Lukt het om met een Ferrari binnen 48 uur vanuit het Italiaanse Rome naar de Noordkaap in Noorwegen te rijden?
Een roadtrip ondernemen is gigantisch leuk. Nog leuker als er een soort challenge aan verbonden is. Uiteraard binnen de geldende verkeersregels natuurlijk, anders zou het een zooitje op de weg worden. De voorzitter van Ferrari Club Passione Rossa uit Italië begint morgen aan een bijzondere tocht. Hij wil een ‘record’ neerzetten met een Ferrari F8 Tributo.
Ferrari naar de Noordkaap
Doelstelling is om vanuit Rome binnen 48 uur naar de Noordkaap in Noorwegen te rijden. Die 48 uur is de schatting van Google Maps. In die berekening van Google zijn stops voor benzine, pauzes om de beentjes te strekken en een overnachting niet meegenomen. Kortom, het is nog een echte uitdaging voor de voorzitter om dit met zijn berijder binnen 48 uur voor elkaar te krijgen. Bovendien zal het lastig zijn om wat uurtjes slaap te pakken vanaf de bijrijdersstoel met zo’n V8 achter je oren. Het gaat hier om een afstand van zo’n 4.400 kilometer dat in totaal gereden moet worden.
Ze vertrekken morgen en hopen 6 september te arriveren. Het hele festijn zal op sociale media live worden uitgezonden. Het idee is ontstaan naar aanleiding van een artikel uit het Fiat magazine uit 1953. Per Fiat 508 Balilla werd dezelfde rit vanuit Rome naar de Noordkaap gereden. Die rit was overigens niet gedaan in 48 uur, maar in 45 dagen.
Een groot deel van de rit omvat Duitsland. Hier zijn flinke kilometers te maken op de autobahn zonder limiet voor de maximumsnelheid. Met een 720 pk sterke Ferrari F8 Tributo moet het geen probleem zijn om hier wat tijd te snoepen van de Google Maps berekening.
bpc zegt
Heb je geen Ferrari voor nodig, waarschijnlijk doet een 520D het sneller
Rudy zegt
Eerste wat ik dacht! Pak een (bij voorkeur beetje dikke) diesel en je rij het sneller dan iedere Ferrari met een heftig brandstof verbruik! 540d of M550d lijkt me een geschikte kandidaat: snel zat, comfortabel en een flinke actieradius!
Als het puur om snelheid gaat is dit natuurlijk helemaal niet zo bijzonder. De oost – westkust rit in de VS (2811 mijl, 4497km, ets verder zelfs) doen ze in 25 uur en 39 minuten! Gemiddelde snelheid van > 170km/h.
Feit is wel dat daar hele stukken tussen zitten waar de bevolkingsdichtheid zeer beperkt is.
Tof dat iemand zijn Ferrari gebruikt waarvoor hij gemaakt is hoor!
Stefje zegt
@Rudy: denk dat je met een 535d met grotere tank nog beter af bent. Echt doorstampen gaat (zeker in het weekend en overdag) amper lukken.
De Cannonball runs worden ook gereden door diesels met grotere brandstoftanks.
Ferrari kom maar door met een 2.9 V6 TDI Hybrid! 😍
jippie zegt
@bpc: ik zie geen reden waarom je die trip als voorzitter van een Ferrari club met een 520 D zou doen.
pa045 zegt
Zo een leuke rit moet je met een zaadbak doen. Dus een BMW 520d i.p.v. een Ferrari..
Way to go petrolhead!
Bella Macchina zegt
“het is nog een echte uitdaging voor de voorzitter om dit met zijn berijder binnen 48 uur voor elkaar te krijgen”
Eehw!
elemento zegt
Duitsland snachts pakken. Wel werkzaamheden maar dan kan je doorrijden. Noorwegen heb je helaas limiet
christian85 zegt
@elemento: inderdaad, als je meters wilt pakken dan kan je dat beter in de nacht doen in Duitsland, overdag is het niet haalbaar. Persoonlijk denk ik dat het sowieso niet haalbaar is, ook niet in een Ferrari.
Stefje zegt
@elemento: dan kan je doorrijden in de zin dat er geen files zijn, maar veel onbegrenste stukken zijn dan wel begrenst, ivm geluidsoverlast omwonenden. Beetje catch22, overdag met files zonder limiet of snachts zonder files met limiet…
Dutchdriftking zegt
“Een groot deel van de rit omvat Duitsland” nooit in Scandinavië geweest? Die weg naar boven is eindeloos! Einde van de middag weg in Italië zodat je op een gunstig tijdstip door Duitsland kunt knallen scheelt overigens wel.
Hubert zegt
Precies.
Duitsland is ‘slechts’ een kleine 1000km.
Door Scandinavië is ruim 2300km.
Nogal een verschil.
kerre zegt
Grapjas; “groot deel door Duitsland”.
Zweden en Noorwegen is echt een lang stukje van zo’n 2000 km… Waarbij Zweden en Noorwegen snelheidslimieten hebben. Ik hoop trouwens voor ze dat ze winterbanden hebben. Kiruna lag vanochtend sneeuw.. en sneeuwbuien kun je daar nu ‘s nachts al hebben.
Om over wilde dieren die daarboven meer als genoeg op de weg rond lopen niet te hebben.
mp014 zegt
@dutchdriftking: vanuit Rome zou ik dan toch eerder dan einde van de middag vertrekken! Rome – München is al 1000km hé
cossiekiller zegt
Pak het vliegtuig toch man. Veel relaxter!
lowrider zegt
Succes, kom net thuis van de Noordkaap. Zweden en Noorwegen voornamelijk 80 of 90. Sommige plekken 110.
mrporter zegt
Maar hoe zit het dan met de stikstof?
ericc zegt
Beter een Ghibli diesel genomen. Is ook Italiaans en verbruikt minder. Of wordt dit een europese Cannonball?
B00G1E zegt
Hoe zit dat met de onderhoudsintervallen dan? Moet die Ferrari niet na 2000km alweer voor groot onderhoud naar de garage?
boomhauwer zegt
@B00G1E: nee. Je grap is even gedateerd als toen ze nog zo’n onderhoudsschema hadden. Een Ferrari moet elke 20.000 een onderhoud krijgen. Dit afwisselend met een klein en groot onderhoud.
MarcoM zegt
Ach, paar jaar terug een roadtrip gedaan met 4 man in een oude Senator, doel was alleen rijden en tanken plus poepen en plassen, eten vanuit de koelbox, na iedere tankbeurt chauffeurswissel. Doel was veilig rijden en in 2 dagen was bijna 3000 km afgelegd. Ja, het had veel meer kunnen zijn, maar wat een lol hebben we gehad, casettebandjes geluisterd, meegezongen, veel vliegen verwijderd etc. Gaaf was het.
Onehp zegt
Haha, als hun voorbereiding bestaat uit de rit bekijken op Google Maps dan zal dit zwaar falen…
tjorque zegt
Ik maak er altijd een sport van om met mijn telefoon via een geautomatiseerde opdracht naar mijn vrouw te sturen waar ik vertrek en hoe laat ik thuis zal zijn en dan x aantal minuten vroeger aan te komen.
Met de motor lukt dat ook bijna altijd.
Maar dat zijn dan ritjes van 20 tot 40 minuten…
Zo’n monsterrit zoals dit, grotendeels in landen waar snelheidslimieten ook echt limieten zijn… pfoe ik weet niet of dat gaat lukken hoor.
De boetes in Zwitserland zijn niet mals heb ik net ergens gelezen, zeker als je een F8 rijdt 🤣
ghini zegt
@tjorque: jaja, je maakt er een sport van..