Deze Bugatti Bolide is geen render of een lege huls, maar the real deal.
Vanaf 2005 stond vrijwel al het Bugatti-nieuws zo’n tien jaar lang in het teken van de Veyron. Er kwamen zoveel special editions voorbij, dat het op den duur een beetje gênant werd. In het Chiron-tijdperk pakt Bugatti het daarom iets anders aan. Weliswaar is alles wat ze presenteren in meer of mindere mate een afgeleide van de Chiron, maar auto’s als de Divo en de Centodieci kregen wel een eigen gezicht. Met hun nieuwste creatie – de bizarre ‘Bolide’ – laat Bugatti de Chiron nog veel meer los.
Extravagant
Weliswaar delen de auto’s nog hun aandrijflijn maar er zijn heel veel gloednieuwe componenten. De Bolide – voor degenen die het gemist hebben: dat is hoe de auto heet – ziet er dan ook totaal anders uit dan de Chiron. De hypercar heeft nog altijd een hoefijzervormige grille en het kenmerkende Bugatti-blauw, maar daar houden de gelijkenissen wel zo’n beetje op. Bugatti heeft gekozen voor een zeer extravagante styling, waar de Chiron nog redelijk ingetogen is voor hypercar-begrippen. De X-vormige achterlichten en koplampen zijn vooral noemenswaardig, maar het zijn zeker niet de enige opvallende stijlelementen. De beelden spreken wat dat betreft voor zich.
Prestaties
De opgegeven prestaties zijn minstens zo bizar als het uiterlijk. Bugatti claimt namelijk dat de Bolide 1.850 pk heeft bij een gewicht van slechts 1.240 kg. Dat komt neer op 1,49 pk per kg. Dit zou een topsnelheid van 500 km/u mogelijk moeten maken en een acceleratie van 0-100 km/u in 2,17 seconden. Dat zijn vrij spectaculaire cijfers, om het even eufemistisch uit te drukken.
Productie
Een concept car presenteren met duizelingwekkende specificaties is één ding. Er een productieauto van maken is een tweede. Of Bugatti dat gaat doen hebben ze nog altijd niet bevestigd. Het is in ieder geval iets wat ze in Molsheim serieus overwegen. Een straatlegale auto zal de Bolide niet worden, maar voor een circuitgerichte hypercar is ook zeker markt. Dit is dus geen concept in de categorie ‘vingeroefening’.
Rijden
Bugatti deelt nu nieuw foto- en videomateriaal (zoals je inmiddels hebt kunnen zien), waarbij ze benadrukken dat dit een échte auto is. Geen renders of een lege huls dus. Bugatti zegt dat de Bolide ook daadwerkelijk kan rijden. Dat is in ieder geval een stap in de goede richting. Deze bewering wordt alleen nog niet gestaafd met actiebeelden. Dat zou reden kunnen zijn voor scepsis, maar gelukkig hebben we eerder al spionagebeelden van een rijdende Bolide gezien. Bugatti doet hier dus geen Nikolaatje.
Dutchdriftking zegt
Hij is gaaf! Maar durf je met zo’n dure auto nog wel los te gaan op een circuit? En heb je daadwerkelijk meer lol dan in een lichtgewicht Lotus? Hoe dan ook, hij is gaaf, en aangezien er ook een FXX programma is zal dit ook wel werken. Ik denk dat de juiste coureur met deze auto dicht in de buurt van F1 tijden komt….
Stefje zegt
@dutchdriftking: sneller zijn dan de rest op een circuit is het altijd waard. Daar hebben sommige mensen alles voor over, zeker als hun capaciteiten maar beperkt zijn. Dat is ook het succes van de Performante. Iedereen kan er veilig kneiterhard mee rijden. Op die ene crash in Engeland na gebeuren er weinig slechte dingen mee.
keeper1 zegt
Is pk/gewichtsverdeling niet precies andersom?
keeper1 zegt
@keeper1: 1.49 ipv 0.67
machielvdd zegt
Je hebt helemaal gelijk. Bugatti heeft het zelf over 0,67, maar dat is inderdaad de ‘gewichts-pkverhouding’ in plaats van de pk-gewichtsverhouding.
Dutchdriftking zegt
@keeper1: het is wat raar geformuleerd, maar normaliter bereken je het aantal kilo’s per pk. En dat is in dit geval dus 0,67. redelijk idioot. Tot op zekere hoogte geeft het aantal kilo’s per pk ook een mooie indicatie voor de 0-100 tijd. Bij heel vermogen (zoals hier) gaat die vergelijking een beetje scheef. Dit daar grip dan de beperkende factor wordt. Maar 10kg per pk zorgt voor een sprinttijd van ongeveer 10 seconden, en 7 kg per pk dus voor ongeveer 7 seconden. Uiteraard spelen er meer factoren een rol en is het nooit 1 op 1, maar het is een leuke indicatie.
Voorbeeld :
Een Golf 5 GTI 1372kg rijklaar en 200pk. 6,86kg per pk, 0-100 in 7 seconden.
keeper1 zegt
@dutchdriftking: ik snap je punt. Maar dan is het dus of de tekst aanpassen, of het cijfer. Nu was het een combi van de 2 (wat dus niet juist is). Maar is reeds aangepast
tvr1974 zegt
@dutchdriftking: een formule 1 weegt meer dan 800kg incl rijder en brandstof en doet 0-200 in 4.2-4.8 sec gemiddeld.. dus leuk verhaal maar slaat nergens op. Kijk ook bijv even naar de Nissan GT-R
Dutchdriftking zegt
@tvr1974 : Zoals ik al aangaf, het is een indicatie. Er zijn diverse factoren die een rol spelen, en bij veel vermogen is grip altijd de beperkende factor. Maar met 800kg en zo’n 950pk is een 0-100 tijd van ongeveer 1 seconde waar je uit zou moeten komen. Mocht Mercedes ooit 4wd installeren op de auto van Lewis dan gaat hij dat halen.
Frenkyboy zegt
Volgens mij had Shmee enige tijd geleden al de ‘primeur’ met z’n ‘EXCLUSIVE FIRST LOOK’. Zo te zien ook het echte model en een cold start in de video.
https://www.youtube.com/watch?v=TGUbRYnakBk
hotze zegt
Jij denkt dat je ons blij maakt met een link naar die pannekoek ?
vondick zegt
Shmee is geen goede naam. Vraag hem even om een andere te kiezen.
basman147 zegt
Tuurlijk gaan ze er een stuk of 10 van maken. Gezien de portemonnee van de gemiddelde Bugattiklant zullen er al genoeg huidige klanten zijn geweest die hebben gezegd dat ze er eentje willen, maakt niet uit wat hij kost. En ik geef ze groot gelijk!
alloallo zegt
Vermoedelijk woont de eerste klant in Rotterdam
rrk147 zegt
@alloallo: nope, stond in de autovisie onlangs, dat dit hem te gek werd. De prijs wordt tientallen miljoenen dacht ik dat er stond.
moveyourmind zegt
Lekker extreem ding. Bijna ongelovelijk hoeveel vermogen er onder de kap zit.
VeniVidiVici zegt
Het is net the Batmobile.
goodvibrations zegt
Erg geslaagd! En niet eens elektrisch!!
joki zegt
Fantastische wagen, maar je maakt me niet wijs dat je hier als gemiddeld bestuurder snel en efficiënt op een circuit kan rijden. Je zal toch echt wel eerst een paar race cursussen moeten volgen…