Na alle gebeurtenissen in het afgelopen seizoen is er het idee ontstaan om te stoppen met radiocontact tussen de F1 teambazen en de wedstrijdleiding van de FIA.
Stel dat een trainer langs het veld in het oortje van de scheidsrechter kon roepen. Belachelijk, zou je misschien denken. Maar in feite werkt het wel zo met de Formule 1. Dat ging ook een hele lange tijd goed, tot dit jaar. Het radioverkeer tussen teambazen in de F1 en de FIA kwam sowieso onder een vergrootglas omdat de FOM diverse contacten liet horen gedurende de race.
No Mikey noo. That was so NOT right
Toto Wolff, denkt dat Michael Masi z’n vriend is
Ross Brawn, directeur van de Formule 1, zegt tegenover Auto, Motor und Sport dat de F1 wat hem betreft gaat stoppen met radiocontact tussen teambazen en de wedstrijdleider. Een directe aanleiding is de conversaties tussen Toto Wolff en Michael Masi tijdens de Grand Prix van Abu Dhabi. De beslissing van Masi schoot bij Wolff in het verkeerde keelgat. In al zijn emotie pakte hij de headset en riep het uit naar de wedstrijdleiding. In hoop hen op andere gedachten te brengen. Dat mag en moet niet langer gebeuren, aldus Brawn.
Dat betekent overigens niet dat er helemaal geen radiocontact meer is tussen teams en de FIA. Dat blijft gewoon zo, maar de Formule 1 teams moeten iemand aanstellen die deze verantwoordelijkheid neemt. Dat mag alleen niet de teambaas zijn. De F1 hoopt zo een stuk emotie weg te nemen.
We moeten er wel bij zeggen dat dit plannen zijn voor 2022. De knoop is officieel nog niet doorgehakt. Maar reken maar dat deze nieuwe maatregel er gewoon gaat komen.
Pica zegt
Als ik het originele artikel lees staat er duidelijk teambazen en niet teambaas EN wordt er zowel verwezen naar Toto Wolff als naar Christian Horner. Objectief blijven graag!
Johanneke zegt
Wat ik helemaal belachelijk vond is dat Mercedes (ik dacht Toto) tijdens de virtual safety car tegen Masi ging zeggen dat een safety car niet nodig is.
lavoro zegt
@Johanneke: Inderdaad. Dan bemoei je je met de veiligheid op de baan (ten nadele…)
antoonniels zegt
Hoe gaat het aanstellen van een ander persoon van het team hier dan in helpen? Die wordt dan toch gewoon gesouffleerd. En ik vind het politieke spel via de radio wel leuk. Daar moet een wedstrijdleider ook gewoon mee om kunnen gaan, evenals de emotie van sommige mensen.
Edge zegt
Het idee is dat je door die extra tussenschakel de angel eruit haalt. In plaats van een Toto die rechtstreeks NOO MIKEY NOOO in het oor van Masi roept, roept hij het dan naar Ron Meadows, die het vervolgens vertaalt naar “Michael, Ron here, we think this is unfair and quite frankly against the rules because XYZ”.
Edge zegt
In feite verandert er dus niet heel erg veel want het gros van het contact werd nu al gevoerd door Jonathan Wheatley (RBR) en Ron Meadows (Mercedes). En dat vind ik wat mij betreft prima. Horners commentaar had nog wel enige relevantie tot de inhoud, maar het laatste wat je als race control wilt is dat je in zo’n situatie zit en er een grote boze Oostenrijker in je oor “NOOO MIKEY NOOO” schreeuwt.
Ik denk dat Masi (als hij blijft/mag blijven) ook gewoon een goede secondant nodig heeft die dit soort dingen voor hem filtert, zodat hij zich voor de volle 100% op het leiden van de wedstrijd kan richten. Heeft een team een oprechte vraag die niet door de secondant beantwoord kan worden dan verbind je hem door, en anders moet je het doen met die secondant en zijn mute knopje (looking at you, Toto Wolff)
Design_Driven zegt
Masi heeft sowieso een groter team nodig met meer analisten en computer power. De teams hebben hele teams om alles te analyseren, dat heeft Masi niet dus kan niet heel snel een gevolg van een eventuele beslissing doorrekenen.
ghini zegt
Ik vind het geweldig dat iedereen denkt dat Toto “Mikey” riep. Toto als ubermensch uit Oostenrijk spreekt Michael gewoon wat raar uit als ie Engels praat. Slikt het tweede deel in en over de radio klonk dat als Mikey.
Design_Driven zegt
Ja precies, ik vond dat ook vrij duidelijk.
ghini zegt
Ik vind het wat vreemd dat hier nu als berichten over zijn. Neem aan dat dit eerste gedachten zijn. De FIA kan een hoop leren van afgelopen seizoen maar verzamelen dat aub ff rustig, bespreek het allemaal en ga dan op zoek naar verbeteringen. Duidelijkheid is prettig voor de rijders, teams maar ook kijkers. Als die laatste het niet meer kunnen volgen dan haken ze af. Verder zou ik voorstander zijn om de meetings bij de stewards ook te veranderen. Of ze moeten enkel op papier hun klachten doen, met alle nodige uitleg, en dat allemaal openbaar, of die meetings moeten openbaar toegankelijk zijn voor iig alle teams. Dan kunnen ze geen rare dingen roepen, vieze afspraken maken, dan is iedereen op de hoogte.
potver7 zegt
Dus dan krijgen we volgend jaar de volgende conversatie:
“Michael, did you receive the e-mail from Toto?”
“Yes, and I have replied to him. We went car racing.”
pomoek zegt
Te veranderen:
Géén bandenwissels tijdens VSC’s SC’s en rode vlaggen.
Dat je een directe concurrent voor de titel de wedstrijd kan uittikken, met minimale consequenties, moet natuurlijk ook veranderen. Verstappen werd voor deze race gewaarschuwd dat hij puntenaftrek kon krijgen hiervoor, maar waarom gebeurt dat niet gedurende het seizoen? Er wordt altijd het argument dat “dit racen is”. Ik vind dat onzin. Maar dat gezegd hebbende: Je kunt toch wanneer na de race blijkt dat Verstappen een motor moet wisselen en geen punten heeft gehaald bij Hamilton, laten we zeggen, 10 punten af trekken? En bij Bottas, die de race erna 2 red bulls en een Mclaren elimineert 20 punten af trekken?
begrijp me niet verkeerd. Lewis Hamilton is wat mij betreft de grootste coureur aller tijden, maar dit kampioenschap had nooit zo lang zo close mogen zijn. Hij had minstens 10 of 15 punten achter moeten liggen voor het ingaan van de laatste race.
Enkel door de wat gekunstelde beslissingen van de wedstrijdleiding is het kampioenschap bij de coureur terecht gekomen die daar dit jaar de meeste aanspraak op maakte. Dit maakt dat Verstappen nu, in de ogen van vooral Britse media en fans, niet de terechte kampioen is.
ghini zegt
@pomoek: dat van die motoren wissels moet idd absoluut anders.
antoonniels zegt
Op zijn minst kun je de regels omtrent het vervangen van onderdelen als gevolg van verwijtbare schade door een derde partij niet onder het budget laten vallen, zoals bijvoorbeeld bij het incident met Hamilton.
Daarnaast vind ik het onbestaanbaar dat een Mercedes zoveel motoren heeft kunnen gebruiken dit jaar. We gaan uit van 3 maar als je er 7 wil gebruiken is dat ook prima? Als je je zaken so slecht op orde hebt dan houdt het op een gegeven moment gewoon op in het seizoen. Ook hier geldt dan weer dat we rekening moeten houden met schade door andere partijen overigens.
Pica zegt
@pomoek: Ben ook voorstander van geen badenwissels tijdens VSC en SC.
antoonniels zegt
Tijdens VSC en SC vind ik nog wel te pruimen, maar die hele operaties aan auto’s tijdens rode vlaggen moeten naar mijn mening wel veranderen. Je ziet teams halve auto’s herbouwen, banden wisselen, etc. Ja de race ligt ( tijdelijk ) stil, maar dat betekent niet dat het klustijd is.
ghini zegt
@antoonniels: iedereen staat binnen, er us tactisch geen voordeel te halen, het is voor iedereen gelijk, ik vind dat onder rood dan juist wel weer passen bij autosport.
Design_Driven zegt
Dat is niet gelijk want als je net geweest ben heb je er niks aan. Wat mij betreft mag het bij de SC blijven maar niet tijdens rode vlaggen.
620henk zegt
Vind het ‘geen banden wisselen tijdens sc vcs of rood’ wel een lastige. Ik denk niet dat het wenselijk is om de factor onvoorspelbaarheid er uit te halen. Dan is de stap, iedereen in ronde ’23’ pitstop van 30 seconden. Omdat het niet eerlijk is dat bij je tegenpartij de wielen sneller gemonteerd zijn. Dan is de uitslag nog meer voor de hand liggend ben ik bang.