In 2017 is het sowieso klaar, over en uit, finito en ook afgelopen. Vanaf 1 januari 2017 wordt de bijtelling van plugin hybrides gelijk getrokken met die van gewone auto’s. Een hogere aanschafprijs maakt het dan volstrekt oninteressant om nog te stekkeren, maar dit jaar hebben plug-ins die onder 50 gram zitten nog wel een lagere bijtelling van 15%.
Je moet je over één ding heen zetten: als je dit jaar plug-in hybride gaat rijden, dan ben je veel duurder uit dan de buurman die in 2013 zijn Outlander of V60 geleverd kreeg. Die mensen genieten van 0% bijtelling, MIA, KIA, VAMIL en nog wat regelingen die er op neer komen dat Staatssecretaris Wiebes hoogstpersoonlijk iedere week een envelop met vier knisperende vijftigjes in je brievenbus gooit. Gewoon omdat ze het waard zijn, zij waren de mensen die global warming een halt hebben toegeroepen door op tijd zich op te offeren en in een plug-in hybride te gaan rijden.
In 2014 ging de bijtelling op plugin hybrides naar 7%. De nogal “ecologisch gestylde” Ampera en Prius met een wat hogere aanschafprijs vielen direct uit de gratie, andere plugins vlogen nog wel de showrooms uit.
OMG Wouter, stop met ouwehoeren en reken het voor ons uit. Nou vooruit, zie onderstaande tabel.
Plugin | Benzine | Diesel | |
---|---|---|---|
Audi A3 | e-tron | 1.4 tfsi COD | 1.6 TDI |
Catalogusprijs | € 39.850 | € 29.200 | € 31.100 |
Bijtelling | 15% | 25% | 21% |
Netto bijtelling | € 209 | € 256 | € 229 |
BMW 3-serie | 330e | 320i | 320d |
Catalogusprijs | € 44.764 | € 39.823 | € 41.473 |
Bijtelling | 15% | 25% | 21% |
Netto bijtelling | € 235 | € 348 | € 305 |
Mercedes C-klasse | C350e | C180 Lease | C200d |
Catalogusprijs | € 49.995 | € 38.995 | € 42.795 |
Bijtelling | 15% | 25% | 21% |
Netto bijtelling | € 262 | € 341 | € 315 |
Volkswagen Golf | GTE | 1.0 TSI | 1.6 TDI |
Catalogusprijs | € 38.090 | € 24.950 | € 28.850 |
Bijtelling | 15% | 21% | 21% |
Netto bijtelling | € 200 | € 183 | € 212 |
Volkswagen Passat | GTE | 1.4 TSI ACT | 1.6 TDI |
Catalogusprijs | € 45.190 | € 35.190 | € 35.830 |
Bijtelling | 15% | 21% | 21% |
Netto bijtelling | € 237 | € 259 | € 263 |
Volvo V60 | D5 Twin Engine | T3 | D2 |
Catalogusprijs | € 46.995 | € 35.995 | € 37.995 |
Bijtelling | 15% | 25% | 21% |
Netto bijtelling | € 247 | € 315 | € 279 |
Het is nogal een lap aan cijfers en er zijn ook meteen wat kanttekeningen:
Welk alternatief model kies je? Een GTD en een GTI in plaats van een Golf GTE lijkt heel logisch, behalve dat jullie thuis het er allemaal nooit door kregen om extra geld aan een snelle Golf uit te geven. Vergelijken met een normale benzine of diesel is dan logischer, want de leaserijders die van moeders de vrouw/ papa de pegelteller een dikke koets mogen uitzoeken zijn op één vinger van één hand te tellen.
Automaat of niet: we hebben elke keer voor de handbak gekozen, vooral omdat de zuinige Nederlandse leaserijder dat ook doet als het geld scheelt.
Zoals je in de tabel kunt zien, zijn de verschillen niet echt heel groot. Behalve bij BMW, daar hebben de rekenmeesters goed bedacht dat de 330e scherp geprijsd moet worden om nog enigszins te kunnen scoren in de verkoopstatistieken. Het voordeel is er nog wel, maar er zijn ook wat zaken die die tegen plug-ins pleiten.
- De hogere aanschafprijs zorgt voor hogere leasetarieven, dat moet nog in je budget passen. Als je zelf moet bijlappen is dat wel fiscaal aftrekbaar, maar de helft betaal je alsnog zelf.
- Daarnaast zitten werkgevers met het laadpaal probleem: wil je het allemaal netjes doen dan moet er thuis één komen en op de zaak ook. Zo’n paaltje kost al snel meer dan 1000 euro…
- Het praktijkverbruik is ook een dingetje. Van mensen die korte afstanden rijden en netjes laden, weten we dat ze bijna nooit meer tanken. Rijd je veel lange afstanden, dan is een reguliere diesel (of benzine) meestal zuiniger.
Dus ja, het is in 2016 nog interessant om een plug-in te gaan leasen. Het is voordeliger qua bijtelling en je krijgt meer vermogen en meer goodies (zoals een automaat). Als het nog mag van de baas/ de wagenparkbeheerder, dan is de keuze eigenlijk makkelijk. We gaan nog stekkeren! Kies uit deze lijst je favoriete 15% bijteller voor 2016.
dutchcorvette zegt
Ik sla even over
lekkaah zegt
Laat het zsm 2017 worden
Geen balletjes/hipsters (incluis Gooische R) meer die opscheppen over hoe ze die auto hebben gekozen want natoer
dutchcorvette zegt
@lekkaah: “ach jongen de tijd vliegt al zo hard”
Dutchdriftking zegt
En dit maakt nog maar eens extra duidelijk waarom dit soort auto’s zo populair zijn. Waarom een 1.6TDI jammerhok als een E-tron met dik 200pk ook kan? Tegelijkertijd geeft het ook aan hoe krom deze wetgeving eigenlijk is.
shibby zegt
Nee, veel liever de 993 in het artikel hieronder!
Dizono zegt
@shibby: joah, lekker 35% bijtellen over de dagwaarde want youngtimer.
shibby zegt
@dizono: maar je kunt wel besparen op een picknicktafel
Dimglor zegt
Even kort recapituleren, want Belg ;-)
Bijtelling is dus de maandelijkse bijdrage die je als werknemer moet afstaan voor het rijden van een auto van de zaak?
En die wordt berekend adhv de aanschafprijs?
Dus lager CO2 is dus gelijk aan een lager percentage en dus een lagere maandelijkse bijdrage.
Dus zoals hierboven vermoed ik 15% van de aanschafprijs met een looptijd van 4 jaar/48 maanden?
stephane8200 zegt
@Dimglor: correct en daar dan inkomstenbelasting over te betalen.
freezzr zegt
@Dimglor: bijtelling is belasting. De regering vindt dat een auto, die door je werkgever al betaald wordt, verkapt loon is. Tenminste als je ook een paar prutprivé km’s maakt in de auto waar je baas zich al het leplazerus voor betaald. Veel jaloezierijke menschen vinden dit geweldig, want een auto van de baas is maar een belachelijk cadeau… Maar als ik dan aan de timmerman vraag als hij wil gaan betalen voor het privé gebruik van zijn werkboormachine…
Dimglor zegt
@stephane8200: @freezzr: Bedankt voor antwoord!
Is inderdaad beetje ridicuul soms.
In België betalen we ook voor een firmawagen, omdat het ook een voordeel is, maar zal wel een stuk lager zijn dan in Nederland.
Zo betaal ik voor mijn Volvo V40 D2 zo’n 100 euro per maand.
Een wagen van het werk is wel een aardig discussiepunt heb ik al vaak gemerkt.
stephane8200 zegt
@Dimglor: graag gedaan. De catalogusprijs van auto’s is in NL ook nog iets hoger dan in BE dus dat maakt ook een verschil. Zowel voor particuliere in aanschaf als zakelijke rijders met bijtelling.
De belastingschalen voor de personen/inkomstenbelasting zijn dan wel weer vergelijkbaar.
hansiehansie zegt
@Dimglor: Ja bij jullie in België is belasting lager. Maar daardoor is het ook zo dat de enige fatsoenlijke 7 km asfalt van het land in de Ardennen bij Spa-Francorchamps ligt.
Dimglor zegt
@hansiehansie:
Zal niet aan de belastingen liggen…
Gewoon aan het incompetente beleid ;-)
En in Vlaanderen valt het op de meeste plaatsen wel mee.. is al erger geweest.
dennisdd zegt
@Dimglor: in België gooien ze er een rekensom tegenaan. Het aantal grammen uitstoot ten opzichte van afstand woonhuis-werkplek.
Ter vergelijking: ik betaal voor een GTD zo netto rond de 350 per maand. Een collega van onze Antwerpse vestiging betaald nog geen 100 euro voor een RS4.
Dimglor zegt
@dennisdd:
Klopt niet echt.
In België wordt je vaa berekend op CO2, catalogusprijs, gebruiksduur en datum van inschrijving.
pomoek zegt
@freezzr: niet helemaal juist. Over de bijtelling wordt belasting betaald. Auto van de zaak, woon werk kilometers zakelijk rijden, het is al 100 jaar gezeik, en dat zal net zolang duren zolang er auto’s en belastingen zijn.
freezzr zegt
@pomoek: je hebt gelijk hoor ;) maar in de essentie kost het je knaken!
cupsport zegt
Die rekenmeesters van BMW toch!
moveyourmind zegt
En toen was de subsidiepot leeg…
Weer eens een mooi staaltje van kortetermijndenken. Had de overheid afgelopen jaren elektrische en hybride auto’s een lager, maar wel substantieel voordeel gegeven dan had dat nog steeds gezorgd voor een opmars van deze auto’s.
En hadden ze nog een paar jaar door kunnen gaan met het fiscaal stimuleren van elektrische en hybride auto’s zodat veel sneller een aanzienlijk deel van het wagenpark geëlektrificeerd zou zijn.
Nu zijn we weer terug bij af en zal een groot deel van de overheidsbijdrage weggegooid geld zijn.
Joerek zegt
@moveyourmind: goed punt, misschien teveel gestimuleerd zodat het langer kon duren. Maar opzich doel bereikt. Namelijk schoonste wagenpark van europa krijgen. Nu is het achteraf praten. Het is veel beter gaan lopen dan waarschijnlijk gedacht. Zonder stimuleringsmaatregelen waren er nooit zoveel zuinigere autos gekomen
peug206 zegt
De tabellen gezien? Iemand?? Totaal niet interessant toch… lekker dikke diesel of juist een benzine kiezen, wil je goedkoop zo’n megane dci 1.0 benzine ofzo…
schuimbekje3 zegt
ik zit inmiddels aan mijn 4de stekker voertuig en het is de laatste.
na bij de eerste twee geen laadpaal mogen plaatsen van de gemeente heb ik bij de 3de en 4 de een illegale geplaatst. geen te reclamebord vergunning aangevraagd en alle kindertjes in de buurt krijgen gratis breinaalden.
volgende auto is de meest vieze walmdiesel die ik kan vinden en als die op stookolie loopt, des te beter.
als die fiscale bullshit is onzin. misschien als je leaserijder bent heb je nog wat voordeel maar over een jaar als de motor en auto beide weer over de resp 75.000 en 150.000km heen zijn gaan ze eruit voor een 15 jaar oude grijs kenteken schip met 3 lpg tanks of diesel en de motor wordt weer gewoon benzine..
pomoek zegt
@schuimbekje3: Helaas is het hybride verhaal inderdaad een behoorlijke hoeveelheid stierenmest. Zo zuinig zijn die dingen niet en dus de lage bijtelling niet waard. Slecht voor het milieu en slecht voor de belasting inkomsten.
musje83 zegt
@schuimbekje3: LPG dan dus, met die walmdiesels kom je de grote steden al niet meer in.
Joerek zegt
In de tabel wordt geen rekening gehouddn met hogere prijzen van de autos zelf mbt hogere leaseprijs/eigen bijdrage/minder winst (zelfstandige). Hybrides zijn telkens ong 10k duurder, wat links of rechtsom ook uit de zak van de bijtellingbetaler komt. Scheelt grofweg 200 euro bruto of 100e netto. Dan wordt de som ineens niet meer gunstiger voor de duurdere plugin die lagere bijtelling heeft
smulders zegt
Ik zie dat er gerekend word met 42 procent belasting. Lijkt me niet heel reel dat iemand met een auto van 50k minder dan 5k per maand binnenharkt.
undifined1 zegt
Denk dat mensen die zakelijk rijden zich ook hebben verslikt in de brandstof kosten, 100k km in een phev die 1/10 neemt kost nogal wat meer als ik een 520d die 1/16 diesel loopt
pinut187 zegt
Heb ik gelukkig niet mee te maken, wat een gedoe allemaal!
apriliarsv zegt
Lief AB, zouden jullie de iPhone app eens willen updaten zodat de hele tabel zichtbaar is als er eentje in een artikel is verwerkt? Alvast bedankt :)
nelissaab zegt
@apriliarsv: Amen!