Ha Ha Ha.
Porsche is druk bezig met het testen van een nieuwe variant op de Cayenne, waarover al jaren wordt gesproken. Mag ook wel, want de Coupé-versie van de SUV kreeg alweer een half decennium geleden groen licht van de Duitse sportwagenfabrikant. Ondertussen hebben concerngenoten Audi en Lamborghini hun interpretatie op de markt gebracht, dus is het hoog tijd dat Porsche hetzelfde doet.
De Cayenne Coupe is in de afgelopen maanden veelvuldig gespot, met name in de meer besneeuwde delen van de wereld. Het tweetal Cayenne Coupe’s waarnaar we hier kijken is gespot in Zweden, waar het duo onderworpen werd aan een reeks koud weer proeven. Weinig interessant, ware het niet dat de Porsches ditmaal amper gecamoufleerd zijn.
Hoewel het om een stel prototypes gaat en er uiteraard nog kleine dingen kunnen veranderen, zal dit in grote lijnen het eindresultaat moeten worden. De vorm van de Cayenne Coupe komt duidelijk overeen met de auto’s die Porsche en Lamborghini hebben uitgebracht, maar ook met de vorm van zijn concurrenten. Porsche richt zijn pijlen vooral op rivalen BMW en Mercedes, en dan met name op de X6 en GLE Coupe. Opmerkelijk aan de Cayenne Coupe is de achterzijde, waar we duidelijk een bewegende achtervleugel zien. Deze moet de aerodynamica van de auto op hoge snelheden op peil houden.
Waar de reguliere Cayenne (rijtest) een relatief grote kofferruimte heeft, zal de platgeslagen variant minder ruim zijn. Dankzij de aflopende daklijn zal er achterin waarschijnlijk minder ruimte zijn voor spullen. Het interieur en de techniek zullen grotendeels hetzelfde zijn als bij de normale Cayenne. Naar verwachting maakt de auto later dit jaar of uiterlijk aan het begin van volgend jaar zijn officiële debuut.
UPDATE 21-03-2019: de Cayenne Coupe is officieel!
Beeld: CarPix
wolfke zegt
Wat gebeurt daar met de C stijl?
vroaaar zegt
@wolfke: misleidend chroom plakstripje…
allesmetturbo zegt
@wolfke: illusie wekken tot meer hoofdruimte door het iets verder doorlopende stripje:p
tijgerhaai zegt
Ik hoor vaak dat de meningen hierover verdeeld zijm maar Een coupé lijn op hoge poten vind ik gewoon niet mooi. Nooit niet, geen x6, geen Mercedes glc, zelfs niet die speciale range rover. Om over het praktische nut nog maar te zwijgen. Maargoed, niches zijn er om gevuld te worden en zolang mensen het kopen zou het dom zijn het niet te maken.
gebruikersnaam3 zegt
@tijgerhaai: Alles op hoge poten is niet mooi. Echte 4×4’s uitgezonderd. Cross-overs, SUV’s, coupé SUV’s, SUV-coupés. Gewon alles wat niet offroad kan en onnodig hoog is en te veel zwart plastic heeft is gewoon niet om aan te gluren.
loewie1984 zegt
@gebruikersnaam3: jij bent zeker nog niet in je midlife beland of wel? Kruip op je 50ste nog maar eens in een lage sedan als een is300h of een a5 coupe. Ik ben midden dertig maar mijn xc40 bevalt me prima. Meer overzicht, hoge zit waardoor ik geen last van mijn been krijg bij lange afstanden. Klaag maar, koop maar niet, rij maar niet, maar val er anderen niet mee lastig. Want net als dat de SUV een modegril is, is zeggen dat die dingen een modegril zijn precies hetzelfde, namelijk overbodig!
ttr6 zegt
@loewie1984: nou, ik ben nog wel een paar jaartjes ouder en kruip met veel plezier in mijn Giulia, lekker laag. Hoop het nog heul lang vol te houden.
Boomer zegt
@loewie1984: Mijn vader rijdt op zijn 70ste nog in zijn Boxster S, mijn schoonvader op zijn 65ste in een MX5 RF. Ik ben tegen de 40 en heb een TT en als daily een C-coupé besteld. Ik kan me geen grotere onzin bedenken dan dat je een hoge instap nodig hebt omdat je er te oud voor zou zijn voor een lage instap. Sjeez…
gebruikersnaam3 zegt
@loewie1984: Midlife? Je hebt een XC-40… Waarschijnlijk een D2 achtige uitvoering. Twee vervelende koters, labradoodle, vrouw met een kort pittig kapsel. Twee onder een kap in een ‘hippe’ vinexwijk in een slaapgemeente in de randstad. Je hebt een HBO functie maar nooit echt het lef om eens uit de band te springen en te solliciteren naar een baan waar je echt van droomt, want ja, je hebt toch je schaapjes op het droge, waarom zou je het risico lopen? In de zomer ga je lekker met je XC-40 naar Zuid-Frankrijk waar je een eurocamp tent huurt omdat je cross-over er wel stoer uit ziet maar een caravan trekken zit er niet niet in als zeker niet dat zandpad van de camping op niet. Met kerst zit je bij je schoonfamilie je te irriteren aan die ene neef die wel een sportauto gekocht heeft, omdat hij een goedlopende eigen zaak heeft en een sexy vrouw. ’s avonds klaag je over hem tegen je vrouw terwijl je je stiekem aftrek op zijn vrouw als de jouwe slaap…
lebeaunl zegt
@gebruikersnaam3: i laughed :-)
hotze zegt
@gebruikersnaam3: zo wat een frustratie komt daar uit. Zou bijna denken dat je het over je zelf hebt.
harrie zegt
Meh, ik wacht wel op de pickup versie.
allesmetturbo zegt
Weinig foto’s zeg
marcus1963 zegt
Ik vraag me af wat ze nog moeten testen. Dit is toch een gewone Cayenne alleen met andere daklijn. Qua techniek en betrouwbaarheid zal door de daklijn niets veranderen.
acizane80 zegt
@marcus1963: ik vind dat die meer lijkt op de urus. En vermoed dat er in de interieur grote verschillen gaat zijn als ook in de motorisatie. Hierdoor moeten de ophanging en remmen ook allemaal aangepast worden, er moeten waarschijnlijk ook nog een hoop wettelijk verplichte testen volgen en crashtests. Waardoor het normaal is dat het zo lang duurt. Tel daar nog bij dat de marketing bepaalde momenten voor een lancering interessanter vind dan loopt het rap uit.
janmetdelangeachternaam zegt
@marcus1963: tja 2 keer meten 1 keer zagen.Het testen zal goedkoper zijn dan terugroepacties. Om over imagoschade nog maar niet te praten
ralfast zegt
@janmetdelangeachternaam: zeker. Koudweertesten om te voorkomen dat de daklijn nog verder krimpt. Die garantieclaims wil je echt niet…
87tb zegt
Mijn ontbijt borrelt weer omhoog…
momo zegt
@87tb: Dan moet je ook niet ontbijten met chili con carne.
ghost zegt
Zal wel weer een verkoophit worden onder de crechemama’s in Amsterdam Zuid..not my cup of tea !
fmgarcia zegt
@ghost: Ben benieuwd wat jij dan op je bank hebt zitten thuis;).
nopetrolnofun zegt
Waar gaat het heen met de autowereld. Al die vreselijke SUV’s die op de markt komen, de elektrische auto’s, al die kleine turbotorretjes die niet zuiniger zijn dan de atmosferische blokken. Ja zo rond 2012 was echt het topjaar, toen de QP Sport GTS, 458, M3 e92, C63 W204, atmosferische 991 C, RS5 om maar even wat op te noemen er nog waren.
autodrome zegt
De verhoudingen kloppen gewoon niet meer …. Wat een fail ….
Esprit_de_Flandre zegt
Tja, lekker nutteloos…
ottosk zegt
Je moet je hond eerst een helm opzetten als je de achterbak sluit.
enjoypunani zegt
@ottosk: nee man, dan blijft ’t daar lekkere rustig in de kattenbak.
Dutchdriftking zegt
Wordt ie niet perse mooier van. Ik vind de Panamera als shootingbrake ook mooier dan de coupé.
allesmetturbo zegt
@dutchdriftking: ja de ST is geniaal
abdoelklapstoel555 zegt
Poepende nijlpaard
tjorque zegt
??
potver7 zegt
Wanneer komt de stationwagen uitvoering?
Jantje_555 zegt
@potver7: misschien is die enkel wel gelegd voor als er een Touareg coupe komt
gandini zegt
@Jantje_555: Vergeet de Grande Urus niet
Jantje_555 zegt
klopt deze zin wel
De vorm van de Cayenne Coupe komt duidelijk overeen met de auto’s die Porsche en Lamborghini hebben uitgebracht
moet dat niet Audi zjn?
enjoypunani zegt
@Jantje_555: Seat.
dikkereinier zegt
Zag dat ding gisteren op de a62 bij koblenz. Was net te laat voor n goede foto.
keecee zegt
Ontzettend gaaf ding. Gezien de reacties zou je je haast verontschuldigen…
thomashofman1 zegt
De porsche urus ?