focus RS500. Nou is die auto niet levensgevaarlijk, maar een RS6, zonder een bijzondere tweak in de stuuras, met 700 pk een bocht om gooien, ik geloof niet dat dat veel goeds oplevert.
Maar goed, ik laat mij graag verrassen. De C8-generatie heeft qua design zijn intrede nou wel gedaan wat mij betreft, laat de RS6 maar komen. Ik kan niet wachten!
Dutchdriftking zegt
@720s: Daar heb je zeker een punt. Het ‘probleem’ begint natuurlijk al bij de lay-out. Waar BMW en Mercedes in de basis achterwielaandrijvers zijn, en de motor bijna volledig achter de vooras hebben, is de Audi in de basis een voorwielaandrijver (schraap TDI’s) en ligt de motor ondanks dat deze in de lengte ligt wel op de vooras. Met meer gewicht er voor dan er achter. Dit zorgt voor meer praktische interieur ruimte, maar levert in de basis een minder fijn weggedrag op. Ook heeft de auto hierdoor flinke front overhang, (was jij niet de blogger welke hier een bloedhekel aan had?) Natuurlijk is dit tot op een behoorlijk punt op te lossen, mede door de quattro natuurlijk, maar op de grens zal het balansgevoel van de M5 beter zijn. Ondanks dat deze in de praktijk echt niet heel veel sneller een rondje circuit doet zal het gevoel wel veel fijner zijn.
Met een groot genoeg budget is dit probleem wel op te lossen, kijk maar naar Bentley, daar ligt de motor tegenwoordig ook veel verder achter de vooras. Maar waarom zou men? De auto verkoopt ook in deze opzetting als een trein, heeft een enorm grote fanbase, en op deze manier is het naast een imago maker ook nog eens een winst pakker.
Neemt niet weg dat ik uiteraard heel erg hoop dat de auto fijner stuurt dan zijn voorgangers. Hierin zit overigens al een stijgende lijn, een vergelijkende test tussen alle generaties (kunnen jullie dat niet verzorgen?) zou dat duidelijk moeten maken. De C5 kon echt alleen hard rechtdoor, bij de C6 was het beter voor elkaar, maar de V10 hing flink op de neus, in de C7 was het weer beter, maar zeker nog geen M product. in de nieuwste is het wellicht nog beter.
Maar misschien nog wel belangrijker dan het onderstel, hoe is de automaat? Als ik @wouter moet geloven is de nieuwe generatie automaten in snelle Audi’s gewoon ruk. Zowel in de S4 als S6 was hij er absoluut niet over te spreken. Nu waren dat natuurlijk wel diesels. Een snelle daily hoeft geen perfect M onderstel te hebben, maar wel een fijne automaat natuurlijk.
gilettelubbers zegt
@dutchdriftking: ik denk dat Audi, zoals gewoonlijk, qua prestaties en pk’s net even weer over de concurrentie heen gaat
audia6bit zegt
@gilettelubbers: dat is Audi. Die gaan altijd erovereen vanaf begin al . Audipowerrr?
karaya zegt
@audia6bit: Ze gaan vooral makkelijk rechtdoor.
audia6bit zegt
@karaya: dat geld ook voor BMW en Mercedes. Check de filmpjes maar op youtube waar ze achter audi’s tijden en in een bocht keihard de stoep pakken en de audi’s gewoon de bocht doorgaan! En als je de link niet kan vinden stuur ik je ze met pleZier vriend??
karaya zegt
@audia6bit: Audi claimt zelf dat die overbelaste vooras voor een goede rechtuitstabiliteit zorgt.
Als je een mooie balans in je onderstel wilt bewerkstelligen kies je natuurlijk voor een andere configuratie.
Overigens, m’n buurman Mustaffa kijkt ook reikhalzend uit naar die nieuwe machtige RS6.
pa045 zegt
Waar woon jij??
Als ik 1+1 doe, denk ik Amsterdam..@karaya:
audia6bit zegt
@karaya: speciaal voor jou? https://www.facebook.com/HartVoorAutos/videos/723838784678705/
audia6bit zegt
@karaya: als je de link bekeken hebt begrijp je precies wat onderstuurd is.
karaya zegt
@audia6bit: Had je het idee dat ik het niet begreep?
Dat Audi halsstarrig vasthoudt aan een gebrekkig concept weet ik al sinds de dagen van de Groep B.
911targa zegt
Dus dat zwart-grijze plaatje met rode letters, moet mij als koper al gretig maken, want het wordt prachtig! Oké…….
lebeaunl zegt
Leuke woordspeling: een benzinefilter dat roet in het eten gooit.. lijkt me weinig effectief dan ;-)
drdre1 zegt
? Die teaser… ‘Ein Mann und sein Audi kempfen gegen das Unrecht!… KITT! ? ??
leaper035t zegt
Ik hoop dat ze er net als RS5 sportback iets lekkers van maken want heb het zowat gehad met Audi. De degradatie van de S-badge door een fantastische benzinemotor te vervangen door een te zwakke dieselversie, én het plaatsen van 2 valse dubbele eindpijpen, zijn me er teveel aan. Idem voor de huidige generatie A4-, en A6-modellen met hun goedkope valse uitlaten. Normaal gezien ben ik Audi-neutraal maar nu wordt het helemaal beschamend. Met de vorige generatie van hun wagenpark hadden ze BMW en Mercedes zo goed als bijgebeend, nu lopen ze weer hopeloos achter.
amersfoorter zegt
Trouwens, gasly wordt per direct vervangen door albon
ive1 zegt
Urus motor, 4.0L V8, biturbo, 650pk en 850nm, zou correct zijn
carsofnl zegt
Op de ring klinkt die echter echt heel goed
karaya zegt
Krijgen we wel echte uitlaten of is dat een optie?
narcotic zegt
4.0 BITfsi.
cede zegt
Komt deze ook met nepuitlaten? Mag toch hopen van niet.